@article { author = {basiri, hamidreza}, title = {An Introduction into the Theory of “Description of the Qur'an's Effect”}, journal = {Seraje Monir}, volume = {2}, number = {3}, pages = {61-94}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2011.5462}, abstract = {From among the narrations of the immaculate Imams (PBUT), those narrations which are concerned with the cause of their descent, the explanation of the simple elements and concepts or those that discuss the applicability of the verses, etc. are used for the interpretation of the Qur’an's effect. However, another group of narrations merely describe certain Quranic verses and chapters and these narrations provide for the ‘description of the Qur’an's effect’. These narrations refer to differing qualities of Quranic verses and chapters; the narrations which have discussed the impact of reciting particular chapters or those narrations that consider some verses as more valuable than the others are some examples. The present paper classifies these narrations, explains them and discusses their practical and scientific efficiency and makes an essential comparison between these narrations and the interpretive ones. This paper is solely an introduction into a more general theory and research field and attempts to contribute to the better practical and scientific understanding of the ‘Description of the Qur'an's Effect’ by the researchers of the science of the Qur’an and narrations so that they adopt a different perspective towards these narrations, attend to them and use them.}, keywords = {the Qur’an,Description,impact,narratio}, title_fa = {درآمدی بر نظریّه‌ی «توصیف أثری قرآن»}, abstract_fa = {در میان احادیث معصومین (ع)، آن دسته از روایات که به شأن یا سبب صدور و نیز شرح و توضیح مفردات و مفاهیم یا ذکر مصداق آیات و ... اشاره و تصریح می‌کنند، عهده‌دار تفسیر أثری قرآن می‌باشند، امّا دسته‌ی دیگری از روایات، تنها به توصیف برخی از آیات و سوره‌های قرآن می‌پردازد که شایسته است این روایات اخیر را عهده‌دارِ «توصیف أثری قرآن» بدانیم. این روایات به ویژگی‌های مختلف آیات و سوره‌های قرآن اشاره یا تصریح می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه، می‌توان از احادیث صحیحی که به آثار تلاوت برخی از سوره‌ها وارد شده و یا روایاتی که از تفضیل نسبی آیه‌ای از قرآن بر آیات دیگر سخن گفته است، نام برد. مقاله‌ی حاضر به دسته‌بندی و شرح و توضیح و نیز کارایی علمی و عملی این دسته‌بندی از روایات می‌پردازد و به مقایسه‌ی ماهوی این مجموعه از روایات با روایات تفسیری بسنده می‌کند. این مقدار، در آمدی بر یک نظریه یا پژوهش گسترده‌تر است تا «توصیف اثری قرآن» بتواند جایگاه علمی و عملی خود را در ذهن و جان محقّقان علوم و معارف قرآن و حدیث تثبیت کند و مستقل از روایات تفسیری به این بخش از احادیث نگریسته شده و مورد توجّه و استفاده قراربگیرد.}, keywords_fa = {: قرآن,توصیف,أثر,حدیث,آیه و سوره}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5462.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5462_fe443793fbdbf3634b5a3d05de0706ac.pdf} } @article { author = {taheri, seyed sedrodin}, title = {Correct and Incorrect Methods of Interpreting the Holy Qur’an from the Viewpoint of Allāmeh Tabātabā’i}, journal = {Seraje Monir}, volume = {2}, number = {3}, pages = {95-108}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2011.5463}, abstract = {This paper focuses on the central question of what the correct method of interpreting the holy Qur’an is from the perspective of Allāmeh Tabātabā’i. The answer to this question is that according to Allāmeh, the correct method of interpreting the Qur’an is one that is ‘pure’ and the more pure the interpretation is, the more valid it will be. After providing reasons and documents as well as explanations for this given answer, the following questions are raised: What does ‘pure’ mean? It means that the interpretation of the verses is merely based upon other Quranic verses as well as the words of the holy Prophet (PBUH) and the immaculate Imams (PBUT). Has the above-said method been fully employed after the holy Prophet (PBUH)? Allāmeh Tabātabā’i gives a negative response to this question. What has caused deviations in the interpretation of the holy Qur’an from the correct method? The answer to this question is given in the paper. What solution does Allāmeh Tabātabā’i proposes for this problem? This question is replied in the paper as well. What can be said about the criterion Allāmeh Tabātabā’i has set for the correct interpretation of the Qur’an? A few questions are posed in this regard.