per
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
2011-12-22
2
5
1
24
10.22054/ajsm.2011.5476
5476
Research Paper
عناصر اعتقادی از نگاه قرآن و عهد جدید
Ideological Elements from the Perspective of the Qur'an and the New Testament
عباس اشرفی
frzaddehghani91@yahoo.com
1
سهیلا رضایی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دنشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
مراد از کارکرد دین، مطلق خدمات و آثار دین در جامعه میباشد که این مقاله با هدف استخراج نگاه دینی به مقولهی کارکرد اعتقادی دین از منظر قرآن و عهد جدید نگاشته شده و در آن نوع نگرش این ادیان نسبت به کارکرد اعتقادی دین بهشیوهی تطبیقی بررسی شده است. عهد جدید و قرآن در این نکته اشتراک دارند که تنها خدای واحد خالق، معبود و قابل پرستش است، گرچه مسیحیان خلاف تصریح کتاب مقدّس اعتقاد به «تثلیث» دارند. اعتقاد به معاد و توحید، مرگاندیشی و توصیف بهشت و جهنّم از ویژگیهای مشترک دو کتاب است، هرچند در تفسیر و تعریف عالم پس از مرگ و چگونگی شکلگیری قیامت اختلاف نظر دارند. عهد جدید، پیامبران را دارای کارکرد دعوتی دینی و صرفاً با هدف اخروی معرّفی میکند، ولی قرآن پیامبران را دارای دو هدف اخروی و دنیوی معرّفی میکند؛ یعنی پیامبران برای دعوت به توحید و راهبری به سعادت اخروی و برقراری عدالت، یعنی حیات سعادتمند و شرافتمندانهی دنیوی مبعوث شدهاند.
By the function of religion we mean its services for and effects on the society. This paper aims at a comparative study of the views of the Qur'an and the New Testament on the ideological function of religion. The New Testament and the Qur'an agree on the fact that only the United God is the creator and the object of worship. Although the Christians, contrary to the explicit text of their Holy Book, the Bible, believe in Trinity, both the Bible and the Qur'an acknowledge Divine Unity and resurrection, and are similar in their descriptions of the Hell and the Heaven. However, they diverge on their definition and interpretation of the worlds after death and on how resurrection takes place. The New Testament describes the religious tasks of the prophets to be of an invitation type and aimed at the life to come, whereas the Qur'an introduces two goals for the messengers: one related to this material life and the other one related to the Hereafter; that is, the prophets are appointed to invite people to monotheism, and to guide them to achieve prosperity and establish justice, or in other words to felicitous and honorable material life.
https://ajsm.atu.ac.ir/article_5476_369cfb5ee5f7be1590fd1221f99ff310.pdf
بررسی تطبیقی
کارکرد اعتقادی دین
قرآن
عهد جدید
comparative study
ideological function of religion
the Qur'an
the New Testament
per
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
2011-12-22
2
5
25
66
10.22054/ajsm.2011.5477
5477
Research Paper
بررسی و نقد دیدگاه ابنعربی در باب خلافت و امامت
A Survey of Ibn Arabī's Views on Caliphate and Leadership
محمد حسین بیات
