@article { author = {Bayat, Mohammad Hosein}, title = {Abolghasem Ghosheiri's Interpretive Method and Tendency based on the Interpretation of "Lataif al-Isharat"}, journal = {Seraje Monir}, volume = {10}, number = {37}, pages = {135-166}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2021.48798.1620}, abstract = {In this paper, the author has tried to present the method and interpretive tendency of Abolghasem Ghoshiri to a limited extent. It is worth mentioning that the interpretive method has three main types, each of which also has sub-categories; How is it possible for a commentator to interpret the verses of the Holy Qur'an with the help of other verses which he calls this method, confirmation or interpretation of the Qur'an to the Qur'an; They may also interpret the verses of the Qur'an based on the authentic tradition, which is called the method of narration or interpretation of the Qur'an through tradition; Also, the Qur'an may be interpreted by human common sense, which is called the Dari method, but the interpretive tendency arises from the intellectual exudates of a commentator, which is a mystical interpretation of a subset of interpretive tendencies. Various tendencies may be involved in the interpretation of the Qur'an. Such as mystical, philosophical, literary, scientific, etc., as well as the interpretation of Lataif al-Isharat, Mulla Sadra's interpretation, Zamakhshari's interpretation, Tantawi's interpretation, etc. It can be said that Qashir's interpretive method is somewhat comprehensive and his interpretive tendency is completely mystical.}, keywords = {Interpretation of Qur'an,Interpretive Method,Interpretive Tendency,Mystical Interpretation}, title_fa = {روش و گرایش تفسیری ابوالقاسم قشیری با تکیه بر تفسیر «لطائف الاشارات»}, abstract_fa = {نویسنده در این جستار کوشش به عمل آورده تا روش و گرایش تفسیری ابوالقاسم قشیری را در حد محدود ارائه نماید. شایان ذکر آن که روش تفسیری سه گونة اصلی دارد که هر یک دارای فروعاتی نیز می‌باشد؛ چه ممکن است یک مفسر آیات قرآن مجید را به کمک آیاتی دیگر تفسیر کند که این روش را، تصدیقی یا تفسیر قرآن به قرآن نامند؛ و نیز ممکن است آیات قرآن را با تکیه بر سنّت معتبر تفسیر کنند که آن را روش روایی یا تفسیر قرآن به واسطة سنّت نامند؛ و نیز ممکن است قرآن به واسطه عقل سلیم بشری تفسیر شود که آن را روش درایی گویند اما گرایش تفسیری برخاسته از تراوش‌های فکری یک مفسر است که تفسیر عرفانی زیر مجموعه‌ای از گرایش‌های تفسیری می‌باشد. گرایش‌های گونه‌گونی در تفسیر قرآن ممکن است در کار باشد. از قبیل گرایش عرفانی، فلسفی، ادبی، علمی و ... به‌سان تفسیر لطائف‌الاشارات، تفسیر ملاصدرا، تفسیر زمخشری، تفسیر طنطاوی و ... می‌توان گفت که روش تفسیری قشیر تا حدودی روش جامع و گرایش تفسیری وی کاملاً عرفانی می‌باشد.}, keywords_fa = {تفسیر قرآن,روش تفسیری,گرایش تفسیری,تفسر عرفانی}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_13264.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_13264_b74bd8e65969eb46399c18dc7aabaf95.pdf} }