دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66163620120320The Philosophy behind the Difference in Laws of Inheritance and ‘diya’ for Muslim Men and Women with a Focus on the Qur’an and the Hadithفلسفهی تفاوت حقوق مردان و زنان مسلمان در خصوص ارث و دیه با تکیه بر آیات و احادیث934548310.22054/ajsm.2012.5483FAمحمد رضاابراهیم نژادهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20111003In the legal systems of Islam and of the Islamic Republic of Iran there exist certain differences in laws for men and women, which are sometimes subject to questions or criticism. One such issue is the inequality of men and women in inheritance and diya. An examination of Islamic juridical and legal rules reveals that ‘diya’ is described as blood money by some authorities in the subject, as a penalty by some others, and as restitution by others, while some other authorities consider it as having penal, substitutionaryand compensational, and preventive aspects. Moreover, the philosophy behind the difference between men and women with regards to ‘diya’ and inheritance is informed by another characteristic feature of the Islamic legal system, the one which burdens men with the responsibility of headship of the family and paying for the family expenses.در نظام حقوقی اسلام وجمهوری اسلامی، تفاوتهایی در بخشی از حقوق مردان و زنان مشهود است که از جانب برخی مورد پرسش یا انتقاد قرار میگیرد. تفاوت و نابرابری مقدار ارث و دیهی مردان و زنان از این قسم است. با بررسی آراء فقهی و حقوقی معلوم میگردد که بعضی دیه را خونبها، گروهی آن را کیفر و عدّهای تعویض میدانند و جمع دیگری آن را دارای جنبههای کیفری، تعویضی و جبرانی و بازدارنده مینگرند و بر اساس مبانی اسلامی و آیات شریف قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع)، فلسفهی تفاوت ارث و تفاوت دیهی مرد و زن مرتبط با ویژگیهای دیگری از نظام حقوقی اسلام است که مسؤولیّت سرپرستی و تأمین معیشت خانواده را بر عهدهی مرد نهاده است.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5483_b5ab90953af0c9328374e5c4866e442b.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66163620120320The Position of hadith in Ethicsجایگاه حدیث در علم اخلاق3560548410.22054/ajsm.2012.5484FAمحمدشعبانپورهیئت علمی دانشگاه علامهطباطباییJournal Article20110902After the Holy Qur’an, hadith is the second most credible source for the study of the faith and determining human beings’ path of happiness. Reliance upon this source is greater in some areas of religious studies, including jurisprudence (fiqh) and parts of ethics; the reason is that the grounding principles of these sciences are indicated briefly in the Qur’an, the details being left to be found in hadith. By way of examining books of hadith and books of juridical principle, this paper seeks to find the answer to the question whether hadith is accountable in ethics or not, and that if it is, then how far its impact and scope go. For this purpose, chapters on ethics in some source texts on juridical principles and on ethics are studied and accountability of hadith in ethics is thereby established, while it was found out that ethics strongly needs hadith both for its establishment, i.e. defining its concepts, and for establishing, i.e. approving its propositions, and that hadith is the supporting pillar required for the practice of ethical codes.بعد از قرآن کریم، حدیث دومین منبع و سند دینشناسی و تعیینکنندهی راه سعادت انسانها است. تکیه بر این منبع حیاتبخش در برخی حوزههای دینپژوهی همچون فقه و بخشهایی از اخلاق بیشتر و گستردهتر است؛ زیرا اصول این دانشها در قرآن به اجمال و اشاره آمده و تفصیل آن را باید در حدیث یافت. این مقاله درپی آن است که با بررسی کُتُب حدیث و اصول به این سؤال پاسخ دهد که آیا حدیث در حوزهی اخلاق اعتبار دارد یا خیر؟ و در صورت اثبات، میزان تأثیرگذاری وقلمرو آن چه مقدار است؟ برای این منظور به برخی کُتُب مرجع اصول و احادیث باب اخلاق مراجعه شده است و در نهایت ضمن اثبات اعتبار حدیث در حوزهی علم اخلاق، این نتیجه بدست آمد که اخلاق هم در مقام ثبوت یعنی تعریف مفاهیم خودو هم در مقام اثبات یعنی تصدیق گزارههای خود به شدّت نیازمند به حدیث است و حدیث پشتوانهای لازم برای اجرای احکام اخلاقی است.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5484_60f1308d763f26b2492950246f14e4db.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66163620120320Impact Superiority among Verses of the Qur’anتفضیلِ أثری آیات قرآن6196548510.22054/ajsm.2012.5485FAحمید رضابصیریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20111102‘Impact description of the Qur’an’ is an independent science whose subject of investigation are narrations by the Shi‘a Fourteen Infallibles on the descriptive explanation of the verses and chapters of the Qur’an. These descriptive narrations can be classified into different types and then studied. One type consists of those which explain the superiority that some verses have over others, either because of certain purposes they imply or due to their theme. This set of narrations can be referred to as ‘impact superiority of the verses of the Qur’an’ and regarded as one of the important topics of the science of ‘the Impact Superiority of the Verses of the Qur’an’ as was discussed in a paper entitled ‘An introduction to the theory of the impact superiority of the Qur’an’ published in the 3rd issue of this journal. The present paper, however, seeks to collect and present the most important preferential narrations and briefly examine their documents and references, as well as to provide an answer to the inevitable question as regards the justification for the superiority of some verses over other.«توصیف أثری قرآن» دانش مستقلّی است که موضوع آن، روایات معصومین(ع) در بیان توصیفی آیات وسورههای قرآن است. این روایات را میتوان به دستههای مختلف تقسیم کرده و مورد مطالعه قرار داد. دستهای از این روایات توصیفی، مربوط به بیان تفضیلهاو برتریهایی است که برخی از آیات قرآن بر آیات دیگر پیدا کردهاند. براساس این دسته از روایات، معلوم میشود که برخی از آیات قرآن از لحاظ مقصود یا مضمونی خاص، بر آیات دیگر قرآن برتری دارند. مجموعهی این دسته از روایات را میتوان با عنوان «تفضیل أثری آیات قرآن» شناخت و آن را به عنوان یکی از سرفصلهای مهم دانش «توصیف أثری قرآن» محسوب کردکه در مقالهی دیگری در شمارهی سوم این نشریه و با عنوان «درآمدی برنظریّهی توصیف أثری قرآن» به آن پرداخته شد. امّا در این مقاله سعی براین است که ضمن بیان و جمعآوری اَهمِّ این دسته از روایات تفضیلی به بررسی اجمالی سند و دلالت آنها پرداخته شود و به یک سؤال مقدّر، که همان وجه تفضیل و برتری آیهای از قرآن بر آیات دیگر است، پاسخ داده شود.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5485_ba90cc4af2e26b7f1f3166fccb278a13.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66163620120320Mohammad Bāqer Behboudi: An analysis of his views on Islamic biographical evaluation (ilm al-rijāl)واکاوی آراء رجالی استاد محمّدباقر بهبودی97120548610.22054/ajsm.2012.5486FAمرتضینادریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20110802Weakness of the narrators of ‘hadith’, ways of identifying such a weakness, and its relationship to the legitimacy or illegitimacy of attributing hadiths to the Infallible Ones are all among major concerns of the science of hadith and the science of biographical evaluation. In this paper, Behboudi’s views on how to identify weaknesses of narrators of hadith are examined. The examination is organized through exploring his views on the causes of emergence of the science of hadith, on the principle of biographical evaluation for Shi‘as, and the methodology employed by their authors, as well as on the terms ‘jarh’ (discrediting) and ‘zu‘afā’ (weak narrators). An analysis of his views on biographical evaluation and his ‘history of hadith’ reveals that in Behboudi’s view, the efforts of Shi‘a scholars did not successfully prevent penetration of exaggerated and pagan ideas into Shi‘a hadith heritage, resulting in much fabrications being recorded in Shi‘a hadith books and many weak narrators being included in Shi‘a hadith documents.