دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661661820150321Various Examples of the Verse in the Quranمصادیق گونهگون آیه در قرآن740160810.22054/ajsm.2015.1608FAمنصورپهلواندانشگاه تهرانمهدیهدهقانیدانشگاه تهرانJournal Article20150420Abstract <br /><em>In the Holy Quran, the word of </em><em>“</em><em>verse’’ is used about different subjects such as the Quranic verses, miracles of the Prophets and natural phenomena and etc. what phenomena and with what characteristics is </em><em>“</em><em>the verse’’ in the Qur'an? This is a question that we find sixteen natural phenomena in the Quran which have been introduced as a </em><em>“</em><em>verse’’. Some of these phenomena</em><em>like the heavens and the earth have been introduced as "verse"repeatedly in the Quran, but there is mentioned only once some verses such as clothing and wife. To understand of the </em><em>“</em><em>verse’’ of various phenomena, often it is necessary attention to relationship between a phenomenon and other phenomena. This relationship is mostly a causal one. In the Holy Quran is considered different things</em><em>as the verse repeatedly and there is mentioned that firstly, Causal relationship comes from God and secondly, this system is designed to make a profit in the human. In many verses that is introduced a natural phenomenon as </em><em>“</em><em>verse’’ are used the words about the sky and accordingly, we can say that the use of the word </em><em>“</em><em>verse’’ in the field of natural phenomena is associated with the concepts of the sky</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>واژة «آیه» در قرآن کریم دربارة موضوعات مختلف، مانند آیات قرآن، معجزات انبیاء و پدیدههای طبیعی و ... به کار رفته است. در پاسخ به این پرسش که از منظر قرآن، چه پدیدههایی و با در نظر گرفتن چه ویژگیهایی، «آیه» است، شانزده پدیدة طبیعی را مییابیم که در قرآن کریم به عنوان«آیه» معرّفی شدهاند. برخی از این پدیدهها، مانند آسمانها و زمین بارها در قرآن به عنوان «آیه» معرّفی شدهاند و به «آیه» بودن برخی، مانند لباس و همسر تنها یک بار اشاره شده است. برای درکِ «آیه» بودن پدیدههای مختلف، غالباً توجّه به ارتباطی که یک پدیده با دیگر امور و پدیدهها دارد، ضروری است و این ارتباط عموماً ارتباط علّی و معلولی است. در قرآن کریم مکرّراً در «آیه» خواندن امور مختلف به این امر توجّه داده شده که اوّلاً سررشتة نظام علّی و معلولی در دست خداوند است و ثانیاً این نظام به گونهای طرّاحی شده که سود و منفعت آدمی را در پی دارد. در بسیاری از آیات که پدیدهای طبیعی به عنوان «آیه» معرّفی شده، کلمات مربوط به حیطة آسمان به کار رفته است و بر این اساس، میتوان گفت کاربرد کلمة «آیه» در حوزة پدیدههای طبیعی ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم سماوی دارد.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661661820150321Historical Text-Oriented; A look at Exegetical Method of Amina Wadud with a Focus on the Interpretation of Verse 34 of Surah Nisaمتنگرایی تاریخی؛ نگاهی به روش تفسیری آمنه ودود با تمرکز بر تفسیر آیة 34 سورة النّساء4176160910.22054/ajsm.2015.1609FAحسینخندق آبادیدانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20150427<em>Amina Wadud is a new Muslim who attempts to </em><em>have an approach based on the reinterpretation of the Quran according to the hermeneutic method derived from the ideas of Fazlur Rahman which he calls it </em><em>“</em><em>monotheistic hermeneutics’’. The most important features of this method are attention to the text reader's mind, language capabilities of language revelation and attention to the historical context of the rise of text. Wadud applies this method especially for Verse about the woman. One of the most important verses in this regard is the verse 34 of Surah Nisa. Wadud tries to do hermeneutic approach of Fazl al-rahman for instance about this verse and achieve an interpretation which is more empathetic with women in comparison to the traditional interpretation. Of course, she also goes a step further in the </em>latest revisions of her thought and he is revised in his interpretation of this verse<em>.