دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661662120151222A Comprehensive Analysis of the Verses of the Holy Quranتحلیل آیات مربوط به جامعیّت قرآن مجید730503610.22054/ajsm.2016.5036FAقاسمفائزدانشگاه تهرانابوالفضلنوروزیدانشگاه تهرانعمادصادقیدانشگاه قمJournal Article20141011<em>Though some verses indicate the comprehensiveness of the Quran</em><em>, </em><em>some people take these verses as the evidence of the comprehensiveness of the Quran for everything. The apparent use of the verses and lack of understanding of them have led some to justify the divine purposes in these verses. This has led to several conflicts among some of Islamic scholars pertaining to the Quranic subjects. Some scientists have generalized the comprehensiveness of the verses to all sciences, while others have restricted the comprehensiveness of the verses to the religious and theological issues. Seemingly, theses verses not only cannot explain all sciences, but also many religious affairs like some details of injunctions of Islam. The term “comprehensiveness of the Quran” is not in old books of Muslim, but the issue of "expanding the realm of the Quran" has been considered by Islamic scholars. Verse 89 of Nahl sura, verse 111 of Yusuf sura, verse 38 of Anaam sura, and similar verses refer to the comprehensiveness of the Quran in matters that lead to human perfection and happiness. Teaching sciences and different types of knowledge are not part of the mission of the Holy Quran. The meaning of the term "all things" in the above verses, according to the evidence and the context of the verses, is the general principles of religious affairs. Hence, the Quran as the constitution of the religion has stated the general principles of the religion, and the explanations of the details and exceptions were Prophet Mohammad (Pbuh)’s responsibility</em><em>.</em><strong>چکیده</strong> <br /><em>برخی آیات قرآن بر جامعیّت معارف قرآن دلالت دارند، امّا برخی این آیات را بدین معنا میدانند که همه چیز در قرآن وجود دارد. اطلاق ظاهری این آیات از سویی، و درک نکردن این حقیقت برای عموم مردم از سویی دیگر سبب شده است تا برخی به توجیه منظور الهی در این آیات بپردازند. همین امر سبب شده است تا در نحوة اظهار نظر دانشمندان اسلامی دربارة قلمروی موضوعات قرآنی تعارضات مختلفی ایجاد شود. بعضی از این متفکّران اطلاق آیات جامعیّت را به تمام علوم گسترش دادهاند و برخی نیز این اطلاق را به جنبة شرعی و امور دینی محدود نمودهاند. ظاهر این آیات، نهتنها همة علوم را بیان نکرده است، بلکه بسیاری از مطالب مورد نیاز مردم در امور شرعی، مثل جزئیّات احکام و غیره را نیز بیان ننموده است. اصطلاح جامعیّت قرآن در آثار متقدّمان مسلمان موجود نیست، ولی موضوع «قلمروی موضوعی قرآن، همواره مورد توجّه اندیشمندان اسلامی بوده است. آیة 89 سورة نحل، آیة 111 سورة یوسف، آیة 38 سورة انعام و آیات مشابه بر جامعیّت قرآن در اموری دلالت دارند که به کمال و سعادت آدمی منجر میشوند. آموزش علوم و دانشهای گوناگون، جزو رسالت قرآن نیست. مراد از اطلاق </em><strong><em>«کُلُّ شَیْءٍ» </em></strong><em>در برخی آیات مذکور، با توجّه به قرینة مقامیّه و سیاق آیات، اصول کلّی امور دینی است. از این رو، قرآن در حُکم قانون اساسی دین است که اصول کلّی دین را بیان کرده است و بیان مواد و تبصرهها را به عهدة پیامبر<sup>(ص)</sup> گذاشته شده است.</em> <br />-https://ajsm.atu.ac.ir/article_5036_a767e8ccb397a784bcdaf3a76465f3ac.