دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661672520161221Nature and Destiny of Human from Allameh Tabatabai’s Point of Viewسرشت و سرنوشت انسان از دیدگاه علامه طباطبائی726845310.22054/ajsm.2017.8453FAمحمدحسینبیاتاستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000000000000000Journal Article20170207Knowing human nature is one of the vital subjects of the Holy Quran, tradition, mysticism, and Islamic philosophy. By this knowledge, entity and essence of human will be distinguished from other animals. The writer of this assay has tried to explain the nature and quality of human destiny from Allameh tabatabai’s point of view. Allameh in his various books- especially in Commentary of Almizan holds very profound ideas about the nature and destiny of human being. In short, from his point of view, knowing human nature get us to know human destiny because human is both an infinite creature and religious existent. It is clear that this kind of entity has a free will to choose his destiny. In other words, freewill and religion orientation of human are necessary for his creation and nature, and his perfection lies in observing religion.شناخت سرشت و فطرت انسانی یکی از مباحث بسیار اساسی <em>قرآن مجید</em>، سنت مأثور، عرفان و فلسفة اسلامی است. با توجه به شناخت فطرت، حقیقت و ماهیت انسان از دیگر انواع حیوانات متمایز میگردد. نویسندة مقاله، در این جستار کوشیده تا ماهیّت «سرشت» انسان و چگونگی «سرنوشت» آدمی را از دیدگاه علامه طباطبائی ارائه نماید. علامه در آثار گوناگون خویش، بهویژه در تفسیر <em>المیزان</em>، در باب سرشت و سرنوشت انسانی مباحث ژرفی دارد. به طور کلّی، از نظر علامه، شناخت سرشت و فطرت انسان موجبشناخت سر نوشت ویمیگردد، چون آدمی موجودی است که از حیث نوع خلقت، نامتناهی ظلّی و در عین حال، دینگراست<em>.</em> بدیهی است که چنین موجودی، انتخابگر و مختار است که خود سرنوشت خویش را رقم میزند وکمال مطلوب خود را در گزینش دین مییابد<em>؛</em> به بیان دیگر، انتخابگری و دینگرایی انسان، لازمة نوع خلقت و سرشت اوست و کمال نهایی وی در پیروی از دستورهای دین است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661672520161221The Principles, Method, and Disposition of Tasnimمبانی، روش و گرایش تفسیر تسنیم2752845410.22054/ajsm.2017.8454FAمریمایمانی خوشخواستاد دانشگاهزینبتقدسیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20150227Tasnim [in the interpretation of the Quran] written by Ayatollah Javadi Amoli is considered as one of the most important contemporary exegeses. A better understanding of Tasnim provides a better and more specialized utilization of it, and understanding the Quran in this way can be interpreted as an interpretive model for the future works. Now the question is: what are the principles, method, and disposition of Tasnim? In this paper, the exegesis’s principles, method, and disposition are dealt with through referring to the exegesis of Tasnim and other works of him. In the end, it is concluded that the exegete of Tasnim has employed three methods throughout his exegesis: the Quran with Quran, the Quean with tradition, and the Quran with the rationale, and his method of the exegesis of Tasnim has been found to be comprehensive. The exegesis, written by the Quran to rationale method in Tasnim, has been organized through different dispositions including literary, Kalām, jurisprudential, philosophical, mystical, and social. Furthermore, social tendency is the dominant inclination in Tasnim.