دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682920171222Understanding the Concept of Intercession in Terms of Verses and Narrations and the Analysis of Allamah Tabataba'i's Viewpoint (Based on Al-Mizan) and a Number of Islamic Thinkersمفهومشناسی «شفاعت» از منظر آیات و روایات و تحلیل دیدگاه علامه طباطبائی (با تکیه بر المیزان) و برخی از متفکران730919610.22054/ajsm.2018.30204.1411FAمحمدحسینبیاتاستاد دانشگاه علامه طباطبائی0000000000000000Journal Article20180228Intercession, referring to mediating for the forgiveness of the sins of sinners, has been continuously the focus of attention for various Islamic sects. If intercession, as understood by the masses, indeed exists in the divine system, it would be in contradiction with divine justice, and it would violate of divine law. On the other hand, Allah the Most Merciful in the Holy Quran in verses 48 and 123 of al-Baqqārah rejects intercession, zar and zur as existing in the divine system, but in many verses, especially verse 44 of surah al-Zumar, it is clear that intercession exists and is exclusive to Allah and His agents In this essay, the author first explains the concept of intercession from the perspective of verses and narratives, and then examines the views of Allamah Tabataba’i and a number of the Islamic thinkers through an analytical method.«شفاعت» به معنی «واسطهگری برای آمرزش گناه گناهکاران»، پیوسته مورد توجه فرقههای گوناگون اسلامی بودهاست. اگر شفاعت به معنایی که در اذهان مردم است، در دستگاه الهی وجود داشته باشد، هم با عدل الهی در تعارض است، هم موجب نقض قوانین الهی میشود. از سوی دیگر، خداوند رحمان در <em>قرآن مجید</em> در آیات 48 و 123 سورة بقره، شفاعت زر و زور را در دستگاه الهی مردود اعلان فرمودهاست، لیکن در بسیاری از آیات، بهویژه آیة 44 سورة زمر، به صحت شفاعت تصریح نمودهاست و آن را منحصر به خداوند و کار گزاران او میداند. در این جستار، نویسنده نخست مفهومشناسی شفاعت را از منظر آیات و روایات تبیین نموده، آنگاه دیدگاه علامه طباطبائی و برخی از متفکران اسلامی دیگر را به روش تحلیلی بررسی نمودهاست.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682920171222A Study of Views Regarding the Order of the Holy Quranبررسی دیدگاهها دربارة نظم قرآن3156904510.22054/ajsm.2018.18387.1246FAعیسیعلیزاده منامندانشگاه علامه طباطباییفرزاددهقانیدانشگاه علامه طباطبایی(ره)0000-0001-9391-2727سروششهریاری نسبدانشکده علوم قرآنی تهرانJournal Article20170123Scholars do not agree regarding the order of the Quran as miraculous. Early scholars have considered order in its literal and rhetorical sense and have limited it to grammar. However, later scholars have expanded the notion by adding methodology and symmetry, and have taken into account unity of the entirety of a Surah and finally the Quran itself. To this end, the proponents of opponents have debated the miraculous nature of the order of the Quran. However, the Quran is of importance as a message-focused text regarding which linguistics strives to examine order in levels of words, ayahs, Surahs and the entirety of the Quran, which is done with an interpersonal method serving to establish and maintain social relations and with a textual function method in which the function of language is to produce oral or written texts. The purpose of the present study is to depict the evolution of the concept of order throughout history and to suggest a true and tangible concept of order in the Quran by listing different viewpoints and through an intra-textual and analytical-descriptive method.