dr_bayat@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دیدگاه ابنعربی در باب خلافت و امامت بعد از رحلت رسول اکرم (ص) از ویژگی خاصّی برخوردار است. وی نخست بهگونهای سخن میگوید که خواننده میپندارد مقصود وی، امامت و خلافت عرفانی میباشد و ربطی به دیدگاههای کلامی شیعی و سنّی در این باره ندارد، لیکن بعد از بررسی و دقّت نظر معلوم میشود که وی با شیوهی خاصّ خود، در نهایت دیدگاه کلامی اهل سنّت را به زبان آورده و بهگونهای شگفتانگیز، خلافت را با تمسّک به اجماع صحابه و اصالتبخشیدن بدان، برای خلیفهی اوّل و دوم به اثبات رسانیده است. وی جمیع نصوص وارده از جانب پیامبر خدا(ص) را در باب امامت و خلافت انکار نموده، سپس احادیث متواتری چون حدیث غدیر و ثقلین را با تحریف نقل کرده است. آنگاه با موضوعیّتدادن به اجتهاد علما و حکّام، جمیع خطاهای آنان را توجیه و همهی ایشان را تبرئه نموده است. نویسندهی این مقاله، در حدّ توان یک مقاله، این دیدگاه ابنعربی را از جهات گوناگون واکاوی کرده، سپس یکایک آنها را نقد کرده است
Ibn Arabī's views on caliphate and leadership after the decease of the Apostle of God (God bless him and his household), are of special quality. He first discusses these issues in a way that makes the reader think he is talking about gnostic caliphate and leadership and not the theological views of the Shi'ites and the Sunnites. However, a closer scrutiny of his views reveals that in his own particular fashion, Ibn Arabī has in fact focused on the theological views of the Sunnites; he has amazingly substantiated the caliphate of the first and the second caliphs by relying on the consensus of the Companions of the Prophet and by assigning originality to it. He has ignored all texts and rulings on caliphate and leadership which are attributed to the holy Prophet (PBUH); he then quotes some traditions of multiple attestation like Hadīth al-Thaqalayn and Hadīth al-Ghadīr with distortion. In the next part he deals with ijtihād (interpretive reasoning) of the religious scholars, justifies all their mistakes and errors and exonerates them all. The present study has explored, within the scope of a paper, the views of Ibn Arabī from different angles and has then criticized them one by one
https://ajsm.atu.ac.ir/article_5477_2e056f38e90e6511e1ccc78558320def.pdf
نصّ
خلافت
امامت
اجماع
اجتهاد
موضوعیّت
طریقیّت
آلالبیت و اهلالبیت
Text
Caliphate
leadership
consensus
ijtihād
relevance
mystic path
descendants of the Prophet
Family of the Prophet
per
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
2011-12-22
2
5
67
114
10.22054/ajsm.2011.5478
5478
Research Paper
قرآن، جهانیسازی و جهانیشدن
A Survey of Ibn Arabī's Views on Caliphate and Leadership
محمدرضا آرام
1
هیئت علمی دانشگاهآزاد واحد تهران مرکز
این روزها، دغدغه و اضطراب جهانیشدن، مشغلهی ذهنی بسیاری از متفکّران عرصهی سیاست، اقتصاد و غیره را تشکیل میدهد و همه بهنوعی از دید خود به این مقوله پرداخته و آن را رد یا قبول میکنند و آنچه در این مقوله بهفراموشی سپرده شده یا حدّاقل کمتر توجّه شده است، توجّه به نقش قرآن کریم و جایگاه آن در این معرکه است. این پژوهش میکوشد تا ضمن ارائهی معنای مورد نظر از مفهوم جهانیشدن، اصول، ویژگیها، نتایج و پیامدهای آن، سازوکارهای تحقّق طرح جهانیسازی فرهنگ و معارف قرآن را مورد بررسی قرار دهد و سپس، چالشهای فرهنگ قرآنی در عصر جهانیشدن در حوزهی اعتقادات، باورها و ارزشها را بیان میکند. این مقاله، «قرآن» و «جهانیشدن» را متلازم هم دانسته و بیان میکند. قرآن کریم وحینامهی الهی است که برای هدایت نظری و عملی انسان در همهی عصرها آمده است و از اینحیث با ویژگی ابدیّت برای تمامی بشریّت نازل شده است. این پژوهش با تکیه بر ضرورت جهانیسازی قرآن در عرصهی جهانیشدن، به ساختارها و ویژگیهای نظام جهانی قرآن پرداخته است و آنگاه زبان قرآن را بهعنوان زبان واحد نظام جهانی قرآن معرّفی میکند.
