دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682620170321Foundations of Woman's Identity in School Teachings of the Holey Prophetبنیادهای هویتمداری زن در آموزههای مکتب نبوی736881610.22054/ajsm.2017.8816FAمجتبیعطارزادهاستادیار دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20160516Throughout history, women have always been ignored, and their independent identities have been subject to damages worse than the physical abuse by the social systems governing different societies. Although there have been some attempts to improve the status of women, there has been no significant change in this regard and their inferior status has continued as there has seldom been any attempt focusing on reviving woman’s dignity. During the movement of monotheism, the leaders have paid more attention to the restoration of the personality and independence of people, with the aim of breaking with the deviated and sorrowful status of this world and going toward God. Moreover, feeling secure, in terms of existence, away from being female or male, is being pursued so as to make way for presence which is a prominent feature of human in everyday social activities. Among numerous acts against misogyny, the act of the Prophet (pbuh) in his time against misogynous social contracts was a giant stride forward. Furthermore, if women had wanted to disobey those contracts, they would have faced much anxiety and depression so that they would have lost their motivation in taking part in social activities. Therefore, the prophet (pbuh) was able to pave the way for respecting women in its best way by kissing his daughter’s hand, respecting his wife, accepting economic independence of the women, etc. This proved that not only should not woman be looked down, but also they should be looked up so as they will be able to take part in social activities more confidently.در طول تاریخ، زنان به دلیل نادیده انگاشته شدن موجودیت و هویت مستقل آنان از سوی نظامهای اجتماعی حاکم بر جوامع مختلف انسانی، همواره در معرض آسیب شخصیتی قرارداشتهاند که به مراتب مهمتراز آزارهای جسمی است. هرچند تلاشهایی با هدف ارتقای منزلت و جایگاه زن انجام گرفته، اما به دلیل اینکه کمتر احیای شخصیت زن در مرکز این فعالیتها قرار داشته، تحول چندانی در وضعیت این بخش مهم از جامعة انسانی رخ ندادهاست و موقعیت کهتری زنان تداوم یافتهاست. در جریان حرکتهای توحیدی که توجه مضاعف به احیای شخصیت و تأمین استقلال وجودی افراد با هدف برونرفت از وضعیت رقّتبار و منحط این جهانی و خداگونه شدن در سرلوحۀ اقدامات رهبران قرار دارد، تأمین احساس امنیت وجودی فارغ از ملاحظات جنسیتیـ در مرد وزنـ یکسان دنبال میشود تا زمینة تجلی حضور که ویژگی برجستة نوع انسان در فعالیتهای اجتماعی روزمرة است با قاطعیت فراهم آید. در این بین، اقدام پیامبر اعظم در مقابله با قرادادهای اجتماعی زنستیز مرسوم در زمان ظهور خویش که نه تنها برای جنس زن حقوقی قائل نبود، بلکه اصولاً او را ازدایرة انسانیت بیرون میدانست، گامی بس مهم در راستای هویتیابی زن (این بخش مهم از پیکرة انسانیت) بهشمار میآید؛ چه آنکه به مجرد تلاش زنان برای تخطی از این قراردادها، نوعی جریان سیلآسای اضطراب و تشویش به سوی آنان روان میشد که در عمل انگیزة حضور در عرصة عمومی و یا حتی طرح به عنوان عنصری تأثیرگذار در عرصة خانواده را از ایشان سلب مینمود. بدین سان، تکریم زن در برترین اشکال خود، همچون بوسه بر دستان دختر و یا گرامی داشتن همسر و یا پذیرفتن استقلال اقتصادی زن و... از سوی مردی در منتهای مردانگی، همچون رسول گرامی اسلام، مسیری را گشود که در تاریخ، نه تنها زنانگی عیب و نقصی بهشمار نمیآید، بلکه مایة فخر و مباهات زنان و عامل قوّت قلب و اعتماد به نَفْس وجودی آنان در پیمایش عرصههای مختلف اجتماعی نیزخواهد بود.https://ajsm.atu.ac.ir/article_8816_1edb25c1d9c0f2fa4d6230b72c7bdf24.