خسرو ظفرنوایی
چکیده
چکیده با مروری اجمالی در معجزات پیامبران درمییابیم که معجزة هر پیامبری دو وجه شاخص و ممتاز دارد که عبارتند از: وجه امتیاز حسّی و وجه امتیاز عقلی. به عنوان مثال، اژدها شدن عصای حضرت موسی(ع)، بیرون آمدن ناقة حضرت صالح از سینة کوه، شفای مریضان به دست حضرت عیسی(ع) و نظیر اینها را میتوان از مصادیق معجزات حسّی برشمرد. امّا آن بخش ازگفتار ...
بیشتر
چکیده با مروری اجمالی در معجزات پیامبران درمییابیم که معجزة هر پیامبری دو وجه شاخص و ممتاز دارد که عبارتند از: وجه امتیاز حسّی و وجه امتیاز عقلی. به عنوان مثال، اژدها شدن عصای حضرت موسی(ع)، بیرون آمدن ناقة حضرت صالح از سینة کوه، شفای مریضان به دست حضرت عیسی(ع) و نظیر اینها را میتوان از مصادیق معجزات حسّی برشمرد. امّا آن بخش ازگفتار انبیاء و کردار منبعث از این گفتار که به تصریح ایشان، وحی و سخن خداست، وجه عقلی اعجاز را در بر میگیرد و اساس و عنوان پیامبری حاکی از همین معجزات است؛ یعنی دریافت پیام از منبع غیرمتعارف و ابلاغ آن به مردم، و منظور از منبع متعارف، عقل و اندیشة بشری در کنار عقل و اندیشة الهی است. مقام تجلّی عقل الهی برترین و شاخصترین وجه امتیاز انبیاست؛ زیرا عقل بشری در رهگذر زمان، مکان و تجربة حسّی تکامل مییابد. در نتیجه، فاقد توانایی احاطه بر آینده است. مراد از آینده صرفاً قید زمان نیست، بلکه منظور، حاصل و نتیجة قوانین و سنّتهایی است که انسان با اندیشة خود به آن میرسد یا رسیده است. لذا عنصر زمان و مکان در تجربیّات و تعقّلات بشری دو امر ضروری هستند، در حالی که در فرآیند عقل وحیانی، فاقد هر گونه نقش و نقشه هستند. با دقّت در تجلّی عقل وحیانی در عقل بشری میتوان به یکی از تجلّیات قاطع و مستمر اعجاز الهی بهویژه رسول گرامی اسلام درهمة دوران پی برد.
داوود معماری؛ سجاد ابراهیمی
چکیده
چکیدهاز آنجا که قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و معارف آن برای همة زمانهاست. از این رو، علاوه بر معنای ظاهری،دارای لایههای عمیق باطنی نیز میباشد که پی بردن به آنها اسلوب و روش خاصّ خود را میطلبد. یکی از این روشها، اسلوب منطوق و مفهوم است. منطوق یعنی معنایی که به صراحت میتوان از آیات برداشت کرد؛ به عبارت سادهتر، منطوق همان معنای ...
بیشتر
چکیدهاز آنجا که قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و معارف آن برای همة زمانهاست. از این رو، علاوه بر معنای ظاهری،دارای لایههای عمیق باطنی نیز میباشد که پی بردن به آنها اسلوب و روش خاصّ خود را میطلبد. یکی از این روشها، اسلوب منطوق و مفهوم است. منطوق یعنی معنایی که به صراحت میتوان از آیات برداشت کرد؛ به عبارت سادهتر، منطوق همان معنای ظاهری آیه است که با دلالتهای متفاوتی بیان میشود. مفهوم یعنی معنایی که در کلام بیان نشده است و تنها از ساختمان ترکیبی کلام میتوان آن را فهمید که شامل مفهوم موافق و مفهوم مخالف است. در مفهوم موافق حُکم، از نظر سلب و ایجاب موافق منطوق است و در مفهوم مخالف، برعکس. پس میتوان گفت که عبارتهای قرآنی معانی باطنی متعدّد دارند و آنها نیز مراد الهی هستند که در پرتو شناخت این روشها و آگاهی از تفاوت نحوة این دلالتها در جملات قرآنی است که کارایی مفسّر در بهدست آوردن مدلول آیات بیشتر خواهد شد.