دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103520190622Explaining the Comprehensiveness of the Ahl al-Bayt (AS) School in Organizing the Effective Relationship between Human and the Holy Qur'anتبیین جامعیت مکتب اهل بیت (ع) در سازماندهی ارتباط مؤثّر انسان با قرآن کریم7341235610.22054/ajsm.2020.7176.1071FAپرویزآزادیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.فاطمهباقری بهلولیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.فاطمهآقاخانیکارشناسی ارشد علوم قران و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.Journal Article20151126The Holy Qur'an is a divine revelation to guide man to the straight path. The Holy Prophet (PBUH) is the first preacher, commentator and exponent of the Holy Qur'an. His biography shows the right way for people to interact and communicate with the Holy Qur'an. After that, according to the hadith of Thaqalain, the only ones who were qualified to explain and interpret the Qur'an were the Ahl al-Bayt (AS). Therefore, only the Holy Prophet and the Imams (AS) can teach Muslims the correct way to communicate and benefit from the Holy Qur'an. In the school of Ahl al-Bayt, in addition to emphasizes the outward etiquette of communicating with the Qur'an, such as performing ablutions, brushing one's teeth before reciting, looking at the Holy Qur'an, being silent while reciting, reciting with a sad voice, reciting in recitation, reciting prayers, and so on. Prior to recitation, great emphasis has been placed on the esoteric etiquette of communication; Etiquettes such as contemplation in the verses of the Holy Qur'an, having sincerity in recitation, expressing humility and tenderness of heart while reciting, making oneself the addressee of the word of revelation and considering oneself the addressee of God's commands and prohibitions. Emphasis on esoteric etiquette of communication in the school of Ahl al-Bayt has a much higher status and its main distinguishing feature from other schools; Because in this case, an effective and constructive human relationship is established with the Qur'an, and not merely emphasizing the apparent etiquette of reciting the Holy Qur'an. The main purpose of this article is to show the difference between the positive and effective interaction of the school of Imams (AS) from other schools in esoteric affairs.قرآن کریم وحی الهی برای هدایت انسان به صراط مستقیم است. پیامبر اکرم (ص) اولین مبلغ، مفسر و مبیّن قرآن کریم است. سیرۀ ایشان نشانگر راه صحیح تعامل و برقراری ارتباط مردم با قرآن کریم است. بعد از آن حضرت بنابر حدیث ثقلین تنها کسانی که شایستگی تبیین و تفسیر قرآن را داشتند، اهل بیت (ع) بودند. بنابراین فقط پیامبر اکرم و ائمه (ع) میتوانند به مسلمانان شیوه صحیح برقراری ارتباط و بهرهمندی از قرآن کریم را بیاموزند. در مکتب اهل بیت علاون بر تاکید بر آداب ظاهری برقراری ارتباط با قرآن از قبیل وضو داشتن، مسواک زدن قبل از قرائت، نگاه کردن به مصحف شریف، سکوت در هنگام تلاوت، با صدای حزین تلاوت کردن، قرائت به صورت ترتیل، خواندن دعا و استعاذه قبل از تلاوت، تاکید فراوانی بر آداب باطنی برقراری ارتباط نیز شده است؛ آدابی از قبیل تدبر در آیات قرآن کریم، داشتن اخلاص در قرائت، اظهار خشوع و رقت قلب در هنگام قرائت، خود را مخاطب کلام وحی قرار دادن و خود را مخاطب اوامر و نواهی خداوند دانستن. تاکید بر آداب باطنی برقراری ارتباط در مکتب اهل بیت به مراتب دارای جایگاه بالاتری است و وجه ممیزۀ اصلی آن از سایر مکاتب است؛ چرا که در این صورت ارتباط موثر و سازنده انسان با قرآن برقرار میشود و نه صرفا تاکید بر آداب ظاهری تلاوت قرآن کریم. هدف اصلی این نوشتار نشان دادن وجه تمایز تعامل مثبت و تاثیرگذار مکتب ائمه(ع) از سایر مکاتب در امور باطنی است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103520190622Analysis of Examples from the Section "The Book of al-Tafsir" from Masand Imam Reza (AS)تحلیل نمونههایی از بخش «کتاب التفسیر» از مسند امام رضا(ع)35641259510.22054/ajsm.2020.40904.1521FAاسماعیلتاج بخشاستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.