</em>چکیده <br /><em>آمنه ودود نومسلمانی است که میکوشد رهیافتی بر مبنای بازتفسیر قرآن بر اساس روشی هرمنوتیکی برگرفته از آرای فضلالرّحمن داشته باشد که خود آن را «هرمنوتیک توحیدی» میخواند. از ویژگی</em><em></em><em>های مهمّ این روش، توجّه به ذهنیّت خوانندة متن، قابلیّتهای زبانی زبان وحی و التفات به زمینههای تاریخی ظهور متن است. ودود این روش را به خصوص دربارة آیات مربوط به زن به کار میبرد. از مهمترین آیات مورد نزاع در این باره، آیة 34 سورة نساء است. ودود میکوشد شیوة هرمنوتیکی فضلالرّحمن را به صورت مصداقی دربارة این آیه اجرا کند و به تفسیری همدلانهتر با زنان در مقایسه با تفسیرهای سنّتی دست یابد. البت</em><em>ّ</em><em>ه او نیز در آخرین بازنگریهای فکری خود گامی فراتر مینهد و بر مبنای بررسی</em><em></em><em>های مربوط به زمینة آیه در تفسیر خود از این آیه تجدید نظر میکند</em><em>.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661661820150321Study of Miracle in the Quran Based on the logic Science Relying on Hadithsبررسی اعجاز در قرآن بر اساس علم منطق با تکیه بر احادیث7794161010.22054/ajsm.2015.1610FAخسروظفرنواییدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20150304<em>With an overview of the miracles of the prophets we find that the miracle of any prophet has two distinct and indicators aspects which includes: The sensory distinguishing aspect and intellectual distinguishing aspect. As an example, turning of Mosa's cane to Dragon, Coming out of camel of Prophet Salih from the mountain and healing the sick by Jesus and so on can be considered examples of sensory miracles. But that part of the prophetic speech and actions derived from this speech and according to their affirmation, it is revelation and the word of God, includes rational aspect of miracle and basis and title of Prophet Is indicative of the miracles. </em><em>That is a message from unconventional sources and delivers it to the people, and a common source is wisdom and human thought beside of reason and divine thought. Expression of divine wisdom is the highest and the most characteristic differentia of the prophets; because the </em><em>human intellect evolves on through time, space and sensory experience. Therfore, humans lacks the ability to encompass future. Here, the purpose of future is not only time adverb, but this means that it is the result and consequence of laws and traditions which man </em><em>achieves or has achieved it by his thoughts. Therefore, the element of time and place in human experience and reason are both essential, </em><em>while in the process of divine wisdom, time and place have no role and maps. </em><em>With regard to </em><em>expression of divine wisdom in the human intellect, we can be realized </em><em>one of the </em><em>strong and continuous manifestations of divine miracle, especially great prophet of Islam at all times</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>با مروری اجمالی در معجزات پیامبران درمییابیم که معجزة هر پیامبری دو وجه شاخص و ممتاز دارد که عبارتند از: وجه امتیاز حسّی و وجه امتیاز عقلی. به عنوان مثال، اژدها شدن عصای حضرت موسی<sup>(ع)</sup>، بیرون آمدن ناقة حضرت صالح از سینة کوه، شفای مریضان به دست حضرت عیسی<sup>(ع)</sup> و نظیر اینها را میتوان از مصادیق معجزات حسّی برشمرد. امّا آن بخش ازگفتار انبیاء و کردار منبعث از این گفتار که به تصریح ایشان، وحی و سخن خداست، وجه عقلی اعجاز را در بر میگیرد و اساس و عنوان پیامبری حاکی از همین معجزات است؛ یعنی دریافت پیام از منبع غیرمتعارف و ابلاغ آن به مردم، و منظور از منبع متعارف، عقل و اندیشة بشری در کنار عقل و اندیشة الهی است. مقام تجلّی عقل الهی برترین و شاخصترین وجه امتیاز انبیاست؛ زیرا عقل بشری در رهگذر زمان، مکان و تجربة حسّی تکامل مییابد. در نتیجه، فاقد توانایی احاطه بر آینده است. مراد از آینده صرفاً قید زمان نیست، بلکه منظور، حاصل و نتیجة قوانین و سنّتهایی است که انسان با اندیشة خود به آن میرسد یا رسیده است. لذا عنصر زمان و مکان در تجربیّات و تعقّلات بشری دو امر ضروری هستند، در حالی که در فرآیند عقل وحیانی، فاقد هر گونه نقش و نقشه هستند. با دقّت در تجلّی عقل وحیانی در عقل بشری میتوان به یکی از تجلّیات قاطع و مستمر اعجاز الهی بهویژه رسول گرامی اسلام درهمة دوران پی برد.