دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
6
18
2015
03
21
مصادیق گونهگون آیه در قرآن
7
40
FA
منصور
پهلوان
دانشگاه تهران
pahlevan@ut.ac.ir
مهدیه
دهقانی
دانشگاه تهران
mdgh.2011@gmail.com
10.22054/ajsm.2015.1608
چکیده<br /> <em>واژة «آیه» در قرآن کریم دربارة موضوعات مختلف، مانند آیات قرآن، معجزات انبیاء و پدیدههای طبیعی و ... به کار رفته است. در پاسخ به این پرسش که از منظر قرآن، چه پدیدههایی و با در نظر گرفتن چه ویژگیهایی، «آیه» است، شانزده پدیدة طبیعی را مییابیم که در قرآن کریم به عنوان«آیه» معرّفی شدهاند. برخی از این پدیدهها، مانند آسمانها و زمین بارها در قرآن به عنوان «آیه» معرّفی شدهاند و به «آیه» بودن برخی، مانند لباس و همسر تنها یک بار اشاره شده است. برای درکِ «آیه» بودن پدیدههای مختلف، غالباً توجّه به ارتباطی که یک پدیده با دیگر امور و پدیدهها دارد، ضروری است و این ارتباط عموماً ارتباط علّی و معلولی است. در قرآن کریم مکرّراً در «آیه» خواندن امور مختلف به این امر توجّه داده شده که اوّلاً سررشتة نظام علّی و معلولی در دست خداوند است و ثانیاً این نظام به گونهای طرّاحی شده که سود و منفعت آدمی را در پی دارد. در بسیاری از آیات که پدیدهای طبیعی به عنوان «آیه» معرّفی شده، کلمات مربوط به حیطة آسمان به کار رفته است و بر این اساس، میتوان گفت کاربرد کلمة «آیه» در حوزة پدیدههای طبیعی ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم سماوی دارد.</em>
قرآن کریم,آیه,پدیدههای طبیعی,نظام علّی و معلولی
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1608.html
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1608_5251493372a6bfbdf7a283ab1dc705fb.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
6
18
2015
03
21
متنگرایی تاریخی؛ نگاهی به روش تفسیری آمنه ودود با تمرکز بر تفسیر آیة 34 سورة النّساء
41
76
FA
حسین
خندق آبادی
دانشگاه ادیان و مذاهب قم
hkhandaghabadi@yahoo.com
10.22054/ajsm.2015.1609
چکیده <br /><em>آمنه ودود نومسلمانی است که میکوشد رهیافتی بر مبنای بازتفسیر قرآن بر اساس روشی هرمنوتیکی برگرفته از آرای فضلالرّحمن داشته باشد که خود آن را «هرمنوتیک توحیدی» میخواند. از ویژگی</em><em></em><em>های مهمّ این روش، توجّه به ذهنیّت خوانندة متن، قابلیّتهای زبانی زبان وحی و التفات به زمینههای تاریخی ظهور متن است. ودود این روش را به خصوص دربارة آیات مربوط به زن به کار میبرد. از مهمترین آیات مورد نزاع در این باره، آیة 34 سورة نساء است. ودود میکوشد شیوة هرمنوتیکی فضلالرّحمن را به صورت مصداقی دربارة این آیه اجرا کند و به تفسیری همدلانهتر با زنان در مقایسه با تفسیرهای سنّتی دست یابد. البت</em><em>ّ</em><em>ه او نیز در آخرین بازنگریهای فکری خود گامی فراتر مینهد و بر مبنای بررسی</em><em></em><em>های مربوط به زمینة آیه در تفسیر خود از این آیه تجدید نظر میکند</em><em>.</em>
زن,فمینیسم,قرآن,هرمنوتیک,متنگرایی تاریخی,آمنه ودود
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1609.html
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1609_ad0ce8f96ba3df3b579a867a595daf3f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
6
18
2015
03
21
بررسی اعجاز در قرآن بر اساس علم منطق با تکیه بر احادیث
77
94
FA
خسرو
ظفرنوایی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
10.22054/ajsm.2015.1610