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682620170321Analysis of the Theory of Separation of Religious Institution from Government in the Alavi Schoolواکاوی نظریة «جدایی نهاد دین از حکومت» در مکتب علوی(ع)3762881710.22054/ajsm.2017.8817FAمهدیگنجوراستادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناکرماحمدیان احمدآبادیدکتری نهجالبلاغه دانشگاه کاشان، اصفهان، ایرانJournal Article20160816Having a glance at the lives of the divine prophets, we can see that they paid attention to the individual and social lives of the leaders of the societies, either in this world or the other world. Moreover, along their vocations, not only did they fight against doctrinal and moral deviations, but they also fought against Social, economic and political deviations and they did their best to redress them. But secularism is a theory that emphasizes the limitations of the role of religion in life and one of the secular main demands is the separation of religious institution from government. Secularists believe that religion is something individual and it should not interfere in life affairs such as government. In the other words, Secularists want a government independent of religion. Thus, the aim of this library research which is problem -oriented, with an Analytical method, is twofold. First, it tries to achieve Alavi approach in the field of religion and politics .Second, it tries to criticize the theory of secularism which is the separation of religion from politics based on the words of Imam Ali (pbuh).با نگاة گذرا به تاریخ زندگی پیامبران الهی، این واقعیت را بهروشنی میتوان دریافت که آنان رهبری جوامع بشری را در حوزههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی و نیز دنیوی و اخروی بهدست داشتهاند و در پی رسالت الهی خود، ضمن مبارزه با انواع انحرافات اعتقادی و اخلاقی با ناهنجاریهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز شدیداً برخورد میکردند و برای اصلاح آنها به تلاشهای گستردة طاقتفرسایی دست میزدند. حال آنکه سکولاریسم نظریهای است که بر محدودیت نقش دین در زندگی تأکید دارد و یکی از خواستههای اصلی آن، جدایی دولت از نهاد دین است. سکولارها دین را امری فردی میدانند که شایستگی دخالت در امور مهم زندگی، از جمله حکومت را ندارد؛ به عبارت دیگر، آنان در پی حکومت و دولتی مستقل از دین هستند. از این رو، هدف مقالهی حاضر آن است که به سبک مسئلهمحور، با روش توصیفیـ تحلیلی و به صورت کتابخانهای، اولاً به رهیافت علوی<sup>(ع)</sup> در مقولة دین و سیاست دست یابد. ثانیاً به نقد وارده بر نظریة سکولاریسم، مبنی بر جدایی دین از سیاست با توجه به دیدگاه امام علی<sup>(ع)</sup> بپردازد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_8817_56d902005c9c7ab42d348e830bc8d221.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682620170321The Decline Proof: Ibrahim’s (AS) Efforts for Divine Monotheismبرهان افول: احتجاج ابراهیم(ع) بر توحید ربوبی6386881810.22054/ajsm.2017.8818FAمحسنمیریعضو هیات علمی جامعه المصطفی ص العالمیهJournal Article20170312Throughout history, the most fundamental issue that the divine prophets have tried to invite people to is the principle of monotheism and denial of polytheism (Shirk). Among these efforts are the rational approaches of the Prophet Ibrahim (AS) reflected in the Holy Quran. He drew on an argument to disapprove the divinity of the stars, moon, and so on and prove the divine monotheism while facing the polytheists of his time. The argument has received a variety of explanations. One of these explanations finds the reference of the argument in the Argument of Temporal Beginning, (Burhān-e Ḥudūth). However, this explanation has been criticized by some scholars. Using a documentary-analytic-inferential method, this research first explains the above argument and the scholars' criticisms and then reviews the criticisms. Finally, it provides a new explanation for the above argument, referring the concept of "decline" to "the essential need and existential poverty" so as to account for the criticisms.