دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651620140923The commentators of the Holy Quran and methodical understanding of textمفسّران قرآن و فهم روشمندانه از متن734132710.22054/ajsm.2014.1327FAداوودمعماریاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوینفاطمهخامدادانشجوی دکتری دانشگاه اصول دین تهرانJournal Article20141123Abstract <br /><em>In religious language, God is superior existence and</em><em> not only the sacred essence of theology, but his attributes and </em><em>his word, in comparison to other creatures aren’t recognizable</em><em>. Revelation Verses although are the words of God, but addressed to one and in order to deliver him to perfection and real bliss and </em><em>only by regulated understanding will be absorbed into his divine nature</em><em>. Therefore, understanding the</em><em> revealed</em><em> te</em><em>xts and understanding God's purpose-real put the man in the correct knowledge direction and the real guidance. Common methods of understanding in the present age, is understanding the hermeneutic of text; </em><em>Contrary to the claims of some</em><em> based on non-Muslim countries initiative, from long basics and ways of them </em><em>employed by</em><em> Muslim scholars and commentators. This document will briefly survey the methodic understanding of commentators and no only hermeneutic of the divine word and results the interpretation of the Qur'an, sometimes it truly seems to be realistically feasible, Because a variety of factors are </em><em>effective</em><em> in interpreter understanding and often the difference in </em><em>commentators disagree</em><em> of </em><em>Interpretation of verses and understanding the Quran educations relates to</em><em> the presence or absence and severity and weakness of these factors in </em><em>preparations</em><em> of interpretation of any commentators, factors such as</em><em>literature of verses and their rhetoric, text geography (space and </em><em>revelation of</em><em> the verses), commentator’s</em><em> character and his viewpoints and age.</em>چکیده <br /><em>خداوند در زبان دینی، وجود برتر است و نه تنها ذات مقدّس، بلکه صفات و کلام او را در قیاس با سایر موجودات نمیتوان شناخت. آیات وحیانی هرچند کلام خدا، امّا خطاب به آدمی و برای رساندن او به کمال و سعادت حقیقی محسوب میشوند و فقط با درک و فهمی دارای ضابطه جذب فطرت الهی وی خواهند شد. لذا فهم متن وحیانی و درک مراد جدّی خداوند، انسان را در مسیر آگاهی صحیح و هدایت واقعی قرار میدهد. از روشهای رایج فهم در عصر حاضر، فهم هرمنوتیکی از متن است که برخلاف ادّعای برخی مبنی بر ابتکار آن از سوی غربیان، از دیرباز مبانی و روشهایی از آن توسّط مفسّران و اندیشمندان مسلمان به کار گرفته شده است. این نوشتار به بررسی اجمالی فهم روشمندانه، و نه صرفاً و اصطلاحاً هرمنوتیکی، مفسّران از کلام الهی پرداخته، نتیجه میگیرد که تفسیر قرآن گاه به راستی امری سهل و ممتنع مینماید؛ زیرا عوامل گوناگونی در فهم مفسّر دخیل و مؤثّرند و دلیل اختلاف نظر مفسّران در تفسیر آیات و فهم معارف قرآن اغلب به حضور یا عدم حضور و شدّت و ضعف این عوامل در مقدّمات تفسیر هر یک ارتباط دارد، عواملی مانند ادبیّات آیات و بلاغت آن، جغرافیای متن (فضا و اسباب نزول آیات)، شخصیّت مفسّر، دیدگاهها و زمانة او.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651620140923Position of geographic studies in interpretive votes of Allama Tabataba’iجایگاه مطالعات جغرافیایی در آراء تفسیری علاّمه طباطبائی(ره)3566132810.22054/ajsm.2014.1328FAطاهرهامین طباطباییاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم واحد تهرانحسینافسر دیردانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانJournal Article20150105Abstract <br /><em>Tafsir Al-Mizan that is one of the Comprehensive interpretations of the Shia in the Contemporary era is the work of Allameh Tabataba’i. </em><em>Due to the nature of the contemporary this interpretation,</em><em>the question</em><em> is whether he used the new sciences among geography science or not? Since God mentioned natural phenomena such as the Earth, sky, wind, rain, cloud and Etc. in many verses, to understand some of these verses needs to know the geography science.