محمد سبحانی نیا؛ زینب رمضانیعلوی
چکیده
سیمای قرآن در آیینة تمامنمای گفتار امیرمؤمنان (ع) با توصیفات اعجابآوری ترسیم شده است. ازجمله درباره یکی از ویژگیهای آن کتاب فرموده است: «فـالقرآنُ آمـرٌ زاجرٌ و صامت ناطقٌ» مخاطب در وهلة نخست، با یک ناسازگاری روبهروست و شـاید برای او این پرسش مطرح شود: چگونه میتوان معادلة «ساکتِ گویا» را حل نمود؟ اگر قرآن گویاست، ...
بیشتر
سیمای قرآن در آیینة تمامنمای گفتار امیرمؤمنان (ع) با توصیفات اعجابآوری ترسیم شده است. ازجمله درباره یکی از ویژگیهای آن کتاب فرموده است: «فـالقرآنُ آمـرٌ زاجرٌ و صامت ناطقٌ» مخاطب در وهلة نخست، با یک ناسازگاری روبهروست و شـاید برای او این پرسش مطرح شود: چگونه میتوان معادلة «ساکتِ گویا» را حل نمود؟ اگر قرآن گویاست، چرا صامت و خاموش است؟ از یکسو، امام علی (ع) با عبارت؛ «ینْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْض» و امر به استنطاق از قرآن همگان را به فهم قرآن فراخوانده و از سوی دیگر، بهصراحت از صامت بودن قرآن و وجوه پذیری قرآن سخن گفتهاند. پژوهش حاضر، میکوشد با روش توصیفی و تحلیل محتوا، نشان دهد کلام موردنظر، از موارد متناقضنمای خیالی بهحساب میآید که با توجه به شواهد مختلف میتوان به مراد حقیقی امام پی برد. قرآن باوجود ساکت بـودن، حـاوی اندرزهایی است کـه گویا به آن صفت ناطق بودن میبخشد. یافته پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه امام علی (ع) کلام الهی بهگونهای تنزّل پیداکرده که قابلفهم برای همگان است درعینحال، برای فهم کامل از آن کتاب مقدس و پی بردن به همه مراتب، مراجعه به مخبر صادق و امام معصوم، ضروری است. امام (ع) ضمن اینکه نطق جوارحی و ظاهری را از قرآن نفی کرده، بر نیاز قرآن به مستنطق و مفسِّر تأکید نموده است.
حدیث پژوهی
مریم سرگزی؛ ولی الله حسومی
چکیده
روایت سینمایی یکی از انواع روشهای تصویرگری است؛ در این روش گوینده بدون در نظر داشتن عناصر سینمایی، مطالب موردنظر خود را بهگونهای بیان میکند که مخاطب موقع شنیدن، آنها را همچون فیلم در مقابل خود میگیرد و میتوان این عناصر سینمایی را در بیان او مشاهده کرد. این روش از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ نوشتار حاضر با توجه به ویژگیهای ...
بیشتر
روایت سینمایی یکی از انواع روشهای تصویرگری است؛ در این روش گوینده بدون در نظر داشتن عناصر سینمایی، مطالب موردنظر خود را بهگونهای بیان میکند که مخاطب موقع شنیدن، آنها را همچون فیلم در مقابل خود میگیرد و میتوان این عناصر سینمایی را در بیان او مشاهده کرد. این روش از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ نوشتار حاضر با توجه به ویژگیهای بلاغی برجسته در کلام حضرت علی (ع) به بررسی کاربرد و ظرفیتهای این هنر در خطبه 91 نهجالبلاغه پرداخته که حاوی گزارشات و روایات مختلف است. بر این اساس به روش توصیفی- تحلیلی سعی میشود تکنیکهای سینمایی در این خطبه معرفی و هنر امام علی علیهالسلام در هر مورد نشان داده شود. در پایان هر بخش نیز معمولاً صحنههایی از خطبه اول نهجالبلاغه که در راستای با این خطبه است و در بعضی موارد آیات قرآن بهعنوان شاهد آورده میشود. که حاصل پیوستاری زمان، طبیعت و انسان بهعنوان بدنهای واحد از حیات است.
حسن مجیدی؛ مدینه قشقایی
چکیده
یکی از ویژگی های مثبت انسان که هم در رشد و تکامل خود او نقش مهمی دارد و همپایه و اساس روابط اجتماعی می باشد خوش بینی است. خوش بینی نیک انگاری درباره خداوند، فعل و انفعالات جهان و نیز پندار و گفتار و کردار انسان ها و خود است. از آنجا که امید، نشاط، آرامش در زندگی و جامعه و سلامتی دین در سایه خوش بینی حاصل می شود به این موضوع از منظر قرآن به ...
بیشتر
یکی از ویژگی های مثبت انسان که هم در رشد و تکامل خود او نقش مهمی دارد و همپایه و اساس روابط اجتماعی می باشد خوش بینی است. خوش بینی نیک انگاری درباره خداوند، فعل و انفعالات جهان و نیز پندار و گفتار و کردار انسان ها و خود است. از آنجا که امید، نشاط، آرامش در زندگی و جامعه و سلامتی دین در سایه خوش بینی حاصل می شود به این موضوع از منظر قرآن به عنوان یک کتاب کامل و آسمانی و از منظر حضرت علی ع به عنوان یک امام معصوم پرداخته می شود. این مقاله در نظر دارد با کمک علم روان شناسی به بررسی و تحلیل خوش بینی در قالب اقسام خوش بینی، فرق آن با ساده لوحی، آثار و نتایج خوش بینی و بدبینی، ویژگی افراد مثبت اندیش و روش های تقویت خوش بینی بپردازد.