1. امیر مؤمنان(ع) و مؤلفه‌های فرهنگ «جاهلیت»، با تکیه بر ترسیم نهج‌البلاغه

رضا مرادی سحر؛ زهره اخوان مقدم؛ سید مجید نبوی

دوره 9، شماره 32 ، مهر 1397، ، صفحه 7-35

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2019.4821.1175

چکیده
  فرهنگ، مجموعة پیچیده‌ای شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن وخلاصه، همة عادات، رفتار و ضوابطی است که فرد به عنوان عضو جامعه، از اجتماع خود فرامی‌گیرد. در مفهوم‌شناسی جاهلیت در قرآن و نهج‌البلاغه، به تقابل جهل با عقل و حلم رهنمون می‌شویم. عقل مفهوم جامعی است که شامل علم و دانش، فهم و تعقل امور و عمل به اوامر ...  بیشتر

حدیث پژوهی
2. واکاوی هنر روایت سینمایی در خطبه 91 نهج‌البلاغه

مریم سرگزی؛ ولی الله حسومی

دوره 9، شماره 31 ، تیر 1397، ، صفحه 79-99

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2019.3598.1018

چکیده
  روایت سینمایی یکی از انواع روش­های تصویرگری است؛ در این روش گوینده بدون در نظر داشتن عناصر سینمایی، مطالب موردنظر خود را به‌گونه‌ای بیان می­کند که مخاطب موقع شنیدن، آن‌ها را همچون فیلم در مقابل خود می­گیرد و می‌توان این عناصر سینمایی را در بیان او مشاهده کرد. این روش از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ نوشتار حاضر با توجه به ویژگی‌های ...  بیشتر

حدیث پژوهی
3. نقش گفتار و ادبیات زبانی در سلامت فردی از منظر نهج‌البلاغه

پروین بهارزاده؛ سمیرا دوست نواز

دوره 9، شماره 31 ، تیر 1397، ، صفحه 123-149

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2019.30513.1415

چکیده
  بالاترین هدف ادیان الهی ارتقای معنوی انسان است. اسلام، انسان را دارای ابعاد و وجوه متعدد دانسته و از تأثیر و تأثر ابعاد مختلف وجودی او سخن گفته و رشد و کمال وی را در تمام ابعاد مدنظر داشته است. نظام اخلاقی ترسیم‌شده از سوی درس آموختگان این مکتب می‌‌تواند بهترین الگو جهت حفظ سلامت و ارتقای انسان به بالاترین درجات کمال انسانی او باشد. ...  بیشتر

4. واکاوی نظریة «جدایی نهاد دین از حکومت» در مکتب علوی(ع)

مهدی گنجور؛ اکرم احمدیان احمدآبادی

دوره 8، شماره 26 ، فروردین 1396، ، صفحه 37-62

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2017.8817

چکیده
  با نگاة گذرا به تاریخ زندگی پیامبران الهی، این واقعیت را به‌روشنی می‌توان دریافت که آنان رهبری جوامع بشری را در حوزه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و نیز دنیوی و اخروی به‌دست داشته‌اند و در پی رسالت الهی خود، ضمن مبارزه با انواع انحرافات اعتقادی و اخلاقی با ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز شدیداً برخورد می‌کردند و برای ...  بیشتر

5. مضامین نهج‌البلاغه در گلستان سعدی

علیرضا حاجیان نژاد

دوره 7، شماره 22 ، فروردین 1395، ، صفحه 39-68

چکیده
  در تمام فرهنگ‌ها و زبان‌ها، کتاب‌های آسمانی اصلی‌ترین آبشخور فکری پیروان آن ادیان بوده است و چون معجزة جاوید پیغمبر اسلام قرآن مجید (سخن) بوده، تأثیرگذاری آن بر افکار مسلمانان در خلق آثار ادبی از کتب آسمانی ادیان دیگر آشکارتر است. پس از قرآن مجید، سخنان رسول اکرم(ص) و امامان و پیشوایان دین، بیشترین تأثیر را بر آراء و افکار و خلق آثار ...  بیشتر

6. اصول مخاطب‌شناسی از دیدگاه امام علی(ع)در نهج‌البلاغه

منیره فرضی شوب؛ فرشته فرضی شوب؛ زهره شاه قاسمی

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1393، ، صفحه 67-86

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.1329

چکیده
  چکیده ارتباط میان انسان‌ها سنگ بنای جامعة انسانی است و هر ارتباطی حدّاقل از سه مؤلّفة متکلّم (ارسال‌کنندة پیام)، پیام (متن/ کلام)، مخاطب (دریافت‌کنندة پیام) تشکیل می‌شود. هدف از برقراری ارتباط نیز نقل و انتقال پیام است. هر متکلّم برای اینکه پیام خود را به بهترین شکل به مخاطب ارایه کند، نیازمند آن است که اطّلاعاتی در مورد مخاطب داشته ...  بیشتر

