دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651720141222Commendable Cry (weep) in Quran and Hadithsبکاء ممدوح از منظر قرآن و روایات731146610.22054/ajsm.2015.1466FAعباساشرفیدانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-5596-5569محدثهعباس پور وازیکمازندرانJournal Article20140507<em>The </em><em>Cry (weep)</em><em> is one </em><em>of the</em><em> human conditions that it has the appearance and reality. Its appearance is physiological and its reality is internal and emotional factors related to the human spirit.</em> <em>The</em><em>cry</em><em> like a laugh is one of the great gifts of God to man and it has different functions in the life and growth of individuals</em><em>. </em><em>The purpose of</em><em> this paper is to identify and express the position of commendable cry (or weep) in the Quran and hadith.</em><em>Islam has a special significance for</em><em> commendable cry (or weep) and it is considered a special place</em><em> for it.</em><em>This</em><em> research shows that the commendable cry (or weep) is three main types including: crying out of fear of retribution, crying for reward and crying for greatness and glory to God and his humiliation</em><em>.</em><em>بکاء از جمله احوال انسانی است که ظاهر و باطنی دارد. ظاهر آن، امری فیزیولوژیک است و باطن آن همان عوامل درونی و عاطفی مربوط به روح آدمی است. گریه همانند خنده یکی از نعمتهای بزرگ الهی به انسان است و در زندگی و رشد افراد عملکردهای متفاوت دارد. مقالة حاضر با هدف شناسایی و بیان جایگاه بکاء ممدوح در قرآن و روایات تدوین شده است. اسلام برای بکاء ممدوح اهمیّت خاصّی قائل شده است و برای آن جایگاه ویژهای در نظر گرفته</em><em>است. این پژوهش نشان میدهد که بکاء ممدوح سه قِسم اصلی است: بکاء از خوف عذاب، بکاء به شوق ثواب و بکاء در مقابل عظمت و کبریایی الهی و نیز حقارت و صغارت خود.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_1466_c8c66c1dacb9cc867cba882c4e8542db.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651720141222The event of Ghadir khumm and Agents of its Redirect Relying on the Verses and Traditionsواقعة غدیر خُم و عوامل تغییر مسیر اصلی آن با تکیه بر آیات و روایات3358147710.22054/ajsm.2015.1477FAمحمد حسینبیاتدانشگاه علامه طباطباییمحمد ابراهیمنوری همدانیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150425Abstract <br /><em>Motion</em><em>and</em><em>dynamics of each</em><em>community</em><em> is always affected</em><em>of its</em><em>people</em><em>.</em><em>The Islamic</em><em>society</em><em>is not</em><em>an exception.</em><em>Muslims</em><em> at the beginning of Islam were formed from the two groups: </em><em>A group took Islam way for growth and perfection </em><em>ond</em><em>others</em><em>joined</em><em>to</em><em>Islam for</em><em>different purposes</em><em>.</em><em>According</em><em>to</em><em>early Islamic history</em><em>,</em><em>we find that</em><em>there is </em><em>a</em><em>massive</em><em>transformation</em><em> in </em><em>the</em><em>path</em><em>and its direction</em><em> and </em><em>that caused</em><em>conflict and</em><em> division in the Islamic nation.</em><em>Therfore, </em><em>in this</em><em>article</em><em>,</em><em>their</em><em>purpose</em><em>is</em><em>examined to specify the</em><em> right way of error.</em><em>For this purpose, we found</em><em>clear</em><em>facts</em><em> that its knowing is necessary for every Muslim.</em><em>How</em><em> people seem to Muslims what their aspirations for dangerous purposes defiance and </em><em>how and with what dreams </em><em>false</em><em>Muslims</em><em>determined</em><em> for themselves the dangerous goals and </em><em>how</em><em>they</em><em>diverted</em><em> and</em><em> split</em><em> the Islam route and </em><em>the Islamic</em><em>Ummah</em><em>.