دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661641020130321Reinvestigating the Semantics of “Interpretationبازپژوهی در معناشناسی «تفسیر»720551110.22054/ajsm.2013.5511FAمنصورپهلونهیئت علمی دنشگاه تهرانقاسمدرزیدانشجوی دانشگاه تهرانJournal Article20131012The scholars and interpreters of the Qur'an have provided different meanings for interpretation. Some have focused on defining and explaining the terms, words and collocations, while others have attempted to decipher and gain insight into the purpose of God woven into the words. Disregarding the lacks inherent in those definitions and explanations, it is necessary to discuss the means that could takes us toward those aims. This research has shown that knowing Arab literature, poetry and words does not suffice for interpreting the Qur'an and those who have employed such means have been subject to errors and slips. It is also discussed that referring to the words and Hadith of the Prophet (pbuh) is the prerequisite of interpreting the Qur'an, and this has been substantiated by various evidence from the Qur'an and Hadith.دانشمندان علوم قرآنی و مفسّران تعاریف گوناگونی از تفسیر ارائه کردهاند. برخی به تبیین و شرح الفاظ و ترکیبات تأکید کردهاند و برخی دیگر از کشف مراد الله سخن گفتهاند. غیر از کاستیهایی که در این تعاریف هست، لازم است در موضوع ابزارهایی که ما را به این اهداف میرساند، بحث شود. در این تحقیق نشان داده شده است که دانستن ادبیّات عرب و شعر و لغت شرط کافی برای تفسیر نیست و کسانی که با استمداد از این روش به تفسیر قرآن پرداختهاند، به لغزشهایی گرفتار شدهاند. همچنین، نیازمندی مفسّر به احادیث و اقوال پیامبر اکرم (ص) و ائمّة معصومین (ع) از اوّلیّات تفسیر محسوب میشود و این دستاورد توسّط شواهد بسیاری در قرآن و حدیث مورد تأیید قرار میگیرد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5511_17e70d0f21a1382726a8dcf0d693797f.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661641020130321Taqiyya (Prudent Dissimulation) in Islam and the Philosophy behind Imam Reza’s Taqiyya Based on Quranic Verses and the Islamic Narrationsتقیّه در اسلام و فلسفة تقیّة امام رضا(ع) با تکیه بر آیات و روایات2144551210.22054/ajsm.2013.5512FAمحمد حسینبیاتهیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20130902The sacred religion of Islam is founded on human nature.The issue of God's ancient covenant with humanity that has been discussed several times in the Qur'an, also refers to this innateness. It is worth noting that all rules of Islam, including obligational rules that are based on the determination and authorization of free will on human beings, and conventional rules that are God’s ordinance in the everyday life of humans, are corresponding to the good and evil. This means that if someone abides by a religious law and prescript, it will be to his advantage, and if a person abstains from Haram (forbidden) deeds, he will free himself from the evil in this world and the afterlife. It also goes for conventional rules. If a person gets married according to religious principles and fathers a child, it will work to his advantage, but if he follows the temptation of the despotic soul and follows the path of Sheitan (Satan) and fathers a child, he will get corrupted. This also goes for taqiyya (prudent dissimulation) as one of the Islamic rules. If someone is obligated to do taqiyya, and fails to do so, he will damage himself and his faith, and if he follows that rule, it will work to his advantage and he will save himself and his faith from the evil. This article has attempted to elaborate on taqiyya as one of the rules of Islam and discuss the philosophy behind it to some extent, then discuss the role of Masouman (The Immaculate Imams) (pbut), especially Imam Reza, in explaining this important Divine rule.