ضعف راوی حدیث، راههای کشف این ضعف و ارتباط آن با درستی یا نادرستی انتساب حدیث به معصوم از مسائل اصلی دو علم «حدیث» و «رجال»هستند. در این مقاله، آراء رجالی استاد بهبودی پیرامون راههای کشف ضعف راویان حدیث بررسی شدهاست. این بررسی در خلال تبیین آراء وی دربارهی علل و اسباب پیدایش علم رجال، اصول رجالی شیعه و روش مؤلّفان آنها، الفاظ جرح و ضعفاء، سامان یافته است. واکاوی آراء رجالی و «تاریخ حدیثی» استاد بهبودی نشان میدهد که نزد ایشان، تلاش بزرگان شیعه برای جلوگیری از راه یافتن موضوعات غُلات و زنادقه به میراث حدیثی شیعه ناکام ماند و برساختههای آنان به کُتُب حدیث شیعه راه یافت و راویان ضعیف بسیاری در اسناد احادیث شیعه جای گرفتند.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5486_df539d9f966f6efcf8ca60b78b70561e.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66163620120320A Comparative Examination of Al-Mizan and Ruh al-Ma‘ani with Regards to the Corporeal Afterlifeبررسی تطبیقی المیزان و روح المعانی در مقولهی معاد جسمانی1211445487FAمسلمسیمرغی زنوزیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییصمدعبداللهی عابدهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1382-5998Journal Article20111202The corporeal afterlife and belief in it is one of the important requirements of Islam; so much so that the disbelief in it is equal to profanity. Various views have been held by Islamic scholars on the quality of the afterlife. The subject has been looked into theologically by theologians, philosophically by philosophers, and with focus on hadith by hadith scholars. This paper seeks to examine viewpoints of two of the great Islamic exegetists of the Qur’an in Shia and Sunni traditions, AllamehTabatab’i and Alousi respectively, by analyzing in their respective books, al-Mizan and Ruh al-Ma‘ani, their exegeses of the verses which imply the corporeal afterlife. Alousi adopts a theological approach arguing that, in the afterlife, the human being will be the same as what he was in the world after his scattered pieces converge together. Allameh Tabataba’i, however, adopts a philosophical approach and argues that what happens in the afterlife is conversion not convergence, and that the sameness is in the soul not the body – which will not be the same as that of the world, but similar to it.معاد جسمانی و اعتقاد به آن از ملزومات و ضروریّات دین مبین اسلام میباشد، بهطوریکه عدم اعتقاد به آن از موجبات کُفر است. دربارهی کیفیّت معاد، اندیشمندان اسلامی نظریّات گوناگونی را ارائه کردهاند. متکلّمین از منظر کلامی و فلاسفه از منظر فلسفی و محدّثین از منظر روایات بدین موضوع نگریستهاند. در این مقاله سعی شده است که دیدگاههای دو مفسّر بزرگ عالم تشیّع و تسنّن، یعنی علاّمه طباطبائی و آلوسی در روحالمعانی و المیزان، در آیاتی که دالّ بر معاد جسمانی هستند، بررسی شود. رویکرد آلوسی، رویکردی کلامی است و آن اینکه در قیامت، انسان بعد از تألیف اجزای متفرّق او، عین انسان دنیوی خواهد بود، ولی علاّمهطباطبائی، رویکردی فلسفی دارد و آن اینکه آنچه در قیامت اتّفاق میافتد، تبدّل است نه تألیف و عینیّت انسان اُخروی با توجّه به روح اوست وگرنه بدن اُخروی عین بدن دنیوی نخواهد بود؛ بلکه مثل آن است.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5487_3a4ac1c4c22f1060ea26d07bd8a81eb4.