رضا امانی؛ روحاله کریمی دردشتی
چکیده
در دنیای امروز بیشترین توجه جوانان معطوف به فضای مجازی است، درحالیکه انتقال مفاهیم قرآنی در این فضا بر اساس اقتضائات جهان معاصر صورت نگرفته است. لذا درک این شرایط، متولیان قرآنی را به لزوم بهکارگیری روشهای نو در انتقال مفاهیم قرآنی به مخاطب جوان رهنمون میسازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، روشهای جذابسازی ...
بیشتر
در دنیای امروز بیشترین توجه جوانان معطوف به فضای مجازی است، درحالیکه انتقال مفاهیم قرآنی در این فضا بر اساس اقتضائات جهان معاصر صورت نگرفته است. لذا درک این شرایط، متولیان قرآنی را به لزوم بهکارگیری روشهای نو در انتقال مفاهیم قرآنی به مخاطب جوان رهنمون میسازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، روشهای جذابسازی مفاهیم قرآنی و زمینههای جذب مخاطب به قرآن را با استناد به آیات و روایات، موردبررسی قرار داده است. سپس با استفاده از روش میدانی و انتشار پرسشنامه، اثربخشی این روشها را از نگاه مخاطبان ارزیابی نموده است. بر اساس این پژوهش، روش طرح سؤال و استفاده از قالبهای داستانی و هنرهای نمایشی در جذابسازی مفاهیم قرآنی تأثیر زیادی دارند و ضعف اصلی در انتقال مفاهیم قرآنی، خلأ انتقال کاربردی و قابل تطبیق بر مصادیق آنها و استفاده کم از تصاویر مرتبط با مفاهیم قرآنی در فضای مجازی است.