دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103620190923Recitation of the Narrations of the Revelation of the First Verses of Surah Al-Hujuratبازخوانی روایات اسباب نزول آیات نخست سورۀ حجرات7351217310.22054/ajsm.2021.51277.1598FAداوداسماعیلیاستادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمحمدرضاحاجی اسماعیلیاستاد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200418The narrations of the causes of revelation have long been considered the focus of commentators and thinkers of the Qur'an and one of the tools for understanding the divine purpose. However, inflictions such as the conflict between the authenticity of the interpretive narrations and their content incompatibility with the context, history, and common sense are also evident in this part of the narrations, which deprives them of trust. In this paper, the narrations of the observer are due to the revelation of the first five verses of Surah Al-Hujurat. The reasons for the revelation of this surah, regardless of the differences in interpretations and differences between the narrators of the fourteen different types of narrations, are different. However, according to the content of the verses of their revelation, there is no doubt about the occurrence of a specific current that is not properly reported in the narrations. Also, some narrations are such that the possibility of correcting or distorting them based on verbal motives is not far from the mind.روایات اسباب نزول از دیرباز کانون توجه مفسران و اندیشمندان قرآنپژوه و از ابزارهای فهم مراد الهی به شمار آمده است. با اینحال آسیبهایی مانند وجود تعارض سندی روایات تفسیری با یکدیگر یا ناسازگاری محتوایی آنها با سیاق و تاریخ و اندیشۀ سلیم نیز متوجه این بخش از روایات است که موجب سلب اعتماد از آنها میگردد. در این پژوهش روایات ناظر بر سبب نزول پنج آیۀ نخست سورۀ حجرات در بوتۀ نقد قرار گرفته است. این روایات صرفنظر از اختلاف تعابیر و تفاوت راویان بالغبر چهارده گونه روایت متفاوت است که برخی نزول هر پنج آیه را مسبب از حادثهای خاص معرفی نموده و برخی دیگر برای دو یا چند آیه، سببی مجزا ارائه دادهاند؛ لذا در این پژوهش در کنار بررسی اسناد این روایات با ملاک قراردادن ظاهر و سیاق آیات به ارزیابی محتوایی هرکدام از آنها نیز پرداخته و به این نکته رهنمون شده است که هیچیک از این روایات چهاردهگانه بهطور مشخص ناظر به سبب نزول واقعی این آیات نیست هرچند با توجه به مضمون آیات، بیتردید نزول آنها در پی وقوع جریانی خاص رخداده که بهدرستی در روایات سبب نزول گزارش نشده است. همچنین برخی روایات بهگونهای است که احتمال تصحیف یا تحریف آنها بر اساس انگیزههای کلامی دور از ذهن نیست.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103620190923Comparative Analysis of the Effect of Ijtihad on the Interpretation of the Furat Kufi and Ayyashiتحلیل تطبیقی تاثیر میزان اجتهاد در تفسیر فرات کوفی و تفسیر عیاشی37701218210.22054/ajsm.2021.48444.1572FAزهرهاخوان مقدمدانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم، تهران، ایرانافشانبستاکچیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن، دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم، تهران، ایرانJournal Article20191220One of the characteristics of contemporary studies in the field of Islamic sciences is the confirmation of the root of Shiite intellectual and doctrinal identity and the recognition of gaps and shortcomings to compensate and prepare them. Among these works in the field of Qur'anic and Hadith sciences are the commentaries belonging to the third century and the early years of the fourth century, entitled the commentary of the Furat Kufi and Ayyashi. These two interpretations are among the narrations, which are considered as the first Shiite interpretations and include various narrations, especially narrated from the Imams (AS). Among the issues in the above-mentioned interpretations is the subject of ijtihad and its effect on the selection, arrangement, and the number of narrations related to each surah. Intellectual religion, indigenous conditions, and the era of the two commentators, such as Zaidiyyah's dominant tendency in Kufa during the Furat Kufi, his distance from Medina and lack of access to the Imam, political pressures and hardships, the age of occultation, attribution of infallibility to the companions of Kasa and evidence of Zayd ibn Ali in the document of the narrations of the interpretation of the Furat Kufi, is one of the citations of the predominance