در طول تاریخ، محوریترین موضوعی که انبیای الهی کوشیدهاند مردم را به سوی آن سوق دهند، اصل توحید و نفی شرک بوده است. از جملة این تلاشها، رویکردهای استدلالی و عقلانی حضرت ابراهیم <sup>(ع)</sup> است که در <em>قرآن کریم</em> منعکس شدهاست. وی در مواجهة فکری با مشرکان زمان خود برای نفی ربوبیت ستارگان، ماه و... و نیز اثبات توحید ربوبی، از برهان بهره میگیرد. از این برهان، تبیینهای مختلفی صورت گرفتهاست.یکی از این تبیینها، ارجاع این استدلال به «برهان حدوث» است. این تبیین از سوی متفکرانی مورد انتقاد قرار گرفتهاست. این پژوهش با روش استنادی ـ تحلیلی ـ استنباطی، ابتدا به تبیین برهان مزبور و نیز انتقادهای وارد بر آن میپردازد و آنگاه این انتقادها را ارزیابی میکند و تبیین جدیدی از آن را با ارجاع مفهوم «افول» به «نقص و فقر ذاتی و وجودی» ارائه کردهاست، به گونهای که از آن انتقادها مصون باشد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_8818_770ecf41a733d6001eb1b9c1f77e2f10.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682620170321Analysis of the Words Yazbehoon, Safvan, Nakasoo, Yokhadeoon, Sofha, Yastarkhoon, Hateh Based on Majority of Wordsبررسی واژههای «یذبحون»، «صفوان»، «نُکسُوا»، «یخادعون»، «سفهاء»، «یَصطَرِخُون» و «حطه» بر اساس تجزیة آحاد واژگان87108881910.22054/ajsm.2017.8819FAمحمدشریفیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-5127-5042هوشنگبیگی یارولیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20160109Translation is a reconstruction of a word in another language in a way that all the meanings and purposes of speakers are conveyed in the target language. Therefore, a translated text is a full-scale mirror of its original text. The most important issue in translation is following the principle that a translator should take into consideration while translating. This should be done in a way that a translated text is equal to its original text. In translation, paying attention to a variety of semantic features of a word is necessary. However, practically, in some cases such attention might not be possible. Nevertheless, we should do our best to find the closest and most precise equivalences. The purpose of this study is to find out whether the translators of the Quran have paid attention to the components and semantic features of the Quranic words or not, and have they been able to reflect such attention or not. Therefore, in this study the translations of some of the translators, based on the dictionaries and interpreting books, have been explored. The analysis of the translations based on the seven words of the Holy Quran suggests that the translators have not paid the due attention to finding exact equivalences as well as the semantic features of the source language. Additionally, most of the translators have overlooked the semantic layers and classes hidden in the Quranic words.ترجمه، بازسازی یک کلام در زبان دیگر است، به طوری که تمام معانی و مقاصد صاحب کلام در زبان مقصد بازگو شود. از این رو، متن ترجمه، آیینة تمامنمای متن اصلی است. مهمتریم مسئله در ترجمه، رعایت اصلی است که مترجم برای جایگزنی معادل واژهها باید در دستور کار خود قرار دهد، به طوری که متن ترجمه، برابر و همسان متن مبدأ باشد. توجه به مؤلفههای مختلف معنایی واژه، امری کاملاً ضروری است. هرچند در پارهای از موارد شاید نتوان عملاً به این مقصود دست یافت، اما باید برای یافتن نزدیکترین و دقیقترین معادل، نهایت تلاش خود را بهکار بست. هدف از این مقاله، پاسخ به این پرسش است که آیا مترجمان کلام وحی، هنگام ترجمه به اجزا و عناصر تشکیلدهنده و مؤلفههای معنای واژههای <em>قرآن</em> در فرایند ترجمه، توجه و دقت داشتهاند و در ترجمههای خود، آن را منعکس کردهاند یا نه؟ از این رو، در این مقاله، نگارندگان ترجمة برخی از مترجمان را بر اساس کتب لغت و تفسیر نقد و بررسی میکنند. بررسی ترجمههای ارائهشده بر اساس هفت واژة <em>قرآن کریم</em> از برخی آیات کلام وحی، نشاندهندة نبودِ توجه کافی مترجمان به اصل واژهیابیدقیق و نیز لحاظ نکردن مؤلفههای معنایی زبان مبدأ است. همچنین، عموم مترجمان از لایهها و طبقات معنایی که در الفاظ کلام وحی نهفته است، غفلت ورزیدهاند.https://ajsm.atu.ac.ir/article_8819_fc817fd74123016808d00fdf8d5fa2dd.