تحلیل انتقادی شبهه جرج سیل بر اشکالات ساختاری قرآن

محمد سلطانیه

دوره 11، شماره 41 ، دی 1399، ، صفحه 51-72

https://doi.org/10.22054/ajsm.2022.61699.1712

چکیده
  اعجاز بیانی قرآن‌ توسط تمام دانشمندان مسلمان به‌عنوان وجهی مهم از اعجاز قرآن پذیرفته شده است. در دوران اخیر نیز شرق‌شناسان مطالعات گسترده‌ای در این عرصه داشته‌اند؛ برخی با رعایت انصاف زبان به ستایش آن گشوده و برخی دیگر با طرح سؤالاتی، قصد خدشه‌دار نمودن آن را داشته تا وحیانی بودن این کتاب را زیر سؤال ببرند. در این پژوهش که به‌صورت ...  بیشتر

سبک شناسی سوره حُجُرات

عباس یوسفی تازه کندی؛ مرتضی سازجینی؛ سید محمد موسوی

دوره 9، شماره 30 ، فروردین 1397، ، صفحه 55-81

https://doi.org/10.22054/ajsm.2019.18895.1254

چکیده
      یکی از مهم‌ترین جنبه‎های اعجاز قرآن کریم، اعجاز ادبی آن است که این امر موجب شده که قرآن کریم از دیرباز مورد توجه ادیبان و زبان‎شناسان قرار گیرد. با رشد و گسترش مباحث زبان‎شناسی در حوزه‎های تئوری و کاربردی، دانشمندان اسلامی به ارزش‌های این دانش پی برده و قوانین و شیوه‎های آن را با دقت مورد بررسی قرار داده و در پی ...  بیشتر

بلاغت ارتباط کلامی در قرآن

محمد آهی؛ زهره سوری

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، ، صفحه 25-48

https://doi.org/10.22054/ajsm.2015.2842

چکیده
  چکیده ارتباطات از مباحث مهمّی است که موضوع بحث اغلب رشته‌های علوم انسانی است و از این میان، بلاغت در ارتباط کلامی با تکیه بر قرآن از بحث‌های پرارزش بلاغی، ادبی و قرآنی است که در این مقاله مورد پژوهش قرار گرفته است. ارتباطات در زندگی انسان از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار بوده، به طوری که از ابتدا پیامبران الهی در آموزه‌های دینی خود ...  بیشتر

نمونه‌هایی از آرایة مشاکله در قرآن

اسماعیل تاجبش

دوره 4، شماره 11 ، تیر 1392، ، صفحه 43-58

https://doi.org/10.22054/ajsm.2013.5520

چکیده
  «مشاکله» آرایه‌ای مشهور در علم بدیع است. در این مقاله ده مورد از آیات قرآن کریم که در آنها این آرایه مجال ظهور یافته، بررسی و تحلیل و نظر مفسّران و قرآن‌پژوهان دربارة آنها نقل و تبیین شده است. جان کلام این است که اسناد مقوله‌هایی از قبیل «ذهن» و «ضمیر» و «نَفْس» و «روح» و «استهـزاء» و «نسیان» و ...  بیشتر

معانی ثانوی جملات خبری در آیاتی از سوره‌ی بقره

اسماعیل تاج بخش

دوره 2، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 107-134

https://doi.org/10.22054/ajsm.2011.5473

چکیده
  منظور از معانی ثانوی جملات ـ اعم از خبری یا انشایی ـ مقاصد و غرض‌هایی است که گوینده به خاطر آنها جمله را ایراد می‌کند و این غیر از معنی و مفهوم ظاهری جمله است؛ مثلاً در آیه‌ی شریفه‌ی «ربّ إِنّی وضعتُها أُنثی» که از زبانِ مادر حضرت عیسی(ع) بیان شده است، معنی ظاهری آیه، دختر بودن نوزاد است و منظور نهایی آن اظهار تحسّر و اندوهِ گوینده ...  بیشتر