Ibn Arabī's views on caliphate and leadership after the decease of the Apostle of God (God bless him and his household), are of special quality. He first discusses these issues in a way that makes the reader think he is talking about gnostic caliphate and leadership and not the theological views of the Shi'ites and the Sunnites. However, a closer scrutiny of his views reveals that in his own particular fashion, Ibn Arabī has in fact focused on the theological views of the Sunnites; he has amazingly substantiated the caliphate of the first and the second caliphs by relying on the consensus of the Companions of the Prophet and by assigning originality to it. He has ignored all texts and rulings on caliphate and leadership which are attributed to the holy Prophet (PBUH); he then quotes some traditions of multiple attestation like Hadīth al-Thaqalayn and Hadīth al-Ghadīr with distortion. In the next part he deals with ijtihād (interpretive reasoning) of the religious scholars, justifies all their mistakes and errors and exonerates them all. The present study has explored, within the scope of a paper, the views of Ibn Arabī from different angles and has then criticized them one by one.
https://ajsm.atu.ac.ir/article_5478_6f918be1bfedefa0d65af9e33d94feb6.pdf
قرآن
جهانیشدن
جهانیسازی
چالشهای فرهنگ قرآنی
نظام جهانی قرآن
ساختار و ویژگیها
زبان واحد
Text
Caliphate
leadership
consensus
ijtihād
relevance
mystic path
descendants of the Prophet
Family of the Prophet
per
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
2011-12-22
2
5
115
154
10.22054/ajsm.2011.5479
5479
Research Paper
مفهومشناسی سکینه در قرآن
Examination of the Concept of Calmness in the Holy Qur'an
مریم فرهادی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
قرآن کریم به عنوان هادی و راهنمای بشر در همهی مراحل زندگی، تمامی نیازهای بشر را مدِّ نظر خود قرار داده و آنها را به شکل کامل بیان فرموده است. یکی از این نیازهای بشر، نیاز به داشتن آرامش در مسیر زندگی است. این نیاز در دوران حاضر به قدری مورد توجّه بشر قرار گرفته است که بسیاری از تلاشهای خود را بدان سو معطوف کرده و هزینههای بسیاری نیز برای آن میپردازد. قرآن نیز به این نیاز مهمّ بشر بیتوجّه نبوده و تمام مراتب و انواع آن را به شکل کامل و قدم به قدم برای تمامی مراتب زندگی انسان بیان کرده است. یکی از این آرامشهای مورد توجّه قرآن کریم سکینهی الهی است. قرآن در بیان این آرامش خاص نگاه دقیقی داشته، آن را اوّلاً از ناحیهی خداوند بیان میکند، ثانیاً آن را آرامشی میداند که در لحظههای خاص و بر قلوب مؤمنانی خاصِّ خداوند متعال نازل میکند. هدف این مقاله بررسی این آرامش خاصِّ الهی و مواقفی است که این آرامش بر قلوب مؤمنین از سوی خداوند نازل گشته است
The holy Qur'an, as a guide for man in all aspects of his life, has been concerned with all needs of humans and has discussed them in full. One of these needs is the need for having tranquility and calmness in the course of life. This need has assumed enormous significance these days to the extent that considerable effort is put in its fulfillment and a lot of money is spent on it. The Qur'an has not been inattentive to this important human need and has addressed all of its levels and kinds completely and step by step, for all stages of man's life. One type of tranquility discussed in the Qur'an is God-inspired composure. The Qur'an describes this composure with precision and considers it to be emanated from God, the Transcendent, and bestowed upon specific believers at specific moments. The present paper aims at examining this particular type of God-inspired tranquility as well as the moments when God grants such composure to believers.
https://ajsm.atu.ac.ir/article_5479_6b0373342460b2a781895d06321cd8c1.pdf
سکینهی الهی
آرامش
مؤمنین
جنگ
جهاد
God-inspired composure
tranquility
believers
war
holy struggle
per
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
2011-12-22
2
5
155
182
10.22054/ajsm.2011.5480
5480
Research Paper
چهرهی شقاوت در قرآن کریم
Unblessed Figures in the Holy Qur'an
کریم علی محمدی
karim110_ali@yahoo.com
1
فاطمه بابایی
2
دانشجوب دانشگاه تربیت علم آذرباییجان
دانشجوی دانشگاه تربیت معلم آذرباییجان
قرآن کریم در آیهی 105 سورهی هود انسانها را به دو گروه سعید و شقی تقسیم میکند. « شقاوت عبارت است از محرومیت و نداشتن خیر». اُسوه نیز به معنی الگو، مقتدا و سرمشق و ... میباشد، امّا تأسّی به معنی پیروی کردن از اعمال و رفتار دیگران میباشد. یادآوری میشود که یکی از شیوههای تربیتی قرآن، شیوهی الگودهی است و با توجّه به سهولتِ در دسترس بودن الگوها در برابر دیدگان مردم، بهتر است به معرّفی چهره-های شقاوت اهمیّت ویژهای داده شود. یکی از هدفهای قرآن از بیان داستانهای زندگی افراد، بیان شیوههای زشت رفتاری آنها و روش الگویی آنها است تا افراد پند گیرند. در این پژوهش ضمن پرداختن به عوامل شقاوت از قبیل: تکذیب آیات خدا، هواپرستی، حرص، طمع و .... به اقسام شقاوتمندان و مصادیق شقاوتمندان مانند ابلیس، قابیل، پسر نوح، اصحاب فیل، قوم عاد و ... پرداخته شده است.