</em><em>Allameh Tabataba’i in numerous cases</em><em> to clarify</em><em> the meaning of some verses has been used of the geography science and Coordination of scientific literature in the context of verses, the literal meaning of the verses and verses appear is the principles of Allameh in Interpretation. Sometimes he has been entered in this science branch by </em><em>physiography (</em><em>Natural geography)</em><em> (Concepts such as Qblehyaby, night and day, Geology and …) and sometimes by </em><em> historical</em><em> geography of the Quran ( such as </em><em>Zv Alqrnyn, Holy Land, Land Features Aad, The geographical situation of the cave dwellers cave)</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>تفسیر المیزان اثر علاّمه طباطبائی یکی از تفاسیر جامع شیعه در دوران معاصر میباشد. با توجّه به معاصر بودن این تفسیر، مسأله این است که آیا ایشان به علوم نوین از جمله علم جغرافیا در تفسیر آیات توجّه کردهاند یا خیر؟ از آنجا که خداوند در بسیاری از آیات قرآن از پدیدههای طبیعی مثل زمین، آسمان، باد، باران، ابر و ... نام برده، فهم پارهای از این آیات نیازمند دانستن علم </em><em>ج</em><em>غرافیا میباشد. علاّمه طباطبائی در موارد متعدّدی از این دانش ذیل برخی آیات برای روشن شدن معنای آیات کمک گرفته است و در تفسیر آیات بیشماری از قرآن کریم، از علم جغرافیا مدد جسته است. ایشان گاه در شاخة جغرافیای طبیعی (مباحثی چون؛ قبلهیابی، شب و روز، زمینشناسی و ...) و گاه در شاخة جغرافیای تاریخی (ذوالقرنین، سرزمین مقدّس، ویژگی سرزمین قوم عاد، وضعیّت جغرافیایی غار اصحاب کهف) وارد این حوزة علمی شده است.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651620140923The principles of knowing of addressee in Nahj al-Balagha according to Imam Ali's viewpointاصول مخاطبشناسی از دیدگاه امام علی(ع)در نهجالبلاغه6786132910.22054/ajsm.2014.1329FAمنیرهفرضی شوباستادیار دانشگاه گلستان، گرگانفرشتهفرضی شوباستادیار دانشگاه گلستان، گرگانزهرهشاه قاسمیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهرانJournal Article20141022Abstract <br /><em>Human relationship is foundation stone of human societies. Every communication includes at least three components: the speaker (the sender of message) message (speech- text) and the</em><em>audience (the receiver of the message).</em><em> Therefore, the purpose of communication is to convey a message. In order to give the audience a message in the best way, each speaker requires the information regarding the audience that according to that information, offer the content of message into reasonable and effective structure. </em><em>Nahj al-Balagha</em><em> consists of series of religious message that is aimed at people with different characteristics. However, all the great Arabic and Persian lecturers express that conveying a message in this book has been done in the successful and admirable way, and after Quran, it is regarded as a masterpiece of Arabic literature, because of accurate and effective criteria adopted for categorizing the audience.</em><em> This study examines these criteria based on </em><em>Nahj al-Balagha</em><em>.</em>چکیده<br /> <em>ارتباط میان انسانها سنگ بنای جامعة انسانی است و هر ارتباطی حدّاقل از سه مؤلّفة متکلّم (ارسالکنندة پیام)، پیام (متن/ کلام)، مخاطب (دریافتکنندة پیام) تشکیل میشود. هدف از برقراری ارتباط نیز نقل و انتقال پیام است. هر متکلّم برای اینکه پیام خود را به بهترین شکل به مخاطب ارایه کند، نیازمند آن است که اطّلاعاتی در مورد مخاطب داشته باشد و بر مبنای آن اطّلاعات، به محتوایی که در دست دارد، شکل و ساختاری منطقی و اثربخش بدهد. کتاب نهجالبلاغه مجموعهای متشکّل از پیامهایی دینی و اخلاقی است که خطاب به مردمی با ویژگیهای گوناگون بسیار بیان شده است، با وجود گوناگونی پیامها و مخاطبانِ این کتاب، همة سخنوران بزرگ ادبیّات عربی و پارسی برآنند که انتقال پیام در این کتاب به شکلی تحسینبرانگیز صورت گرفته، به گونهای که آن را بزرگترین شاهکار ادبیّات عربی پس از قرآن قرار داده است، چرا که شاخصهها و معیارهایی صحیح و مؤثّر را برای تقسیمبندی مخاطبان به کار برده است. این پژوهش با سیری در نهجالبلاغه به جستجوی این شاخصهها میپردازد. شاخصههایی که از نظر جامعیّت و روشمندی در تمامی ادوار قابل استفاده و با حذف مواردی که با نقش سنّتی مخاطب در دورة اوّلیّة اسلام در تضاد است ـ کاملاً بر اصول علمی مبحث مخاطبشناسی در علم ارتباطات قابل تطبیق است.