دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661693220180923,Imam Ali (AS) and the Components of the Culture of "Jahiliyat ", with Emphasis on the Description of Nahjolbalagheامیر مؤمنان(ع) و مؤلفههای فرهنگ «جاهلیت»، با تکیه بر ترسیم نهجالبلاغه7351178510.22054/ajsm.2019.4821.1175FAرضامرادی سحرکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانزهرهاخوان مقدمدانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایرانسید مجیدنبویدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0002-1382-5998Journal Article20160829Traditions and so all the habits, behavior and rules that a person learns from the community, as a member of the community. By understanding the concept of Jahiliyat (ignorance) in the Quran and Nahjolbalagha, we lead to the contrast of ignorance with wisdom and forbearance. Wisdom Is a comprehensive concept that includes knowledge, understanding, and intellection of affairs and obedience of God's commands and practicing deeds and righteousness. On the contrary, ignorance is a virtue burner attribute that destroys knowledge, understanding, and obedience to God's commands. Jahiliyat (Ignorance) is not limited to a period of time and therefore Quran has divided it into the "first" and "last". Imam Ali (AS) has enumerated several tips about the features of the pre-Islamic era (Jahiliyat). These features can be divided into two main aspects: Tips about the Religious culture of that age, and tips about its social culture. The present article argues each of the two types discussed above with six components, with an Analytic-descriptive method.فرهنگ، مجموعة پیچیدهای شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن وخلاصه، همة عادات، رفتار و ضوابطی است که فرد به عنوان عضو جامعه، از اجتماع خود فرامیگیرد. در مفهومشناسی جاهلیت در <em>قرآن</em> و <em>نهجالبلاغه</em>، به تقابل جهل با عقل و حلم رهنمون میشویم. عقل مفهوم جامعی است که شامل علم و دانش، فهم و تعقل امور و عمل به اوامر الهی، حسنات و نیکیها میشود. در مقابل، جهل صفت فضیلتسوزی است که علم و دانش، فهم و عمل به دستورهای الهی را یکسره نابود میکند. جاهلیت محدود به برههای از زمان نیست و به همین دلیل، قرآن آن را به «اولی» و «اُخری» تقسیم نمودهاست. امیر مؤمنان<sup>(ع)</sup> نکات متعددی را دربارة ویژگیهای عصر جاهلی فرمودهاند که میتوان آنها را به دو محور کلی تقسیم نمود: نکاتی دربارة فرهنگ دینیِ آن عصر، و نکاتی دربارة فرهنگ اجتماعی آن. مقالة حاضر با روش تحلیلیـ توصیفی هر یک از دو قِسم فوق را با شش مؤلفه به بحث مینشیند.https://ajsm.atu.ac.ir/article_11785_3ba690e5c03a11fbb8ea991efad4c474.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661693220180923Analysis of the Content of Prayer 26 Sahifeh Sajjadiyehتحلیل محتوای دعای 26 صحیفۀ سجادیه37611178610.22054/ajsm.2019.29954.1405FAسعیدهمطیعیان نجاردانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-9710-7060فتحیهفتاحی زادهاستاد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران000000031633-0955Journal Article20180129Access to the high goals of the Imams and the use of their teachings in life will greatly contribute to spiritual growth and will have a great effect on human access to prosperity. One of these applied teachings is the prayers of twenty-six Sahifeh Sajjadiyah, "Praying to the Neighbors and Shiites," and during the prayer, we will meet with the duties of the Shiites and Imams. The method used in the study of prayer is a method of "content analysis". This method helps us to carry out a deep, qualitative and quantitative analysis of information, and then prepare tables and, according to the tables and charts we compile, analyze the contents of the prayers that this analysis is conducted with the help of this method in a new and scientific way. By analyzing the speeches of Imam Sajjad, we can achieve a comprehensive understanding of Imam's view and ideas through their understanding of their speeches and the logical arrangement of words together. Imam Sajjad in this prayer identifies three groups of tasks; Functions for the Imam, the Shiites' duties towards the Imam and the mutual duties of these two groups and they are discussing ideas and ethics. The reflection and attention of Imam to the essential elements required by the Shiites for communicating positively is indicative of their supreme science and the supra-righteousness of seeing things from their point of view.