</em><em>This article</em><em>will</em><em>explain</em><em>situation</em><em> and </em><em>the performance of the</em><em>individual</em><em>s </em><em>clearly</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>حرکت و پویایی هر جامعه پیوسته متأثّر از مردمان آن جامعه میباشد. جامعة اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مسلمانان در طلیعۀ اسلام از دو گروه تشکیل شدند: گروهی برای رشد و کمال، راه مسلمانی را در پیش گرفتند و گروهی دیگر، برای اهداف و اغراضی غیر از آن به اسلام پیوستند. با توجّه به تاریخ صدر اسلام درمییابیم که یک دگرگونی عظیم در مسیر و جهت آن واقع گردیده که باعث بروز اختلاف و چنددستگی در امّت اسلامی شد، لذا در این جستار، برای پیدا کردن راه صواب از خطا، اهداف ایشان برسی شده است. در این راه، حقایق روشنی به دست آمد؛ حقایقی که دانستن آن برای هر مسلمان لازم و ضروری است. اینکه چگونه افراد ظاهراً مسلمان با چه آمال و آرزوهایی اهداف خطرناکی را برای خود رقم زدند و برای نیل به آنها چگونه مسیر اسلام را دچار انحراف و امّت اسلامی را دچار اختلاف و انشقاق کردند. تحقیق پیش رو، به وضوح حال و عملکرد این افراد را شرح و تبیین مینماید.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_1477_d70ada354ce1f0ca102855994ddb9511.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651720141222The frequency of the Quran and its challenges in forwardتواتر قرآن و چالش های فرارو5984147810.22054/ajsm.2015.1478FAنانسیساکیدانشگاه شهید چمرانمحمد کاظمشاکردانشگاه قمJournal Article20140902<em>For reviewing and studying of the text of Quran and</em><em> proving that this text has come to us from the prophet (pbuh), Muslim scholars are offered various reasons</em><em>that some of these</em><em> reasons need to review, modify and clarify. One of these reasons is the idea of the frequency of the text of Quran that it has not been explained well.</em><em>Researchers</em><em> and scholars </em><em>disagree</em><em>on</em><em> this issue and sometimes they are opposed to each other, while the frequency of the text is one of the most basic reasons for the historical proof and the authenticity of the Qur'an to prove the historicity and the authenticity of the Qur'an.</em><em>In this article</em><em>, we have been</em><em> investigated the two</em><em>main</em><em>challenges relatet to Quran namely the opposition of some companions</em><em> with </em><em>Osman</em><em>work</em><em>in</em><em>unity</em><em>of codices</em><em> and </em><em>the difference</em><em>in</em><em>the readings</em><em>by defining</em><em>the frequency of</em><em>the Quran.</em><em>According to the authors</em><em>,</em><em>these</em><em> two issues can not damage the subject of frequent of the Quran.</em><em>According to this</em><em>, </em><em>for proving</em><em>the frequency of</em><em>the Quran</em><em>, there is no need </em><em>to recourse</em><em>to</em><em>reasons like</em><em>a consensus among scholars, </em><em>invalid hadithes, the piety</em><em> and </em><em>similar cases that are used</em><em>by scholars for</em><em>compatibility</em><em>between these two</em><em>categorie</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>برای بررسی متن قرآن و اثبات اینکه همین متن از زمان رسول خدا<sup>(ص)</sup> به ما رسیده است، ادلّة متنوّعی از سوی علمای مسلمان ارائه شده که برخی از این ادلّه نیاز به بررسی، تعدیل و شفّافسازی دارند، از جملۀ این ادلّه، نظریّۀ تواتر متن قرآن است که به خوبی تبیین نشده است. اقوال علما در این مقوله بسیار متشتّت و گاهی نیز معارض یکدیگر است، در حالی که تواتر متن یکی از اساسیترین ادلّه برای اثبات تاریخی بودن و سندیّت قرآن است. در این مقاله، با تبیین تواتر قرآن، دو چالش عمدة فرا روی آن، یعنی مخالفت برخی صحابه با کار عثمان در توحید مصاحف و اختلاف قرائتها مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر نگارندگان، این دو مسئله نمیتواند موضوع تواتر اصل قرآن را خدشهدار سازد. بر این اساس، برای اثبات تواتر قرآن، نیازی به تمسّک به ادلّهای چون اجماع علما، روایات غیرمعتبر، تقیّه و موارد مشابه نیست که از سوی علما برای ایجاد سازگاری بین این دو مقوله به کار گرفته شده است.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_1478_b906f3916465303f38d3da4f525efbfc.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651720141222The Position of the system of Wilayah (Velayat Paziri) and Guardianship-Centeredness (Velayatmadary) in Islam According to the Quran and Hadithsجایگاه ولایتپذیری و ولایتمداری در اسلام و عوامل مؤثّر بر تحکیم آن مبتنی بر قرآن کریم و روایات معصومین(ع)85105147910.22054/ajsm.2015.1479FAاسماعیلخارستانیدانشگاه علامه طباطباییفاطمهسیفیدانشگاه علوم تحقیقات تهرانJournal Article20150208Abstract <br /><em>The leadership is </em><em>one of the</em><em>main pillars</em><em> and </em><em>the basic</em><em>teachings</em><em>of Islam</em><em>and</em><em>more precisely</em><em> and </em><em>it is the basic</em><em>and</em><em>fundamental</em><em>doctrine of</em><em>it</em><em>.