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651620140923Personality specification of managers from the view of Quran and Nahj al-Balaghaویژگیهای شخصیّتی مدیر از منظر قرآن و نهجالبلاغه87108133010.22054/ajsm.2014.1330FAحسام الدینخلعتبریاستادیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهرانفریباصدارتسطح سوم حوزة علمیّه، تهرانJournal Article20141022Abstract <br /><em>Islamic management is based on religion word view and needed necessities for Islamic society.so we have to know the specification that are related to creation and human's nature. Without a doubt such aspects should be search in Quran and Nahj al-Balagha and other holy innocent words.in this regard, this lecture has expressed the definition of manager and management and it's been determined that what we receive from mangers behavior is the definition of management and manager is who has the ability of leading peoples activities to reach specific goals. The following is related to manager's personality such as faith and piety and it has tried to focus on Quran and Nahj al-Balagha morality. And also it has mentioned from the great commentator and other professionals</em>چکیده<br /> <em>مدیریّت اسلامی مبتنی برجهانبینی دینی و از الزامات جامعة اسلامی است. بنابراین، باید به دنبال شناخت ویژگیهایی بود که با خلقت و فطرت انسانی همساز و متقارن باشد. بیشک چنین معیارهایی را باید در قرآن و نهجالبلاغه و کلام معصومین، علیهمالسّلام، جستجو کرد. در این راستا، در مقالة حاضر، به تعریف مدیر و مدیریّت پرداخته شده است و معلوم شده که آن مفهوم ذهنی که از مجموع رفتار مدیران درک میکنیم، مدیریّت نام دارد و مدیر کسی است که میتواند فعّالیّتهای افراد را برای رسیدن به هدف یا اهداف معیّنی هماهنگ و به صورت شایستهای سازمان دهد. در ادامه به شناخت ویژگیهای شخصیّتی مدیر، از جمله ایمان، تقوا و ... پرداخته و تلاش شده است که دیدگاه قرآن و نهجالبلاغه دراین زمینه، مورد توجّه قرار گیرد. همچنین از نقطه نظر مفسّران عالیمقام و صاحبنظران نیز استفاده شده است.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651620140923The Solutions of the Quran for Economic prosperityراهکارهای قرآن برای رونق اقتصادی109130133110.22054/ajsm.2014.1331FAصمدعبدالهی عابددانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریزمهریقبادیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریزJournal Article20140915<em>Today, the production and distribution tools have been developed leading to complicated economic relations. Every country tries to improve its economic position restricting the economic sphere against its rivals, the importance of which will be realized when the impact of economy on politics and culture is reviewed. In the present world community, any country whose economy is weak is forced in some cases to undergo the political and cultural attacks of the owners of economy. In this case, the countries suffering from a weak economy should embark on the two basic tasks: reinforcement of production and fortification of the structures of economy, and resistance against the political-cultural pressures imposed by the rivals in order to preserve its identity. Our aim is to reconsider the ways we can employ the factors that the Quran offers to the society in order to have a prosperous economy and to form the modern Islamic civilization and practically use them. Therefore, we try through this essay to present some solutions of the Quran and traditions to overcome the economic difficulties of the society.