بهرهبرداری از آموزههای اهل بیت، مسیر رشد و سعادت آحاد جامعه را هموار میسازد. دعای بیستوششم صحیفة سجادیه با محوریت دعا در حق همسایگان و شیعیان، یکی از آموزههایی است که میتواند در شناخت وظایف متقابل امام و امت مؤثر باشد. در این پژوهش، روش تحلیل محتوا به منظور کشف زوایای پنهان کلام امام سجاد<sup>(ع)</sup> و کاربردی کردن آن بهکار گرفته شدهاست. ضمن تحلیل کمّی وکیفی دعای مذکور، وظایف امام و امت در سه بخش وظایف اختصاصی امام، وظایف اختصاصی امت ودر پایان، وظایف متقابل آن دو شناسایی شد. در راستای تحقق وظایف یادشده، به دو جنبة اعتقادی و اخلاقی توجه شدهاست، البته بُعد اخلاقی آن بسامد بالاتری دارد. تأکید بر شناخت امام در بخش اعتقادی وتوجه به تحکیم روابط عاطفی آحاد امت، یاری رساندن به یکدیگر و نیز تنظیم رفتار و نوع تعامل هریک با دیگران از مؤلفههای اخلاقی است که در دعای حضرت بدان پرداخته شدهاست. دستاورد کاربردی کردن آموزههای اسلامی، گام برداشتن در مسیر سلامت زیست اجتماعی و بهرهمندی از جامعهای ایدهآل خواهد بود.https://ajsm.atu.ac.ir/article_11786_0f19dfb080f961316b0b8cfa716cfee4.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661693220180923A Study of the Jewish Language Contradictions of the Prophet's ((PBUH)) Age, According to the verses of the Holy Quranبررسی معارضات زبانی یهودِ عصرِ پیامبر(ص) بر اساس آیات قرآن کریم63881178710.22054/ajsm.2019.17444.1224FAزهرهبابااحمدی میلانیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانJournal Article20161226With the advent of Islam, every day that the glory of Islam and the power of Muslims increased, the Jews of the time of the Prophet (pbuh), who did not embrace the existence of a new heavenly religion, used special methods to confront and confront the Prophet (pbuh); Hence, they began to spread suspicion and linguistic contradictions; "Language contradictions " include all of the Prophet's (pbuh) civilian confrontations, that is, all suspicions of spying, espionage, and accusations. Some of the contradictions are mentioned directly in the Holy Quran along with their answers, ie their doubts and answers are mentioned together and some of the contradictions are indirectly mentioned; sometimes the revelations and sometimes the Qur'anic answers reveal the Jewish opposition. In this study, we will examine both types of suspicions.با ظهور اسلام، هر روز که بر شکوه اسلام و قدرت مسلمانان افزوده میشد، یهودیان عصر پیامبر<sup>(ص)</sup> که وجود دین آسمانی جدید را برنمیتافتند، از روشهای خاصی برای رویارویی و مقابله با پیامبر<sup>(ص)</sup> بهره میجستند. از این رو، شروع به شبههپراکنی و معارضات زبانی کردند. «معارضات زبانی» تمام رویاروییهای غیرنظامی پیامبر<sup>(ص)</sup>، یعنی تمام شبههپراکنیها، جوسازی و طرح اتهامات را در بر میگیرد. در <em>قرآن</em> کریم، برخی معارضات به طور مستقیم (همراه با پاسخهای آنها) و برخی معارضات به طور غیرمستقیم ذکر شدهاست. همچنین، گاه از شأن نزولها و گاهی از پاسخهای <em>قرآنی</em> پی به معارضة یهود برده میشود. در این پژوهش، به بررسی هر دو نوع شبهه خواهیم پرداخت.https://ajsm.atu.ac.ir/article_11787_55a0159f0367d1d0926b362b528d9e75.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661693220180923A Critical Review of Gilliot's Opinions about the Validation of the Narrative Interpretations of the Early Eraبازخوانی انتقادی آرای ژیلیو در اعتبارسنجی تفسیر روایی سدة نخست هجری89120972110.22054/ajsm.2019.36646.1470FAحسنرضایی هفتادردانشیار علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانصفرنصیریاندانشآموختة دکتری مدرسی معارف اسلامی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانحسینعلوی مهردانشیار علوم قرآن و حدیث، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایرانJournal Article20181018The beginning of interpretation is among the important topics that have been attended in the history of interpretation. Accordingly, the orientalists also have paid special attention to this issue. Part of the article "Interpretation in the early days of Islam and the middle ages" by Gilliot, a contemporary orientalist, is about the interpretation in the early era of Islam and its validation. Gilliot has in particular