علما در مطالعة نظم <em>قرآن</em> به عنوان یک بحث اعجازین آن اتفاق نظر ندارند. متقدمان نظم را در معنای لغوی، نحوی و بلاغی دانستهاند و به صرف و نحو محدود کردهاند، اما متأخران آن را با اضافه کردن اسلوبیه و تناسب گسترش دادهاند و به اتحاد کلّ سوره و در انتها، کلّ <em>قرآن</em> پرداختهاند. در این راستا، مخالفان و موافقان در حین بحث از اعجاز <em>قرآن</em> به بحث نظم پرداختهاند. اما <em>قرآن</em> به عنوان یک متن پیاممحور که در آن زبانشناسی به نحو اعلایی به بررسی نظم در بین تکتک واژهها و آیهها میپردازد و در ادامة سوره و کلّ <em>قرآن</em>، دو شیوة «بینافردی» و «کارکرد متنی» مد نظر است که به ترتیب در اولی، زبان در خدمت برقراری و حفظ روابط اجتماعی قرار دارد و در دومی، کاربرد زبان برای تولید متون گفتاری یا مکتوب است. هدف پژوهش حاضر این است که با ذکر دیدگاههای مختلف دربارة نظم، به شیوة درونمتنی و توصیفیـ تحلیلی، سیر تطور مفهوم نظم را در طول تاریخ نشان دهد و مفهوم حقیقی و ملموسی از واژة نظم <em>قرآن</em> را اتخاذ کند.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682920171222Function of the Image Schemata in the Concepts of Ethics Training in the Quranکارکرد طرحوارههای تصویری در مفاهیم تربیت اخلاقی قرآن5785919710.22054/ajsm.2018.17889.1235FAسیده فاطمهسلیمیدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم-دانشکده علوم قرآنی آملزهراعلی نتاجدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم-دانشکده علوم قرآنی آملJournal Article20170107Image schema is one of the cognitive mechanism in the field of cognitive semantics that has a conceptual framework and an underlying metaphorical substruction. This cognitive mechanism decodes new meanings and increases the content of the principal purpose of the text. In the Quran, understanding the concepts of values and anti-values of ethics training have been modeled in the forms of volume, motion and force image schemata. The present article aims to analyze the conceptualiztion of the ethics training ayahs with the image schemata mechanism based on a descriptive-analytical method in to present a comprehensive picture of a perfect human and his indicators. The most important approaches in this article is the expression of the originality of interpretation in the Quran and highlighting the secret linguistics meanings the ethics training ayahs. It must be mentioned that the two demertis of “stinginess” and “imputation” have been depicted in the form of the two volume-force schemata of “chain” and “heavy weight” which invoke unpleasant scenes. The downward motion-directional schema of a “quenched fire” has been used for the merit of “supressing anger” to invite humans to overcome it as the conceptualiztion of anger in an upward direction would lead to unfortunate physical-mental consequenses.از جمله سازوکارهای شناختی در حوزة معناشناسی شناختی، «طرحوارة تصویری» است که ساختی مفهومی و زیربنایی استعاری دارد. این شکل از مفهومسازی از معانی نوین کدگشایی مینماید و بر مراد اصلی متن میافزاید. در فرهنگ قرآنی، مفهومسازی مفاهیم ارزشی و ضد ارزشی تربیت اخلاقی، در قالب طرحوارههای حجمی، حرکتی و قدرتی نمود یافتهاست. جستار حاضر با تکیه بر روش توصیفیـ تحلیلی، شیوة مفهومسازی آیات حوزة تربیت اخلاقی را با سازوکار طرحوارة تصویری واکاوی میکند تا الگویی جامع از انسان کامل و شاخصههای آن ارائه دهد. از مهمترین رهیافتهای این جستار، تجلّی اصالت تعبیر در <em>قرآن</em> و تبلور تعابیر پنهان زبانی آیات تربیت اخلاقی است. گفتنی است دو رذیلۀ «بخل» و «بهتان» در قالب طرحوارة حجمیـ قدرتی به ترتیب به شکل «زنجیر» و «بار سنگین» آمدهاست که صحنههایی ناخوشایند را به تصویر میکشد. طرحوارة حرکتیـ جهتی پایین نیز در صفت حسنة «فروبردن خشم» به شکل «آتشی خاموش» بیان شدهاست تا انسان را به غلبه بر آن فراخواند؛ زیرا مفهومسازی خشم در جهت بالا، عواقب ناگوار جسمی ـ روحی به دنبال خواهد داشت.