%0 Journal Article %T چگونگی پیوند شریعت با طریقت و حقیقت از طریق آیات و روایات %J سراج منیر %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2228-6616 %A مظاهری, عبدالرضا %D 2013 %\ 12/22/2013 %V 4 %N 13 %P 87-104 %! چگونگی پیوند شریعت با طریقت و حقیقت از طریق آیات و روایات %K قرآن %K شریعت %K طریقت %K حقیقت %K ظاهر %K باطن %K احوال %R 10.22054/ajsm.2013.292 %X دین اسلام غیر از صورت ظاهری، احکام باطنی هم دارد و شریعت با آنکه علم به ظاهر است، مانع تحصیل علم باطنی همچون طریقت و حقیقت نمی‌شود؛ زیرا رابطة ظاهر و باطن، رابطه‌ای حقیقی است نه تصنّعی و ساختگی و باطن، اعمال ظاهری را هدایت و تغذیه می‌کند، چنان‌که «ایمان» مستلزم اعمال باطنی قلب است و «نیّت» اصل و روح همة اعمال است و سیّد حیدر آملی شریعت و فروع خمسة آن مانند نماز، روزه، حج، زکات و جهاد را در مراتب سه‌گانه شریعت، طریقت و حقیقت اثبات می‌کند و مانند عرفای دیگری همچون رشید‌الدّین میبدی در کشف‌الأسرار و ابوسعید ابی‌الخیر برای اثبات این پیوند به این حدیث رسول‌الله استناد می‌نماید: «الشَّرِیعَةُ أَقوَالِی وَ الطَّرِیقَةُ أَفعَالِی وَ الحَقِیقَةُ أَحوَالِی...». به همین دلیل، عرفا هماهنگی سلوک عارف با قرآن و احادیث را از اصول اساسی سلوک می‌دانند. %U https://ajsm.atu.ac.ir/article_292_2561a5ece33f51528be6c3d1f6a859f7.pdf