examined the previous works on the narrative interpretation in the early era of Islam. His main opinions about the narrative interpretation in the early era of Islam are as follows: (1) the Prophet's (s) era is the starting point of the interpretation; (2) during the Companions' era, ten of the Companions were among the famous interpreters; (3) during the Companions of the Companions' era, ten Companions of the Companions were among the famous interpreters; and (4) the writing of the interpretation starts after the three foregoing stages. He deems the first three stages of interpretation – that coincide with the first century AH – as the oral interpretation era, and the fourth stage – that coincides with the second century AH – as the written interpretation era. However, based on the Islamic sources, despite Gilliot's ideas, the early era of narrative interpretation has the following features: (1) the oral interpretation that entails the first three stages is wider than what has been claimed by Gilliot concerning the number of narrations, the number of narrators, and the validity of the narrations and (2) the beginning of the written narrative interpretation goes back to the time before the second century AH, i.e. the first century AH.آغاز تفسیر از جمله مباحث مهمی است که در تاریخ تفسیر بدان توجه شدهاست. خاورپژوهان هم توجه ویژهای به این مسئله دارند. قسمتی از مقالة «تفسیر در دوران صدر اسلام و سدههای میانه» اثر ژیلیو، خاورپژوه معاصر، دربارة آغاز تفسیر و اعتبارسنجی آن است. در این اثر، ژیلیو پیشینة تفسیر روایی دورة نخستین را به طور ویژه بررسی کردهاست. از دیدگاه او، دوران نخستین تفسیر روایی به صورت شفاهی و مکتوب عبارتند از: 1ـ تفسیر پیامبر<sup>(ص)</sup> که نقطة عزیمت است. 2ـ تفسیر صحابه که دَه تن از آنان جزو مفسران مشهور هستند. 3ـ تفسیر تابعان که مثل دورة صحابه، دَه تن از آنان جزو مفسران مشهورند. 4ـ آغاز نگارش تفسیر که متأخر از سه دورة پیشین است. ژیلیو معتقد است تفسیر سه دورة اول، دورة شفاهی تفسیر بوده که مصادف با سدة نخست هجری است و از نظر کمیت روایات تفسیری و کیفیت طرق آنها اعتبار چندانی ندارد. همچنین، از دیدگاه او، تفسیر دورة چهارم، یعنی دورة کتابت تفسیر روایی، از سدة دوم آغاز میشود. از این رو، اعتبار تفسیر روایی از نظر مکتوب بودن نیز ضعیف است. اما بر اساس منابع اسلامی، تفسیر روایی دوران نخستین، برخلاف دیدگاه ژیلیو ویژگیهای زیر را دارد: 1ـ تفسیر شفاهی که شامل سه دورة اول است، از نظر کمیت روایات، تعداد راویان و طرق روایات، وسیعتر و موثقتر از آن چیزی است که ژیلیو ادعا میکند. 2ـ زمان شروع تفسیر مکتوب روایی به قبل از سدة دوم، یعنی سدة نخست بازمیگردد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_9721_c44a27081c31fc0939337136e45cc9a6.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661693220180923Ashura and the Pilgrimage of Ashura, the Mirror of Tavalla's Manifestation, with a Qur'anic-Narrative Approachعاشورا و زیارت عاشورا،آیینة تجلّی تولی، با رویکرد قرآنی ـ روایی1211451179510.22054/ajsm.2020.18940.1255FAهاشماندیشهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکدة اصولالدّین و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، ایران0000-0002-4462-8292احمدعابدیدانشیار فلسفه، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20170208The word "Tully" has been derived from the verb "tali" and is derived from the root "Wali". This word has been used about eighty times, with its derivatives (Abdulbaqi, 1995, under the word "Tuli"), and four times in the Ashura pilgrimage. Friendship is the divine authority and it is the attraction within man that leads him to the beloved. Searching the verses and examining the narrations reveals that Tawli is the cause of the separation of believers from the atonement of God's mercy, and the strongest grasp of faith - the basis of Islam - the sign of goodness and goodness - is the highest and most rewarding acts.Tuli in the Ashura pilgrimage means reaching the Imam Hussein (AS) and reaching the God of Hussein (AS), and with the friendship of Imam Hussein (AS) and the Wahh Beit (AS) one can attain divine closeness. This article examines the discussion of the place and value of Tawali, in the verses, narrations and pilgrimage of Ashura. At the beginning of this article we will define the word "Tulsi" in the so-called word and then refer to Tulsi from the perspective of the Qur'an and its narratives and effects in the Qur'an. Finally, we talk about the manifestation of "Tully" in the pilgrimage to Ashura and to whom we must regard Tully.