آیین مقدّس اسلام یک آیین فطری است. مسألة أخذ میثاق که بارها در قرآن مجید (از جمله الحدید/8)1وارد آمده، به همین نکته اشارت دارد. شایان ذکر آنکه، جمیع احکام شرع مقدّس اسلام، اعمّ از احکام تکلیفی که بر اساس اقتضاء و تخییر جعل شدهاند و احکام وضعی که قراردادهای الهی در زندگی عادی بشر میباشند، معالیل مصالح و مفاسد میباشند؛ یعنی اگر کسی واجبی از واجبات دینی را امتثال نماید، به مصلحتی عاجل یا آجل دست یابد و به عکس اگر انسان مکلّفی از ارتکاب حرامی از محرّمات شرعی باز ایستد، از مفسدهای دنیایی یا اُخروی نجات یابد. در احکام وضعی نیز داستان از همین قرار است؛ یعنی اگر کسی مثلاً از راه ازدواج شرعی تشکیل خانواده دهد و دارای اولادی گردد، به مصلحتی دست یافته باشد، لیکن اگر از راه هوای نَفس رود و از شیطان پیروی نماید و از راه غیر مشروع صاحب اولادی گردد، گرفتار مفسدهای میشود. تقیّه نیز که یکی از احکام شرع مقدّس اسلام است، از این قانون مستثنا نمیباشد. چه اگر کسی در صورت وجوب تقیّه بدان عمل نکند، به خود و دین اسلام زیان رساند و نیز اگر به تقیّه عمل کند، به مصالح دست یابد و دین را از خطر برهاند. نویسندة مقاله در این جستار کوشش نموده تا حقیقت و ماهیّت حُکم تقیّه که یکی از احکام دین مبین اسلام است، بیان نماید و تا حدودی به فلسفۀ این حُکم اشارت کند و نقش معصومان(ع) و به خصوص امام رضا(ع) را در بیان و تبیین این حُکم بسیار مهمِّ الهی نشان دهد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5512_d7623dd731550e423a7571bc3755bfe5.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661641020130321Investigating the Reference of the Seddiqin Verse (Al-Nesa, 69) from Sunni and Shi’ite Perspectivesبررسی مصداق آیة صدّیقین (النّساء/69)از دیدگاه فریقین4566551310.22054/ajsm.2013.5513FAمجیدمعارفهیئت علمی دانشگاه تهرانحامددژ آبادهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20131003Some of Sunni commentators and theologians have tried to find Quranic documentation for events that happened after the death of the Holy Prophet (pbuh). One of these documentations is the 69th verse of Surah al-Nesā, along with the 6th and 7th verses of Surah al-Hamd, which, according to Sunni commentators, holds an important place in the discussions of regency (caliphate), using it to substantiate Abubakr’s caliphate. It seems that disagreement as to the reference of Seddiq (veracious, pious) which has been formed because of contrary citations, has been the basis of disagreement on this verse, and clarification of the reference of this word will do away with such differences of opinion. This article has inspected and analyzed Sunni and Shi’ite documents and analyses, and has shown that the Sunni narrations as to Abubakr being the Seddiq—even based on the words of the people from their own sources—is weak and unprovable and is thus of no scientific value.برخی از مفسّران و متکلّمان اهل سنّت کوشیدهاند برای آنچه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)رخ داد، مستندات قرآنی بیابند. یکی از این مستندات، آیة 69 از سورة نساء به انضمام آیة ششم و هفتم سورة حمد است که در نظر برخی از مفسّران اهل سنّت از جایگاه خاصّی در مبحث خلافت برخوردار است و یکی از مستندات و دلایل آنان برای اثبات خلافت ابوبکر میباشد. به نظر میرسد که اختلاف در تعیین مصداق «صدّیق» که به دلیل روایات متعارض بهوجود آمده، زیربنای بسیاری از اختلافات مفسّران فریقین را پیرامون این آیه شکل داده است، بهطوریکه روشن شدن مصداق این تعبیر، بسیاری از این اختلاف اقوال را از بین میبرد. این نوشتار دلایل روایی فریقین را مورد بررسی سندی و دلالی قرار داده و معلوم میگرداند که روایات مورد ادّعای اهل سنّت مبنی بر صدّیق بودن ابوبکر ـ حتّی بر مبنای منابع رجالی خودشان ـ ضعیف و غیر قابل استناد است و در نتیجه، سخنان ایشان به هیچ روی ارزش علمی ندارد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5513_b74633d11733b3a6b0a0266292f029b2.