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66163620120320Characteristics of the Characters' Speeches in the Quranic Storiesرویکردی به ویژگیهای گفتاری شخصیتها در داستانهای قرآن145146548810.22054/ajsm.2012.5488FAبهنازپیامنیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120101The speech exchange is an act of communication through which a message is transferred from the speaker to the hearer and so depending on the audience and the message being expressed, it takes the name of dialogue or monologue. Having been taken from the Greek word dialogos, dialogue consists of two parts: logos meaning “word” and dia meaning “within”. In some cases, dialogue lacks a external audience, i.e. the person tells his thoughts to himself or tells his thoughts to a person who does not show an immediate reaction or response towards his speech. Thus, we can regard all prayers and lyric poems as different kinds of monologue. Accordingly, this paper investigates the “dialogue” in some of the stories of the Holy Quran both from the view point of the speaker and the hearer as well as the subject matter. Although the main goal of this paper is to discuss the role of dialogue, some monologues are also examined in these stories.سخن گفتن فرایندی ارتباطی است که طیّ آن پیامی از گوینده به مخاطب منتقل میشود و با توجّه به چگونگی مخاطب و نحوهی بیان پیام، گفتگو (= Dialogue) یا تکگویی (= Monologue) نام میگیرد. دیالوگ از لغت یونانی دیالوگوس (= Dialogos) گرفته شده که مرکّب از «logos» به معنی کلمه و «dia» به مفهوم «میان و درون» است که ممکن است در برخی مواقع فاقد مخاطب خارجی باشد، به این معنی که شخص ممکن است اندیشههایش را برای خود بیان کند یا برای مخاطبی که هیچگونه پاسخ و عکسالعمل آنی در برابر گفتار وی ندارد. بنابراین همهی دعاها و اشعار غنایی را میتوان به نوعی تکگویی محسوب داشت. بر این اساس، در این مقاله به بررسی گفتگو (دیالوگ) در برخی از داستاهای قرآن کریم، هم از دیدگاه گوینده و مخاطب و هم موضوع پرداخته شده است و از آنجا که هدف اصلی آن، بحث دربارهی گفتگوست، به صورت گذرا به برخی از تکگوئیها در داستانهای مورد بررسی اشاره شده است.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5488_99f2449b46d504562960aad2d17a67d2.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66163620120320Manifestation of the Quranic Adages in the Persian Poetryتجلّی امثال قرآنی درمنظومههای فارسی167194548910.22054/ajsm.2012.5489FAعلیرفیعی جیردهیهیئت علمی دانشگاه گیلانJournal Article20120131In each language, both from the semantic and morphological aspects, adages are of great importance. Being full of wisdom, the quranic adages have been investigated by the quranic scholars for a long time. Moreover, the attention to the quranic adages has been increased from the early period of Islam. This attention has been to the extent that in addition to the miscellaneous works in the religious or literary books, more than sixteen monographs have been written in this field. In the Persian literary tradition there are a lot of poems which are regarded as adages and with the aid of deep thinking in their meaning we can find out how deeply their poets are influenced by the quranic adages. This influence is made directly through adapting the holy verses or being inspired by them. In this paper, we try to find the verses which are taken as proverbs and their influences on the Persian poetry.امثال و حِکَم در هر زبانی چه از نظر معنیشناسی چه از نظر واژهشناسی از اهمیّت خاصّی برخوردار بوده و هست. امثال قرآنی نیز که سراسر آمیخته با حکمت است، از دیرباز مورد توجّه پژوهشگران علوم قرآنی قرار گرفته است. این توجّه از قرون اوّلیّهی اسلامی تا زمان حاضر روز به روز رو به فزونی بوده است. توجّه به امثال قرآنی چنان مورد نظر بوده است که علاوه بر کوششهای پراکنده در کُتُب مختلف دینی و ادبی، بیش از شانزده اثر مستقل در این موضوع به رشتهی تحریر درآمده است. در ادب فارسی نیز اشعار بسیاری میتوان یافت که به عنوان مَثَل زبانزد است و با تعمّق در این امثال میتوان به تأثیرپذیری سرایندگان آن از امثال قرآنی پی برد. این تأثیرپذیری ممکن است با برداشت مستقیم از الفاظ مبارک قرآن صورت گرفته باشد یا با الهام از آیات شریفهی قرآن. در این مقاله کوشش شده تا آیاتی را که به عنوان مَثَل معروف شدهاند، شناسایی و تأثیر آنها بر شعر فارسی بررسی گردد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5489_a497f25c49ab2deafcc7ac6b6ef822ee.pdf