@article { author = {Alaea Rahmani, Fatemeh and Motamed Langeroudi, Fereshteh and Amini, Farideh}, title = {Qur’anic Intertextuality in Ṣaḥīfa al-Sajjādiya; A Case Study on the Issue of Evil}, journal = {Seraje Monir}, volume = {10}, number = {34}, pages = {7-36}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2020.39544.1506}, abstract = {Intertextuality is a theory that focuses on the necessary interconnection between the texts and studies how the texts related to each other. applying this theory in the field of Qur’an and Hadiths is effective in explaining the deep connection between Qur’an and Etrat (prophet's family). Thus, in this article, we seek to study the intertextual connection between the Holy Qur’an and Ṣaḥīfa al-Sajjādiya on the issue of evil (Satan). Applying a Descriptive-Analytic study, we aim to expand a new horizon on the interpretation of the Prayers. The knowledgeable relation between Imam Sajjad's thoughts and Holy Qur’an paves the way to compromise between the underlying text and presenting text. Like the Holy Qur’an, Ṣaḥīfa al-Sajjādiya deals with Evil's attributes and practices. most of the prayers of Ṣaḥīfa al-Sajjādiya on overcoming Evil are deeply understood only in the light of their interconnection with the Holy Qur’an. meticulously studying the prayers of Ṣaḥīfa al-Sajjādiya, we conclude that most of the intertextual connection between Holy Qur’an and the prayers are reflected in a parallel negation in which Imam Sajjad (AS) makes a compromise between the underlying and presenting text and as a result provides a knowledgeable connection with the text. relying on Qur’anic terms Imam Sajjad (AS) explains the following issues in his prayers: Satan's temptation and devious, Evil seduction, beautifying the false actions by him, overcoming Evil by the power of prayers, protecting the children from Evil through prayers, prayers protect us from being Evil companions, etc.}, keywords = {Holy Qur’an,Ṣaḥīfa al-Sajjādiya,Imam Sajjad (AS),Intertextual connections,Satan}, title_fa = {تناص قرآنی در صحیفۀ سجادیه؛ مطالعۀ موردی موضوع شیطان}, abstract_fa = {«بینامتنیت» نظریه‌ای است که بر ضرورت وجود رابطه بین متون تأکید دارد و روابط بین متون و چگونگی ارتباط آن‌ها را مورد کنکاش قرار می‌دهد. کاربست این نظریه در حیطه قرآن و احادیث در تبیین پیوند عمیق قرآن و عترت مؤثر است. این پژوهش به روابط بینامتنی دعاهای صحیفه سجادیه در موضوع شیطان با قرآن می‌پردازد تا افق معنایی جدیدی از این دعا‌ها را ارائه دهد.روش مورد استفاده در این جستار، تحلیلی-اسنادی است. به نظر می‌رسد تعامل آگاهانه امام سجاد(ع) با قرآن زمینه سازش و هماهنگی میان متن پنهان و متن حاضر را فراهم کرده‌است. صحیفه سجادیه همچون قرآن در موضوع شیطان به اوصاف و عملکرد شیطان پرداخته است و در موارد زیادی درک عمیق دعاهای مربوط به دفع شیطان تنها در پرتو شناخت رابطه کیفی آنها با قرآن امکان‌پذیر نیست، با خوانش دقیق، دعاهای صحیفه سجادیه، به این نتیجه می‌رسیم که بیشترین شکل روابط بینامتنی قرآن با این ادعیه، به صورت نفی متوازی است که در آن، امام سجاد(ع) نوعی سازش میان متن پنهان و متن حاضر ایجاد کرده اند و تعاملی آگاهانه با آن پدید آورده اند.حضرت در دعاهای خویش با تکیه بر مضامین قرآنی از موضوعاتی چون دام‌های شیطان، کید و مکر شیطان، تزیین امور باطل توسط او، دور کردن شیطان با قدرت عبادت الهی، حفظ فرزندانش از شرّ شیطان، قرار نگرفتن در شمار دوستان شیطان و ... سخن گفته است.}, keywords_fa = {قرآن,صحیفۀ سجادیه,امام سجاد (ع),روابط بینامتنی,شیطان}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12586.