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661641020130321The Position of Rights and Morals from the Perspective of the Qur'an and Islamic Narrationsجایگاه حقوق و اخلاق در خانواده از منظر قرآن و روایات67845514FAجمالفرزندوحیهیئت علمی دانشگاه رازیفاطمهاحمدیدانشجوی دانشگاه ایلامJournal Article20130902Family is a human society in its smallest scale, the relationship between members of which derives from a blood and emotional connection, each having a specific role. Such roles create relationships that have certain obligations, duties and rights. The roles of partner, father, mother, and child exist in a family, and thus create relationship rights for those who assume the roles. Administering and maintaining those right in the family insures the order and discipline in it as a part of the society, and getting to know moral codes and instructions for the family and abiding by them will keep the passion and kindness in the family fresh and strong and again reinforces its order and strength. This research attempts to clarify and discuss the rights and morals in the family as a system and has adopted a descriptive-library method for collecting data.خانواده کوچکترین اجتماع انسانی است که روابط اعضای آن در درجة نخست از پیوند عاطفی و خونی نشأت میگیرد و هر یک از اعضای خانواده نقشی دارند و این نقشها پدیدآورندة روابطی هستند که تکالیف و حقوق خاصّی را ایجاد میکنند. نقش همسری، پدری، مادری و فرزندی نقشهایی هستند که در خانواده وجود دارند. این نقشها رابطهای حقوقی را میان اعضای خانواده پدید میآورد. اجرای احکام حقوقی در خانواده، حافظ نظم خانواده به عنوان جزئی از جامعه است و همچنین شناخت احکام اخلاقی خانواده و عمل به آنها، محبّت خانوادگی را سالم و بارور نگاه میدارد و در سایة باروری نهال محبّت، نظم خانوادگی استوار میماند. هدف این پژوهش، شناخت و بیان حقوق و اخلاق در نظام خانواده است و روش تحقیق در جمعآوری اطّلاعات، توصیفی ـ کتابخانهای میباشد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5514_f082b94ddb524d21f4d2d42913d06c2f.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661641020130321Cohision and intentionality of Quran`s Surahsانسجام و هدفمندی سورههای قرآن85102551510.22054/ajsm.2013.5515FAحمیدرضابصیریهیئت علمی دانشگاه علمه طباطبایی0000-0003-4159-1639میناشریعتیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130902Surah is the most important division in divisions of the Qur'an into different parts because God has invited and challenged all human beings to cite one Surah like those of the Qur'an, but there has been no mention of such a challenge for division ranks below Surah. The division of the Qur'an is not of a human origin, but was created according to the Will of God and the command of the Angle of Revelation which marked the start of every new section in the Qur'an by a Bism-i Allah al-rahman al-rahim (“In the Name of God, the Compassionate, the Merciful”), and the contemporaries of such Divine revelations, especially the Qur'an scribes, were familiar with such divisions. This raises the question as to the features of the Surah which God has chosen to challenge the defiant to cite one like. Why is it that one or a few verses from the Qur'an might be copied by the words of man, but citing a Surah, even as short as Kowasr which is of only three verses, is out of man’s reach? Is the arrangement of verses in a Surah done according to a certain wisdom and to a certain purpose? If yes, what is the wisdom behind the structure of Surahs? Why it that the division of the Qur'an into a hundred and fourteen