قرآن پژوهی
ماندانا پرستنده خیال؛ علی ثامنی
چکیده
بعضی از آیات قرآن میتوانند در نگاه ابتدایی در ذهن مخاطب ایجاد اشکال نمایند. برخی از این موارد، آیاتی هستند که به بحث حسن و قبح عقلی مرتبط میشوند. حسنوقبح اعمال و پیامد ناشی از آن اولاً در بعد مسائل اخلاقی و ثانیاً بهعنوان یک پیشفرض ذهنی و الگوی عملی نیازمند شالوده عمل و چارچوب است؛ لذا، به استناد ادلهی قطعی چون عقل، قرآن و ...
بیشتر
بعضی از آیات قرآن میتوانند در نگاه ابتدایی در ذهن مخاطب ایجاد اشکال نمایند. برخی از این موارد، آیاتی هستند که به بحث حسن و قبح عقلی مرتبط میشوند. حسنوقبح اعمال و پیامد ناشی از آن اولاً در بعد مسائل اخلاقی و ثانیاً بهعنوان یک پیشفرض ذهنی و الگوی عملی نیازمند شالوده عمل و چارچوب است؛ لذا، به استناد ادلهی قطعی چون عقل، قرآن و سنت مطالعهی حسنوقبح اعمال در دنیا و آخرت حائز اهمیت است. ضرورت این پژوهش ذیل رفع اشکال شکلگرفته در آیه توجیه میگردد، زیرا آیه 34 سورهی مبارکه مطففین «فَالْیَوْمَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ» بدان معناست که مؤمنان در بهشت برین کفار را مسخره مینمایند، حالآنکه در بهشت بدی راه ندارد. این پژوهش در مقام گردآوری دادهها به روش کتابخانهای و در مرحلهی پردازش دادهها به روش تحلیلی-توصیفی درصدد پاسخ به مجهولات و نقد اشکال موردنظر میباشد و در ضمن اثبات دلالت آیه بر استهزاء، با دو رویکرد اخلاقی و فلسفی اشکال را پاسخ میگوید.
زهره بابااحمدی میلانی
چکیده
با ظهور اسلام، هر روز که بر شکوه اسلام و قدرت مسلمانان افزوده میشد، یهودیان عصر پیامبر(ص) که وجود دین آسمانی جدید را برنمیتافتند، از روشهای خاصی برای رویارویی و مقابله با پیامبر(ص) بهره میجستند. از این رو، شروع به شبههپراکنی و معارضات زبانی کردند. «معارضات زبانی» تمام رویاروییهای غیرنظامی پیامبر(ص)، یعنی تمام شبههپراکنیها، ...
بیشتر
با ظهور اسلام، هر روز که بر شکوه اسلام و قدرت مسلمانان افزوده میشد، یهودیان عصر پیامبر(ص) که وجود دین آسمانی جدید را برنمیتافتند، از روشهای خاصی برای رویارویی و مقابله با پیامبر(ص) بهره میجستند. از این رو، شروع به شبههپراکنی و معارضات زبانی کردند. «معارضات زبانی» تمام رویاروییهای غیرنظامی پیامبر(ص)، یعنی تمام شبههپراکنیها، جوسازی و طرح اتهامات را در بر میگیرد. در قرآن کریم، برخی معارضات به طور مستقیم (همراه با پاسخهای آنها) و برخی معارضات به طور غیرمستقیم ذکر شدهاست. همچنین، گاه از شأن نزولها و گاهی از پاسخهای قرآنی پی به معارضة یهود برده میشود. در این پژوهش، به بررسی هر دو نوع شبهه خواهیم پرداخت.