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682920171222Evaluation and Critique of Translations of Metaphors in the Contemporary Persian Translations of the Quranارزیابی و نقد ترجمة استعاره در ترجمههای فارسی معاصر قرآن87132919810.22054/ajsm.2018.14112.1177FAسید سجادغلامیاستادیار الهیات دانشگاه یاسوجعلیحاجی خانیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160830The Quran is undoubtedly a holy book that has been revealed to lead mankind and to present the proper way of living and attainting perfection. Furthermore, it this book which enjoys the most eloquent and subtle styles of expression. It is clear that examining these methods and styles would lead to a better understanding of the ayahs of the Quran. One such method that which has been widely used in the Quran is that of metaphor. The translators of the Quran must strive to appropriately render these metaphors through an adequate awareness of the concept of metaphors and by referring to the comments of rhetoric scholars and interpreters and researchers of the Quran, as well as employing suitable translation methods. The present study was designed to review the methods for translating metaphors in some of the most famous contemporary Persian translations of the Quran: Makarem Shirazi, Meshkini, Garmaroudi, Fooladvand, Moezzi, Safarzadeh, Ghomsheei, Ansariyan, Sadeghi Tehrani, and Khoramshahi. The study critiques and evaluates each translation and presents the most prominent method of translation with regards to metaphors after mentioning the strengths and weaknesses of each translation.بیشک <em>قرآن کریم</em> کتابی است مقدس که برای هدایت بشر نازل گشته تا راه و روش زندگی و نیل به کمال را به او نشان دهد و افزون بر این، کتابی است که فصیحترین و بلیغترین اسلوبهای بیانی در آن بهکار رفتهاست. واضح است که تدقیق در این روشهای بیانی در فهم و درک بهتر آیات <em>قرآن</em> بسیار مؤثراست؛ از جملة این روشها که بهوفور در <em>قرآن</em> بهکار رفته، استعاره است. در این میان، مترجم <em>قرآن</em> باید تلاش کند با آگاهی کافی، موضوع استعاره و استفاده از نظرات علمای بلاغت و مفسران و نیز محققان قرآنی و با بهرهگیری از روشهای مناسب ترجمه، نسبت به انتقال شایستة آن به زبان مقصد مبادرت نماید. این تحقیق بر آن است تا ضمن بررسی روشهای ترجمة استعاره در برخی از مشهورترین ترجمههای فارسی معاصر <em>قرآن</em> (مکارم شیرازی، مشکینی، گرمارودی، فولادوند، معزّی، صفارزاده، قمشهای، انصاریان، خرمشاهی و صادقی تهرانی)، آنها را نقد و ارزیابی نماید تا پس از بیان نکات ضعف و قوّت هر یک، شاخصترین روش ترجمه را در صنعت استعاره معرفی نماید.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682920171222Identification of Educational Significances of Sahifeh Sajadieh’s Twenty-fifth Prayer for Use in Designing of Intended Curriculum of Islamic Theologyشناسایی مدلولهای تربیتی دعای بیستو پنجم صحیفة سجادیه برای کاربرد در طراحی برنامۀ درسی قصدشدة معارف اسلامی1331611040110.22054/ajsm.2019.20454.1287FAحسننجفیدانشگاه علامه طباطبایی تهران0000-0003-3473-3424مرتضیاکبرپورطلبه سطح دو حوزه علمیه قممحمدحسنمحمدیطلبه سطح دو حوزه علمیه قمJournal Article20170405The present study aims to identify educational significances the twenty-fifth prayer of Sahifeh Sajadieh to be used in designing of intended curriculum of Islamic Theology. The research method