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661662120151222The Place of Family Lifestyle in View of the Quran and Hadithsجایگاه و کارکرد مبانی انسانشناسی در سبک زندگی خانواده از منظر قرآن و روایات3155503710.22054/ajsm.2016.5037FAعنایت الهشریفیدانشگاه علامه طباطباییمحمد حسینخوانین زادهدانشگاه علامه طباطباییمحمدفاضل نیادانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150603<em>There is no doubt that the Holy Quran covers a wide range of the human life, and the life style is one of the general issues that covers all aspects of the human life and is of great importance. Thus, because of the broad scope of anthropology and Islamic lifestyle, just three principles which are two dimensions of life, the purposeful life, and humans’ caliphate on the earth are discussed. Accordingly, the positions and roles of these three principles in the style of family life have been explained. Believing in these principles brings about a fundamental change in family life and brings relaxed and spiritual lives to families. Furthermore, by motivating family members it makes them become optimistic about life and overcome immorality. The Quranic attitude towards humans makes humans always go towards perfection and divine life. Moreover, by having regular and detailed plans and observing moral values, we will have a family lifestyle based on the Quran</em><em>.</em><em>بیتردید معارف قرآن کریم گسترة وسیعی از زندگی انسان را فرامیگیرد و موضوع سبک زندگی یکی از پردامنهترین بحثهایی است که همة ابعاد زندگی انسان را شامل میشود و از اهمیّت بسیاری برخوردار است. از این رو، به دلیل وسیع بودن حوزة انسانشناسی و سبک زندگی اسلامی، به بحث و بررسی سه مبنای دوساحتی بودن، هدفمند بودن زندگی انسان و خلافت او در روی زمین پرداخته شده است و جایگاه و کارکردهای آنها در سبک زندگی خانوادگی بیان شده است. باور داشتن به این مبانی، تغییر اساسی در سبک زندگی خانواده ایجاد میکند و برای خانوادهها زندگی آرام و توأم با معنویّات به ارمغان میآورد و با ایجاد انگیزه در اعضای خانواده، نگاه آنها را به زندگی مثبت میکند و از بیبندوباریها رهایی میدهد. نگاه قرآنی به انسان باعث میشود که انسان همیشه در حال حرکت به سوی کمال و زندگی الهی باشد و با داشتن برنامهریزی منظّم و مسئولانه و رعایت ارزشهای اخلاقی، خانوادهای با سبک زندگی قرآنی تحقّق یابد.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_5037_f9d864b8ace36448f132ef0b48f984ab.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661662120151222The Investigation of Aesthetic of Hazrateh Zahra (Pbuh)’Sermonتحلیل و بررسی زیباشناسی خطبۀ فدکیّة حضرت زهرا(س)5776503810.22054/ajsm.2016.5038FAاصغرطهماسبی بلداجیدانشگاه اراک0000-0001-9342-8791نفیسهحاجی رجبیدانشگاه فردوسی مشهدلیلاقنبریدانشگاه پیام نور بروجنJournal Article20150709<em>Fadakiyeh Sermon is one of the most reliable Hazrateh Zahra’s sermons which was given after Prophet Mohammad (Pbuh)’s demise. The profound and meaningful effect of this sermon can be found in all domains and has brought about profound insights into doctrinal, juristic, and particularly political dimensions. Conveying theses insights in those crises and telling all the whole truth were difficult, but by drawing on the Quranic verses and prophet Mohammad (Pbuh)‘s tradition, Hazrateh Zahra (Pbuh) presented her proofs to them in an artistic and significant way so that not only were the meanings conveyed, but also the addressees were able to visualize the important events of that time in an artistic way. In terms of art and eloquence, the sermon has a coherent and unique texture in a way that the sonic features of the words and sentences and the repetition of some sounds, words, phrases, syllables, along with interesting figures of speech like rhyme and pun have increased its rhythm. These phrases are full of various literary and technical images which give life to them</em><em>.