تفسیر گرانسنگ <em>تسنیم</em>، محصول درس تفسیر ترتیبی <em>قرآن کریم </em>آیتالله جوادی آملی در حوزة علمیه قم است که یکی از مهمترین تفاسیر عصر حاضر به شمار میآید. از آنجا که شناخت بهتر <em>تفسیر تسنیم</em>، زمینة بهرهگیری بهتر و تخصصیتر از آن را فراهم میکند و نیز دستیابی به چگونگی روش فهم <em>قرآن</em> در این تفسیر میتواند الگویی برای کارهای تفسیری آینده باشد، سؤال این است که تفسیر <em>تسنیم</em> چه مبانی، روش و گرایشی دارد. در این نوشتار، با مراجعه به تفسیر <em>تسنیم</em> و دیگر آثار آیتالله جوادی آملی به این موارد پرداخته میشود و چنین نتیجهگیری میشود که مفسر <em>تسنیم</em> از سه روش تفسیر <em>قرآن</em> به <em>قرآن</em>، <em>قرآن</em> به سنت و <em>قرآن</em> به عقل استفاده کردهاست و لذا روش تفسیری آن، جامع میباشد. تفسیر <em>قرآن</em> به عقل در تفسیر <em>تسنیم</em> با گرایشهای متفاوتی، اعم از ادبی، کلامی، فقهی، فلسفی، عرفانی و اجتماعی سامان مییابد و گرایش غالب آن، گرایش اجتماعی است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661672520161221A Stylistic Investigation of the Word Layers of the Prayer of Abu Hamza al-Tumuliسبکشناسی لایة واژگانی دعای ابوحمزة ثمالی5372845510.22054/ajsm.2017.8455FAحجت الهفسنقریاستادیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانراضیهکارآمددانشگاه حکیم سبزواری409x496600020000Journal Article20170115Stylistics is a science that deals with speech elements, and pays attention to repeated characteristics of a given text. It consists of a variety of layers and aspects and knowing the word-selection system and type of the text words is one of its layers. The prayer of Abu Hamza al-Tumuli is one of the prayers which is excellent in terms of semantics and structure, as well as its artistic value. This paper aims to investigate the prayer of Abu Hamza al-Tumuli in terms of its word layers through an analytic-descriptive method and to explain the reason behind the selections of some of the words by Imam Sajjad (pbuh). The use of the repetitions as well as synonyms is necessary for a lovely worship, and this prayer is a lovely worship which is full of synonymous sentences and words, especially about the blessing and kindness of God. Most of the words of this prayer are about logical and abstract concepts. The investigation of the meaning of the words and their differences with their synonyms could clarify the reason behind their selections by Imam Sajjad( pbuh). Additionally, it could confirm that the selections and positions of the words are in their best places. The paper analyzes the words whose selections by Imam Sajjad(pbuh) might seem question raising and vague to the readers, but after the analyses of them , the readers get to know that the words are in their best places and functions.سبکشناسی علمی است که به تحلیل و بررسی عناصر سخن میپردازد و مختصاتی از متن که متکرر باشد، مدّنظر قرار میدهد و از لایهها و جنبههای گوناگونی برخوردار است که شناخت نظام واژهگزینی و نوع واژههای متن یکی از لایههای آن است. دعای ابوحمزة ثمالی یکی از دعاهایی است که هم به لحاظ مضمون و محتوا و هم به لحاظ ساختار و ارزشهای هنری در جایگاه والایی قرار دارد. این نوشتار بر آن است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی دعای ابوحمزة ثمالی را در لایة واژگانی بررسی کند و دلیل گزینش برخی واژگان از جانب امام سجاد<sup>(ع)</sup> را توضیح میدهد. استفاده از تکرار و مترادفها لازمة نجوای عاشقانه با محبوب است و دعا نجوای عاشقانه با محبوب است که در این دعا، جملات و کلمات مترادف، بهویژه در باب رحمت و رأفت خداوند زیاد مشاهده میشود و بیشتر واژگان این دعا پیرامون مفاهیم عقلی و انتزاعی است. بررسی معنای واژگان و ذکر تفاوت آنها با واژههای مشابه میتواند علّت و دلیل گزینش آنها را از سوی امام<sup>(ع)</sup> برای ما روشن سازد و به این باور برساند که شکل و موقعیّت واژگان در مناسبترین وضعیّت خود است. در این مقاله، واژههایی بررسی میشودکه ممکن است کاربرد آن از سوی امام، در ابتدا برای خواننده و شنونده سؤالبرانگیز و مبهم باشد و با بررسی این واژهها و واژههای مشابه به این نتیجه میرسد که انتخاب واژة مورد نظر، بهترین صورت کاربرد واژه است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661672520161221The