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12586_26ea6cac7be24c4e617f82c3207256a1.pdf} } @article { author = {Mostafavifard, Hamed and Shakor, Javad}, title = {An Investigation of the Meaning of the Reports of the First Verses of Surah Bara'at on Virtuous of Ali (AS) in Order to Succeed the Prophet (PBUH)}, journal = {Seraje Monir}, volume = {10}, number = {34}, pages = {37-65}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2020.19559.1266}, abstract = {With the revelation of the first verses of Surah At-Tawbah, the Prophet (PBUH) gave the verses to Abu Bakr to convey them to the polytheists during the Hajj season, but after Abu Bakr set out, Gabriel descended and said: God says: “اَنْتَ َوْ رَجُلٌ مِنْکَ” and therefore the Prophet (PBUH) entrusted this mission to Ali (AS). This incident, because there is evidence of the virtue of Ali (AS) to replace the Prophet (PBUH) over others, is sometimes misunderstood and denied or its content is interpreted in a way that does not add virtue to the virtues of Ali (AS) and or indicates a virtue for the first Caliph! Therefore, the authors of this study have analyzed the reports in this field and have shown that the reports about this event are well-known and accurate in Sunni sources, and according to them, Ali (AS) is the worthiest person after The Prophet (PBUH) to replace him.}, keywords = {Communication of the First Verses of Surah Bara'at,The Superiority of Ali (AS) Over the Succession of the Prophet (PBUH),لا یؤدیها عنک الا انت او رجل منک}, title_fa = {بررسی دلالت گزارش‌های ابلاغ آیات آغازین سوره برائت بر افضلیت علی(ع) به منظور جانشینی پیامبر(ص)}, abstract_fa = {با نزول آیات آغازین سوره توبه، پیامبر (ص) آیات را به ابوبکر دادند تا در موسم حج به مشرکین ابلاغ نماید، اما پس از آنکه ابوبکر به راه افتاد، جبرئیل نازل شد و عرض کرد خداوند می‌فرماید: ﴿لا یؤَدّی عَنْکَ اِلّا اَنْتَ اَوْ رَجُلٌ مِنْکَ﴾ و لذا رسول خدا (ص) این ماموریت را به علی (ع) واگذار کردند. این واقعه از آنجا که در آن شواهدی دالّ بر فضیلت علی (ع) برای جانشینی پیامبر (ص) بر دیگران است، گاه تخطئه و انکار شده و یا محتوای آن به گونه‌ای تفسیر شده که فضیلتی بر فضائل علی (ع) نیفزاید و یا دالّ بر فضیلتی برای خلیفه اول باشد! بنابراین نویسندگان در این پژوهش به تجزیه و تحلیل گزارش‌های در این زمینه پرداخته و نشان داده‌اند که گزارش‌های درباره این رویداد در منابع اهل سنت از شهرت و صحت برخوردارند و بر اساس آنها، علی (ع) شایسته‌ترین فرد بعد از رسول خدا(ص) برای جانشینی ایشان است.}, keywords_fa = {ابلاغ آیات آغازین سوره برائت,افضلیت علی (ع) بر جانشینی پیامبر (ص),لا یؤدیها عنک الا انت او رجل منک}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12587.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12587_9b2a80dd7395e7bdc8895f23e70625b4.pdf} } @article { author = {Tavakolnia, Maryam and Khakpour, Hossein}, title = {The Position of Literary-Rhetorical Instruments in the Understanding of the Qur’anic lexicon In the Narrative Traditions of Ahl al-Bayt (AS)}, journal = {Seraje Monir}, volume = {10}, number = {34}, pages = {67-86}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2020.16648.1215}, abstract = {Interpretative narratives in the field of lexical understanding indicate that the Ahl al-Bayt has addressed the Qur'anic interpretations and seek to understand the strange words of the Qur'an to the people because sometimes most of the words of a verse are understandable and only one obscure word is distant from the mind and needs to be interpreted. therefore, these nobles used to explain the same word. The purpose of this article is to express