The Holy Qur'an, in the 105th verse of the chapter "Hood", divides people into two categories of blessed and unblessed. "Unblessedness denotes deprivation and lack of goodness". 'Oswah' (exemplar) is another term meaning a role model or a leader. However, 'ta'assī' (imitation) refers to the act of following the behaviors and actions of others. Take note that one of the educating methods used in the Qur'an is providing a role model and since role models are easily accessible for people, it is proper to attach prime importance to introducing unblessed figures. One of the aims of the Qur'an in relating the life stories of people is to describe their inappropriate behaviors so that they serve as examples to avoid and other people take a lesson from them. In the present study, we discuss the causes of unblessedness such as counting Quranic verses false, sensualism, greed, avarice, etc. We then deal with different types of unblessed people and their examples including Satan, Cain, son of Noah, the People of the Elephant, the People of 'Ād, etc.
https://ajsm.atu.ac.ir/article_5480_56c228d06da6d2afc4ad5648dce9b167.pdf
: قرآن
اُسوه
چهرههای شقاوت
مصادیق شقاوتمندان
: the Qur'an
oswah (exemplar)
unblessed figures
examples of the unblessed
per
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
2011-12-22
2
5
183
216
10.22054/ajsm.2011.5481
5481
Research Paper
تأثیر قرآن و حدیث بر دیوان آیتالله غروی اصفهانی
The Effect of the Qur'an and Tradition on Ayatollah Gharavī Isfahānī’s Divan of Poems
محمد فولادی
1
هیئت علمی دانشگاه قم
یکی از صاحبذوقان صاحبنظر که از تخصّص روایی، قرآنی، فقهی و اصولی خود در اشعار حسینی بهره گرفته و در دیوان شعر خود، احساسات ناب و شور و شعور خود را با بهرهگیری از مضامین قرآن و حدیث و درآمیختن آن با صنایع ادبی و جنبههای هنری زبان، نسبت به سالار شهیدان و حوادث عاشورایی و کربلایی به شیوایی بیان کرده، آیتالله غروی اصفهانی است و عمدهی دیوان شعر او هم در این موضوع است. با توجّه به آگاهی ژرف یک فقیه از این حوادث، بررسی بازتاب این موضوع در اشعار ایشان میتواند بسیار مفید باشد. از اینرو، در این مقاله، اشعار حسینی و عاشورایی ایشان از جنبههای روایی و قرآنی بررسی شده است؛ جنبههایی مانند: بهرهگیری از تلمیح و اقتباس از آیات و تعابیر قرآنی مانند: «انشقّ القمر»، «دنی فتدلّی»، «ألست»، «نفس مطمئنّه»، «سدرة المنتهی» و جز اینها، استفاده از مضامین قرآنی و قصص انبیا مانند موسی، مسیح، نوح، سلیمان، داود، خضر، ایّوب، آدم و خاتم در راستای بیان هنرمندانهی احساسات حسینی، بهرهگیری از صناعات ادبی لفظی و صنایع معنوی و مباحثی از علم بیان، در راستای بیان احساسات دینی و قرآنی و بیان مناقب و مراثی حسینی.