چکیده<br /> <em>با مروری اجمالی در معجزات پیامبران درمییابیم که معجزة هر پیامبری دو وجه شاخص و ممتاز دارد که عبارتند از: وجه امتیاز حسّی و وجه امتیاز عقلی. به عنوان مثال، اژدها شدن عصای حضرت موسی<sup>(ع)</sup>، بیرون آمدن ناقة حضرت صالح از سینة کوه، شفای مریضان به دست حضرت عیسی<sup>(ع)</sup> و نظیر اینها را میتوان از مصادیق معجزات حسّی برشمرد. امّا آن بخش ازگفتار انبیاء و کردار منبعث از این گفتار که به تصریح ایشان، وحی و سخن خداست، وجه عقلی اعجاز را در بر میگیرد و اساس و عنوان پیامبری حاکی از همین معجزات است؛ یعنی دریافت پیام از منبع غیرمتعارف و ابلاغ آن به مردم، و منظور از منبع متعارف، عقل و اندیشة بشری در کنار عقل و اندیشة الهی است. مقام تجلّی عقل الهی برترین و شاخصترین وجه امتیاز انبیاست؛ زیرا عقل بشری در رهگذر زمان، مکان و تجربة حسّی تکامل مییابد. در نتیجه، فاقد توانایی احاطه بر آینده است. مراد از آینده صرفاً قید زمان نیست، بلکه منظور، حاصل و نتیجة قوانین و سنّتهایی است که انسان با اندیشة خود به آن میرسد یا رسیده است. لذا عنصر زمان و مکان در تجربیّات و تعقّلات بشری دو امر ضروری هستند، در حالی که در فرآیند عقل وحیانی، فاقد هر گونه نقش و نقشه هستند. با دقّت در تجلّی عقل وحیانی در عقل بشری میتوان به یکی از تجلّیات قاطع و مستمر اعجاز الهی بهویژه رسول گرامی اسلام درهمة دوران پی برد.</em>
اعجاز,قرآن,منطق,علم,دلالت,قیاس,برهان
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1610.html
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1610_e364e463b82f08347ea3610906e13e6e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
6
18
2015
03
21
بررسی فصل مقوّم انسانیّت در آموزههای قرآن کریم
95
114
FA
محمد علی
دولت
دانشگاه قرآن و حدیث قم
10.22054/ajsm.2015.1611
چکیده<br /> <em>بر اساس آیات و روایات، اوّلاً انسان با دیگر موجودات در سه موضوعِ ادراک، کشف جهان، جاذبههایی که بر او احاطه دارد و کیفیّتِ قرار گرفتن تحت تأثیر جاذبهها تفاوتهای ماهوی دارد. ثانیاً انسان موجودی است که با حفظ ظاهر انسانی، هم میتواند به رفیعترین قلّههای وجودی صعود نماید و هم میتواند از محدودۀ انسانیّت خارج شود و به پستترین مراتب وجودی تنزّل کند. ثالثاً عوامل خروج انسان از انسانیّت، هم به زمینههای ادراکی و شناختی او مرتبط است و هم رابطهای تنگاتنگ با ملکات نفسانی او دارد. عقل عنوان جامعی است که شامل تمام چیزهایی میشود، انسان را از سایر موجودات متمایز میسازد</em><em>.</em>
انسان,فصل مقوّم انسانیّت,عقل,خروج از انسانیّت,جهل
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1611.html
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1611_36d8ae1377077170ab8d53788c454ff2.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
6
18
2015
03
21
خشم و مدیریّت آن در قرآن کریم
115
136
FA
داوود
معماری
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
رسول
زمردی
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
10.22054/ajsm.2015.1612