7. ویژگی‌های شخصیّتی مدیر از منظر قرآن و نهج‌البلاغه

حسام الدین خلعتبری؛ فریبا صدارت

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1393، ، صفحه 87-108

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.1330

چکیده
  چکیده مدیریّت اسلامی مبتنی برجهان‌بینی دینی و از الزامات جامعة اسلامی است. بنابراین، باید به دنبال شناخت ویژگی‌هایی بود که با خلقت و فطرت انسانی همساز و متقارن باشد. بی‌شک چنین معیارهایی را باید در قرآن و نهج‌البلاغه و کلام معصومین، علیهم‌السّلام، جستجو کرد. در این راستا، در مقالة حاضر، به تعریف مدیر و مدیریّت پرداخته شده است و ...  بیشتر

8. دیدگاه قرآن و نهج البلاغه در مورد کُرة زمین

بهزاد سعیدی رضوی

دوره 5، شماره 15 ، تیر 1393، ، صفحه 89-104

چکیده
  چکیده شناخت زمین و وقایع آن به گونه‌ای گسترده است که این مقوله را تا حدّ معرّفی یک علم مستقل به نام زمین‌شناسی (Geology) ارتقا داده است و ذهن هر انسان را به این معطوف می‌دارد که چگونه در قرآن، معجزة پیامبر(ص)و نهج‌البلاغة حضرت علی(ع) در زمان‌های کهن این مطالب دقیق علمی شناخته و بیان شده است. این بدان معنی است که قرآن مطابق سطح دانش و درک ...  بیشتر

9. آفات مدیریّت از منظر قرآن و نهج‌البلاغه

حسام الدین خلعتبری؛ فریبا صدارت

دوره 4، شماره 13 ، دی 1392، ، صفحه 69-86

چکیده
  مدیریّت اسلامی مبتنی بر جهان‌بینی دینی است که حاصل مفاهیم قرآن، نهج‌البلاغه و فرمایش اولیاء الهی می‌باشد. از این روی، مدیران جامعة اسلامی باید دارای ویژگی‌هایی باشند تا بتوانند با استخراج آن مفاهیم و در هم آمیختن آن‌ها با توانایی‌های ذاتی و شخصیّتی خود به مدیرانی تبدیل گردندکه از عهدة وظایف و تکالیف الهی و اجرایی برآیند. همچنین ...  بیشتر

10. علوم قرآنی در نهج‌البلاغه

منصور پهلوان؛ ابراهیم اقبال

دوره 3، شماره 8 ، مهر 1391، ، صفحه 9-28

چکیده
  بدون تردید داناترین شخص به قرآن و علوم آن پس از رسول خدا (ص)، حضرت علی (ع) است. بخشی از این علوم در قالب نقل، روایت و خطبه به اصحاب و معاصران ایشان انتقال یافت که در آثار و مجموعه‌های روایی و تفسیری به دوره‌های بعد منتقل گردید. یکی از این آثار، کتاب نهج‌البلاغه است که هر چند مدوِّن آن، سیّد رضی، گلچینی از خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های ...  بیشتر

11. بررسی تأثیرکلامحضرت علی(ع) بر زندگی و اشعار شهریار

صمد عبداللهی عابد؛ عنایت الله قاضی شیراز

دوره 3، شماره 7 ، تیر 1391، ، صفحه 173-206

چکیده
  سخن‌گفتن از نعمت‌های الهی برای انسان است تا بدین‌وسیله امتیازش از دیگر موجودات مشخّص گردد واینامتیازدر سخنوران و شاعران بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ زیرا ارزش‌های هر جامعه را با هنر می‌توان زنده نگهداشت و شعر در این میان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. حال اگر شاعران آثار خود را با تعالیم آسمانی عجین سازند، ماندگاری شعرشان بیشتر ...  بیشتر

12. خداشناسی برهانی و شهودی با تکیه بر قرآن کریم و نهج‌البلاغه

امن الله تایران

دوره 2، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 177-206

چکیده
  در این مقاله کوشش شده تا در دو بخش، خداشناسی برهانی و شهودی به‌عنوان دو شیوه‌ی شناخت خدای یگانه مورد تعمق و تأمل قرار گیرد. در قرآن کریم و به تبعیت از آن در نهج‌البلاغه به‌طور خاص به تبیین این دو راه خداشناسی پرداخته شده است، چراکه راه اوّل (خداشناسی برهانی) توجّه در عالم خلق با ابزار عقل و تفکّر است که بر معرفت حق تعالی استوار شده ...  بیشتر