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661661820150321Study of Diacritic Item of Humanity in the Teachings of the Holy Quranبررسی فصل مقوّم انسانیّت در آموزههای قرآن کریم95114161110.22054/ajsm.2015.1611FAمحمد علیدولتدانشگاه قرآن و حدیث قمJournal Article20141022<em>According to the verses and</em><em> hadiths, first</em><em>ly</em><em>, humans and other creatures have inherent differences in three issues including: perception, discovering of the world, attractions that surround him and the quality of effects of the attractions.</em><em>Secondly, Human is a creature that both can climbe to the tallest peaks</em><em> of being and can leave the boundaries of humanity and fall to the lowest levels of existence.</em><em>Thirdly, exit factors of human from humanity are related to</em><em>both perceptual and cognitive areas and have close relationship with his spirits.</em><em>Reason is a comprehensive title which contains all the things that distinguishes human from other creatures</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>بر اساس آیات و روایات، اوّلاً انسان با دیگر موجودات در سه موضوعِ ادراک، کشف جهان، جاذبههایی که بر او احاطه دارد و کیفیّتِ قرار گرفتن تحت تأثیر جاذبهها تفاوتهای ماهوی دارد. ثانیاً انسان موجودی است که با حفظ ظاهر انسانی، هم میتواند به رفیعترین قلّههای وجودی صعود نماید و هم میتواند از محدودۀ انسانیّت خارج شود و به پستترین مراتب وجودی تنزّل کند. ثالثاً عوامل خروج انسان از انسانیّت، هم به زمینههای ادراکی و شناختی او مرتبط است و هم رابطهای تنگاتنگ با ملکات نفسانی او دارد. عقل عنوان جامعی است که شامل تمام چیزهایی میشود، انسان را از سایر موجودات متمایز میسازد</em><em>.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661661820150321Indignation and its management in the Quranخشم و مدیریّت آن در قرآن کریم115136161210.22054/ajsm.2015.1612FAداوودمعماریدانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)رسولزمردیدانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Journal Article20141011<em>Indignation is one of the most fundamental and pervasive emotions in human existence and an important role in maintaining of his position, self-respect and respect for him when he is threatened. Indignation leads individual’s power and energy toward the overcoming on the unjustified obstacles or correction. But if we don't manage indignation advisedly and ethically, it will turn to </em><em>the behavioral and mental problem that destroys the intellectual, emotional and behavioral regulations of human. Therefore, </em><em>what must be considered in the category of indignation are positive and negative forms identification and its management with intellectual and moral standards. This article seeks to explain the teachings of the Quran about recognition of the emotion of anger and its types and it provides management techniques of this pervasive and serious excitement. The Quran </em><em>and following that, </em><em>noble Hadiths, as the most complete version of human guidance, has clarified the concept of indignation with an overview to its subject and have provided the valuable ways, sometimes directly in the form of command and forbiddance, and sometimes indirectly in format of beautiful and wise stories in order to manage this psychological phenomenon, by mention to its types, the correct way to express and its degrees </em><em>and its works</em><em>.</em><em>خشم یکی از اساسیترین و فراگیرترین هیجانها در وجود آدمی است و نقشی بسزا در حفظ موقعیّت، عزّت نفس و صیانت از او در هنگام تهدید دارد. خشم، قدرت و انرژی فرد را به سمت غلبه کردن بر موانع ناموجّه یا اصلاح آنها هدایت میکند. امّا اگر تحت مدیریّت عقلانی و اخلاقی قرار نگیرد، به مشکلی روانی و رفتاری تبدیل میگردد که سامان فکری، عاطفی و رفتاری وی را ویران میسازد. بنابراین، آنچه در مقولة خشم باید بیشتر مورد توجّه قرارگیرد، شناخت گونههای مثبت و منفی و مدیریّت آن با ضوابط عقلانی و اخلاقی است. مقالة حاضر در پی تبیین آموزههای قرآنی در شناخت هیجان خشم، انواع </em><em>آن </em><em>و ارائة تکنیکهای مدیریّت این هیجان فراگیر و خطیر است. قرآن کریم و به تبع آن، احادیث شریف به عنوان کاملترین نسخة هدایت بشری با نگاهی کلّی به موضوع خشم، آن را مفهومشناسی کردهاند و با بیان انواع، راههای صحیح ابراز، مراتب و آثار آن، راهکارهایی ارزشمند، گاه به شکل مستقیم و در قالب امر و نهی و گاه غیرمستقیم و در لابهلای داستانهای زیبا و</em><em>حکیمانه، در راستای مدیریّت این پدیدة روانی ارائه فرمودهاند.