of Zaidiyyah method and attitude on the interpretation of the Furat Kufi. On the other hand, the proximity of Ayyashi to the Imamiyya Hadith Narration Center, the selection of the titles of the narrations in the interpretation of Ayyashi, etc., are among the issues that have been effective in selecting and writing the interpretation of Ayyashi. The huge difference in the number of narrations in each surah expresses a kind of involvement of ijtihad in writing their commentaries. In this paper, the contents of these two works are compared with the analytical-comparative method, different aspects of their interpretations are analyzed and its significant results are exposed to the readers.از ویژگیهای مطالعات دوران معاصر در حوزه علوم اسلامی، تأیید ریشهدار بودن هویت فکری و اعتقادی شیعه و بازشناسی خلأها و کاستیها برای جبران و تدارک آنها است. از جملة این آثار در گستره علوم قرآنی و حدیثی، تفاسیر متعلق به قرن سوم و سالهای آغازین قرن چهارم، با عنوان تفسیر فرات کوفی و تفسیر عیاشی است. این دو تفسیر از جمله تفاسیر روایی است، که از تفاسیر مأثور اولیه شیعه محسوب شده و مشتمل بر روایات مختلف خصوصاً روایات منقول از ائمه(ع) هستند. از جمله مسائل موجود در تفاسیر مذکور، موضوع اجتهاد و تأثیر آن در گزینش، چینش و تعداد روایات مربوط به هر سوره است. مذهب فکری، شرایط بومی و عصر زندگی آن دو مفسر مانند: گرایش غالب زیدیه بر کوفه در دوره زیست فرات، دوری وی از مدینه و عدم دسترسی به امام، فشارها و تنگناهای سیاسی، عصرغیبت، اختصاص عصمت به اصحاب کسا و وجود قرائن سندی از زیدبن علی در سند روایات تفسیر فراتکوفی از جمله استنادات غالب بودن روش و نگرش زیدیه بر تفسیر فراتکوفی است. از طرفی نزدیکی عیاشی به مرکز نقل حدیث امامیه، انتخاب عناوین روایات در تفسیر عیاشی و ... از جمله مسائلی بوده که در انتخاب و نگارش تفسیر عیاشی مؤثر بودهاست. اختلاف فاحش تعداد روایات ذیل هر سوره نوعی دخالت اجتهاد در نگارش تفاسیر نامبرده را بیان میکند.دراین پژوهش با روش تحلیلی– تطبیقی مندرجات این دو اثر مقایسه شده، وجوه مختلف تفاسیر نامبرده مورد واکاوی قرار گرفته و نتایج قابل توجه آن در معرض دید مخاطبان است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103620190923The Psychological Analysis of Gender Differences in Verses of Religious Laws with a focus on "Altruism"تحلیل تفاوتهای جنسیتی موجود در آیاتالاحکام از منظر ویژگی «دیگرخواهی»71951218510.22054/ajsm.2021.23377.1329FAشهلارحمانیدکتری الهیات، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانمیتراپورسینادانشیار فلسفه تطبیقی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20170711Reflection on gender indices derived from Verses of religious laws, represents that religious laws have been wisely legislated based on personal and physiological traits of men and women; such as their different structure reflects in their rights and establishes a close link between the legislative laws and the psychological structure of two sexes. The paper, with integrating issues of interpretation and psychological achievements and relying on the character of "altruism", which is the main source of the woman's personal traits in psychological investigations, analyzes gender differences in the verses of religious laws; the verses which related to "Idda" (three or four monthly periods), "Daraja" (grade) and "Ghavvamiyya" (protection). In this study, we conclude that the law of Idda, having the essence of obedience, have been associated to the gentle nature of women, and the phrase of "daraja" in the language of the Quran is indicative of the relative strength of the emotional aspect of women regarding men. Protecting and supporting of men also helps emotionally stable of women.تدبّر در شاخصهای جنسیتی برگرفته از آیاتالاحکام، گویای تشریع حکیمانۀ احکام بر اساس ویژگیهای شخصیتی و فیزیولوژیکی زن و مرد است به گونهای که این ساختار متفاوت در حقوق ایشان انعکاس مییابد و پیوند نزدیکی بین احکام تشریعی و ساختار روانشناختی دو جنس برقرار میکند. پژوهش حاضر با تلفیق مباحث تفسیری و دستاوردهای روانشناختی، و با توجه به خصیصۀ «دیگرخواهی»، که در تتبعات روانشناختی منشأ اصلی ویژگیهای شخصیتی زن شمرده میشود، به تحلیل تفاوتهای جنسیتی آیاتالاحکام در آیات مربوط به «عدّه»، «درجه» و «قوامیت» میپردازد. در این بررسی درمییابیم که تعبدی بودن حکم «عدّه» با ساختار لطیف زنان در ارتباط است؛ تعبیر «درجه» در لسان قرآن حاکی از قدرت تعقل و دور اندیشی مردان است که انتظار میرود در راستای مدارا با برخی تبعات منفی دیگرخواهی که ممکن است در برخی شرایط بر وجود زن عارض گردد، برای حسن معاشرت با زنان از خود نشان دهند؛ و قوامیت و حمایت مرد به ثبات عاطفی زن کمک میکند.