دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66161120101222Quranic Anthropologyانسانشناسی قرآنی736544110.22054/ajsm.2011.5441FAصالححسن زادههییئت علمی داننشگاه علامه طباطبایی0000-0003-3874-469XJournal Article20101201God, man, and the world are the three main axes of human thought. Throughout history, important questions have been raised about them and all humanity’s intellectual effort has been directed towards these goals and finding correct and appropriate answers to these questions. Among these, knowing humanity is of special importance. In the teachings of the holy Qur’an, man, after God, has been considered the most fundamental subject. The sending of prophets and holy books has been done in order for humanity to reach its final happiness. By giving special direction to sciences and wisdoms involved in educating and guiding mankind, the Qur’an considers materialistic and secular sciences to be the main reason for mankind’s decline. Human sciences practiced today have the 17th century Western culture as their origin. The Western account of the concept of humanity is the product of these sciences. This account of humanity has reduced the goal of science to secularism and humanism. Human in the Qur’an is the “comprehensive universe”. The Comprehensive Universe can accumulate in itself the perfections of all plants, animals, and angels. It is in this light that mankind is “The Best of Creation”, and as a result God is “The Best Creator”. Accordingly, a complete understanding of mankind is only made possible by understanding God. Today many anthropologists, despite incredible progress in psychology and psychoanalysis and their related sciences, have admitted their inability to understand mankind and have talked about a “crisis in anthropology”. Wise anthropologists say that man has three important aspects: 1) the personal materialistic aspect, 2) the social life aspect and 3) the spiritual aspect. Those who consider merely the first aspect and believe in absolute freedom for man, even though this freedom may be harmful to him, are unaware of the wondrous character of man and have neglected the important aspects of his being. And thosewho consider the first two aspects and ignore the third one, create an atmosphere that is devoid of moral and spiritual values. In this paper we address the following issues: 1. Aspects of humanity from a Quranic perspective 2. Direction of science according to the Qur’an 3. The superiority of mankind presented in the Quranic model over that of Western Culture’s modelخدا، انسان و جهان سه محور اساسی اندیشهی بشری است. در طول تاریخ پرسشهای مهمی دربارهی آنها طرح شده و همهی تلاش فکری انسان متوجّه این سه کانون و یافتن پاسخهای درست و مناسب برای آن پرسشهاست. در این میان، شناخت انسان اهمیّت ویژهای دارد. در آموزههای قرآن، پس از خدا، انسان اساسیترین موضوع بهشمار آمده است. ارسال پیامبران و کتب آسمانی، برای رسیدن انسان به سعادت نهاییاش صورت گرفته است. قرآن با جهتدهی علوم و معارف دخیل در تربیت و هدایت انسان، علوم مادی و سکولار را عامل اصلی انحطاط انسان میداند. علوم انسانی، جاری و ساری در عرصهی علم امروز، خاستگاهاش قرن هفدهم در فرهنگ غربی است؛ روایت غربی از مفهوم انسان، محصول این علوم است؛ این مفهوم از انسان غایت علوم را به سکولار و اومانیسم فروکاسته است. انسانِ قرآن«کونِ جامع» است. کونِ جامع میتواند همهی کمالات نبات، حیوان و ملَک را در خود جمع کند. از اینرو، انسان«احسنالمخلوقین» است، پس خدای خالق او هم«احسنالخالقین» است:«فتبارک الله أحسن الخالقین». بنابراین، انسانشناسی کامل تنها با خداشناسی ممکن است. امروزه انسانشناسان بسیاری با وجود پیشرفت شگفت علوم روانشناسی و روانکاوی و علوم مرتبط دیگر از شناخت انسان اظهار ناتوانی نموده و سخن از «بحران انسانشناسی» بهمیان آوردهاند. انسانشناسان بصیر میگویند: انسان سه بعد مهم دارد: 1. بعد شخصی مادی2.بعد زندگی اجتماعی 3. بعد روحانی و معنوی.