</em><em>The main purpose of</em><em>this</em><em>research</em><em> is </em><em>the study of </em><em>components of </em><em>guardianship-c</em><em>enteredness</em><em> and the effective factors on</em><em>its</em><em>consolidation</em><em> according to</em><em> the</em><em> Quran and hadithes.</em><em>Different parts of the</em><em>research</em><em>are the </em><em>reasons of importance</em><em> of </em><em>guardianship-c</em><em>enteredness</em><em>, the</em><em>components of </em><em>guardianship-c</em><em>enteredness</em><em>,</em><em> effective factors on</em><em>its</em><em>consolidation</em><em>, its </em><em>mental and spiritual</em><em>effects</em><em>and</em><em>the</em><em>harmful results</em><em>of denial or refutation and </em><em>opposition to the leadership.</em><em> These issuss are </em><em>investigated</em><em>and</em><em>analyzed in this research according to the</em><em> Holy Quran and the traditions of Imams (AS)</em><em>.</em><em>The result of</em><em>the study shows that</em><em>when</em><em> Islamic teachings </em><em>are</em><em>fulfilled</em><em> in</em><em> the context of leadership </em><em>and its</em><em>axis</em><em>and its orbit,</em><em> will have </em><em>real</em><em>meaning</em><em>.</em><em> The conditions of admission of apply is </em><em>guardianship-c</em><em>enteredness</em><em> and</em><em>every</em><em>one</em><em>who</em><em>is</em><em>closer</em><em>to the</em><em>leadership</em><em> or velayat and every one who is </em><em>steadier</em><em> to </em><em>guardianship-c</em><em>enteredness</em><em>, he</em><em>will benefit</em><em>more</em><em>from</em><em>spiritual</em><em>sources</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>ولایت یکی از ارکان اصلی و آموزههای اساسی دین مبین اسلام و به تعبیر دقیقتر، اصلیترین و اساسیترین آموزة آن است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی مؤلّفههای ولایتمداری و عوامل مؤثّر بر تحکیم آن بر مبنای آیات قرآن کریم و روایات معصومین<sup>(ع)</sup> است. بخشهای مختلف این تحقیق شامل دلایل اهمیّت ولایتمداری، مؤلّفههای ولایتمداری، عوامل مؤثّر در تحکیم ولایتمداری، آثار روحی و معنوی ولایتمداری و پیامدهای زیانبار تکذیب و مخالفت با ولایت میباشد که در این تحقیق، با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معصومین<sup>(ع)</sup> مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتیجة تحقیق نشان میدهد که آموزههای اسلامی، زمانی معنای واقعی به خود میگیرد که در چارچوب ولایت و در محور و مدار آن تحقّق یابد. شرط پذیرش اعمال، ولایتمداری است و هر کس که به ولایت نزدیکتر شود و در ولایتمداری استوارتر گردد، بهرة بیشتری از چشمههای معنوی خواهد برد</em><em>.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_1479_6e70f7f8c5628ffbd48e1d9d72ba9a8f.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651720141222Textual Review of “infallibility opinion’’ in the Traditions of the book of “Kifayat al-athar fi al-nass 'ala al-A'immah al-ithnay 'ashar’’بررسی متنی«عقیدة عصمت»، در روایات کتابِ «کفایۀالأثر فی النصّ عَلَی ائمّۀ الأثنی عشر»107142148010.22054/ajsm.2015.1480FAصمدعبدالهی عابددانشگاه شهید مدنی آذربایجانجمشیدبیاتدانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20150131<em><em>Ali ibn Mohammad Kazzaz Razi</em></em><em>(Qummi)</em><em> is </em><em>one of the famous</em><em>narrators</em><em>, </em><em>prominent</em><em>scholars and</em><em>renowned</em><em>Shia</em><em>scholars</em><em>in the</em><em> second half of the fourth century and early fifth century. He has many works in the fields of different religious sciences.</em><em> Among these works,</em><em> the book of</em><em>“</em><em>Kifayat al-athar fi al-nass 'ala al-A'immah al-ithnay 'ashar</em><em>’’</em><em>has</em><em>a special place, because of</em><em>his</em><em>attachment</em><em> to </em><em>Ahlul</em><em>Bayt</em><em> and</em><em> in this book which is written</em><em> according to</em><em> Shi'ism</em><em> about </em><em>“</em><em>Caliphate and Imamate’’, many texts and hadithes are expresed which are related to Imamate and the issue of infallibility.