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103620190923The Qur’anic Linguistic Creation in the Word "Al-Tahlukah" and its Relation to the Meaning of "Charity"آفرینش زبانی قرآن در واژۀ «التَّهلُکَه» و رابطۀ آن با معنای «انفاق»971241218310.22054/ajsm.2021.48244.1568FAزینبروستاییاستادیار زبان و ادبیات عرب، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایرانزهرامحمدی زادهکارشناسی ارشد تفسیر قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایرانJournal Article20191211The word "Al-Tahlukah", derived from the verb "Halakah" - rhyming with "Al-Taf'uolah" - is considered as a unique term with no counterparts in Arabic, conjugationally. Charity is the specific subject of verse 195 of the surah Al-Baqarah, in which this term is used. Encouraging individuals to charity, consequently, this verse hinders one from getting caught up in "Tahlukah" i.e., damnation and destruction. In interpreting this verse, various and even contradictory meanings have been provided, the most notable being avoiding excessive charity and complete refusal of charity which will both lead to damnation and destruction. Given the dependent meaning of this term with the charity in the aforementioned verse, to realize the scope of charity the precise meaning of "Tahlukah", besides the relation of these two concepts should be perceived. Hence, the significance of the meaning of "Tahlukah" becomes obvious. Using an analytical-descriptive method and a cognitive approach it is concluded that the meaning of the root "ha-la-ka" conveys a unique kind of destruction, especially because of its rare conjugational usage. On the other hand, the cognitive analysis of this verse confirms the interpretation which implies avoiding damnation and destruction as the result of the complete refusal of charity. Therefore, it is revealed that avoiding the destruction of any kind is gained through charity, be it denoting one's riches or life, the most precious property, which once denoted eternity is achieved.واژه «التَّهلُکَه» بر وزن «التَـّفعُلَه» از نظر صرفی واژهای خاص است و هیچ کلمه دیگری در زبان عربی با این وزن وجود ندارد. موضوع آیۀ 195 سوره بقره که این واژه در آن به کار رفته، انفاق است. آیه ضمن امر به انفاق از گرفتار شدن به تهلکه باز میدارد. تفسیرهایی متفاوت و گاه متناقض ذیل این آیه بیان شدهاست که از جمله مهم-ترین آنها امتناع از به هلاکت انداختن خود در اسراف یا امساک انفاق است. با توجه به وابستگی معنای این واژه با انفاق در آیه مذکور، برای شناخت حدود انفاق باید معنای دقیق تهلکه را دریافت، و اینکه چه ارتباطی میان هلاکت و انفاق وجود دارد؟ همین امر بیانگر اهمیت شناخت معنای تهلکه است. نتایج حاصل از بررسی ریشه واژه در قرآن، به روش تحلیلی- توصیفی و با رویکرد شناختی حاکی از آن است که معنای ریشه «هـ ل. ک.» نوع خاصی از نابودی را میرساند به ویژه که کلمه با این ساختار صرفی نادر به کار رفتهاست. از طرفی با تحلیل شناختی آیه، معنای دوم آیه یعنی خودداری از به هلاکت افکندن خود با امساکِ در انفاق تأیید میشود. با درک این معنا، این حقیقت به دست میآید که انفاق رهاییبخش انسان از هلاکت است؛ خواه انفاق مال و دارایی باشد و یا انفاق عزیزترین ثروت انسان؛ یعنی جان و عمر که با بذل آن در راه خداوند، جاودانگی حاصل میآید.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103620190923Discursive Stylistics of Unknown Structures (A case study of the Qur'an)سبکشناسی گفتمانی ساختارهای مجهول (جزء سیام قرآن کریم)1251491218410.22054/ajsm.2021.43296.1583FAابراهیمفلاحاستادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران0000-0003-3256-1729اعظمدهقانی نیسیانیدکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20200128Discursive stylistics analyzes literary texts from a discursive point of view and provides a new subject in cognitive studies by stepping in beyond the scope and entering into the field of discourse analysis. The most important components of discursive stylistics are discourse analysis based on the positional context of sentences, speech actions, and syntactic styles. On the other hand, irrelevant structures, often by elimination of an agent or actor, attempt to conceive of a concept beyond the apparent meaning of the sentence, and analysis of such structures by discourse analysis methods are of great importance in language. This paper attempts to do so, by using the descriptive-analytical method and relying on Michel Foucault's view Analyzes the non-realized structures of the thirteenth part through the discursive stylistics’ theory and, finally, shows that spoken action in the unknown structures of the juz thirty of Qur'an is more in line with the type of syntax and syntactic style of the sentences. And the Holy Qur'an, when speaking about horrific events, uses irrelevant sentences, falsifies sentences in irrelevant sentences, and emphasizes the event itself. In many cases, the purpose of emphasizing events in falsified sentences is to make people think and reflect on the event, and sometimes to awareness of the unaware people.