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661661820150321The votes of Shia and Sunni Scientists about of Ahl al-Bayt (AS) in Hadith of Thaqalaynآرای دانشمندان فریقین دربارة اهل بیت(ع) در حدیث ثقلین137162161410.22054/ajsm.2015.1614FAمحمدصدقی آلانقدانشگاه علامه طباطبایی(ره)Journal Article20150307<em>One of very important issues in the field of understanding and knowledge in any school is those who explain their school for other people don't provide the field of their confusion for followers of school by the non-scientific interference. Now, </em><em>this question is about Islam that wheather as the Holy Quran has given the explanation of religion to prophet (PBUH), he also has give explaining of religion to someone or Some people for after himself which to </em><em>recourse to it is not illegal for Muslims and therefore, </em><em>if irresponsible and illegal person pay attention to explaining of the religion, is not valid or he doesn't so. Also if </em><em>he has determined some people to do this, who are they?! </em><em>In short, who responsible of religion is after the Prophet (PBUH)? </em><em>In response, Many Hadiths has remained of Prophet Muhammad (PBUH) for this purpose, especially Hadith of Thaqalayn which emphasizes on integral relationship of Ahl al-Bayt (AS) and progeny of the Quran, recourse of people to them and Guarantee about not misleading if people resort to Quran and Ahl al-Bayt (AS). </em><em>This hadith has imported in Shia and Sunni sources with multiple interpretations, but because of the difference in meaning of Ahl al-Bayt between the Muslim scholars, in practice, mission of this hadith has remained unfinished. This article provides a comprehensive and reasoned theory in this case for readers by a comparative study of the sayings of scholars and Islamic narrators (Sunnis and Shia)</em><em>about</em><em> document and content (especially content) of Hadith of Thaqalayn. </em><em>All Shia scholars and the vast majority of commentators, scholars and Sunni narrators believe that the order of the Ahl al-Bayt (AS) </em><em>in the purification verse and hadith of Thaqalayn, People who are innocent like Quran, God has removed any impurities </em><em>of them and they are always with the Quran. </em><em>They are Ali (AS), Hazrat Zahra (AS) and Hasnain (AS) </em><em>and the nation should refer and resort only to them, otherwise, </em><em>they will be misled according to prophet.</em>چکیده<br /> <em>از مسائل بسیار مهم در حوزة فهم و شناخت هر مکتب، وجود افرادی است که تبیین و توضیح مکتب به عهدۀ آنان است تا افراد دیگر با دخالتهای غیرعالمانه، زمینۀ سردرگمی را برای پیروان مکتب فراهم نکنند. حال در باب مکتب اسلام این پرسش مطرح است که آیا همانگونه که قرآن کریم تبیین دین را به عهدۀ رسول خدا<sup>(ص)</sup> گذاشته، خود آن حضرت نیز تبیین دین را برای دوران پس از خود به عهدة کسی یا کسانی واگذار کرده که برای مسلمانان مراجعه به غیرمجاز نباشد و در نتیجه، اگر فرد غیرمسئول غیرمجاز به تبیین دین پرداخت، معتبر نیست یا واگذار نکرده است؟ همچنین اگر افرادی را برای این کار معیّن فرموده، آنان چه کسانند؟ خلاصه اینکه، مرجعیّت دین بعد از پیامبر<sup>(ص)</sup> به عهدة کیست؟ پاسخ اینکه احادیث زیادی برای این منظور از پیامبر بزرگوار اسلام<sup>(ص)</sup> به یادگار مانده است، بهویژه حدیث ثقلین که به جداناپذیری اهل بیت و عترت از قرآن و به تمسّک امّت به آنان و تضمین گمراه نشدن در صورت تمسّک بر قرآن و اهل بیت<sup>(ع)</sup> تأکید مینماید، این حدیث با تعابیر متعدّد در منابع فریقین آمده است، امّا به دلیل اینکه میان دانشمندان اسلام در مراد از اهل بیت اختلاف پیدا شده، عملاً رسالت این حدیث ناتمام مانده است! این مقاله با بررسی تطبیقی اقوال دانشمندان و محدّثین اسلام (اعمّ از سنّی و شیعه) در باب سند و محتوا (بهویژه محتوا)ی حدیث ثقلین، نظریّة جامع و مدلّل در این مورد را در اختیار خوانندگان قرار داده است و آن اینکه همة علمای شیعی و اکثریّت قریب به اتّفاق مفسّرین، دانشمندان و محدّثین اهل سنّت بر این باورند که مراد از اهل بیت در آیۀ تطهیر و حدیث ثقلین آن افرادند که همانند قرآن معصوماَند و از سوی خدا از هر ناپاکی دورند و هرگز از قرآن جدا نیستند و آنان کسی جز علی<sup>(ع)</sup> و حضرت زهراء<sup>(س)</sup> و حسنین<sup>(ع)</sup> نمیباشد و امّت موظّف هستند تنها به اینها مراجعه کنند و تمسّک نمایند وگرنه به فرمایش نبوی گمراه خواهند شد.</em>