</em><em>According to</em><em>the author</em><em>,</em><em> the purpose of writing this book</em><em> is elimination of public consternation and </em><em>Shi</em><em>a </em><em>special</em><em>people</em><em> and doubt</em><em> of </em><em>Mu'tazila</em><em>group</em><em>of</em><em>Sunni</em><em>about</em><em>imamat</em><em>and caliphate of Imams</em><em>after</em><em>the Prophet</em><em>.</em><em> Therfore, </em><em>in this study</em><em>, we tried to </em><em>review</em><em>the content of</em><em>these hadithes</em><em>.</em><em> For this purpose,</em><em> we review and study the content and texts of hadithes with an emphasis on </em><em>“</em><em>infallibility opinion’’</em><em>after</em><em>mentioning the</em><em>hadith</em><em>s </em><em>that suggests</em><em> the idea of infallibility and after mentioning common hadithes like these hadithes from Sunni and Shia authentic hadith books.</em><em>In this</em><em>paper</em><em>, </em><em>we will study and review </em><em>eight</em><em>hadithes</em><em>of the book of </em><em>“</em><em>Kifayat al-athar fi al-nass 'ala al-A'immah al-ithnay 'ashar</em><em>’’ and </em><em>we will</em><em> explain them</em><em> with hadithes in </em><em>Sunni and Shia</em><em>books</em><em> that are aligned with them and </em><em>by studying</em><em>these hadithes,</em><em> we </em><em>can</em><em>realize that Imams who have been introduced</em><em> heir of the Prophet and faith, light and etc can not be innocent and </em><em>also </em><em>these</em><em>hadithes have</em><em>noted</em><em> on this </em><em>with the words of </em><em>“</em><em>Motahharon’’</em><em>(</em><em>Away</em><em>from</em><em>sin</em><em>)</em><em>and </em><em>“</em><em>Masomin’’ </em><em>(</em><em>Innocent people)</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>علی بن محمّد خزّاز رازی قمی، از محدّثان، عالمان و فقیهان برجسته و دانشمندان نامدار شیعه در نیمة دوم سدة چهارم و اوائل سدة پنجم هجری است. وی دارای آثار فراوانی در زمینة دانشهای مختلف دینی است. در این میان، کتاب </em><em>کفایة</em><em> الأثر فی النّص علی </em><em>ائمّة</em><em> الأثنی عشر به دلیل دلبستگی وی به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت<sup>(ع)</sup> از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ زیرا در این کتاب که از دیدگاه مکتب تشیّع در موضوع «خلافت و امامت ائمّه<sup>(ع)</sup>» نوشته شده، بسیاری از نصوص و احادیث مربوط به «امامت و مسئلة عصمت» بیان شده است و هدف از تألیف این کتاب بنا بر گفتة خود مؤلّف، روشن و برطرف ساختن تحیّر عوام، بلکه خواصّ شیعه و شبههافکنیهای گروه معتزله از اهل سنّت دربارة امامت و خلافت ائمّه<sup>(ع)</sup> بعد از پیامبر<sup>(ص)</sup> میباشد. لذا در این پژوهش سعی شده به بررسی محتوایی این روایات پرداخته شود. به همین منظور، بعد از ذکر احادیث دالّ بر عقیدة عصمت و آوردن احادیث هممضمون با این روایات از کتب معتبر حدیثی شیعه و اهل سنّت، به بررسی محتوایی و متنی روایات با تأکید بر «عقیدة عصمت» پرداخته شده است. روش ما در این مقاله، بررسی روایات هشتگانة کتاب </em><em>کفایةالأثر</em><em> و تبیین آن با روایات همراستا با آنها در کتب شیعه و اهل سنّت است که با بررسی این روایات میتوان پی برد امامانی که وارث علم پیامبر<sup>(ص)</sup> و ایمان، نور و ... معرّفی شدهاند، نمیتوانند معصوم نباشند که خود این روایات نیز بر این امر با واژههای «مطهّرون» و «معصمون» اشاره نمودهاند</em><em>.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_1480_d8f0e10b68b3845cde0c189efb224438.