سبکشناسی گفتمانی متون ادبی را از منظر گفتمانی مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد و با قدم نهادن در عرصههای فراتر از جمله و ورود به عرصه تحلیل گفتمان، موضوعی جدید در مطالعات سبک شناختی، فراهم آوردهاست. مهمترین مؤلفهها در سبکشناسی گفتمانی عبارتند از: تحلیل گفتمان بر اساس بافت موقعیتی جمله-ها، کنشهای گفتاری و سبکهای نحوی. از سویی ساختارهای مجهول غالباً با حذف عامل یا کنشگر، تلاش میکنند مفهومی فراتر از مفهوم ظاهری جمله نشان دهند و واکاوی اینگونه ساختارها با روشهای تحلیل گفتمانی، اهمیت فراوانی در زبان دارد. این مقاله در پی آن است با کمک روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر نظریه تحلیل گفتمان، ساختارهای مجهول جزء سیام را از طریق نظریه سبکشناسی گفتمانی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد، نتایج حاصل از تحقیق نشان دادهاست که کنش گفتاری در ساختارهای مجهول جزء سیام قرآن بیشتر، از نوع ترغیبی و سبک نحوی جملات همپایه است و قرآن کریم به هنگام سخن گفتن درباره رخدادهایی که وحشتآور است از جملات مجهول بیشتر استفاده میکند. در بسیاری از موارد، هدف تأکید بر رویدادها در جملات مجهول و واداشتن انسانها به تفکر و تأمل در رویداد و گاهی نیز هوشیار ساختن افراد غافل است.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-6616103620190923The Role of the Semantic Relations among the Verses in Tafsir-Al-Mizan with an Approach to Context Ruleنقش ارتباط معنایی آیات در تفسیر المیزان با رویکردی بر قرینۀ سیاق1511761218110.22054/ajsm.2021.49736.1586FAامان الهناصری کریمونددانشجوی دکتری تخصصی علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهیدچمران اهواز و مدرس دانشگاه0000-0002-1918-161Xقاسمبستانیدانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20200203One of the important components that Allameh Tabataba'I has considered in Tafsir-Al-Mizan is the semantic relations among the verses, which he has discovered by using Qur'anic evidence specially the context rules. By using library tools and written in a descriptive-analytical way, the current paper has reviewed one of the principles of the author of Al-Mizan in understanding the Qur'an. The result of this study shows that according to Allameh the most important and common semantic relations of verses exist among strong and meaningful relations such as Ta’alil (causality) relation among the verses (causation of a part of a verse for the other part of that verse, and causation of a verse by other verses), preparing to state a subject (a sentence for stating another sentence of the same verse and a verse for stating another verse), answering the existing and predetermined question, considering the absolute and conditional relation, generalization and specification relation (common generalization and specific generalization). For discovering Allah almighty’s purpose and providing the correct interpretation of verses, it is required to consider these relations.یکی از مؤلفههای مهم علّامه طباطبائی در تفسیر المیزان درنظرگرفتن روابط معنایی موجود در بین آیات میباشد که ایشان این روابط را با عنایت به قرائن قرآنی به ویژه قرینۀ سیاق کشف مینماید. مقالۀ پیشرو که با ابزار کتابخانهای و به روش توصیفی-تحلیلی نگارش یافته، به بررسی یکی از مبانی مؤلف المیزان (ارتباط معنایی آیات) در فهم قرآن پرداختهاست. حاصل این مطالعه چنین بیان میشود که از منظر علّامه مهمترین و رایجترین روابط معنایی آیات در گونههایی از روابط محکم و معناداری از جمله: رابطۀ تعلیل موجود در آیات (تعلیل قسمتی از آیه برای قسمت دیگر آن آیه و تعلیل یک آیه توسط آیهای دیگر)، مقدمهچینی برای بیان مطلبی (یک جمله برای بیان جملهای دیگر از همان آیه و یک آیه برای بیان آیۀ دیگر)، جواب به سؤال موجود و مقدّر (در همان آیه و در آیات دیگر)، در نظر گرفتن رابطۀ مطلق و مقید و رابطۀ تخصیص و تعمیم (تعمیم خاص و تخصیص عام) نهفته است که کشف مراد خداوند متعال و ارائۀ تفسیر صحیح از آیات، مستلزم در نظر گرفتن این روابط میباشد.