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682620170321The Study of Metaphoric Restriction (Ghasr) in Surah Najmبررسی و تحلیل مفهوم قصر در سورة نجم109130882010.22054/ajsm.2017.8820FAحسنمجیدیاستادیار زبان وادبیات عربی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران0000-0003-1033-7259پروینتیموریکارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانJournal Article20160208Many verses in the Quran are expressed in a form of a metaphoric restriction (Ghasr). The style of the Ghasr is one of the main branches of semantics, from among different kinds of rhetoric. The Holy Quran has utilized this figure of speech in different ways. The present study investigates different important kinds of Ghasr: ways to achieve Ghasr, and its classifications including restriction of a noun modified by an adjective referring to a truth or a statement or vice versa. It also pays attention to its classification based on the addressee’s situation. That is to say, it pays attention to individuals and determines and inverses based on the rhetoric and interpretative books. The most important aim of this study is to achieve the niceties and details of Ghasr in Sura Najm. We should know that the rhetoric style of Ghasr in understanding verses of the Quran is absolutely necessary, and without which many meanings of divine verses will be hidden.در <em>قرآن کریم</em>، آیات بسیاری در قالب قصر بیان شده که اسلوب قصر و حصر از بابهای مهم علم معانی در میان اقسام علم بلاغت است. <em>قرآن کریم</em> این آرایة ادبی را با روشهای گوناگون بهکار گرفتهاست. این پژوهش با روش بلاغی به بررسی شیوههای مهم قصر و راههای آن و تقسیمهای مختلف آن، اعمّ از قصر موصوف، صفت بر حقیقتی و اضافی و بالعکس و نیز تقسیم آن بر اساس مقتضای حال مخاطب، یعنی افراد، تعیین و قلب به استناد کتب بلاغی و تفسیری میپردازد. مهمترین هدف این تحقیق، دست یافتن به دقایق و نکات قصر در سورة نجم است. شناخت شیوة بلاغی قصر در فهم آیات <em>قرآن</em>ی ضرورت تام دارد و بدون توجه به آن، بسیاری از معانی آیات الهی در پرده میماند.https://ajsm.atu.ac.ir/article_8820_1082997d0a2e1e968e6af49a371c46f8.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682620170321Interpretation of 21st Verse of Surah Roum and its Approachesتفسیر تطبیقی آیة 21 سورة روم و رویکردهای آن131164882110.22054/ajsm.2017.8821FAمحمدعلیرضایی اصفهانیاستاد تفسیر قرآن کریم جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایرانحمیدهشورگشتیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهرانJournal Article20161127God Almighty has set the Holy Quran as the guiding light for human beings so that they can find the way to bliss and salvation through it. Therefore, it is essential to contemplate more and more and discover the profound depths of the verses in this holy book. One of the topics discussed in this holy book is the topic of the divine traditions. Marriage is one of the traditions discussed in the Quran, and it is so important that God considers it His sign on the earth. This point has been made in the 21st verse of the surah Roum, and since marriage is a way through which one can reach happiness, a precise and detailed examination of it seems necessary. In the field of interpretation of the Quran, a lot of works including books of commentary, papers, and dissertations have been carried out. However, the focus of this research is on a methodical and comparative examination of the above-mentioned verse, with regard to the ideas and views of the Shia and Sunni commentators. There has never been a work as inclusive as this one. The present paper uses a narrative-analytic method. As marriage is a common rule among all of the creatures, especially humans, we have generalized this tradition to all of the people of societies. That is to say, we have considered marriage in thought, soul, and body so as to make comfort, friendliness, and mercy.