is descriptive-analytical. To collect the data necessary for the purposes of the research, the text and translation of this prayer as well as other anatomical sources were gathered using the forms of snippets from the sources and analyzed through qualitative methods. According to the finding, in the twenty-fifth prayer of Sahifeh Sajjadiyeh, some of the educational attributes can be derived and extracted in a precise and precise manner: To ask God for help, to employ piety, to focus on true affection, to be obedient, to recognize the enemy (the devil), to make use of intuition, to delegate responsibilities to students, to pay attention to moral development, to seek pure sustenance, and to pay attention to physical education. Curriculum planners can use these educational significances by adopting strategies proposed by researchers in designing the objectives, content, teaching methods, and the evaluation of the curriculum designed for Islamic Theology.پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلولهای تربیتی دعای بیستو پنجم <em>صحیفة سجادیه</em> و چگونگی کاربرد آنها در برنامۀ درسی معارف اسلامی انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفیـ تحلیلی میباشد. برای گردآوری دادههای لازم در نیل به اهداف پژوهش، متن و ترجمة دعای مذکور و نیز دیگر منابع تشریحی با استفاده از فرمهای فیشبرداری از منابع جمعآوری، و با شیوههای کیفی تجزیه و تحلیل شدهاست. بر اساس یافتههای این تحقیق، در دعای بیستو پنج <em>صحیفة سجادیه</em> به گونهای ظریف و دقیق برخی از مدلولهای تربیتی را میتوان استنتاج و استخراج نمود که عبارتند از: استعانت از خداوند، بهرهگیری از تقوا، محور قرار دادن محبت راستین، اطاعتپذیری، شناخت دشمن (شیطان)، بصیرت، واگذاری مسئولیت به متربیان، توجه به رشد اخلاقی، طلب رزق طیب و توجه به تربیت جسمانی. برنامهریزان درسی میتوانند از مدلولهای تربیتی مذکور با اتخاذ استراتژیهای مطرحشده از سوی محققان در طراحی بخشهای اهداف، محتوا، روشهای یاددهیـ یادگیری و ارزشیایی برنامۀ درسی معارف اسلامی استفاده نمایند.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682920171222Study and Critique of Doubts of Skeptics Regarding the Diacritical Marks of Certain Words from the Holy Qur’anنقد و بررسی شبهات مخالفان دربارۀ اِعراب کلماتی از قرآن163193919910.22054/ajsm.2018.16595.1214FAمحمدشریفیدانشگاه مازندران0000-0002-5127-5042قاسمفائزدانشگاه تهران0000-0002-8092-147XJournal Article20161122A few ayahs of the Quran appear to violate famous rules of syntax for which different syntacticians have tried to provide explanations. However, the enemies of Islam have taken advantage of this fact, suggesting that the Quran is not a divine book, that it was written by a human being and, as a result, it has many syntactic mistakes. This paper, via a descriptive-analytical method, seeks to provide a sound explanation for the diacritical marks of the abovementioned Quranic words. Having reviewed and criticized opposing views as well as great syntacticians’ views and readings of the Quran, the present study reached the following conclusions: None of the objections raised by the opposing side are acceptable insofar as they are all based on the language rules and conventions of pre-Islamic Arabia in its days of Jahiliyyah (ignorance) and, thus, can be explained by linguistic justifications. There is no historical account of any objection about the diacritical marks of Quranic words in the early days of Islam, especially before the emigration of the Prophet, by a pre-Islam rhetorician such as Mughira from among the enemies of Islam. Those who have found fault with the diacritical marks of Quranic words are from among the disbelievers, Christians and Orientalists; they either do not specialize in Arabic or are unaware of its subtleties. The goal of the enemies is to raise doubts among Muslims about their divine scripture.