%0 Journal Article %T کارکرد سنّت در دانش فقه %J سراج منیر %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2228-6616 %A شعبانپور, محمد %D 2015 %\ 12/22/2015 %V 6 %N 21 %P 105-136 %! کارکرد سنّت در دانش فقه %K سنّت %K حدیث %K فقه %K فقها %K مسائل فقهی منصوص %K مسائل فقهی غیرمنصوص %R 10.22054/ajsm.2016.5040 %X در میان علوم لازم برای دانش فقه، سنّت و احادیث اهل بیت(ع)مهم‌ترین منبع و علوم مورد نیاز بعداز قرآن کریم و به عنوان یکی از پایه‌های ضروری اجتهاد به شمار می‌آید.با توجّه به نقش عمدة آن در فقه، مقالة پیش رو درصدد است تا با تکیه بر سنّت و احادیث موجود و مطالعة دانش فقه به کارکردهای سنّت در این دانش دست یابد. بدین منظور، ضمن تبیین برخی از مبادی تصوّری و تصدیقی دانش فقه، تحقیق و تتبّع خود را در دو حوزة فقه و فقها به عنوان کاربران و کارشناسان مسائل فقهی و به تبع آن، در اصول فقه به عنوان مسائل فقهی غیرمنصوص متمرکز کردیم و کارکرد سنّت در هر یک از حوزه‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و در پایان، این نتیجه به دست آمد که سنّت و حدیث در حوزة فقها توانست نظام مرجعیّت فقهی شیعه را پایه‌گذاری و تثبیت کند و در حوزة فقه و مسائل فقهی منصوص، کاملاً نقش اثباتی و اعانتی ایفا نماید، ولی این نقش در حوزة اصول فقه و مسائل فقهی غیرمنصوص، متقابل بوده است؛ یعنی گاه اعانتی و گاهی استعانتی بوده است. %U https://ajsm.atu.ac.ir/article_5040_531656d8fc21ab9076aeb8050df9e97c.pdf