@article { author = {Diari Bidgoli, Mohammad Taqi and Musavi Keramati, Seyyed Mohammad Taqi}, title = {Linguistic of Quran and its Rrole in Explain Comprehensiveness Quran}, journal = {Seraje Monir}, volume = {8}, number = {28}, pages = {65-84}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2019.19606.1269}, abstract = {The present paper address the role of Quran linguistic attitudes in the creation of the trinity view: strong maximal, minimal, and maximal comprehensiveness in the Quran. This investigation explains how the selection of each of these ideas can result in a different structure of the comprehensiveness in the Quran. Finally, in evaluations between different   linguistic attitudes such as symbolic, conventional, combinational, and intrinsic language، the writer reaches the conclusion that comprehensiveness of the Quran is based upon the idea that despite some controversy, the maximal approach has yielded a realistic and acceptable idea of the language of the Quran. The comprehensiveness of the Quran is best represented by a synthesis of intrinsic and combinational methods. The intrinsic way ensures the ultra-temporality of the comprehensive of the Quran, and the combination way ensures the generality thereof.}, keywords = {Comprehensiveness Quran,Linguistic of Quran,Symbolic,Conventional,Combinational,Intrinsic}, title_fa = {انگاره‌شناسی قرآن و نقش آن در تبیین جامعیت قرآن}, abstract_fa = {نوشتار حاضر به نقش انگاره‌های زبان‌شناختی قرآن در تکوین رهیافت‌های سه‌گانة فراحداکثری، حداقلی و حداکثری جامعیت قرآن پرداخته‌است. در این پژوهش، روشن می‌شود که چگونه انتخاب هر یک از آرائی که در این عرصه است، ساختاری متفاوت از موضوع جامعیت قرآن می‌آفریند. در ارزیابی‌هایی که میان انگاره‌های مختلف زبان‌شناختی همچون زبان رمزی، عرفی، ترکیبی و فطری انجام پذیرفت، سرانجام این نتیجه به‌ دست آمد که رهیافت حداکثری با وجود اختلاف نظر در ارائة انگاره‌ای واحد از زبان قرآن، نگرشی واقع‌بینانه و پذیرفتنی از زبان قرآن به‌ دست داده‌است. اما آنچه می‌تواند شکل کامل‌تری از این انگاره بیافریند، آن است که بنای جامعیت قرآن جز بر پایة نظریه‌ای که تلفیقی از زبان فطری و زبان ترکیبی باشد، استوار نخواهد آمد. زبان فطری فرازمانی بودن جامعیت قرآن را تأمین می‌نماید و زبان ترکیبی، همگانی بودن آن را محقق می‌سازد.}, keywords_fa = {جامعیت قرآن,زبان قرآن,زبان نمادین,زبان عرفی,زبان ترکیبی,زبان فطری}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_9762.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_9762_8199ff7927d3596fb258b6406af79de2.pdf} }