@article { author = {Sedghi Alanaq, Mohammad}, title = {The votes of Shia and Sunni Scientists about of Ahl al-Bayt (AS) in Hadith of Thaqalayn}, journal = {Seraje Monir}, volume = {6}, number = {18}, pages = {137-162}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2228-6616}, eissn = {2476-6070}, doi = {10.22054/ajsm.2015.1614}, abstract = {One of very important issues in the field of understanding and knowledge in any school is those who explain their school for other people don't provide the field of their confusion for followers of school by the non-scientific interference. Now, this question is about Islam that wheather as the Holy Quran has given the explanation of religion to prophet (PBUH), he also has give explaining of religion to someone or Some people for after himself which to recourse to it is not illegal for Muslims and therefore, if irresponsible and illegal person pay attention to explaining of the religion, is not valid or he doesn't so. Also if he has determined some people to do this, who are they?! In short, who responsible of religion is after the Prophet (PBUH)? In response, Many Hadiths has remained of Prophet Muhammad (PBUH) for this purpose, especially Hadith of Thaqalayn which emphasizes on integral relationship of Ahl al-Bayt (AS) and progeny of the Quran, recourse of people to them and Guarantee about not misleading if people resort to Quran and Ahl al-Bayt (AS). This hadith has imported in Shia and Sunni sources with multiple interpretations, but because of the difference in meaning of Ahl al-Bayt between the Muslim scholars, in practice, mission of this hadith has remained unfinished. This article provides a comprehensive and reasoned theory in this case for readers by a comparative study of the sayings of scholars and Islamic narrators (Sunnis and Shia)about document and content (especially content) of Hadith of Thaqalayn. All Shia scholars and the vast majority of commentators, scholars and Sunni narrators believe that the order of the Ahl al-Bayt (AS) in the purification verse and hadith of Thaqalayn, People who are innocent like Quran, God has removed any impurities of them and they are always with the Quran. They are Ali (AS), Hazrat Zahra (AS) and Hasnain (AS) and the nation should refer and resort only to them, otherwise, they will be misled according to prophet.}, keywords = {Hadith of Thaqalayn (Hadith of the two weighty things),Quran,Ahl al-Bayt (AS),Progeny (Household of the Prophet),Kisa}, title_fa = {آرای دانشمندان فریقین دربارة اهل بیت(ع) در حدیث ثقلین}, abstract_fa = {چکیده از مسائل بسیار مهم در حوزة فهم و شناخت هر مکتب، وجود افرادی است که تبیین و توضیح مکتب به عهدۀ آنان است تا افراد دیگر با دخالت‌های غیرعالمانه، زمینۀ سردرگمی را برای پیروان مکتب فراهم نکنند. حال در باب مکتب اسلام این پرسش مطرح است که آیا همان‌گونه که قرآن کریم تبیین دین را به عهدۀ رسول خدا(ص) گذاشته، خود آن حضرت نیز تبیین دین را برای دوران پس از خود به عهدة کسی یا کسانی واگذار کرده که برای مسلمانان مراجعه به غیرمجاز نباشد و در نتیجه، اگر فرد غیرمسئول غیرمجاز به تبیین دین پرداخت، معتبر نیست یا واگذار نکرده است؟ همچنین اگر افرادی را برای این کار معیّن فرموده، آنان چه کسانند؟ خلاصه اینکه، مرجعیّت دین بعد از پیامبر(ص) به عهدة کیست؟ پاسخ اینکه احادیث زیادی برای این منظور از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) به یادگار مانده است، به‌ویژه حدیث ثقلین که به جداناپذیری اهل بیت و عترت از قرآن و به تمسّک امّت به آنان و تضمین گمراه نشدن در صورت تمسّک بر قرآن و اهل بیت(ع) تأکید می‌نماید، این حدیث با تعابیر متعدّد در منابع فریقین آمده است، امّا به دلیل اینکه میان دانشمندان اسلام در مراد از اهل بیت اختلاف پیدا شده، عملاً رسالت این حدیث ناتمام مانده است! این مقاله با بررسی تطبیقی اقوال دانشمندان و محدّثین اسلام (اعمّ از سنّی و شیعه) در باب سند و محتوا (به‌ویژه محتوا)ی حدیث ثقلین، نظریّة جامع و مدلّل در این مورد را در اختیار خوانندگان قرار داده است و آن اینکه همة علمای شیعی و اکثریّت قریب به اتّفاق مفسّرین، دانشمندان و محدّثین اهل سنّت بر این باورند که مراد از اهل بیت در آیۀ تطهیر و حدیث ثقلین آن افرادند که همانند قرآن معصوم‌اَند و از سوی خدا از هر ناپاکی دورند و هرگز از قرآن جدا نیستند و آنان کسی جز علی(ع) و حضرت زهراء(س) و حسنین(ع) نمی‌باشد و امّت موظّف هستند تنها به اینها مراجعه کنند و تمسّک نمایند وگرنه به فرمایش نبوی گمراه خواهند شد.}, keywords_fa = {ثقلین,قرآن,اهل بیت,عترت,کساء}, url = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_1614.html}, eprint = {https://ajsm.atu.ac.ir/article_1614_a9d45b1663cfd3484950933386330fc6.pdf} }