آنها که به بعد اول چشم دوخته و برای انسان آزادی مطلق قائلند، گرچه این آزادی برای انسان زیانبار باشد، از شخصیّت شگرف انسانی غافل مانده و دو بعد مهم او را از نظر انداختهاند و آنان که به دو بعد اوّل و دوم توجّه کرده و به بعد سوم نظر ندارند محیطی بهوجود میآورند که فاقد ارزشهای اصیل اخلاقی و معنوی است. در این مقاله اهداف ذیل را در نظر است: 1. بررسی ابعاد انسان از منظر قرآن. 2. تبیین جهتگیری علم از نگاه قرآن. 3. بیان برتری انسان مدل قرآن بر انسان مدل فرهنگ غربیدانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66161120101222An Investigation and Critique of the Views of those Raising Doubt about the Truthfulness of the Holy Qur’anبررسی و نقد سخنان شبههسازان در حقّانیت قرآن3764544210.22054/ajsm.2011.5442FAمحمد حسینبیاتهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20101101This paper presents Quranic verses along with some valid traditions which introduce the Qur’an and the holy Prophet (PBUH). Then, relying on Quranic verses and traditions, the impeccability of the Qur’an and the Prophet (PBUH) from sin and error are substantiated. In the next section all raised doubts are analyzed under eight general headings and each doubt is responded to in brief and reasonablyدر این مقاله نخست سخنان قرآن مجید با برخی از احادیث معتبر دربارهی معرّفی قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) نقل شده است. در این بخش با استناد به آیات و احادیث، عصمت قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) از هر نوع خطا به اثبات رسیده است. سپس همهی شبهههای شبههسازان در هشت عنوان کلّی نقل و بررسی شده و سرانجام به یکیک آنها در حدِّ یک مقاله بهگونهای مستدل پاسخ داده شده است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66161120101222An Investigation of ‘Sending Back the Sun’واکاوی در حدیث ردّالشّمس6590544310.22054/ajsm.2011.5443FAمحمدشعبانپورهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20101101‘Sending back the sun’ is a miracle performed by Imam Ali (PBUH) and the tradition proving this miracle plays a significant part in substantiating Imam Ali’s (PBUH) legitimacy for the position of leadership and guardianship. Therefore, from the advent of Islam onwards, various and considerable effort has been made to understand this tradition and to make it known; Imam Ali (PBUH) himself has attempted to clarify this on the day of consultation and his friends and companions have done the same in different historical periods. This paper classifies and analyzes the views of the jurists, theologians, poets and historians with regard to this tradition and how it is used in religious principles. The paper ends with confirming this hypothesis that this tradition of ‘sending back the sun’ – which has a special application and is addressed substantially in different branches of religious studies – is undeniable and this can be an adequate response to the ideas of those who oppose this tradition.موضوع ردّالشّمس بهعنوان یکی از کرامات و اعجاز امام علی (ع) مطرح است و از آنجا که آگاهی از این حدیث در اثبات حقّانیت امام علی (ع) برای منصب امامت و ولایت نقش مهمی ایفا میکند برای شناخت و شناساندن این موضوع درگذر دورههای مختلف از صدر اسلام تاکنون به شکلهای گوناگون تلاشهای فراوانی صورت گرفته است و از آغاز توسّط خودِ امام علی(ع) در روز شورا و پس از آن توسّط اصحاب و دوستداران آن حضرت در مقاطع مختلف تاریخ انجام گرفته است. در این جستار تلاش شده تا آراء فقها، متکلّمان، شعراء و مورّخین در شناساندن این مسأله و بهرهگیری از آن در مبانی علوم دینی پس از طبقهبندی، تحلیل و ارزیابی شود و در پایان این فرضیه به اثبات رسیده است که حدیث ردّالشّمس با کاربرد ویژهی خود و با حجم گستردهای که در مبانی حوزههای مختلف علوم دینی دارد انکار ناشدنیست و این خود میتواند پاسخی بایسته به اظهارات مخالفان حدیث نیز باشد.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66161120101222Content and Title Mismatch in ‘al-Akhbābār al-Dakhilat’ناسازگارى عنوان ومعنون در « الأخبارالدّخیلة»91112544410.22054/ajsm.2011.5444FAمرتضینادریدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20101201Al-Akhbābār al-Dakhilat, written by ‘Allāmeh Mohammad Taqi Shūshtarī, aims at proving the fact that a number of Shiite traditions are altered (muharraf) and faked. After an analysis of the views of Shūshtarī concerning certain traditions, this paper argues that the evidence Shūshtarī offers is not adequate enough to substantiate his claim about the non-authenticity of these traditions. The present paper addresses this mismatch in four sections: “the mismatch between the title and the content of the book”, “inattention to lexical meaning and literary subtleties”, “incomplete understanding of the intention of the tradition” and “reliance on personal judgment”.