the position of Ahl al-Bayt (PBUH) in the use of literary-rhetorical instruments, especially in understanding Qur’anic words. the present paper uses a Descriptive-Analytical method to examine the methods of the Imams (PBUH) in using these tools in the lexical semantics of the verses and at the end has achieved the result. To explain words, the Ahl al-Bayt (PBUH) first used Arabic rules and then the use of words in custom and culture to explain words. sometimes, based on the use of that word in poetry, they have dealt with the semantics of words. And in some cases, they have used the use of synonymous words in the lexical interpretation of Qur’anic verses.}, keywords = {Literary-Rhetorical,Narrative Traditions,Interpretative,Ahl al-Bayt (PBUH),The Word,Interpretation Techniques}, title_fa = {جایگاه ابزارهای ادبی – بلاغی در فهم واژگانی قرآن در روایات تفسیری اهل بیت (ع)}, abstract_fa = {روایات تفسیری در زمینه فهم واژگانی بیانگر آن است که اهل بیت به تفسیرادبی قرآن پرداخته‌اند و در صدد فهماندن لغات غریب قرآن به مردم هستند زیرا گاهاً اکثر لغات یک آیه قابل فهم است و تنها یک واژه مبهم و دور از ذهن می‌باشد و نیاز به تفسیر دارد؛ لذا آن بزرگواران به تبیین همان یک واژه  می‌پرداختند. هدف از این مقاله بیان جایگاه اهل بیت (علیه السلام) در بکارگیری ابزارهای ادبی-بلاغی خصوصاً در فهم لغات قرآنی بوده‌است؛ نوشته حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی روش‌های ائمه (علیه السلام) در بکار گیری این ابزارها در معناشناسی واژگانی آیات پرداخته و در انتها  به ابن نتیجه دست یافته است که اهل بیت (علیه السلام) برای تبیین لغات، ابتدا از قواعد عربی و سپس کاربرد واژگان در عرف و فرهنگ استفاده کرده و گاهی بر اساس کاربرد آن واژه در شعر به معناشناسی لغات پرداخته و در مواردی نیز از کاربرد واژگان مترادف‌ در تفسیر لغوی آیات قرآن استفاده نموده‌اند.}, keywords_fa = {ادبی- بلاغی,روایاتِ تفسیری,اهل بیت (ع),لغت,روش‌های تفسیری}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12588.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12588_72c8a65c2c0e1a4bceffe91b1c64e258.pdf} } @article { author = {Rostami, Mohammad Hasan and Taherian Ghadi, Masumeh}, title = {Deprived of Answering Prayers According to Narrations}, journal = {Seraje Monir}, volume = {10}, number = {34}, pages = {87-110}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2020.8314.1089}, abstract = {Prayer is one of the spiritual causes in the world. But sometimes in answering it, obstacles are created and some are deprived of answering their prayer. The present article has examined the narrations related to non-answering prayers with a descriptive-comparative method. These narrations name a group of people whose prayers are not answered which are: Arif (governor), Ashar (tax collector), Darogheh owner of drums and tambourine, poet, one who curses his wife while he can divorce her, a person who curses his neighbor while he can change his house, a person who Loaned his money without taking a witness and his money was not returned, one who seeks sustenance from God without effort, one who prays in the severance of kinship and against his parents. The reasons for not answering Prayer are also mentioned in other narrations, which by matching those reasons with the narrations in question, the reason for the exclusion of these people is determined: Which includes the cruelty, laziness, and transgression of these people from the divine factors. And these are just a few examples of prayers that are not answered, and besides, other examples can be mentioned for this group.