}, keywords = {the Qur’an,Interpretation,exegesis,interpretation of the Qur’an by personal opinion,interpretation of the Qur’an by the Qur’an}, title_fa = {روش‌های درست و نادرست تفسیرِ قرآن کریم از نظر علامه طباطبایی}, abstract_fa = {در این مقاله پرسش اصلی این است که روش صحیح تفسییر قرآن کریم از دیدگاه علامه طباطبایی چیست؟ و پاسخ اصلی این است که روش صحیح تفسیر قرآن از دیدگاه ایشان، روشی است که متضمّن «خلوص» باشد و هرچه خلوص تفسیر بیشتر باشد، آن‌روش صحیح‌تر و مستحکم‌تر است. ذیل این پرسش و پاسخ و بعد از مستندسازی و توضیح پاسخ، پرسش‌های ذیل مطرح و پاسخ داده می‌شود. الف) خلوص به چه معناست؟ خلوص بدین‌معناست که در تفسیر آیات فقط بر آیات دیگر و بر گفتار پیامبر (ص) و ائمّه معصومین (علیهم‌السّلام) تکیه شود. ب) آیا شیوه‌ی فوق بعد از پیامبر (ص) به‌گونه‌ی کامل مورد استفاده قرار گرفته است؟ پاسخ علامه به این پرسش منفی است. ج) چه عواملی موجب انحراف تفسیر قرآن از شیوه‌ی صحیح گردیده است؟ که پاسخ این سؤال در متن مقاله آمده است. د) چاره‌ی کار از دیدگاه علامه چیست؟ که پاسخ به اینگونه سؤالات در متن مقاله آمده است. ه) درباره‌ی اصلی که علامه طباطبایی در مورد تفسیر صحیح قرآن نهاده‌اند چه می‌توان گفت؟ حداقل این است که در این‌مورد جای چندپرسش هست که مطرح خواهد شد.}, keywords_fa = {قرآن,تفسیر,تأویل,تفسیر به رأی,تفسیر قرآن به قرآن}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5463.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5463_dfb362dbc3f43341c32da45d622e3622.pdf} } @article { author = {miri, seyed mohsen}, title = {The Effect of Non-epistemological Factors on Belief Formation from the Perspective of the Holy Qur'an with an Emphasis on the Past Traditions}, journal = {Seraje Monir}, volume = {2}, number = {3}, pages = {109-126}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2011.5464}, abstract = {Knowledge and more specifically man's beliefs and faith – one of the most important factors in the construction of man's identity and in shaping society – have since long ago been attended to and have been the subject of numerous studies adopting various perspectives. For certain, man's beliefs, like other phenomena, affect some affairs and at the same time are influenced by other epistemological and non-epistemological factors. The holy Qur'an has taken into account this affecting and being affected qualities and all their aspects; this holy Book has stated the processes and trends of this interaction and has explained its norms and deemed them necessary for man's prosperity and perfection. After some preliminary remarks, this paper investigates the past traditions as one of the factors affecting belief from a Quranic perspective. The importance of these issues lies in the fact that one of the ways of Islamizing science is the development of a systematic and comprehensive theory about the norms of beliefs based on the Holy Qur'an and tradition of the Prophet (PBUH) and the immaculate Imams (PBUT).}, keywords = {Certainty,belief,Knowledge,tradition}, title_fa = {تأثیر عوامل غیر معرفتی در شکل‌گیری باور از منظر قرآن کریم}, abstract_fa = {معرفت و به‌طور خاص باور و اعتقاد آدمی، یکی از مهم‌ترین ارکان در تعیین هویّت انسان و شکل‌گیری فرد و اجتماع است که از دیرباز مورد توجّه و پژوهش‌های فراوانی از دیدگاه‌های مختلف بوده است. یقیناً باورهای انسانی همانند سایر پدیده‌های دیگر، همان‌گونه که در برخی از امور تأثیرگذار است، از عوامل و علل معرفتی و غیر معرفتی نیز اثر می‌پذیرد. قرآن کریم، این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری معرفت را با همه‌ی ابعاد آن مورد توجّه قرار داده است و ضمن بیان فرایندها و روندهای این تعامل، هنجارها و بایسته‌های این تعامل را برای دستیابی انسان به سعادت و کمال بیان فرموده‌است. این مقاله ضمن بیان نکات‌مقدّماتی، سنّت گذشتگان را به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر باور از دیدگاه قرآن کریم بررسی می‌کند. اهمیّت این دست از مباحث، از آن‌روست که یکی از راه‌های اسلامی‌سازی علوم، طرّاحی نظریه‌ای سامان‌مند و جامع درباره‌ی هنجارهای باور براساس قرآن کریم و سنّت پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم‌السّلام) است}, keywords_fa = {یقین,باور,علم,قرآن,سنّت}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5464.