</em> <br />-<em>خطب</em><em>ۀ</em><em> فدکیّه یکی از معتبرترین خطبههای منقول از حضرت زهرا<sup>(س)</sup> میباشد که پس از رحلت پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> ایراد شده است. محتوای عمیق و پرمضمون این خطبه در تمام حیطهها، معارف عمیقی را در ابعاد اعتقادیـ فقهی، بهویژه سیاسی فرا روی مخاطب میگذارد. القای این مفاهیم در آن شرایط بحرانی و اتمام حجّت بر همگان، امری دشوار بوده که حضرت زهرا<sup>(س)</sup> با بهرهگیری صحیح از آیات قرآن و سنّت پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> احتجاجات خود را در قالب هنری و محسوس ارائه میدهد، به گونهای که نه تنها مفاهیم القاء میشود، بلکه در ذهن مخاطب تصویرسازی هنری از وقایع محسوس آن زمان شکل میگیرد. از نظر هنری و بلاغی، این خطبه بافتی منسجم و بینظیر دارد، به گونهای که</em><em> ویژگیهای صوتی واژگان و جملات و تکرار بعضی اصوات، کلمات، عبارات، هجاهای صوتی و صنایع بدیعی، همچون سجع و جناس موجب افزایش ایقاع و آهنگین شدن سخن گردیده است. این عبارات سرشار از انواع مختلف تصویرهای ادبی و فنّی است که بر این صورتها لباس حرکت و حیات پوشانیده است.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_5038_33211575e53d8995ca0f7c617e2f86dd.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661662120151222The Structure of Aesthetic Concept from the Perspective of the Holy Quranمنظومة مفهومی زیباییشناسی در پرتو آیات قرآن کریم77104503910.22054/ajsm.2016.5039FAعلیشریفیدانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-9142-4751مهدیرضا زاده جودیدانشگاه مفید قمJournal Article20150715<em>Beauty in the view of the holy Quran enjoys a high position and value, so that, in many verses, various manifestations of beauty, its factors and symbols, areas of beauty and so on have been referred to. The holy Quran considers the concept of beauty beyond tangible beauties and extends it to metaphysical, ethical, and spiritual beauties as well.</em><em> In this article, first the concept of beauty in the Quran as well as its scope in tangible, spiritual, and ethical affairs has been elaborated and then the Quranic aesthetical concepts in a set including the main concepts of beauty like: beauty, goodness, concepts related to it such as ornamentation, decoration, joy and terms indicating elements of beauty such as value and color have been studied. Having studied words and aesthetic expressions in the Holy Quran, we come to the conclusion that there is a harmony among a range of material, spiritual, and ethical expressions. This style offers us a comprehensive model of aesthetics</em><em>.</em><em>از نگاه قرآن کریم، زیبایی از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است. به همین سبب، در آیات بسیاری به جلوههای گوناگونی از زیبایی، عوامل و نشانههای آن و نیز حوزههای زیبایی اشاره شده است. قرآن کریم مفهوم زیبایی را فراتر از زیباییهای محسوس میداند و آن را به زیباییهای متافیزیکی، اخلاقی و معنوی گسترش داده است. در این پژوهش توصیفی، ابتدا مفهوم زیبایی در قرآن و گسترة آن در محسوسات و امور معنوی و اخلاقی، تبیین، و آنگاه مفردات دالّ بر زیباییشناسی قرآنی در منظومهای مشتمل بر «جمال»، «حُسن»، «زینت»، «حلیه»، «بهجت» و واژگان بیانگر عناصر زیبایی مانند اندازه و رنگ بررسی شده است. از بررسی واژگان و مفاهیم زیباییشناختی قرآنی، چنین به دست میآید که منظومهای از مفاهیم مادّی، معنوی، اخلاقی و ماورای طبیعی در پرتو درک واژگان دالّ بر زیباییشناسی در قرآن، با یکدیگر پیوستگی دارند و طرحی جامع و منسجم از زیبایی ارائه میکنند</em><em>.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_5039_26b96a1387de4631a8c86f89a259eddb.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661662120151222The Use of Sunnah in Fiqh Scienceکارکرد سنّت در دانش فقه105136504010.22054/ajsm.2016.5040FAمحمدشعبانپوردانشگاه علامه طباطباییJournal Article20141011<em>Among the essential sciences for Fiqh, after the Holy Quran, sunnah and hadiths of Ahl al-Bayt (AS) are the most important sources and sciences which are required, and they are one of the essential foundations of ijtihad. Given their major role in Fiqh, this paper aims to find the use of sunnah in Fiqh by relying on existing sunnah and hadiths and studying Fiqh. To this end, in addition to explaining some basic knowledge of Fiqh, we concentrate on two fields: Fiqh