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651720141222Metamorphosis of Human in the Reading of the Author of al-Mizanدگردیسی انسان در خوانش صاحب المیزان143157148110.22054/ajsm.2015.1481FAمحمد تقیشاکرقممحمد تقیرکنیپژوهشگاه امام صادق (ع)Journal Article20150307Abstract <br /><em>The main issue of this research is the analysis of the nature and quality of man's evolution in divine revelations </em><em>according to</em><em> the reading, wisdom and the structure of author's thought <span style="text-decoration: underline;">of </span></em><em>“</em><em>al-Mizan’’. Also, There is an explanation of </em><em>Questions</em><em> about this problem on the basis of on the views of Allameh Tabatabai. This article has been written based on library data with descriptive- analytical method. The result of this research is</em><em>achieving three main views about human </em><em>evolution</em><em>,</em><em> namely</em><em> the physical</em><em> evolution</em><em>, mental </em><em>evolution</em><em> and the </em><em>evolution</em><em> human's Frontend and backend.</em><em> In the reading of the author of al-Mizan,</em><em> beside os </em><em>realization of spiritual degradation</em><em>(moral or ethical metamorphosis), there is </em><em>a physical evolution (genetic changes)</em><em> which it is after this stage.</em><em> With regard to the idea that their humanity has not disappeared completely and final, Allameh has said that </em><em>it is </em><em>possible the continuation of this</em><em>rule</em><em>in</em><em>other</em><em>nations and </em><em>we can found the basis of his speech</em><em>in the influence of spirit on the body</em><em> from his look</em><em>.</em><em>مسئلة اصلی پژوهش پیش رو، بیان چیستی و چگونگی دگرگونی انسان در کلام وحی با خوانش و رهیافت خِرَد و ساختار اندیشة صاحب «المیزان» میباشد. همچنین این مقاله کوشیده است پرسشهای پیرامون این مسئله بر اساس مبنای علاّمه طباطبائی<sup>(ره)</sup> را تبیین نماید و بر اساس دادههای کتابخانهای و به روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته یافته است. فرایند این برآیند رسیدن به سه دیدگاه اصلی در چگونگی دگرگونی انسان یعنی دگردیسی</em><em>ظاهری، روحی و نیز ظاهر و باطن انسان میباشد. در خوانش صاحب المیزان، علاوه بر تحقّق تنزّل روحی (دگردیسی اخلاقی)، مرحلهای پس از این امر یعنی دگردیسی جسمانی (دگرگونی تکوینی) نیز محقّق گردیده است. با ملاحظة این سخن که انسانیّت آنان به صورت کامل و نهایی از میان نرفته است. علاّمه تداوم این قاعده در دیگر امّتها را ممکن دانسته است که مبنای این گفتار را در تأثیرپذیری بدن از روح در نگاه وی میتوان پیگیری کرد</em><em>.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_1481_5e8b8472c7f7fc7b1267208fc5d93788.pdfدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651720141222Investigation of Spiritual Common Words for “sin’’ in the Quran and Hadithsبررسی واژههای مشترک معنوی مربوط به «گناه» در قرآن کریم و روایات159187148210.22054/ajsm.2015.1482FAحمیدجلیلیاندانشگاه آزاد اسلامی واحد بنابسید ابوالفضلحسینی بنابدانشگاه آزاد اسلامی واحد بنابJournal Article20141231Abstract <br /><em>Investigation of the meaning of words in the Quran is one of the needs of the translation and interpretation of the Quran in view of Philologists</em><em> and commentators.</em><em>This necessity will be double about common words</em><em> are spiritual</em><em>In other words</em><em>;</em><em>There is no</em><em>exact</em><em> and </em><em>specified equivalent for them</em><em>.</em><em>In this article</em><em>, we try to study Quranic words with common </em><em>meaning</em><em> that </em><em>usually</em><em> all of them</em><em> are translated as </em><em>“</em><em>sin’’ in Persian language. Also, their </em><em>translation</em><em>s </em><em>and their differences</em><em>together will be determined </em><em>in view of the </em><em>philologists</em><em>and</em><em>commentators</em><em>of</em><em>the Holy Quran.</em><em>This</em><em> work will show its benefits in the translation and interpretation of the Quran.</em>چکیده<br /> <em>از نظر لغتشناسان و مفسّران، بررسی معنای واژههای قرآن یکی از ضرورتهای ترجمه و تفسیر قرآن است. این ضرورت در باب واژگانی که مشترک معنوی هستند و به زبان دیگر، معادل دقیق و مشخّصی برای آنها وجود ندارد، چندین برابر میشود. در این مقاله، سعی بر آن است که واژههای قرآنی که از نظر معنایی با هم مشترک هستند و همة آنها در زبان فارسی معمولاً به «گناه» ترجمه میشود، مورد بررسی قرار گیرد و ترجمة آنها از نظر لغتشناسان و مفسّران قرآن کریم و تفاوت آنها با یکدیگر مشخّص شود که این کار در ترجمه و تفسیر قرآن فایدة خود را نشان خواهد داد.</em>https://ajsm.atu.ac.ir/article_1482_ba7f44a74dfea10f2bf58dc17b56073f.pdf