بررسی دیدگاه‌های سید احمدخان هندی در تحدید قلمرو قرآن و سنّت

حسن رضایی هفتادر؛ محمد قاسمی شوب؛ صفر نصیریان

دوره 12، شماره 42 ، فروردین 1400، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/ajsm.2022.63790.1758

چکیده
  امروزه بحث قلمرو دین، از مباحث مهم در دنیای اسلام است. سید احمدخان هندی، اولین متفکری است که در تحدید قلمرو قرآن و سنّت به‌عنوان دو منبع مهم دین سخن گفته است. دیدگاه‌هایی که وی دراین‌باره ارائه کرده است، در چهار محور بررسی و ارزیابی می‌شود: سید احمدخان آیاتی از قرآن را که حاکی از قوانین دنیوی است، به معنایی مادی تأویل می‌کند؛ بر اساس ...  بیشتر

نقد و بررسی دیدگاه سلیمان الرومی پیرامون رؤیت خدا با تکیه بر دلایل عقلی و نقلی

علیرضا خسروی؛ سیده فاطمه حسینی میرصفی

دوره 11، شماره 40 ، مهر 1399، ، صفحه 193-223

https://doi.org/10.22054/ajsm.2022.59965.1692

چکیده
  اصولاً فصل ممیز انسان الهی از فرد مادی در توحید است. قرآن وجود خدا را امری روشن دانسته و تردید دراین‌باره را بی‌مورد تلقی کرده است. فِرَقِ اسلامی در اعتقاد به اصل وجود خدا اختلافی ندارند، ولی در صفات خدا دچار اختلاف شده‌اند که یکی از این اختلافات، موضوع رؤیت خداست. سلیمان الرومی با تأثیرپذیری از دیدگاه‌های سلفی ابن تیمیه، به رؤیت ...  بیشتر

بررسی دیدگاه ابن رشد و ابن عربی پیرامون معناشناسی و ضرورت تأویل قرآن کریم

محمود خونمری؛ عباس بخشنده بالی

دوره 10، شماره 35 ، تیر 1398، ، صفحه 91-115

https://doi.org/10.22054/ajsm.2020.37562.1478

چکیده
  یکی از مسائلی که برخی اندیشمندان در تفسیر آیات قرآن کریم مورد بررسی قرار داده اند، تأویل است. به دلیل کاربرد متعدد واژه تأویل در این کتاب مقدس، بابی در این مورد در آثار اندیشمندان مسلمان گشوده شد که اشتراکات و افتراقاتی به چشم می‌خورد. یکى از اندیشمندان اسلامی که با ترجمه و شرح آثار ارسطو تأثیر فراوانى در مغرب زمین گذاشته ابن رشد است. ...  بیشتر

بررسی فصل مقوّم انسانیّت در آموزه‌های قرآن کریم

محمد علی دولت

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1394، ، صفحه 95-114

https://doi.org/10.22054/ajsm.2015.1611

چکیده
  چکیده بر اساس آیات و روایات، اوّلاً انسان با دیگر موجودات در سه موضوعِ ادراک، کشف جهان، جاذبه‌هایی که بر او احاطه دارد و کیفیّتِ قرار گرفتن تحت تأثیر جاذبه‌ها تفاوت‌های ماهوی دارد. ثانیاً انسان موجودی است که با حفظ ظاهر انسانی، هم می‌تواند به رفیع‌ترین قلّه‌های وجودی صعود نماید و هم می‌تواند از محدودۀ انسانیّت خارج شود و به پست‌ترین ...  بیشتر