@article { author = {shaker, mohamad kazem and Saki, Nancy}, title = {The Role of Narratives in Determining the Finalization of Quran’s}, journal = {Seraje Monir}, volume = {5}, number = {15}, pages = {7-36}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2014.1302}, abstract = {Abstract The issue of the finalization of Quran’s text in the past few decades, from the viewpoint of western Quran scholars known as revisionists, has been criticized. This group, with John Wensbrough as their head, the author of Quran Studies, and his students, have skeptically reviewed all the documents and sources of Muslims that are used in the finalization of the text of Quran. One of these sources is the Islamic narratives which, in the eyes of traditional orientalists such as Noldke and Shwaly, are historical documents with a pivotal role in solving this issue. On the other side, proponents of revision consider these narratives invalid and have created a challenge in the path of Islamic sources, the most important of them being the Quran. In recent years, some western Islam scholars, with their pioneer being Harold Mutsky, have regarded these narratives as valid historical documents by criticizing the viewpoint of revisionists. Harold Mutsky, by criticizing the views of his predecessors and contemporaries, by dating the narratives and collecting and codifying the Quran, has determined the finalization of Quran’s text to be the third quarter of the first century, which shows the finalization of Quran to be after the passing of the Prophet (pbuh). In this paper, in addition to describing his method his dating and codifying the Quran, we have complemented the results of these narratives in finalization of Quran’s text. Afterwards, by considering other narrative evidences, the results of dating during the third quarter of the first century has been reinforced. }, keywords = {dating the narratives,Orientalists,document analysis,finalization of Quran’s text,originality of Quran,history of Quran,collective narratives of Quran,the order of presence narratives,document-based textual analysis}, title_fa = {نقش روایات در تعیین تاریخ تثبیت نهایی متن قرآن}, abstract_fa = {چکیدهمسألة تثبیت نهایی متن قرآن در چند دهة أخیر از سوی برخی قرآن‌پژوهان غربی، موسوم به تجدیدنظرطلبان، مورد نقد و نظر قرار گرفته است. این گروه که در رأس آنها جان ونزبرو، نویسندة کتاب چالش‌برانگیز «مطالعات قرآنی»، و شاگردانش هستند، تمامی اِسناد و منابع مسلمانان در تعیین تاریخ دقیق تثبیت متن قرآن را با دیده‌ای تردیدآمیز مورد تجدید نظر قرار داده‌اند. یکی از این منابع، روایات اسلامی است که از منظر خاورشناسان سنّتی همچون نولدکه و شوالی، سند تاریخی و نقش تعیین‌کننده‌ای در حلّ این مسأله داشته است. در مقابل، موافقان تجدیدنظر این روایات را از اساس فاقد اعتبار دانسته‌اند و چالشی بر سر راه شناخت منابع اسلام و مهم‌ترین آنها قرآن کریم پدید آوردند. در سال‌های أخیر برخی از اسلام‌پژوهان غربی و در رأس آنها، هارالد موتسکی، با نقد دیدگاه تجدیدنظرطلبان همین روایات را سند تاریخی معتبری به شمار آورده‌اند. هارالد موتسکی با نقد دیدگاه‌های اسلاف و اقرآن خود، با تاریخ‌گذاری روایات جمع و تدوین قرآن، زمان ثبت متن این روایات را به ربع سوم سدة اوّل رساند که حکایت از تثبیت متن قرآن بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) دارد. در این مقاله، ضمن توصیف روش ایشان در تاریخ‌گذاری روایات جمع قرآن، به تکمیل نتایج حاصل از این روایات در تثبیت متن قرآن پرداخته، سپس با بررسی شواهد روایی دیگری، نتایج حاصله از تاریخ‌گذاری در فاصلة زمانی بین ربع سوم سدة اوّل هجری تقویت شده است.}, keywords_fa = {تاریخ‌گذاری روایات,خاورشناسان,تحلیل اِسناد,تثبیت متن قرآن,اصالت قرآن,تاریخ قرآن,روایات جمع قرآن,روایات ترتیب نزول,تحلیل اِسنادی متنی}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_1302.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_1302_6ffb3ee23460c6021363fd11343d60fe.pdf} }