}, keywords = {Prayer,answer,narrations,Qur’an,Deprivation of Prayer}, title_fa = {محرومان از اجابت دعا بر اساس روایات}, abstract_fa = {دعا یکی از اسباب معنوی در عالم است، اما گاهی در اجابت آن موانعی ایجاد می‌شود و عده‌ای از اجابت دعایشان محروم می‌گردند. مقاله حاضر با روشی توصیفی-تطبیقی روایات مربوط به عدم اجابت دعا را بررسی کرده‌‌است. این روایات گروهی از افراد را نام می‌برد که دعایشان مورد اجابت قرار نمی‌گیرد؛ که عبارتند از: عریف (والی حکومت)، عشار(گیرنده مالیات)، داروغه، صاحب طبل و طنبور، شاعر، کسی که زنش را نفرین می‌کند در حالی که می‌تواند او را طلاق دهد، فردی که همسایه‌اش را نفرین می‌کند در حالی که می‌تواند خانه‌اش را تغییر دهد، فردی که پولش را بدون گرفتن شاهد قرض داده و پولش را خورده‌اند، کسی که بدون تلاش از خدا روزی می‌خواهد، کسی که در قطع رحم و علیه والدینش دعا کند. علت‌های عدم اجابت دعا نیز در روایات دیگری آمده‌است، که با انطباق آن علت‌ها با روایات مورد بحث، علت استثناء شدن این افراد مشخص می‌گردد؛ که شامل ظلم، تنبلی و تخلف این افراد از عوامل الهی است. این‌ها تنها نمونه‌ای از مصادیق فراوانی هستند که دعایشان مستجاب نمی‌شود و علاوه بر این‌ها می‌توان مصادیق دیگری نیز برای این گروه ذکر کرد.}, keywords_fa = {دعا,استجابت,روایات,قرآن,محرومیت از اجابت}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12589.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12589_fcd23d8c579c75a5e260b235293fbb0b.pdf} } @article { author = {Ansarimanesh, Alireza and Khavaninzadeh, Mohammad hossein}, title = {Unconditionally Being or Restriction Jihad in the Qur’an and the Bible}, journal = {Seraje Monir}, volume = {10}, number = {34}, pages = {111-145}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2020.25666.1375}, abstract = {The man from the beginning of creation faced with war and Jihad. And The three religions of Judaism, Christianity, and Islam are also generally accepted. The words of the Bible have accepted the principle of Jihad and the verses of the Holy Qur'an have given it a qualitative evolution by providing some restrictions. This article has written by using a comparative descriptive method with Library, and intends to state that the interpretations of war and Jihad in the ‌Bible are stated absolutely and without any restrictions. And it has evolved in the verses of the Holy Qur’an and has been expressed by adding deterrent laws. “acceptance of the principle of Jihad, importance and order to Jihad and war, not being afraid of a large number of enemies, intensity of action in war if necessary and Jihad with self” in the Qur'an and the Bible are the common cases. “Extent of quality of verses of Jihad in the Holy Qur’an, Types of Jihad in the Holy Qur’an, ‌Binding and not being absolute command to fight in the Holy Qur’an, duties of Mujahideen in war, and intensity of action along with serving and worshiping of God” are the differences between Qur’an and Bible.}, keywords = {war,Jihad,Bible,Qur’an}, title_fa = {اطلاق و تقیید جهاد در قرآن‌کریم و عهدین}, abstract_fa = {انسان از ابتدای خلقت با مسألۀ«جنگ و جهاد» مواجه بوده‌ و ادیان سه‌گانۀ یهود، مسیحیت و اسلام نیز به-طورکلی آن را پذیرفته‌اند. عبارات عهدین اصل جهاد را پذیرفته و آیات قرآن‌کریم، با ارائه تقییداتی به آن تکامل کیفی داده‌است. مقالۀ حاضر با روش توصیفی تطبیقی با ابزارکتابخانه‌ای نگارش یافته و درصدد است بیان‌کند که تعابیر جنگ و جهاد در عهدین به صورت مطلق و بدون هیچ قیدی و در آیات قرآن‌کریم با تکامل آن و افزودن قوانین بازدارنده بیان شده‌است. «پذیرش اصل جهاد، اهمیت و دستور به جهاد و مبارزه، نترسیدن از بسیاری دشمن، شدت عمل در جنگ در صورت لزوم و جهاد با نفس» از اشتراکات جهاد در قرآن‌کریم و عهدین است. «گستردگی کیفی آیات جهاد در قرآن‌کریم، اقسام جهاد در قرآن، مقید بودن و مطلق نبودن فرمان به جنگ در قرآن‌کریم، وظایف مجاهدان در جنگ و شدت عمل در کنار بندگی و عبادت خداوند» از افتراقات و افتخارات آیات جهاد در قرآن کریم نسبت به عهدین است.