روش‌شناسی انتقال مفاهیم قرآنی به مخاطب جوان بر اساس اقتضائات جهان معاصر

رضا امانی؛ روح‌اله کریمی دردشتی

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1400، ، صفحه 233-265

https://doi.org/10.22054/ajsm.2022.68221.1846

چکیده
  در دنیای امروز بیشترین توجه جوانان معطوف به فضای مجازی است، درحالی‌که انتقال مفاهیم قرآنی در این فضا بر اساس اقتضائات جهان معاصر صورت نگرفته است. لذا درک این شرایط، متولیان قرآنی را به لزوم به‌کارگیری روش‌های نو در انتقال مفاهیم قرآنی به مخاطب جوان رهنمون می‌سازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، روش‌های جذاب‌سازی ...  بیشتر

اصول مخاطب‌شناسی از دیدگاه امام علی(ع)در نهج‌البلاغه

منیره فرضی شوب؛ فرشته فرضی شوب؛ زهره شاه قاسمی

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1393، ، صفحه 67-86

https://doi.org/10.22054/ajsm.2014.1329

چکیده
  چکیده ارتباط میان انسان‌ها سنگ بنای جامعة انسانی است و هر ارتباطی حدّاقل از سه مؤلّفة متکلّم (ارسال‌کنندة پیام)، پیام (متن/ کلام)، مخاطب (دریافت‌کنندة پیام) تشکیل می‌شود. هدف از برقراری ارتباط نیز نقل و انتقال پیام است. هر متکلّم برای اینکه پیام خود را به بهترین شکل به مخاطب ارایه کند، نیازمند آن است که اطّلاعاتی در مورد مخاطب داشته ...  بیشتر

رویکردی به ویژگی‌های گفتاری شخصیت‌ها در داستان‌های قرآن

بهناز پیامنی

دوره 3، شماره 6 ، فروردین 1391، ، صفحه 145-146

https://doi.org/10.22054/ajsm.2012.5488

چکیده
  سخن گفتن فرایندی ارتباطی است که طیّ آن پیامی از گوینده به مخاطب منتقل می‌شود و با توجّه به چگونگی مخاطب و نحوه‌ی بیان پیام، گفتگو (= Dialogue) یا تک‌گویی (= Monologue) نام می‌گیرد. دیالوگ از لغت یونانی دیالوگوس (= Dialogos) گرفته شده که مرکّب از «logos» به معنی کلمه و «dia» به مفهوم «میان و درون» است که ممکن است در برخی مواقع فاقد مخاطب ...  بیشتر