زهرهاله دادی دستجردیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20190225Valuable points in explaining and interpreting some verses of the Holy Qur'an have come from Shi'a narrative sources and interpretations, some of which have been compiled in the book of al-tafsir in the book "Masand al-Imam al-Reza (AS)". In this article, the first fourteen points of interpretation are selected from them, and then the opinions of the commentators and Qur'an of the famous scholars have been mentioned about each of these points, so that the possibility and comparison between the views of the innocent and others cannot be overcome. Then, fifteen other commentary points have been reported from the prophets of Imam Ali (AS), and they have turned their attention to the comments of other commentators so that the volume of the article is not wide and long and unbelievable.نکتههای ارزشمندی در توضیح و تأویل بعضی از آیات قرآن کریم در منابع و تفاسیر روایی شیعه آمده که قسمتی از آنها در بخش «کتاب التفسیر» کتاب «مسند الإمام الرّضا(ع)» گردآوری شدهاست. در این مقاله نخست چهارده نکتة تفسیری از آنها انتخاب و سپس آرای مفسّران و قرآن پژوهندگان معروف دربارة هر یک از آن نکتهها آمدهاست؛ تا مجال و امکان تطبیق و مقایسه میان نظر معصوم(ع) و دیگران از میان نرود. و سپس پانزده نکتة تفسیری دیگر از فرمودههای حضرتش(ع) گزارش شده و از پرداختن به نظرهای مفسّران دیگر خودداری شدهاست تا حجم مقاله گسترده و دراز دامن و ملالانگیز نباشد.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103520190622Applying "Analysis Method" to Sheikh Saduq's Defense of "Hadith of al-Wilaya and al-Manzila"کاربست «روش تحلیل» در دفاع شیخ صدوق از «حدیث ولایت و حدیث منزلت»65901259610.22054/ajsm.2020.35047.1454FAمحمدمهدیجندقیاندکتری فلسفه تطبیقی، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران.آسیهاستادیکارشناسی ارشد مطالعات شیعه( کلام)، دانشگاه ادبیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20180820At the present, what and how to use the "Analytical Method" as one of the research methods is a serious concern for learners and novices in the fields of theology and the teachings of the Qur'an and Hadith; However, this method has long been used in texts and knowledge of Kalam, Philosophy and Jurisprudence. In this article, to explain and introduce this concept (Analysis), two methods of conceptual definition (theoretical discussion on what is the analytical method?) and high definition (direct reference or showing objective examples of analysis in hadith texts) have been used. In the "Analytical Method", which relies on the researcher's mental activity and creativity, it attempts to determine the general claim of a degenerate proposition and different probabilities for the exact meaning of each component, and consequently the general meaning of the general statement of the proposition. As an example, a text has been selected from Sheikh Saduq. Saduq, who is most often identified as an adventurer, has defended the teachings of Imamate and Ali (AS) as a thinker and theologian of Imami, using an analytical method in the interpretation of two hadiths, "al-Wilaya and al-Manzila" In the Book of Meanings, Al-Akhbar begins to prove the main theme of these two hadiths, which is the same authority as Imam Ali (AS).در حال حاضر چیستی و چگونگی به کاربندی «روش تحلیلی» به عنوان یکی از روشهای تحقیق، برای فراگیران و نوپژوهان رشتههای الهیات و معارف قرآن و حدیث دغدغهای جدی است؛ حال آن که این روش از دیرباز در متون و دانشهای کلام، فلسفه و فقه مورد استفاده بودهاست. در مقالۀ پیشرو برای توضیح و شناساندن این مفهوم (تحلیل) از دو شیوۀ تعریف مفهومی (بحث نظری در باب چیستی روش تحلیلی) و تعریف بالاشاره (ارجاع مستقیم یا نشان دادن نمونههای عینی از تحلیل در متون حدیثی) بهره بُرده شدهاست. در «روش تحلیلی» که متکی بر فعالیت و خلاقیت ذهنی پژوهشگر است، تلاش میشود تا مدعایِ کلی یک گزاره تجزیه شده و احتمالات مختلف درباره معنای دقیق هر جُزء و به تَبَع آن معنای کلی و راستین مدعای کلی گزاره تعیین شود. برای نمونه و رعایت حال مخاطبان [دانشپژوهان معارف دینی]، متنی از شیخ صدوق انتخاب شده است. صدوق که بیشتر به عنوان یک مُحدِّث شناسانده میشود، در دفاع از آموزه امامت و ولایت علی (علیهالسلام) به عنوان یک اندیشه-ورز و متکلِّم امامی حضور یافته و با استفاده از روش تحلیلی در تفسیر دو حدیث «ولایت و منزلت» در کتاب معانی الاخبار میکوشد تا مضمون اصلی این دو حدیث را که همان ولایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است، اثبات نماید.