}, keywords_fa = {جنگ,جهاد,عهدین,قرآن‌کریم}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12590.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12590_e8164a6074f8dde643493fd484e98518.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Moslem and Shoorgeshti, Hamideh}, title = {The Relationship between Jurisprudence and Ethics in Divorce Verses}, journal = {Seraje Monir}, volume = {10}, number = {34}, pages = {147-172}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2020.36749.1473}, abstract = {The present article examines the relationship between the two fields of ethics and jurisprudence in the verses of divorce, which was done by examining the verses and interpretive sources and family law books. In discussing the types of relationship between jurisprudence and ethics, this research has achieved a significant effect of ethics in jurisprudential issues and in particular in the issues of the family system and the social problem of divorce. With this structure, by examining the relevant verses, the common moral principles of wives, and the moral principles specific to men were inferred from the verses in question. These principles show the key point that because men are given the right to divorce in Islam, their moral duties in maintaining the family unit are heavier than those of women, yet women also have a heavy responsibility to maintain and prevent the collapse of the family system. In all the principles discussed as the most important research findings, the relationship between ethics and jurisprudence and the effect that ethics has on the scope of jurisprudence is quite evident and tangible, which is the most important way to stability and moral strength of individuals and families. Even if the family is engaged in divorce.}, keywords = {Jurisprudence,Ethics,Verses of Rulings,divorce}, title_fa = {رابطۀ اخلاق و فقه در آیات طلاق}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی ارتباط میان دو حوزه اخلاق و فقه در آیات طلاق پرداخته‌است که این مهم با بررسی آیات و منابع تفسیری و کتاب‌های حقوق خانواده صورت پذیرفت. در بحث انواع ارتباط فقه و اخلاق، این تحقیق به تأثیر قابل توجه اخلاق درمسائل فقهی و به صورت خاص در مسائل نظام خانواده و معضل اجتماعی طلاق دست یافته‌است. با این ساختار که با بررسی آیات مربوطه، اصول اخلاقی مشترک همسران و اصول اخلاقی مختص مردان از آیات مورد بحث استنباط شد، این اصول بیانگر این نکته کلیدی است که چون در اسلام حق طلاق به مردان داده شده، وظایف اخلاقی آنان در حفظ کانون خانواده نسبت به زنان سنگین‌تر است ولی با این حال زنان هم نسبت به مسئولیت حفظ و جلوگیری از فروپاشی نظام خانواده وظایف سنگین خود را دارند.  در تمام اصول مورد بحث به عنوان مهم‌ترین یافته تحقیق، ارتباط اخلاق و فقه و تأثیری که اخلاق در گستره فقه دارد کاملا مشهود و محسوس است، که در حقیقت این مهم‌ترین راه در ثبات و استحکام اخلاقی فردی و خانوادگی حتی در گیر و دار طلاق می‌باشد.}, keywords_fa = {فقه,اخلاق,آیات الاحکام,طلاق}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12591.