از آنجا که خداوند متعال قرآن را به عنوان چراغ راه بندگانش نازل فرموده تا ایشان با تمسّک به این گوهر عظیم راه سعادت و کمال خود را طی کنند، شایسته است تا هرچه بیشتر و بهتر در راه رسیدن به این هدف، از ژرفای آیات این کتاب الهی پرده برداشته شود. یکی از مسائلی که در این کتاب نورانی به آن پرداخته شده، بحث سنتهای الهی است. یکی از سنتهای مطرح در قرآن، خلقت زوجی در عالم است. این سنت تا آنجا اهمیّت دارد که خداوند از آن به عنوان نشانة خود در زمین یاد میکند. این نکته در آیة 21 سورة روم مطرح شدهاست. در باب تفسیرقرآن، کارهایی در قالب کتابهای تفسیر، مقاله و پایاننامههای قرآنی انجام گرفتهاست. اما آنچه در این پژوهش به آن پرداخته شده، نگاه مسئلهمحور به آیه با توجه به نظرات بیشتر مفسران شیعه و اهل سنت است که تاکنون به این جامعیت کاری صورت نگرفتهاست. روش این مقاله، نقلیـ تحلیلی است. چون زوجیت، قانونی فراگیر در میان همة مخلوقات و جانداران، بهویژه انسان است، ما قائل به تعمیم این سنت به همة افراد جامعه شدهایم؛ یعنی زوجیت فکری، روحی، جسمی و سبب بودن آن برای ایجاد سکن، مودّت و رحمت.https://ajsm.atu.ac.ir/article_8821_d946f293dee5b98a7c7eed79305a490f.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682620170321Ripen Process of Human in the Mystical Interpretation of Imam Khomeini and Ayatollah Javadi Amoliسیر استکمالی انسان در تفسیر عرفانی امام خمینی(ره) و علامه جوادی آملی165186882210.22054/ajsm.2017.8822FAالهههادیان رسنانیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیث تهران، تهران، ایرانJournal Article20150906This is an applied research which seeks to evaluate the scientific and practical perfection of man in the Quran and mysticism. In this research with an analytic method, we try to answer: What components influence the scientific and practical perfection of man and have made him seize the opportunity to live in this world which is the best time to train and nurture his soul? And what are the strategies of Quran and mysticism about it? The following findings were made after collecting and analyzing the data using a library approach. Based on the primary classification and attitude of Imam Khomeini and Ayatollah Javadi Amoli, unlike some other classifications of mystics such as Ebne Arabi’s classification, humans are not divided into perfect humans and animal humans. However, they Believe humans, unlike animals, have two ranks. Due to a high position before Allah, and in order to get away from the animal trait, they must have a ripen process, which is the purpose of the creation. In their opinion, for various reasons such as his rank as Caliph of Allah, and descendent and ascendant arcs, human has dignity over other creatures. Thus, with the ripen process, human has the potentiality to move towards the non-finite divine aim.این پژوهش از نوع کاربردی است که با هدف بررسی سیر استکمالی انسان در <em>قرآن</em> و عرفان انجام شدهاست. در این تحقیق، به روش مطالعة توصیفیـ تحلیلی بدین پرسش پاسخ داده میشود که چه مؤلفههایی از دیدگاه امام خمینی<sup>(ره)</sup> و علامه جوادی آملی بر کمال انسان تأثیر میگذارد و موجب میشود تا از فرصت زندگی در این دنیا که بهترین، بلکه تنها زمان برای رشد و پرورش روح است، استفاده نماید. راهکارهای <em>قرآن</em> و عرفان دربارة این مسئله چیست؟ پس از گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوا این نتایج به دست آمدهاست: نگاه حضرت امام خمینی<sup>(ره)</sup> و علامه جوادی آملی به گونهای است که برخلاف برخی دیگر از اهل عرفان مانند ابنعربی در تقسیمبندی اولیه خود، انسان را به دو قسم «انسان کامل» و «انسان حیوان» تقسیم نمیکنند، بلکه انسان را برخلاف حیوانات، صاحب دو مقام میدانند که به سبب داشتن مقام عنداللّهی، برای دور شدن از خوی حیوانی باید «سیر استکمالی» داشته باشد، چنانکه هدف از خلقت نیز چنین بودهاست. از نگاه ایشان، انسان به دلایل متعددی (مانند مقام خلافت الهی و نیز قوس نزول و صعود)، نسبت به دیگر موجودات از کرامت برخوردار است. بنابراین، با سِیر استکمالی خود، قابلیت حرکت به سوی غایت غیرمتناهی الهی را دارد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_8822_757dd7b43f31ad1796b7f04508c8114f.pdf