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103520190622A Study of Averroes and Ibn Arabi's views on the Semantics and Necessity of Interpreting the Holy Qu’ranبررسی دیدگاه ابن رشد و ابن عربی پیرامون معناشناسی و ضرورت تأویل قرآن کریم911151259710.22054/ajsm.2020.37562.1478FAمحمودخونمریاستادیار معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانعباسبخشنده بالیاستادیار معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0003-0087-7307Journal Article20190220One of the issues that some scholars have considered in interpreting the verses of the Holy Qur’an is interpretation. Due to the frequent use of the word Interpretation in this Bible, Babi was opened in this regard in the works of Muslim thinkers, which have similarities and differences. Averroes is one of the Islamic thinkers who has greatly influenced the Maghreb by translating and describing Aristotle's works. He is known for his eloquence in response to al-Ghazali. In the same region and shortly after Averroes, Ibn Arabi, who puts forward very deep and fundamental ideas in mysticism, also pays attention to Religious Interpretations. This article uses a descriptive-analytical method to examine the ideas of Averroes and Ibn Arabi about the requirements of the interpreters. The findings of the discussion are the commonalities of Averroes and Ibn Arabi's views on the inner attention of some religious texts that are formed by the people of Interpretation. Differences in their rational and intuitive method of Interpretation. Averroes refers to the philosopher as a person of Interpretation, and Ibn Arabi refers to the mystic as a comprehensive example of Interpretation.یکی از مسائلی که برخی اندیشمندان در تفسیر آیات قرآن کریم مورد بررسی قرار داده اند، تأویل است. به دلیل کاربرد متعدد واژه تأویل در این کتاب مقدس، بابی در این مورد در آثار اندیشمندان مسلمان گشوده شد که اشتراکات و افتراقاتی به چشم میخورد. یکى از اندیشمندان اسلامی که با ترجمه و شرح آثار ارسطو تأثیر فراوانى در مغرب زمین گذاشته ابن رشد است. وی که به قلم فرسایی در پاسخ به غزالی مشهور است توانست خردورزی در متون مقدس را از راههای گوناگون مانند عقل و نصوص دینی مطرح نموده و یکی از نمونههای آن را تأویلات دینی معرفی میکند. در همان منطقه و مدتی اندک پس از ابن رشد، ابن عربی که اندیشههایی بس عمیق و بنیادین در عرفان مطرح میکند نیز به تأویلات دینی توجه میکند. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی در صدد است اندیشههای ابن رشد و ابن عربی درباره بایستههای اهل تأویل را مورد بررسی قرار دهد. یافتههای بحث عبارت از اشتراک دیدگاه ابن رشد و ابن عربی درباره توجه به باطن برخی متون دینی که به واسطه اهل تأویل شکل میگیرد. اختلافاتی که در روش عقلی و شهودی آنان در تأویل وجود دارد. ابن رشد به فیلسوف به عنوان اهل تأویل اشاره دارد و ابن عربی به عارف به عنوان مصداقی جامع برای تأویل نمودن توجه میکند.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103520190622Analysis and Review of the "Word Acceptance" Process and the Meaning of God's Repentance Based on Verse 37 of Surah Al-Baqarahتحلیل و بررسی فرایند «تلقّی کلمات» و توبۀ خداوند بر پایۀ آیۀ سی و هفتم سورۀ بقره1171381259810.22054/ajsm.2020.36365.1466FAمحمدسلطانی رنانیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-9269-6150محمودحاجی احمدیاستادیار معارف اسلامی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20181231Verse 37 in Baqare Sura is the most comprehensive and most beautiful section of the Qur'an about human repentance. Exegetes and theologians investigated this verse from different directions. The main question in this