Surahs is not topic-based and according to the common structure of scientific books? For example, why is it that faith-related Surahs focusing on Divine Unity, prophecy (prophethood), resurrection, etc. are not placed in the beginning and separated from Quranic stories, instruction and other subjects? This article attempts to answer such questions using a descriptive method. Every Surah contains a Divine wisdom which guides human beings in the path of accomplishment and perfection. It is impossible for a Surah to have such an inherent wisdom and for its verses not to be arranged in way to serve and advance that wisdom. Therefore, a Surah is a coherent, purposeful collection. God, knowing the talents, potentials and characteristics of human beings, has offered us a comprehensive program to prosperity and achievement. Therefore, His words are addressee-oriented and guiding, words that man can never produce alike because of the limitations of the knowledge he has of himself, his God and the path that leads to Him.در تقسیمات قرآنی، «سوره» بیشترین اهمیّت را دارد؛ زیرا خداوند تمام انسانها را برای آوردن یک سوره به مبارزه دعوت کرده، ولی دربارۀ حدّی کمتر از سوره، ادّعای عجز نشده است. تقسیم قرآن به سوره خاستگاه بشری ندارد، بلکه پیامبر (ص) مطابق اقراء خداوند و دستور فرشتۀ وحی، نزول هر بسملهای را آغاز فصلی جدید در وحی تلقّی میکرد و معاصران نزول، مخصوصاً کاتبان وحی، با این امر آشنا بودهاند. این پرسش وجود دارد که سوره چه ویژگیی دارد که خداوند برای تحدّی با مخالفان، آوردن آن را مطالبه کرده است؟! چرا یک یا چند آیه میتواند کلام بشر باشد، ولی آوردن سوره، حتّی اگر مانند سورۀ کوثر تنها سه آیه باشد، از توان بشر خارج است؟ آیا چینش آیات درون سورهها حکیمانه و برای غرض خاصّی است؟ اگر پاسخ به این سؤال مثبت است، حکمت قرار گرفتن مجموعهای از آیات در ساختاری به نام سوره چیست؟ چرا تقسیمبندی کلّ آیات قرآن به 114 سوره، موضوعمحور و مطابق با اسلوب متداول کُتُب علمی نیست؟ به عنوان مثال، چرا ابتدا سورههای اعتقادی با موضوع توحید، نبوّت، معاد و ... جدا از قصص و احکام و سایر موضوعات مطرح نگردیده است؟ این مقاله با روش توصیفی در صدد پاسخ به این سؤالات است. هر سوره مشتمل بر حکمتی الهی است که انسان را در مسیر کمال هدایت میکند.امکان ندارد سوره حکمتی داشته باشد، امّا آیات آن در راستای تحقّق آن حکمت نقشی ایفا نکنند. لذا سوره مجموعهای هدفمند و منسجم است. خداوند با شناختی که از انسان، استعدادها و نیازهای وی دارد، برنامهای کامل برای سعادت او ارائه داده است. لذا سخن او مخاطبمحور و هدایتی است که بشر با علم محدودش نسبت به خویش و خدا و طریق رسیدن به او، هرگز توان آوردن چنین چیزی را ندارد.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5515_32d4c2b8ba1d4a5d06fc498a1d7058ba.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661641020130321Immunizing the Society against theDamages of Deviant Programs of the Modern Media Based on Quranic Guidelinesمصونسازی جامعه از مضرّات برنامههای انحرافی رسانههای نوین با توجّه به راهکارهای قرآنی103126551610.22054/ajsm.2013.5516FAمهدیسبحانی نژادهیئت علمی دانشگاه شاهدنجمهاحمد آبادی آرانیدانشجوی دانشگاه شاهدزهرهعسگریدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130902Using documented analysis, the current research first illustrates the damages of digital media and then provides strategies for immunizing the society against them based on Quranic verses. Findings of the research showed that the damages of the modern media can be inspected and analyzed from personal (psychological), social, cultural, political and economic aspects. Among the main strategies extracted from the Qur'an for blocking those damages are piety, social interactions and spiritualism in the personal aspect, marriage, abstaining from rumor-spreading in media with a focus on realism, and enjoining the good and forbidding the evil in the social aspect, anticipating and preparing for cultural invasions, management based on values, and prohibiting Satanism in the cultural aspect, emphasizing the true identity of the self, fighting hegemony, and learning from the past in the political aspect, and adjusting consumption behavior and refraining from extravagance in the economic aspect.