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_12591_dbe465570de2c36dd2b6025045eb5efe.pdf} } @article { author = {Mohamadalinejad Omran, Ruhollah and Nosrati, Hamid and Dehghani, Farzad}, title = {The Investigation and Critique of the Method of Contemplation of the "Surah - Word-Based" on Holy Qur’an}, journal = {Seraje Monir}, volume = {10}, number = {34}, pages = {173-203}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2020.48667.1575}, abstract = {Contemplative grammar is a universal practice known to the public in the Qur'an; Qur'anic scholars have found ways to teach the public the simplest way to instruct the Qur'an. One of the proposed methods is the Surah - Word-Based method. A method that does not rely solely on the word or a particular Surah for thought in the Qur'an; it deals with words and Surahs concisely. This article, in a Library-Based, Descriptive-Analytical way, has criticized the Qur'anic Word-Based method of Surah Quran and its functions. In the Surah - Word-based manner, contemplation is surrounded by the descent of words, verses, and misery whose condition is purity, and the first step is Thought. The contemplation in this way is of various levels, with the drawing of diagrams. This method, while benefiting from the privileges, has basic and methodical critique.  Contemplation is not deliberate, sophisticated, or attuned to the mere fact of the matter, but it is a profound delicacy and thoughtful consideration. Secondly, thinking is a different level from contemplation and should not be considered as a stage of it. Thirdly, the purpose of contemplation is to generalize the understanding of the Qur'an, so determining the different levels of use of this method and drawing sophisticated diagrams that require a great deal of skill is not necessarily more general and closer to interpretation. Fourth, what is referred to as word contemplation in the manner discussed is no particular innovation except for the complex diagrams added that confuse the person.}, keywords = {contemplation,Perception,Word-Based,Surah-Oriented,Understanding the Quran}, title_fa = {بررسی و نقد شیوۀ تدبّر «سوره - واژه‌ محور» قرآن کریم}, abstract_fa = {تدبر دستوری همگانی است که انجام آن در قرآن برای عموم میسّر دانسته شده است؛ صاحب‌نظران علوم قرآنی در پی ساده‎ترین راه برای آموزش تدبر در قرآن به عموم مردم روش‌هائی را به دست داده‌اند. ازجمله روش‌های ارائه شده، شیوة سوره-واژه‎محور است. شیوه‌ای که برای تدبر در قرآن، تکیه محض بر واژه و یا بر یک سوره خاص نداشته؛ بلکه به‌صورت تلفیقی به کلمات و سوره‌ها می‎پردازد. این مقاله به شیوۀ کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی به نقد شیوة تدبر سوره - واژه‌محور قرآن کریم و کارکردهای پرداخته‌است. در شیوۀ سوره – واژه محور، تدبر احاطه بر غرض نزول کلمات، آیات و سوَر معنا شده که شرط تحقق آن طهارت بوده و نخستین گام در آن، تفکر است. تدبر در این شیوه، از سطوح مختلفی برخوردار می‌باشد که با رسم نمودارهایی همراه است. این شیوه ضمن بهره‌مندی از امتیازات، مورد نقد مبنائی و روشی است؛ تدبر، احاطه و دستیابی به کنه مطلب نیست بلکه دقت و تأملی عمیق است که همراه با توجه قلبی باشد. ثانیاً تفکر، سطحی متفاوت از تدبر بوده و نباید مرحله‌ای از آن دانست. ثالثاً هدف تدبر، عمومی کردن فهم قرآن است لذا تعیین سطوح مختلف در استفاده از این شیوه‌ و رسم نمودارهای پیچیده که نیازمند کسب مهارت‌های فراوانی است برای عموم میسّر نبوده و به تفسیر نزدیک‌تر است. رابعاً آنچه در شیوه مورد بحث به تدبر کلمه‌ای یاد می‌شود، نوآوری خاصی نشده است جز اینکه نمودارهای پیچیده به آن اضافه شده که فرد را دچار سرگردانی می‎‎‎کند.}, keywords_fa = {تدبر,برداشت,واژه‏ محور,سوره‌محور,فهم قرآن}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_10580.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_10580_9749abbb3d470eee797af12df12fb4fa.pdf} }