Theory of Tasvib (Approval) and Takhtaeh (Disapproval) and Its Impact on Different Interpretations of the Religionنظریة تصویب و تخطئه و تأثیر آن بر قرائتهای مختلف از دین7392845610.22054/ajsm.2017.8456FAوحیدفضائلیدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه غیرانتفاعی قرآن و حدیث شهر ری، قم، ایرانJournal Article20160109Tasvib (Approval) and Takhtaeh (Disapproval) are parts of the foundations of ijtihad. From Shiite’s point of view, there is a possibility for Takhtaeh because judicial orders by a judge might not be the same as religious orders. From Tasvib’s point of view, there is no order which covers all subjects, and that is why orders have been assigned to judges. Whatever a judge says is his decision, and that is why judges are always Mosib (true decision makers). There is a close relation between Tasvib Theory and the subject of Different Interpretations. Those who believe in Theory of Interpretations, like those of Tasvib, hold that all the different interpretations of a given text are correct, and there is no possibility for disapproval. The reference of Theory of Tasvib and that of Different Interpretations is Theory of Relativity., and Different Interpretations Theory has been influenced by philosophical hermeneutics. This paper tries to disapprove Theory of Tasvib, and approve that of Takhtaeh through verses and hadiths. To this end, the following questions should be addressed: 1. what are the reasons of those accepting Theory of Tasvib? 2. What is the reason of Shiite in rejecting Tasvib and accepting Takhtaeh? 3. Is the point of view of Sunni regarding Tasvib the same as Different Interpretations?.تصویب و تخطئه جزء یکی از احکام و لوازم اجتهاد میباشد. از نظر امامیه، امکان تخطئه در اجتهاد وجود دارد، به این دلیل که در واقع، حکم شارع وجود دارد، اما ممکن است مجتهد به حکم واقع نرسد. از نظر اهل تصویب، حکم تمام موضوعات وجود ندارد و در این موارد، امر تشریع به مجتهد واگذار شدهاست. آنچه مجتهد میگوید، حکم شارع است و به همین سبب، همیشه مجتهد، مصیب میباشد. نظریة تصویب ارتباط نزدیکی با بحث قرائتهای مختلف دارد. کسانی که قائل به نظریة قرائتهای مختلف میباشند، همانند اهل تصویب میگویند: «قرائتهای مختلف و متفاوتی که از یک متن صورت میگیرد، همگی صحیح میباشد و امکان تخطئه وجود ندارد»، بازگشت نظریة تصویب و قرائتهای مختلف به نظریة نسبیت میباشد. قرائتهای مختلف متأثر از هرمنوتیک فلسفی میباشد. در این مقاله سعی داریم بطلان نظریة تصویب و صحت نظریة تخطئه را با روش آیات و روایات ثابت کنیم. در همین راستا، باید به چند سؤال پاسخ داد: 1ـ دلایل و مستندات قائلان به تصویب چیست؟ 2ـ دلایل امامیه بر ردّ تصویب و دفاع از تخطئه چیست؟ 3ـ آیا دیدگاه اهل سنت دربارة تصویب، همان مسئله قرائتهای مختلف از دین است؟<strong>.</strong>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661672520161221The Bilateral Relationship of Society and Social Trials of the Prophets (Case Study: Abraham’s Story)رابطة متقابل جامعه و ابتلاءهای اجتماعی پیامبران (تحلیل موردی داستان ابراهیم)93116845710.22054/ajsm.2017.8457FAعلیرادعلوم قرآن و حدیث، پردیدانشیار علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0000-9430-2795پریساعطاییدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20180514According to the Holy Quran, human life is interwoven with trials, and this life with its trials in turn has a bilateral relationship with human exaltation and perfection. Prophets are considered as being the exact role models of divine trials, whose accounts of tests are intelligently selected in the Quran. Based on the assumption of this research, the prophets’ trials appear in accordance with the bilateral relationship of their individual and social conditions. Therefore, the trials are formed proportional to