One of the men of literature, an authority, who has made use of his narrative, Quranic, jurisprudential and theologian expertise in his poems about Imam Hussein (PBUH) is Ayatollah Gharavī Isfahānī. In his Divan of poems, he has mixed Quranic themes and traditions with literary figures and artistic aspects of language and thereby has fluently expressed his awareness of and profound emotions and passion for the Commander of the Martyrs (PBUH) and the events of Kerbella and 'Āshūra (the tenth day of the lunar month Muharram on which the martyrdom of Imam Hussein took place). The majority of the poems in his Divan touch on these subjects. Given that this jurist has been aware of these events, it will be useful to examine the reflection of such events in his poems. Therefore, the present paper explores his poems of Kerbella and 'Āshūra with regard to the followings: the narrative and Quranic aspects such as the use of allusion, quotations from the Qur'an, Quranic expressions like "the moon did rend asunder" (انشقّ القمر), "he drew near, then he bowed" (دنی فتدلّی), "am I not your Lord" (ألست بربکم), "soul at peace" (نفس مطمئنّه), "the farthest lot-tree" (سدرة المنتهی), etc., the use of Quranic themes and the stories of the prophets including Moses, Jesus, Noah, Solomon, David, Khidr, Job, Adam and Muhammad (the Seal of the Prophets) in order to express his emotions concerning Imam Hussein (PBUH) artistically, the use of verbal literary devices and semantic devices, and finally some discussions about the science of figurative speech employed to express his religious and Quranic emotions, to state the virtues of Imam Hussein and to recite his elegiac poetry.
https://ajsm.atu.ac.ir/article_5481_fbb61cc28bce0a1e62e230ad2be2931c.pdf
مضامین قرآنی
ترکیبها و تلمیحات قرآنی و روایی
آیتالله غروی اصفهانی
امام حسین (ع)
مدایح و مراثی
the Companions of the Prophet
just
ijtihād
validity of the words of the Companions
acceptance and rejection
per
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
2011-12-22
2
5
217
238
10.22054/ajsm.2011.5482
5482
Research Paper
سرِّ حدیث شریف «لَولاَک لَمَا خَلَقتُ الأَفلاکَ»
The Mystery of the Holy Tradition "If it Had Not Been for Your Sake, I Would Have Not Created the Heavens"
محمد آهی
1
هیئت علمی دانشگاه بو علی همدان
در میان معارف الهی معارف اهل بیت علیهمالسّلام بهطور عموم و نبی اکرم (ص) به طور خاص از راز و رمزهایی برخوردار است که درک آنها به آسانی میسّر نیست. تبیین و تحلیل عقلی این معارف از اولویّتهای پژوهشی است، از این رو در این مقاله سعی شده است یکی از معارف عظیم که در حدیث شریف قُدسیِ «لَولاکَ لَما خَلَقتُ الأَفلاک» مندرج است، تبیین و تحلیل گردد. شایستهی ذکر است که مقصود از افلاک، در این حدیث شریف بیتردید جهان هستی و نظام تکوین است که شامل جمیع مخلوقات از ازل تا ابد میباشد. عنصر قابل شناخت در آن با مهمترین ویژگیهای ساختاری با استدلالهای عقلی و استنادهای نقلی بیان گردید تا ازاین میان سرّ این حدیث شریف به خوبی روشن شود.
From among the divine sciences, the sciences of the Family of the Prophet (PBUT) in general and those of the holy Prophet (PBUH) in particular have mysteries that cannot be easily understood. Rational explanation of such sciences should be given research priority. The present paper thus attempts to examine and analyze a valuable piece of knowledge in the holy tradition "if it had not been for your sake, I would not have created the heavens". It is worth mentioning that 'heavens' doubtlessly refers to the universe and the system of creation, including all creatures. The identifiable element in this tradition is discussed with reference to the most important structural characteristics as well as the use of rational reasoning and traditional documents in order to reveal the mystery of this holy tradition.
https://ajsm.atu.ac.ir/article_5482_81a427cb131ef063c20007a1fd7f25d7.pdf
سِرّ
لولاک
نظام تکوین
ساختار
صورت غایی
mystery
if it had not been for your sake
system of creation
Structure
ultimate form