پژوهش حاضر با استفاده از روشتحلیلاسنادی، ابتدا به ترسیم مضرّات رسانههای دیجیتالی اقدام نموده، سپس با بهرهگیری از آیات قرآن کریم به ارائة راهکارهایی در جهت مصونسازی جامعه از مضرّات مذکور پرداخته است. یافتهها نشان داد که مضرّات رسانههای نوین را میتوان در ابعاد فردی (روحی ـ روانی)، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد. عمدهترین راهکارهای مأخوذ از قرآن کریم در خصوص دفع مضرّات مذکور نیز به ترتیب در مضرّات فردی (روحی ـ روانی) شامل راهکارهایی چون تقوای حضور و ارتباطات متقابل اجتماعی و رویکرد معنویّتگرایی، در مضرّات اجتماعی شامل راهکارهایی چون ازدواج، پرهیز از شایعهپراکنیهای رسانهای با تأکید بر واقعیّتمحوری،امر به معروف و نهی از منکر در مقابل انحرافات اجتماعی، در مضرّات فرهنگی شاملراهکارهایی چون آمادگی کامل برای تهاجمات فرهنگی، مدیریّت ارزشی در رسانهها، منع از شیطانپرستی در مضرّات سیاسی شامل راهکارهایی چون تأکید بر هویّت حقیقی خود، استکبارستیزی، عبرتآموزی از سرنوشت گذشتگان و در مضرّات اقتصادی شامل راهکار اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از تجمّلپرستی میباشند.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5516_b5b7e97840d5423fc81eb403a5777ddb.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661641020130321Typology of fear in the Qur'anگونهشناسی ترس از منظر قرآن کریم127160551710.22054/ajsm.2013.5517FAداوودمعماریهیئت علمی دانشگاه امام خمینی قزوینرسولزمردیدانشجوی دانشگاه امام خمینی قزوینJournal Article20131003Fear is an emotional reaction which is rooted in a person’s interpretation of situations that seem threatening to his health. The source and perception of threats and dangers can be physical or psychological. Fear triggers the person’s defense mechanism and acts as a warning signal of probable or looming physical or psychological damage. Therefore, fear is a God-given gift and plays a significant role in a person’s life, safeguarding human beings. From the Quranic perspective the most important part of the emotional aspect of fear is the source. This means that if the source is a real threat that might harm a person’s health or undermine his goals, then the fear is acceptable, but if it is rooted in a unreal factor and does not threaten a person’s happiness and well-being, it is unacceptable. From such a perspective, the Qur'an cites different types of fear emotions and provides valuable strategies to manage each.ترس، واکنشی هیجانی است که از تعبیر انسان از موقعیّتهای تهدیدانگیز برای سلامتی او منشأ میگیرد.منبع و درک مخاطرات میتواند روانی یا جسمانی باشد.ترس مکانیزم دفاعی آدمی را بر میانگیزد و به عنوان علامت هشدار برای صدمة احتمالی جسمانی یا روانی عمل میکند. بنابراین، ترس یکی از مواهب الهی است و نقش بسزایی در زندگی انسان ایفا میکند و موجب حفظ حیات وانسان میشود و عدم وجود آن سبب بروز انواع اختلالات روانی و رفتاری میگردد. از دیدگاه قرآن کریم آنچه در هیجان ترس بیشترین اهمیّت را دارد، منبع ترس است. به این معنی اگر منبع ترس، تهدیدی واقعی باشدکه به اهداف و سلامتی انسان آسیب برساند، ترس پسندیده است، ولی چنانچه منبعث از عاملی غیرواقعی باشد و تهدیدی جدّی برایسعادت انسان نباشد، ترسی ناپسند خواهد بود. با این دیدگاه، قرآن کریم انواع هیجان ترس را بر شمرده و برای مدیریّت هر کدام راهکارهای ارزشمندی ارائه فرموده است.https://ajsm.atu.ac.ir/article_5517_f63698c4cf331a0fb839269275923a27.pdf