the discourse of the societies of their eras, being aware of which is necessary for us to interprete these trials. Thus, analysing the cultural, economic, and political conditions of the prophets’ societies is efficient at recognizing the social grounds for their trials; and as a result, it may provide us with a more thorough depiction of the reason, quiddity, and justification of the varieties of trials. The central problem of this research is to analyse the social grounds effective in the appearence of the Quranic trials of Abraham (pbuh) as a tangible triumph in divine tests. Hence, after explaining the quiddity of trial and its components, by examining the atmosphere of Abraham’s society, we identified the grounds of appearence of his trials under the relevant social institutions. This research displayed the connection beween the type of trial and Abraham’s social circumstances, and took the proportionality of the features of the prophets’ eras with their trials as a method to analyse the social trials of the prophets in the Quran.طبق رویکرد <em>قرآن کریم</em>، حیات انسانی آمیخته با آزمون است و تعالی و تکامل انسانی رابطهای متقابل با آن دارد. پیامبران اُسوههای عینی ابتلاءهای الهی بودند و گزارش ابتلاء ایشان در <em>قرآن</em> با گزینشی هوشمندانه انجام شدهاست. برابر فرضیة این پژوهش، پدیداری ابتلای پیامبران رابطهای متقابل با شرایط فردی و اجتماعی آنان دارد. بنابراین، آزمون پیامبران متناسب با گفتمان جامعة روزگار آنان بودهاست و شناخت این گفتمان در تفسیر این ابتلاءها امری ضروری است. از این رو، تحلیل شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعة زیستی پیامبران، در تشخیص زمینههای اجتماعی ابتلاء ایشان کارآمد است و به دنبال آن، تصویری دقیقتر از چرایی، چگونگی و توجیه تنوع گونههای ابتلاء آنان در اختیار ما قرار میدهد. مسئلة اصلی این پژوهش، تحلیل زمینههای اجتماعی مؤثر در پدیداری ابتلاءهای قرآنی حضرت ابراهیم<sup>(ع)</sup> به منزلة اُسوة عینی فرازمندی در آزمونهای الهی است. بدین منظور، پس از تبیین چیستی ابتلاء و مؤلفههای آن، با بررسی فضای حاکم بر جامعة عهد ابراهیم<sup>(ع)</sup>، زمینههای پدیداری ابتلاءهای وی را ذیل نهادهای اجتماعی مرتبط با آن تبیین میکند. این پژوهش، پیوند میان گونة ابتلاء و شرایط اجتماعی عصر ابراهیم<sup>(ع)</sup> را نشان میدهد و نسبتسنجی ویژگیهای عصر پیامبران با ابتلاء ایشان را روشی برای تحلیل ابتلاء اجتماعی پیامبران در <em>قرآن</em> میداند.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661672520161221Research on the Evolution Concept of Words in the Quran as Compared with Pre-Islamic Culture.(Case Study: Holy words)پژوهشی دربارة تحول مفهوم کلمات در قرآن در مقایسه با فرهنگ جاهلی (مطالعة موردی: واژة «کریم»)117140845810.22054/ajsm.2017.8458FAسید محمودطیب حسینیدانشیار علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، قم، ایرانخدیجهبنائیکارشناس ارشد تفسیر قرآن کریم دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایرانJournal Article20160809The concept of ‘holy’ is one of the most important and interesting concepts in Arabic culture, especially in the time before and after the advent of Islam. Also, its reiteration in the Quran indicates its importance. The concept of ‘holy’ in the pre-Islamic era and after the revelation of the Quran has witnessed a sea-change. In this paper, the evolution of the meaning of ‘holy’ in the Quran, as compared to the era before the revelation of the Quran is investigated. By analyzing the culture of ignorance and the uses of ‘holy’ in the pre-Islamic era, we have found that prior to the revelation of the Quran ‘holy’ meant family nobility, high dignity in positions and assignment, generosity, munificence, etc. The explanation of this ethical concept in the verses indicates that God has exalted the meaning of this word in the Quran by making human dignity in harmony with piety.