«الأخبارالدّخیلة»اثرعلّامهمحمّدتقىشوشترى (م. 1374 ش.) بههدفاثباتمحرَّفوموضوعبودنبعضىاحادیثشیعهتألیفشدهاست. دراینمقالهپسازبررسىسخنانمؤلّفکتابپیرامونشمارىازاحادیث،نشاندادهشدهکهشواهدوىدروقوعایندوپدیدهدراحادیث،باعث یقین واطمینان نشدهو نیز بسندهنیست. نوشتارحاضردرچهاربخش«ناهماهنگىنامکتابودرونمایهاش»، «توجّهنکردنبهمعانىلغوىوظرایفادبى»، «دریافتنکردنِ مراد و هدف حدیث»، «تکیهبررأىشخصى» بهناسازگارىیاد شدهپرداختهاست.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66161120101222Necessity, Goals and Arguments about Precautionary Dissimulation in Qur’an and Narrationsضرورت، اهداف و ادلّهی قرآنی و روایی تقیّه113138544610.22054/ajsm.2011.5446FAعلیبناییدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20110130The present paper provides a selection of Quranic and narrative arguments about precautionary dissimulation and its necessity. In the first part the reasons for the necessity of precautionary dissimulation – such as protecting one’s life, defending religion and preventing unnecessary bloodshed – are discussed from the perspective of the Qur’an and the narrations. The second part states that all arguments which are generally drawn on in substantiating any religious decree – that is the Qur’an, tradition, intellect and consensus – apply to precautionary dissimulation too. Therefore, the verses pertaining to precautionary dissimulation and a number of narrations which recommend, define or expound this concept are presented in this paper.آنچه در پی میآید، گزیدهای از ادلّهی قرآنی و روایی دربارهی تقیّه و ضرورت آن است. در بخش نخست اموری مانند حفظ جان و پاسداری از کیان دین و جلوگیری از خونریزیهای بیهوده، بهعنوان ضرورت تقیه از منظر قرآن و روایات بحث و بررسی خواهد شد. در بخش دوم آشکار خواهد شد که تقیّه مستند به همهی ادلّهای است که در اثبات هر حکم دینی کارایی و کاربرد دارد؛ یعنی قرآن و سنّت و عقل و اجماع. بدینرو آیات دالِّ بر تقیّه و شماری از روایاتی که تقیّه را توصیه و تشریع یا تعریف میکنند، بازگو میشود.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66161120101222Admonishing Lessons in Quranic Storiesعبرتهای قصّههای قرآنی139156544710.22054/ajsm.2011.5447FAبهروزحسن نژاددانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20101231In the holy Qur’an, the philosophy of storytelling is in fact the story of philosophizing. If philosophizing is the move towards ‘perplexity’, ‘invitation’, ‘reflection’ and ‘admonition’, then the stories of this pure Book invite us to all these four. As a carrier of ‘meaning’, this holy Book has not been oblivious to storytelling and narration; Quranic stories are replete with historical events and stories, and, without images or imaginations characteristic of popular stories; the precious gem of these stories is nothing but the admonishing lessons.در قرآن، فلسفهی قصّهپردازی جز قصّهی فلسفهپردازی نیست. اگر فلسفهورزی، آغاز «حیرت»، «دعوت»، «فکرت» و«عبرت» باشد، قصّهها در این کتاب پاک، سراسر دعوت به این مربّع بوده است. قرآن بهمانند کتابی حامل و واجد «معنا» نمیتوانسته از کنار قصّهپردازی و قصّهگویی بیتفاوت بگذرد،زیرا قصّهها در قرآن سراسر و سرتاسر حکایتها و وقایع تاریخیاند، خالی از خیال و عاری از ایماژ آنسان که در قصّههای متعارف دیده میشود و گوهری که از دل صدف قصّهها بیرون میجهد همان عبرت است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-66161120101222A Conceptual Investigation of the Quranic Words Pertaining to Social Relationsمفهومشناسی واژههای ارتباطات اجتماعی در قرآن کریم157170544810.22054/ajsm.2011.5448FAاحمدزرنگارهیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20101231The present paper examines the conceptual meaning of those social keywords in the holy Qur’an which are closely related to ‘al-mojtama’’ (society) and explains how these words are related to man’s social life as well as collective, interpersonal social relations; further, the holy verses related to these keywords, along with the ideas of philologists regarding these words are presented.نوشتهی حاضر تلاش میکند تا کلیدواژههای اجتماعی قرآن کریم را که به واژه «ألْمجتمع»، یعنی«جامعه» نزدیک است و ارتباط تنگاتنگی با آن دارد، مفهومشناسی نماید و دلالت آن واژگان را بر حیات اجتماعی انسان و ارتباطهای اجتماعی میان فردی و جمعی تبیین نموده و آیات شریفه مرتبط با آن واژهها را مطرح نماید و اقوال مختلف دانشمندان علم لغت را در اینباره ارائه کند.