برخی از آیات قرآنی با قواعد مشهور علم نحو همخوانی ندارد. ازاینرو، نحویها در توجیه آنها آرای گوناگونی اظهار کردهاند و همین امر سبب شدهاست که دشمنان اسلام اِعراب این کلمات را دستاویز قرار دهند و اعلام کنند این کتاب، آسمانی نیست و ساختۀ دست بشر است و ایرادهای نحوی فراوانی دارد. این مقاله به روش توصیفیـ تحلیلی درصدد آن شد که توجیه صحیح اِعراب این کلمات را بیان نماید. ازاینرو، به نقد و بررسی آرای دشمنان و نیز نحویهای بزرگ و قرائتهای <em>قرآن</em> پرداخت و به این نتایج دست یافت که هیچ یک از ایرادهای گرفتهشده به وسیلة مخالفان وارد نیست و همۀ آنها طبق قواعد و فرهنگ زبانی عرب جاهلی است و توجیهات زبانشناختی دارند. هیج گزارش تاریخی از صدر اسلام، بهویژه قبل از هجرت نداریم که بلیغی از بلغای جاهلی، خاصه آنان که در صف دشمنان بودند (مثل مغیره) از این اِعرابها ایراد گرفته باشد و کسانی که از اِعراب <em>قرآن</em> ایراد گرفتهاند، از منکران، نصاری و مستشرقان هستند و زبان عربی را خوب نمیشناسند و از ظرایف آن آگاه نیستند که هدف آنان، ایجاد شبهه در بین مسلمانان نسبت به کتاب آسمانی ایشان است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661682920171222A Research into the Nature of the Sudden Revelation of the Holy Quranبازخوانی ماهیت نزول دفعی در تفسیر قرآن به قرآن1952251040210.22054/ajsm.2019.9673.1104FAمحمدپارسائیانپژوهشگر مرکز مطالعات میان رشته ای0000-0001-5682-9932Journal Article20160229The quality of revelation and manifestation of the Holy Quran is an important matter in Quranic sciences which was questioned by Muslims and Jews from the beginning of the revelation of the Quran, and certain ayahs were revealed to offer clarification regarding this issue. However, the appearance of some of ayahs of the Quran proves a sudden revelation of the Quran at the night of the Decree (Laylatol al-Qadr) which is not compatible with some other verses as well as historical facts. Throughout history, interpreters have strived to find unity between the two sets of ayahs – some have rejected the sudden revelation and clarified its ayahs, and some have explained its nature in light of certain narratives. By giving a detailed account of and criticizing previous ideas and through employing the ayahs of the Quran, the present paper aims to clarify regarding the nature of sudden revelation of the Quran and to resolve doubts concerning this matter.کیفیت نزول و تجلی <em>قرآن</em> کریم از مسائل مهم در علوم قرآنی است که از همان ابتدای نزول <em>قرآن</em> مورد پرسش مسلمانان و یهودیان قرار گرفتهاست و آیاتی از <em>قرآن</em> کریم نیز برای تبیین این مسئله نازل شدهاست. اما در این بین، ظاهر برخی از آیات <em>قرآن</em> اثباتکنندة نوعی نزول دفعی برای آن در شب قدر است که این مسئله با برخی آیات دیگر و نیز مسلمات تاریخی سازگاری ندارد. مفسران در طول تاریخ برای جمع بین این دو مجموعهآیات، آرای متعدد و مختلفی ارائه کردهاند که برخی با نفی نزول دفعی و تأویل آیات آن و برخی با اثبات و تبیین ماهیتی از نزول دفعی در پرتو روایات تلاش داشتهاند محملی برای این آیات بیابند که با مجموعة آیات هماهنگ باشد. نگارنده در این مقاله تلاش دارد تا با بیان تفصیلی نظرات گذشتگان و نقد آنها، با بهرهگیری از آیات <em>قرآن</em>، تبیینی از ماهیت نزول دفعی <em>قرآن</em> ارائه دهد و شبهات مطرح در این زمینه را نیز پاسخگو باشد.