verse is what "acceptance of words" means? And what place does this acceptance have in the process of repentance of humans and God? Research on this issue explains the meaning and stages of "repentance" in the position of religious teaching with moral, theological, and mystical aspects. Based on research in Arabic vocabulary, other verses of the Qur'an, and the words of commentators and theologians, it is found that "The Words" in the context of this verse are truths that appear in the form of saying. These truths are rooted in the divine Lordship, human accepts these facts. This acceptance is a kind of mutual visit and assent. Before and after human's repentance, God's repentance is on humans. Previous repentance is allowing repentance: Putting "words" at the disposal of sinful man. And the latter repentance means accepting the servant's repentance and means influencing his repentance. Therefore, God is always repentant and returns to man after man's repentance. The final sentence of the verse contains two names of God: Repentance and Mercy. God's repentance is the good news to all human beings that if they forsake sin, God will accept their repentance. God's mercy is both good news and warning; Gospel to the repentant who have accepted God's mercy and warn the sinners have not repented who have departed from the scope of God's eternal mercy.آیه 37 سوره بقره از جامعترین تعبیرات قرآنی درباره پذیرش توبه انسان گنهکار از سوی پروردگار است. پرسش اصلی در این آیه آن است که «تَلَقی کلمات» به چه معناست و چه جایگاهی در فرایند توبه آدمی و خداوند دارد؟ تحقیق در این مسأله، معنا و مراحل «توبه» را در جایگاه آموزهای دینی با جنبههای اخلاقی، کلامی و عرفانی، تبیین میکند. بر پایه تفحص وتحقیق در لغت وبلاغت عربی، دیگر آیات قرآن و سخن مفسران و متکلّمان، چنین دریافت میشود که «کلمات» در بافت این آیه حقایقی است که در قالب واژهها پدیدار میشود، این حقایق ریشه در ربوبیت الهی دارد. آدمی این حقایق را «تلقی» میکند، تلقی گونهای دیدار وپذیرش دوسویه است و اختلاف قرائت موجود در آیه نیز این دوسویه بودن را تقویت میکند. پیش وپس از توبه آدمی، توبه خداوند بر آدمی است؛ توبه پیشین، توبه اِذن است؛ قرار دادن «کلمات» در صحنه اختیار انسان گنهکار. وتوبه پسین، پذیرش توبه بنده و به معنای اثر قرار دادن در توبه وی است. از این روی خداوند «توّاب» است، هر توبه آدمی با دو توبه خداوند همراه است. اختتام آیه، دو صفت خداوند را دربردارد: تواب و رحیم. تواب بودن خداوند بشارت به همه بندگان است و رحیم بودن خداوند هم بشارت است و همانذار؛ بشارت به توبهکنندگان که مهربانی خداوند را پذیرفتهاند، و انذار گنهکاران توبهناکرده که از سایه رحمت همیشگی خداوند برون رفتهاند.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103520190622The Isra'iliyyat in the Interpretation of Manhaj Al-Sadiqin with Emphasizing on the Story of Noah (PBUH) in Surah Hood (AS)اسرائیلیات در تفسیر منهج الصادقین با تأکید بر داستان نوح(ع) در سورۀ هود(ع)1391591259910.22054/ajsm.2021.7088.1069FAمیناشمخیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.نصرهباجیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20151122The issue of the origin of Isra'iliyyat among Muslims and its entrance to the fields of hadith, history, and interpretation is very important. With the beginning of the age of Compilation of Interpretation, many Isra'iliyyat that entered the field of Islamic culture, entered the interpretations, that Shiite interpretations were no exception to this matter. The method of interaction of Shiite commentators with Israeli traditions from the direction of bringing the document, criticism, and rejection have been different. The Basic injuries of this interpretive attitude go back to two matter: One, avoiding traditions documentary study and the other, avoiding meaning analysis and presenting them on definite traditions and rational reasons; As the heritage of the traditional culture of the Ahl al-Bayt (AS), It is a treasure against Isra'iliyyat and superstition. One of the Shiite interpretations Manhaj Al-Sadiqin Fi Elzame al-Mkhlefin Written by Mullah Fathullah Kashani in which Israeli traditions are seen. the commentator sometimes these traditions have brought for critique; but in some cases, especially in the stories of the prophets, such as the story of Prophet Noah (PBUH), has brought the Israeli traditions without any criticism. these traditions, in addition to the shortcomings of the documentary, also had weaknesses in terms of content and with the explicit text of the Qur'an, the hadiths of the Infallibles (AS) conflict with reason and science.