TY - JOUR ID - 13284 TI - تحلیل شیوه‌ها و کارکردهای عبرت‌دهی در تربیت اسلامی از منظر قرآن و حدیث ‬ JO - سراج منیر JA - AJSM LA - fa SN - 2228-6616 AU - علی محمدی, کریم AU - علیمحمدی, عبدالمجید AD - استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران AD - مدرس، جامعۀ المصطفی العالمیه، تبریز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 39 SP - 99 EP - 125 KW - قرآن کریم KW - عبرت KW - تربیت KW - عبرت‌دهی DO - 10.22054/ajsm.2021.45706.1558 N2 - اهتمام به عبرت‌دهی، پرهیز از کلی‌گویی و ذکر مصادیق عینی برای تبیین حقایق الهی از شیوه­های رایج قرآن کریم است. قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت و رهانیدن بشر از انحطاط اخلاقی، تربیت دینی را عامل رهایی بشر از تاریکی­های جهل، معرفی می­کند و نه تنها سرگذشت پیشینیان، بلکه هر آنچه پیرامون انسان قرار دارد را مایه عبرت معرفی می­کند تا صاحبان بصیرت از این طریق، سعادت ابدی را از شقاوت ابدی، تمییز داده و راه حق و اولیاء‌الله را انتخاب کنند. نوشتار پیش‌رو، پژوهشی است که کارآمدی عبرت‌دهی و نقش اساسی آن را در رسیدن به تربیت اسلامی، اثبات کرده و این شیوه را از مرتبه نظری خارج دانسته و به عنوان راهکار عملیاتی معرفی می­کند. در این مقاله، آسیب‌های معرفی نمادهای منفی جهت عبرت و راهکارهای قرآن برای برون‌رفت از این آسیب­ها، مورد پژوهش قرار گرفته، سپس شیوه عبرت‌دهی قرآن کریم، تبیین می‌شود تا همواری این شیوه در نیل به تربیت اثر گذار، مورد کنکاش قرار گیرد. UR - https://ajsm.atu.ac.ir/article_13284.html L1 - https://ajsm.atu.ac.ir/article_13284_b7d6adca80ea3966e3244db5f87f9e65.pdf ER -