%0 Journal Article %T تعلیم و تربیت مبتنی بر آیات و روایات از دیدگاه شهید مطهّری %J سراج منیر %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2228-6616 %A شیخانی, ممد اسماعیل %A ملکوتی, محمد جواد %D 2013 %\ 06/22/2013 %V 4 %N 11 %P 95-110 %! تعلیم و تربیت مبتنی بر آیات و روایات از دیدگاه شهید مطهّری %K قرآن کریم %K روایات %K اسلام %K تعلیم و تربیت %K شهید مطهّری %R 10.22054/ajsm.2013.5524 %X مقولة تعلیم و تربیت از مهم‌ترین مباحث مشترک در میان متفکّران اسلامی و غربی می‌باشد. در غرب از دیرباز وخصوصاً با شکوفایی مکتب یونان در آرای افلاطون و ارسطو بدین امر توجّه شده است. در اسلام نیز توجّه به مقولة تعلیم و تربیت سابقه‌ای دیرینه دارد و این امر ناشی از جایگاه والا و دغدغة وافری است که مکتب اسلام برای تعلیم و تربیت قائل است. اندیشمندان مسلمان در پرتو تعالیم انسان‌ساز اسلام به موضوع انسان و کمال و سعادت او و راههای وصول به کمال، بسیار پرداخته‌اند و نظام‌هایی فکری را برای پاسخگویی به سؤالات مربوط به انسان و تربیت او بنا گذارده‌اند. در دورة معاصر کسانی مانند علاّمه طباطبائی،امام خمینی(ره)، شهید مطهّری و سیّد قطب با روشهای ترکیبی و مزجی و با نگاهی تطبیقی و ناظر به تحوّلات جدید اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی، در این عرصه گام نهاده‌اند. در این مقاله به استناد و بهره‌گیری از اندیشة شهید مطهّری، ابعاد گوناگون مسألة تربیت از قبیل مفهوم و ماهیّت تربیت، چیستی آن، اسلام و تربیت و عوامل تأثیرگذار در تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. %U https://ajsm.atu.ac.ir/article_5524_118b97d2e28414d5997555cf00802315.pdf