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5464_b71786bdebd0f915336cdcb88731ffa5.pdf} } @article { author = {vaez, batul}, title = {The Impact of the Qur’an and Tradition upon Mystical Literature}, journal = {Seraje Monir}, volume = {2}, number = {3}, pages = {127-148}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2011.5465}, abstract = {The present paper discusses, in the first place, the critical issue of mystic journey and the ‘four journeys’ which is the basis of mysticism, from the perspective of divine utterance. In this section, by relying on multiple Quranic verses where there is an implicit or explicit reference to the extrovertive and introvertive journeys of mankind toward perfection, the Quranic origin and basis of mystic journey can be substantiated. The paper then focuses on the epistemological issue of guardianship and its different kinds – including general and specific guardianship, absolute and limited guardianship, as well as religious legal authority and unconditional authority – based on the text of the Qur’an or its latent meaning as well as the tradition of the holy Prophet. These are then presented in three sections of divine sovereignty, guardianship of perfect man and the guardianship of the prophets and the devoted friends of God. In the third section, we deal with the hermeneutical interpretations by mystics (especially Mowlana); what the mystics present in their interpretation of Quranic verses and traditions – relying on their own exegetical understanding – is based on the verses where there is a reference to the word ‘exegesis’. Furthermore, in their exegetical approach to the Qur’an, they also rely on a tradition by the holy Prophet (PBUH), according to which the Qur’an has a form, as descended, and a multi-layered content that can be interpreted.}, keywords = {: mystic journey,Guardianship,exegesis,the Qur’an,tradition}, title_fa = {تأثیر قرآن و حدیث در ادب عرفانی}, abstract_fa = {در این مقاله نخست، مقوله‌ی مهم سیر و سلوک عرفانی و اسفار اربعه که اساس مکتب عرفان بر آن استوار است، از منظر کلام الهی بررسی و تحلیل شده است. در این بخش، با استناد به آیات بسیاری از قرآن کریم که در آنها به‌طور صریح یا ضمنی به سیر آفاقی و انفسی انسان برای کمال اشاره شده، ریشه و مبنای قرآنیِ سلوک عرفانی قابل اثبات است. سپس بحث معرفت‌شناسانه‌ی ولایت و انواع آن اعم از عام و خاص، مقیّده و مطلقه و تکوینیّه و تشریعیّه از نصّ صریح قرآن کریم یا معنای باطنی آن، همچنین از خلال احادیث نبوی استخراج شده و مورد تحلیل قرار گرفته است و در سه بخش ولایت خدا، ولایت انسان کامل و ولایت انبیاء و اولیای الهی ارائه شده است. در بخش سوم مقاله به بحث تأویل هرمنوتیکی عرفا (به‌ویژه، مولوی) پرداخته شده که به‌موجب آن، آنچه عرفا در تأویل آیات قرآن و احادیث براساس اندیشه‌ی تأویل‌گرای خود ارائه می‌دهند، مستند به آیاتی است که در آنها به لفظ تأویل اشاره شده است. همچنین، مورد استناد آنها در رویکرد تأویلی قرآن، حدیثی از پیامبر اکرم (ص) است که به‌موجب آن، قرآن دارای مرتبه‌ی ظاهر یا تنزیل و مرتبه‌ی تأویل دانسته شده است: «اِنّ للقرآن ظهراً و بطناً و لبطنه إلی سبعة أبطن و لبطنه بطناًإلی سبعة أبطن».}, keywords_fa = {سیر و سلوک عرفانی,ولایت,تأویل,قرآن,حدیث}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5465.