موضوع پیدایش اسرائیلیات در میان مسلمانان و راهیابی آن به حوزههای حدیث، تاریخ و تفسیر، بسی درخور اهمیت است. با آغاز عصر تدوین تفسیر، اسرائیلیات بسیاری که وارد حوزهی فرهنگ اسلامی شده بود، به تفاسیر راه یافت که تفاسیر شیعه نیز از این امر مستثنا نبودند. شیوهی تعامل مفسران شیعی با روایات اسرائیلی از جهت ذکرسند، نقد و ردّ آنها متفاوت بودهاست. آسیبهای اساسی این رویکرد تفسیری، به دو امـر باز میگردد: یکی، پرهیز از بررسی سندی روایات و دیگری، پرهیز از تحلیل دلالی و عرضۀ آنها بر دلایل قطعی نقلی و عقلی؛ چنان که میراث فرهنگ روایی اهل بیت (ع)، گنجینهای علیه اسرائیلیات و خرافه است. یکی از تفاسیر شیعه، تفسیر«منهج الصادقین فی إلزام المخالفین» نگاشتۀ ملافتحالله کاشانی است که در آن روایات اسرائیلی به چشم میخورد. مفسر، گاهی این روایات را به منظور نقد آورده است؛ ولی در برخی موارد، مخصوصا در داستانهای انبیاء مانند داستان حضرت نوح(ع)، روایات اسرائیلی را بدون هیچ نقدی آوردهاست. این روایات افزون برکاستیهای سندی، از نظر محتوایی هم سستیهایی داشته و با نص صریح قرآن، احادیث معصومان(ع)، عقل و علم در تعارضاند.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103520190622The Role and Position of Human Thought in the Holly Qur'anجایگاه و حوزۀ تفکّر انسان در قرآن کریم1611821260010.22054/ajsm.2021.27671.1379FAداودمعماریاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران0000-0002-0097-2665خدیجهعباسعلی زادهکارشناسی ارشد علوم قران و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.Journal Article20171209One of the basic issues about thought is its place in human existence, in other words, finding the relationship between thought and human existence. In Islamic sources and teachings, especially Shiites, the intellect is considered as the most popular divine creature and esoteric messenger, and the basis of human personality and its distinction with other creatures is considered, and on the other hand, the most colorful role of the Holy Qur'an in shaping The human intellectual system is the presentation of the subject; That is, the Qur'an has introduced the most basic areas in which thinking and exploring are considered to illuminate the path of guidance and change in human individual and social life, areas such as the world of creation, divine laws, and historical developments. This article, in a descriptive-analytical method, while explaining the role and position of thought in the structure of existence from the perspective of the Holy Qur'an, analyzes the most important and fundamental areas and topics proposed by this revelation source for human thought and the advancement of human society.یکی از مسائل اساسی در باب فکر، جایگاه آن در وجود آدمی و به عبارت دیگر یافتن نسبت میان اندیشه و هستی انسان است. در منابع و معارف اسلامی و به ویژه شیعی از عقل به عنوان محبوبترین مخلوق الهی و رسول باطنی یاد و اساس شخصیت آدمی و وجه تمایز او با سایر موجودات تلقی شده و از طرفی پر رنگترین نقش قرآن کریم در شکلدهی به نظام فکری بشر، ارائه موضوع است؛ یعنی قرآن اساسیترین حوزههایی را که اندیشیدن و کاوش در آنها، روشنکننده راه هدایت و تحول آفرین در زندگی فردی و اجتماعی انسان تلقی می-شود، به بهترین شکل معرفی نمودهاست، حوزههایی مانند جهان خلقت، احکام الهی و تحولات تاریخی. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی ضمن تبیین نقش و جایگاه تفکر در ساختار وجود آدمی از منظر قرآن کریم، به واکاوی مهمترین و اساسیترین حوزهها و موضوعات پیشنهادی این منبع وحیانی برای اندیشه آدمی و پیشبرد جامعه بشری میپردازد.