<em>خشم یکی از اساسیترین و فراگیرترین هیجانها در وجود آدمی است و نقشی بسزا در حفظ موقعیّت، عزّت نفس و صیانت از او در هنگام تهدید دارد. خشم، قدرت و انرژی فرد را به سمت غلبه کردن بر موانع ناموجّه یا اصلاح آنها هدایت میکند. امّا اگر تحت مدیریّت عقلانی و اخلاقی قرار نگیرد، به مشکلی روانی و رفتاری تبدیل میگردد که سامان فکری، عاطفی و رفتاری وی را ویران میسازد. بنابراین، آنچه در مقولة خشم باید بیشتر مورد توجّه قرارگیرد، شناخت گونههای مثبت و منفی و مدیریّت آن با ضوابط عقلانی و اخلاقی است. مقالة حاضر در پی تبیین آموزههای قرآنی در شناخت هیجان خشم، انواع </em><em>آن </em><em>و ارائة تکنیکهای مدیریّت این هیجان فراگیر و خطیر است. قرآن کریم و به تبع آن، احادیث شریف به عنوان کاملترین نسخة هدایت بشری با نگاهی کلّی به موضوع خشم، آن را مفهومشناسی کردهاند و با بیان انواع، راههای صحیح ابراز، مراتب و آثار آن، راهکارهایی ارزشمند، گاه به شکل مستقیم و در قالب امر و نهی و گاه غیرمستقیم و در لابهلای داستانهای زیبا و</em><em>حکیمانه، در راستای مدیریّت این پدیدة روانی ارائه فرمودهاند.</em>
مدیریّت هیجان,خشم,قرآن,حدیث
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1612.html
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1612_5de4586acdb3838242f793545fe0f958.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
سراج منیر
2228-6616
2476-6070
6
18
2015
03
21
آرای دانشمندان فریقین دربارة اهل بیت(ع) در حدیث ثقلین
137
162
FA
محمد
صدقی آلانق
دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
10.22054/ajsm.2015.1614
چکیده<br /> <em>از مسائل بسیار مهم در حوزة فهم و شناخت هر مکتب، وجود افرادی است که تبیین و توضیح مکتب به عهدۀ آنان است تا افراد دیگر با دخالتهای غیرعالمانه، زمینۀ سردرگمی را برای پیروان مکتب فراهم نکنند. حال در باب مکتب اسلام این پرسش مطرح است که آیا همانگونه که قرآن کریم تبیین دین را به عهدۀ رسول خدا<sup>(ص)</sup> گذاشته، خود آن حضرت نیز تبیین دین را برای دوران پس از خود به عهدة کسی یا کسانی واگذار کرده که برای مسلمانان مراجعه به غیرمجاز نباشد و در نتیجه، اگر فرد غیرمسئول غیرمجاز به تبیین دین پرداخت، معتبر نیست یا واگذار نکرده است؟ همچنین اگر افرادی را برای این کار معیّن فرموده، آنان چه کسانند؟ خلاصه اینکه، مرجعیّت دین بعد از پیامبر<sup>(ص)</sup> به عهدة کیست؟ پاسخ اینکه احادیث زیادی برای این منظور از پیامبر بزرگوار اسلام<sup>(ص)</sup> به یادگار مانده است، بهویژه حدیث ثقلین که به جداناپذیری اهل بیت و عترت از قرآن و به تمسّک امّت به آنان و تضمین گمراه نشدن در صورت تمسّک بر قرآن و اهل بیت<sup>(ع)</sup> تأکید مینماید، این حدیث با تعابیر متعدّد در منابع فریقین آمده است، امّا به دلیل اینکه میان دانشمندان اسلام در مراد از اهل بیت اختلاف پیدا شده، عملاً رسالت این حدیث ناتمام مانده است! این مقاله با بررسی تطبیقی اقوال دانشمندان و محدّثین اسلام (اعمّ از سنّی و شیعه) در باب سند و محتوا (بهویژه محتوا)ی حدیث ثقلین، نظریّة جامع و مدلّل در این مورد را در اختیار خوانندگان قرار داده است و آن اینکه همة علمای شیعی و اکثریّت قریب به اتّفاق مفسّرین، دانشمندان و محدّثین اهل سنّت بر این باورند که مراد از اهل بیت در آیۀ تطهیر و حدیث ثقلین آن افرادند که همانند قرآن معصوماَند و از سوی خدا از هر ناپاکی دورند و هرگز از قرآن جدا نیستند و آنان کسی جز علی<sup>(ع)</sup> و حضرت زهراء<sup>(س)</sup> و حسنین<sup>(ع)</sup> نمیباشد و امّت موظّف هستند تنها به اینها مراجعه کنند و تمسّک نمایند وگرنه به فرمایش نبوی گمراه خواهند شد.</em>
ثقلین,قرآن,اهل بیت,عترت,کساء
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1614.html
https://ajsm.atu.ac.ir/article_1614_a9d45b1663cfd3484950933386330fc6.pdf