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5465_61ee74fc959ca73d66ee3a3910db47e2.pdf} } @article { author = {nosratian ahur, mehdi}, title = {A Semantic Critique of the Narration "Allah Raised up Prophets and Messengers for His Bondsmen just for them to Reflect upon Allah"}, journal = {Seraje Monir}, volume = {2}, number = {3}, pages = {95-108}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2011.5466}, abstract = {Three meanings are given for the narration "Allah raised up prophets and messengers for His bondsmen just for them to Reflect upon Allah" (مَا بَعَثَ اللّهُ أَنْبِیَائَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَی عِبَادِهِ إِلّا لِیَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ). In the first interpretation, guiding is the responsibility of the prophets. According to the second interpretation, guiding is among the acts of God and the third interpretation relates guidance to people; it is people who receive the guidance. This paper discusses and critiques theses interpretations and to this end makes use of both the internal quality – semantics – and the external qualities – the usage, word families and conventional applications of the narration. Although the first interpretation may be acceptable semantic-wise, it cannot be accepted when we consider its external qualities. The second interpretation can be rejected when we consider both the internal and the external properties of the narration; it is the third interpretation which is acceptable with regard to both internal and external qualities.}, keywords = {act of God,responsibility of the prophets,the goal of prophet’s mission}, title_fa = {نقد معناشناختی روایت «مَا بَعَثَ اللّهُ أَنْبِیَائَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَی عِبَادِهِ إِلّا لِیَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ»}, abstract_fa = {سه معنا برای روایت «مَا بَعَثَ اللّهُ أَنْبِیَائَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَی عِبَادِهِ إِلّا لِیَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ» ارائه شده است. مطابق احتمال اوّل، هدایت‌کردن وظیفه‌ی انبیاء تلقی شده است. مطابق احتمال دوم، هدایت‌کردن از جمله‌ی افعال خداوند است. طبق احتمال سوم نیز هدایت به مردم منتسب است. مردم هستند که هدایت را می‌پذیرند. در این نوشتار به نقد و بررسی این احتمالات پرداخته شده است و سعی بر آن است تا در نقد و بررسی معانی مذکور، هم از سیاق درونی - معناشناسی - و هم از سیاق بیرونی - موارد استعمال، خانواده‌ی حدیث و استعمالات عرفی - کمک گرفته شود. هرچند احتمال اوّل از جهت سیاق درونی ممکن است مورد قبول باشد، ولی با سیاق بیرونی سازگار نیست. احتمال دوم نیز با سیاق درونی و با سیاق بیرونی هیچ تناسبی ندارد، ولی احتمال سوم با هر دو سیاق سازگاری دارد.}, keywords_fa = {: فعل خدا,وظیفه‌ی انبیاء,هدف از بعثت,هدایت}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5466.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5466_20ce97ddb102c7e0ebe40851c557088e.pdf} } @article { author = {hasan zadeh, saleh and soleymani, haditheh}, title = {The Universal Mission of the Holy Prophet (PBUH) from a Quranic Perspective}, journal = {Seraje Monir}, volume = {2}, number = {3}, pages = {109-126}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2011.5467}, abstract = {The day when, once again, God's door of blessing was opened to His servants and Hara Cave was the host to the first divine verses and welcomed the Last Prophet (PBUH) and Gabriel, Mohammad, in his heart, received divine revelation and recited, "Read in the Name of your Lord Who created …" (The Clot, verse 1). He did not know anything about these verses before, but then he recited them and was missioned to convey them to other people. However, how could it be possible for a people who have for years been accustomed to their ancestors' culture and manners to leave their tradition aside, in whole or part, and listen to the apostle of God and accept his words? How could the holy Prophet (PBUH) get his words across and accomplish his mission? Is this mission, as some orientalists claim, peculiar to a specific society, tribe or race or it applies to all people, everywhere and in all times? Is there any possible response to those who claim that the mission of the Prophet is limited to a certain time and place? The present paper is an attempt to address these issues and it arrives at the conclusion that Islam and the mission of the holy Prophet are not restricted or peculiar to a special group, but universal.