مفهوم «کریم» یکی از مهمترین مفاهیم مورد توجه در فرهنگ عربی، بهویژه در دو دورة پیش و پس از ظهور اسلام بودهاست. تکرار این واژه در <em>قرآن</em> نیز نشاندهندة اهمیت آن است. مفهوم واژة «کریم» در عصر جاهلی و پس از نزول <em>قرآن</em> <em>مجید</em> دچار تحول عظیمی شدهاست. در نوشتار حاضر، تحول معنای «کریم» در <em>قرآن</em>، نسبت به دورة پیش از نزول بررسی گردیدهاست. با تحلیل فرهنگ جاهلیت و کاربردهای واژة «کریم» در دورة جاهلی، مشخص شد که این واژه در دورة پیش از نزول، به معنای شرافت خانوادگی، بزرگی حسب و نسب، بخشندگی و گشادهدستی مفرط و... بوده است. تبیین این مفهوم اخلاقی در آیات نیز نشان میدهد که خداوند با همسو کردن کرامت انسانی با تقوا در <em>قرآن</em>، معنای این واژه را والایش کرده، از سطحی به سطح بالاتر ارتقا دادهاست.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661672520161221A Jurisprudent Approach to Ziarat Jamea Kabira with an Emphasis on Determining the Place of Ahlolbait (pbut)رویکردی فقهالحدیثی بر زیارت جامعة کبیره با تأکید بر تبیین جایگاه اهل بیت(ع)141172845910.22054/ajsm.2017.8459FAاصغرطهماسبی بلداجیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0001-9342-8791Journal Article20160312Ziarat Jamea Kabira is an abstract of the most important texts related to Imamology which Imam Hadi (pbuh) taught to the wayfarers of Imamate and leadership. This Ziarat, having some valuable topics and high theological knowledge, helps us get to know the Infallibles (pbut). It also mentions high dignity and virtues for them. The Infallibles (pbut) have capabilities which God bestowed on them, in a way that these capabilities have made them the medium of divine grace and the stability of creation. The study, using a jurisprudent approach, reviews the texts of Ziarat Jamea Kabira from two aspects: first, the knowledge of this Ziarat in terms of jurisprudence, which tries to review the texts of tradition, is not only in line with the absolute tradition and Quran, but also it is validated by these two sources of religion. From another aspect, jurisprudence, meaning understanding the meaning of the hadiths of the Infallibles (pbut), using a Quranic stance, tries to review the texts of Ziarat Jamea Kabira and determines the place of the Infallibles(pbut) in different aspects. In conclusion, looking at the place of the Infallibles (pbut) with a Quranic-narrative approach confirms the absolute right of the Imams (pbut) as the right successors of the holy prophet (pbuh).«زیارت جامعة کبیره» چکیدهای از مهمترین متون در راستای امامشناسی میباشد که امام هادی<sup>(ع)</sup> به رهپویان امامت و سالکان طریق ولایت آموختهاست. این زیارت، مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به وجود ائمة هدی<sup>(ع)</sup> میباشد که مقامها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرمودهاست. ائمه<sup>(ع)</sup> قابلیتها و کمالاتی دارند که خداوند به آنها عنایت فرمودهاست، بهگونهای که این قابلیتها آن بزرگواران را واسطة فیض الهی و دوام و بقاء آفرینش قرار دادهاست. جستار پیش رو با رویکردی فقهالحدیثی به بررسی محتوای زیارت جامعه کبیره پرداختهاست و در این میان، دو جنبة این زیارت تحلیل و بررسی شدهاست. اول اینکه معارف این زیارت به لحاظ فقهالحدیثی در معنای نقد متن روایات، نه تنها معارض با <em>قرآن</em> و سنت قطعی نمیباشد، بلکه این دو منبع مهم دین آن را تأیید مینمایند، از جنبة دیگر فقهالحدیثی در معنای فهم مراد احادیث معصومین<sup>(ع)</sup> با نگرشی قرآنی و روایی به بررسی محتوای زیارت جامعة کبیره میپردازد و در این باب، جایگاه اهل بیت<sup>(ع)</sup> را در ابعاد مختلف تبیین مینماید. نتیجه آنکه بررسی جایگاه ائمه<sup>(ع)</sup> با رویکرد قرآنی ـ روایی استحقاق امامان<sup>(ع)</sup> به عنوان جانشینان برحق پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup> را اثبات میکند.