and those who study Fiqh as users and experts in Fiqh’s issues. Consequently, we focus on unauthorized Fiqh’s issues and examine the use of sunnah in each field .Finally, it has been concluded that sunnah and hadiths, in the field of those who study Fiqh, can establish and stabilize the Marjaiat of Shia’s Fiqh. Moreover, in the field of Fiqh and authorized Fiqh’s issues, sunnah and hadith play a helping and proving role. However, this role in the field of Fiqh and unauthorized Fiqh’s issues is opposite. That is to say, it is sometimes helping and sometimes preventing.</em><em>در میان علوم لازم برای دانش فقه، سنّت و احادیث اهل بیت<sup>(ع)</sup>مهمترین منبع و علوم مورد نیاز بعداز قرآن کریم و به عنوان یکی از پایههای ضروری اجتهاد به شمار میآید.با توجّه به نقش عمدة آن در فقه، مقالة پیش رو درصدد است تا با تکیه بر سنّت و احادیث موجود و مطالعة دانش فقه به کارکردهای سنّت در این دانش دست یابد. بدین منظور، ضمن تبیین برخی از مبادی تصوّری و تصدیقی دانش فقه، تحقیق و تتبّع خود را در دو حوزة فقه و فقها به عنوان کاربران و کارشناسان مسائل فقهی و به تبع آن، در اصول فقه به عنوان مسائل فقهی غیرمنصوص متمرکز کردیم و کارکرد سنّت در هر یک از حوزهها را مورد بررسی قرار دادیم و در پایان، این نتیجه به دست آمد که سنّت و حدیث در حوزة فقها توانست نظام مرجعیّت فقهی شیعه را پایهگذاری و تثبیت کند و در حوزة فقه و مسائل فقهی منصوص، کاملاً نقش اثباتی و اعانتی ایفا نماید، ولی این نقش در حوزة اصول فقه و مسائل فقهی غیرمنصوص، متقابل بوده است؛ یعنی گاه اعانتی و گاهی استعانتی بوده است.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_5040_531656d8fc21ab9076aeb8050df9e97c.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661662120151222The Role of the Context in Interpreting the Tabligh Verseنقش سیاق در تفسیر آیة تبلیغ137161504110.22054/ajsm.2016.5041FAعباساسماعیلی زادهدانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-9675-3511محبوبهغلامیدانشگاه شیرازJournal Article20141011<em>Shias and Sunnis have a lot of commonalities in interpreting Tabligh verse, which helps us understand the meaning of the verse easier, but opinion is divided on determining what Prophet Mohammad(Pbuh) in this verse was assigned to publicize. God ‘s threat and His promise to keep Prophet Mohammad(Pbuh) safe make this verse important enough to study. This verse is one of the Shias’ reasons for proving the Velayat of Imam Ali (Pbuh) based on the reasons from the Quran and hadiths .Theses implications have been explained in different ways. One of the implications which little attention has been paid to is lack of attention to the context of the verse and its impact on the appearance and meaning of the verse. Investigating the context as well as the internal evidence of the verse leads us to Velayat of Imam Ali (Pbuh). And with a bit of reflection on the context of the verse, we note that these verses have a profound connection with each other</em><em>.</em><em>فریقین نقاط مشترک متعدّدی در تفسیر آیة تبلیغ دارند که راه را برای درک درست معنای آیه همواره میکند، لیکن در تعیین آنچه بر پیامبر خدا<sup>(ص)</sup> نازل شده در این آیه مأمور به تبلیغ آن بوده، دچار اختلاف نظر هستند. از یک سو، تهدید خداوند و از سوی دیگر، وعده برای حفظ پیامبر<sup>(ص)</sup>، به اهمیّت بررسی مورد نزول آیه میافزاید. این آیه یکی از ادلّة شیعه، به ولایت امام علی<sup>(ع)</sup> با استناد به دلیلهای قرآنی و روایی است. این دلالتها به صورتهای مختلفی تبیین شده است. یکی از دلالتهایی که کمتر به آن پرداخته شده، توجّه نکردن به سیاق آیه و تأثیر آن در ظهور و فهم معنای آیه است. دستاورد این بحث، پس از تبیین سیاق درونی آیه و با توجّه به شواهد درونی آیه، اثبات ولایت علی<sup>(ع)</sup> است و با اندکی تدبّر در سیاق آیه، به این نکته میرسیم که این آیات ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_5041_76dad9b721717171b80ef364a4044a8a.pdf