}, keywords = {: the Qur'an,Interpretation,mission of the holy Prophet,universal}, title_fa = {رسالت جهانی پیامبر اسلام (ص) از منظر قرآن}, abstract_fa = {آن روز که بار دیگر درِ رحمت الهی بر روی بندگان گشوده شد و کوه حرا میزبان اوّلین آیات حیات‌بخش الهی و خاتم‌النّبیین (ص) و جبرئیل امین (ع) بود، قلب محمد (ص) مدخل و منزل نزول وحی الهی شد و او به امر اله خواند: «إقرَأ باسمِ ربِّک الّذی خَلَق ...». او که تا دیروز چیزی از این آیات نمی‌دانست، حال آیات الهی را می‌خواند و مأمور است که اینها را به مردم برساند. امّا این مردمی که سالیان دراز با فرهنگ و آداب آباء و اجدادی‌شان خو گرفته‌اند، چطور می‌توانند دست از حداقل بخشی از آنها بکشند و آنها را رها کنند و سخنان مُرسل الهی را گوش فراداده و بپذیرند؟! شخص نبی (ص) چگونه و به چه ترتیب باید رسالت الهی خویش را برایشان مطرح و بازگو نماید؟! آیا این رسالت همانگونه که عدّه‌ای از جمله مستشرقان ادّعای آن را دارند، مختصِّ جامعه‌ای خاصّ، قبیله‌ای منفرد، ن‍ژادی ویژه و ... می‌باشد یا نه، شامل تمام مردم در تمام اعصار و تمام مکان‌ها می‌شود؟ آیا راهی برای پاسخ‌دادن به اشکال آنانی نیست که امر رسالت نبی گرامی را منحصر به شرایط و افراد و زمان و مکان می‌نمایند؟ و ... اینها مطالبی است که سعی‌شده در این پژوهش بررسی شود و گفته خواهد شد که دین اسلام و رسالت الهی پیامبر (ص) تخصیص‌بردار و محدودیّت‌بردار نیست، بلکه فراگیر و همگانی است.}, keywords_fa = {قرآن,تفسیر,رسالت پیامبر اسلام,جهانی,دائمی}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5467.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5467_2f8fe3fa9303606ed9db75c4f0e9ca6a.pdf} } @article { author = {ashrafi, abas}, title = {Qods from the Viewpoints of the Qur'an and the Testaments}, journal = {Seraje Monir}, volume = {2}, number = {3}, pages = {127-148}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2011.5468}, abstract = {Qods has always been a matter of conflict between the followers of Judaism, Christianity and Islam. The present paper, using a contrastive methodology, attempts to investigate the place of Qods in the Qur'an, the Old Testament and the New Testament. The paper first presents an etymological analysis of the word Qods and its other names; then it describes Qods from the perspectives of the Qur'an, the Old Testament and the New Testament and finally compares and contrasts these views to reach a conclusion. The Old Testament has a relatively positive attitude towards Qods (Jerusalem), the New Testament a negative attitude and the Holy Qur'an a quite positive attitude and in comparison to the Old Testament, with more descriptions. In Quranic teachings, Qods is described as the land of fortunes, land of prosperity, the direction faced in prayer, the place of verity and the land of ascension.}, keywords = {Qods (Jerusalem),the Old Testament,the New Testament,the Qur'an,contrastive study}, title_fa = {قُدس از نگاه قرآن و عهدین}, abstract_fa = {قُدس همواره مورد منازعه‌ی پیروان سه دین یهود، مسیحیّت و اسلام بوده است. این مقاله بیان‌دارنده‌ی نتیجه‌ی پرسشِ «چگونگی جایگاه قُدس در سه کتاب قرآن، عهد قدیم و عهد جدید» با روش تطبیقی (مقارنة الأدیان) می‌باشد و ضمن واژه‌شناسی قُدس و اسامی دیگر آن، به توصیف قُدس در عهد قدیم، عهد جدید و قرآن پرداخته، آنگاه در پایان دیدگاه‌های مطروحه مقایسه گردیده است و به نتیجه‌گیری پرداخته است. نگاه عهد قدیم به قُدس (اورشلیم) نگاهی حدوداً مثبت، نگاه عهد جدید، نگاهی منفی و نگاه قرآن نگاهی کاملاً مثبت همراه با توصیف بیشتر نسبت به عهد قدیم می‌باشد. در آموزه‌های قرآنی قُدس با توصیف‌هایی چون سرزمین برکت و مبارک، سرزمین آبادانی، قبله‌گاه‌بودن، مسکن صدق و سرزمین معراج آمده است}, keywords_fa = {قُدس (اورشلیم),عهد قدیم,عهد جدید,قرآن,بررسی تطبیقی}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5468.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_5468_7ca5402d9b86ae07d546b61bc36e2ab1.pdf} }