واژة «تولّی» مصدر باب تفعّل و از ریشة «ولی» مشتق شدهاست. این کلمه حدود هشتاد بار به همراه مشتقات خود و بیش از چهار بار در زیارت عاشورا آمدهاست. تولی به معنای حب ودوستی اولیای الهی است و آن کششی در درون انسان است که وی را به سوی محبوب سوق میدهد. با جستجو در آیات و بررسی روایات میتوان دریافت که «تولی» عامل جدایی مؤمنان از کفار، موجب رحمت خدا، محکمترین دستگیرة ایمان، پایة اسلام، نشانة خیر و نیکی، برترین و بالاترین اعمال است. تولی در زیارت عاشورا به معنای رسیدن به امام حسین<sup>(ع)</sup> و رسیدن به خدای حسین<sup>(ع)</sup> است و با دوستی آن امام و اهل بیت<sup>(ع)</sup> میتوان به مقربان الهی دست یافت. در این مقاله، بحث «جایگاه و ارزش تولی، در آیات و روایات و زیارت عاشورا» را بررسی میشود و در ابتدای مقاله به تعریف کلمة «تولّی» در لغت و اصطلاح میپردازیم، سپس به تولّی از دید <em>قرآن</em> و روایات و نیز آثار و موانع تولّی در <em>قرآن</em> اشاره میکنیم. در پایان، از تجلی «تولّی» در زیارت عاشورا و کسانی که باید نسبت به آنها تولّی داشته باشیم، سخن به میان میآوریم.https://ajsm.atu.ac.ir/article_11795_b80334009e839d040b8a26b20205229f.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661693220180923An Analysis of the Ruling on Reciting the Qur'an from the Point of View of Takfiri Salafisتحلیلی بر حکم جمعخوانی قرآن در دیدگاه سلفیان تکفیری147171982510.22054/ajsm.2019.26588.1362FAحمزه علیبهرامیاستادیار معارف اسلامی، دانشگاه اصفهان،ذ ایرانJournal Article20171102In Shiite and Sunni religious sources, many orders have been made to read the Qur’an in Tartīl and with a loud voice. Following these recommendations, the individual and collective Tilāwa have been customary in Islamic societies. Due to Muslim consensus, individual Tilāwa of the Qur'an is permissible and a tradition. But in the meantime, the Takfiri Salafists, as a sect of the Islamic sects, have taken a different path than the other sects of Ummah. This thinking path, in addition to not permitting the collective Tartīl of the Qur'an, but also considers it a bidʻah . In the meantime, the question that comes to mind is that is this style of recitation of the Qur'an really a bidʻah? The research to answer this question through a documentary and analytical method based on Sunni and Salafi sources, first studies the collective Tilāwa of Qur’an in the view of Sunni scholars and then explains and analyzes the Salafist view and finally concludes that the Salafists' view lacks religious and rational documentation in considering the collective Tilāwa of the Qur'an as a bidʻah, contrary to the Sunni and Shiite Muslim consensus. Another finding of the present paper is that the collective Tilāwa of the Quran is permissible and legitimate and some reasons in the Qur’an and the tradition and the life of Ṣaḥābah and Muslims confirms it.در منابع دینی شیعه و سنی، سفارشهای فراوانی برای قرائت <em>قرآن</em> با ترتیل و صدای بلند وارد شدهاست. پیرو همین توصیهها در جوامع اسلامی، قرائتهای فردی و دستهجمعی مرسوم بود و هست. قرائت فردی قرآن به اجماع مسلمانان جایز و سنت است. اما در این میان، سلفیان تکفیری به عنوان فرقهای از فرق اسلامی، راهی متفاوتتر از دیگر فرق امت در پیش گرفتهاند. این جریان فکری افزون بر اینکه جمعخوانی <em>قرآن</em> را جایز و مباح نمیدانند، بلکه آن را بدعت میانگارند. در این میان، سؤالی که به ذهن متبادر میشود، این است که آیا واقعاً چنین سبکی از قرائت <em>قرآن</em> بدعت است؟ پژوهش پیش رو در راستای پاسخگویی به این سؤال با روشی اسنادی و تحلیلی با نظر در منابع اهل سنت و سلفیان، ابتدا حکم جمعخوانی <em>قرآن</em> را در دیدگاه علمای اهل سنت مطالعه میکند و آنگاه به تبیین و تحلیل دیدگاه سلفیان میپردازد و در انتها به این نتیجه میرسد که دیدگاه سلفیان در بدعتانگاری قرائت جمعی قرآن فاقد مستند شرعی و عقلی و نیز خلاف اجماع مسلمان شیعه و سنی است. از دیگر یافتههای نوشتار حاضر این است که قرائت جمعی <em>قرآن</em> جایز و مشروع و دلایلی از قرآن و سنت و سیرة صحابه و مسلمین، این عمل را تأیید میکند.https://ajsm.atu.ac.ir/article_9825_60a6c6e03e829f05f9f3179527164ae4.pdf