بهزاد جلالوند؛ حسین علوی مهر
چکیده
فحص و تدقیق در مباحث زبانشناسی خصوصاً معنیشناسی، ابعاد گوناگون یک متن را گشوده و در معنایابی و مفهوم سازی ترکیبات قرآنی، نقش محوری و اساسی را ایفا می کند. در بیان مفسران، از آیات ابتدایی سوره بقره چنین فهمیده می شود که قرآن در هدایت و یا در لاریب بودن صاحب جایگاه والایی است، چنانکه این آیه در بین قاریان به وقف معانقه معروف است که ...
بیشتر
فحص و تدقیق در مباحث زبانشناسی خصوصاً معنیشناسی، ابعاد گوناگون یک متن را گشوده و در معنایابی و مفهوم سازی ترکیبات قرآنی، نقش محوری و اساسی را ایفا می کند. در بیان مفسران، از آیات ابتدایی سوره بقره چنین فهمیده می شود که قرآن در هدایت و یا در لاریب بودن صاحب جایگاه والایی است، چنانکه این آیه در بین قاریان به وقف معانقه معروف است که به معنای تخییر در وقف در موضع اول (ذلک الکتاب لاریب فیه) یا دوم (لاریب فیه هدی للمتقین) است. امّا براساس این مقال درک همنشینی ریب و تقوی در ترکیب آیه توجه عمیقی می طلبد چه اینکه چرا خداوند هدایتگری قرآن را به شرط تقوا، متناظر راه نداشتن شک در قرآن بیان می کند؟ با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی اشاره شد که اخلاق و تقوای الهی شرط لازم هدایتگری قرآن است. این عقیده با الهام از تفسیر آیه شریفه (...) به دست آمده است. ریب شک ساده نیست تا از طریق آگاهی زدوده شود. انسان مریب از حقیقت امر آگاه است و راه هدایت الهی را کتمان و انکار می کند. پس آنان را باید به پرهیزگاری و ترس از خدا فرا خواند. پس هدایت گری کتاب وحی تنها برای متقین است