قرآن پژوهی
کریم علی محمدی؛ رقیه صادقی نیری
چکیده
یکی از مسائل مربوط به زندگی پس از مرگ و قیامت در قرآن کریم، وضعیت پیوندها و روابط بین انسانهاست که آیاتی حاکی از انقطاع و نابودی همهی روابط پس از مرگ است. از دلایل پررنگ این اتفاق، ترس و وحشت انسانها از واقعهی قیامت و مراحل بعدازآن و نیز روابط و دوستیهای گناهآلود و بد سرانجام است. در آیاتی دیگر الحاق افراد به اهل و خانواده و ...
بیشتر
یکی از مسائل مربوط به زندگی پس از مرگ و قیامت در قرآن کریم، وضعیت پیوندها و روابط بین انسانهاست که آیاتی حاکی از انقطاع و نابودی همهی روابط پس از مرگ است. از دلایل پررنگ این اتفاق، ترس و وحشت انسانها از واقعهی قیامت و مراحل بعدازآن و نیز روابط و دوستیهای گناهآلود و بد سرانجام است. در آیاتی دیگر الحاق افراد به اهل و خانواده و بقای دوستیها، در آخرت دیده میشود. با نگاه سطحی و عدمتشخیص مصادیق صحیح و بیتوجهی به اطلاق و تقیید آیات، به تقابلی ظاهری برخورد میکنیم. نکتهای که در این پژوهش موردتوجه قرارگرفته است، وضعیت مؤمنین و کفار در مراحل مختلف آخرت و محور ارتباطات است که با در نظر گرفتن این دو مورد، آیات بهظاهر مختلف، در این زمینه، مختص به گروهی خاص میگردند. بهطورکلی آیاتی که بیانگر قطع اسباب و نسبها است، ارتباطاتی است که خدامحور نبوده است، اما ارتباطی که حول ایمان و تقوا باشد، در آخرت هم ماندگار میباشند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی با توجه به محور و اسباب پیوندها که یا الهیاند و یا مادی و توسط خود قرآن و روایات تبیین شدهاند، مصادیق آیات قطع روابط و بقای آنها، بهخوبی روشن میگردد. پرسش اصلی عبارت است از اینکه آیا ارتباطات دنیوی در آخرت بهطورکلی منقطع میشود یا نه؟
سید محمود طبیب حسینی
چکیده
در قرآن کریم برای روز رستاخیز نامهای زیادی بهکار رفته که مشهورترین آنها «قیامت» است. گاه در منابع لغت همهی این نامها به روز قیامت معنا شده است و مترادفبودن آنها را القا میکند. گاه نیز با توجّه به ارتکازات ذهنی، معنای دقیق این نامها از سوی مخاطبان دریافت نمیشود. در مقالهی حاضر با تکیه به فرهنگ و لغت عربی و سیاق آیات ...
بیشتر
در قرآن کریم برای روز رستاخیز نامهای زیادی بهکار رفته که مشهورترین آنها «قیامت» است. گاه در منابع لغت همهی این نامها به روز قیامت معنا شده است و مترادفبودن آنها را القا میکند. گاه نیز با توجّه به ارتکازات ذهنی، معنای دقیق این نامها از سوی مخاطبان دریافت نمیشود. در مقالهی حاضر با تکیه به فرهنگ و لغت عربی و سیاق آیات شریفه و بررسی موضوعی واژهها، علاوه بر «یوم القیامه» به معناشناسی دوازده نام دیگر پرداخته شده است. حاصل این بررسی آن است که هریک از این نامها بهگونهی شگفتانگیزی اشاره به یکی از اوصاف قیامت دارد و بهکارگیری هر نام در واقع با غرض انذاردادن، بازدارندگی مخاطبان از شرک، کفر، گناه، اثبات و ایجاد یقین در کسانی که نسبت به وقوع روز رستاخیز و بازپسین تردید داشته و دارند، بوده است.