</em>چکیده<br />در دنیای امروز که ابزار تولید و توزیع پیشرفت کرده، روابط اقتصادی به شدّت پیچیده شده است و هر کشوری برای بهبود وضع اقتصادی خود تلاش میکند، به طوریکه هر روز عرصه را برای رقیبان خود تنگتر میسازد و اهمیّت این امر وقتی مشخّص میشود که تأثیرهای اقتصاد را بر سیاست و فرهنگ مشاهده کنیم. در جامعة جهانی امروز کشوری که اقتصاد آن ضعیف باشد، ناچار در مواردی مجبور است زیر بار تهاجم سیاسی و فرهنگی صاحبان اقتصاد باشد. در این مورد، کشورهایی که اقتصاد ضعیف دارند، دو کار اساسی باید انجام دهند و آن، تقویت تولید و استحکام بُنیههای اقتصادی و نیز مقاومت در برابر فشارهای سیاسی و فرهنگی رقیبان برای حفظ هویّت خود است. حال هدف ما این است که بررسی کنیم، چگونه میتوان با استفاده از مؤلّفههایی که قرآن به جامعه ارائه میدهد، اقتصادی موفّق داشته باشیم و تمدّن اسلامی معاصر را شکل دهیم و به صورت عملی مورد استفاده قرار دهیم. بنابراین، در این جستار سعی خواهد شد تا پیشنهادهایی از قرآن کریم و روایات ارایه شود تا بر مشکلات اقتصادی جامعه فایق آییم.دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651620140923Tawallá (Friendship) and Tabarrá (Hatred) in Islam and its obsoletness in Islamic nationبررسی تولّی و تبرّی در اسلام و مهجوریّت آن در امّت اسلامی131150133210.22054/ajsm.2014.1332FAمحمد رضاابراهیم نژاددانشیار دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20141022Abstract <br /><em>According to Islam, Life and prosperity of Muslim and the Muslim Ummah (Nation) depends on knowing Fryzah (obligation) Tavall'a (Friendship) and Tabarr'a (Hatred) and commitment to it.</em><em>Therefore, Islamic scholars</em><em> study it</em><em> in dogmatic theological issues.</em><em>Verses of the Qur'an and the leaders of God's character have explained with emphasis the importance of </em><em>Tawallá</em><em> and Tabarr'a and cases of each of the orders, including the friendship of the Ahlul Bayt (AS) and their friends and followers and aversion or hatred of the infidels, and </em><em>Nawāsib</em><em> and friendship or aversion to the reformers and corrupters.</em><em>In addition, the pleasant interaction to non-Muslims has always been emphasized. What is regrettable, obsoleteness of Fryzah of Tavall'a and Tabarr'a among Muslims and neglect and indifference of the Muslim Ummah is about the damages and losses that it had been entered from this area on Islam and Muslims.</em><em>The factors leading to this situation are different, the government of corrupt Umayyad's and </em><em>Abbasid</em><em>, deviant sects including Murji'ah’’, intellectual and political movements of liberalism and Freemasons in recent times, have the most important role in this field. No doubt, reform the Islamic Ummah and its promotion depends on</em> <em>regeneration of Faryzeh or obligation of Tavall'a and Tabarr'a through knowing and commitment to it and insight of Islamic Ummah</em> <em>than above factors and encounter with them.</em>چکیده<br /> <em>از نظر اسلام، حیات و سعادت فرد مسلمان و امّت اسلامی در گرو شناخت فریضة «تولّی و تبرّی» و التزام به آن است</em><em>. بدین لحاظ علمای اسلامی آن را در مباحث کلامی بررسی میکنند. آیات قرآن کریم و سیرة پیشوایان الهی، اهمیّت و موارد هر یک از اوامر تولّی و تبرّی، از جمله تولّی نسبت به اهل بیت(ع) و دوستان و پیروان آنان و تبرّی نسبت به کفّار، و ناصبیان و نیز تولی و تبرّی نسبت به مصلحان و مفسدان را با تأکید تبیین نموده است. در کنار آن، تعامل شایسته نسبت به افراد غیرمسلمان نیز همواره مورد تأکید بوده است. آنچه موجب تأسّف است، مهجوریّت فریضة «تولّی و تبرّی» در میان مسلمانان و غفلت و بیتفاوتی امّت اسلامی نسبت به آن و خسارتها و زیانهایی است که از این ناحیه بر اسلام و مسلمیانان وارد شده است. عواملی که باعث این وضعیّت شده، مختلف است و حکومتهای فاسد بنیامیّه و بنیعبّاس، فرقههای انحرافی از جمله «مرجئه» و جریانهای فکری و سیاسی لیبرالیسم و فراماسون در زمان معاصر، بیشترین نقش را در این زمینه داشتهاند. بیشک اصلاح امّت اسلامی و اعتلای آن نیز در گرو احیاء فریضة «تولّی و تبرّی» از طریق شناخت و التزام به آن و بصیرت یافتن امّت اسلامی نسبت به عوامل فوق و مواجهه با آنهاست.</em>دانشگاه علامه طباطباییسراج منیر2228-661651620140923A Dimension Analysis of Responsibility in Islamic Lifestyleتحلیل ابعادشناسانة مسئولیّتپذیری در سبک زندگی اسلامی151170135710.22054/ajsm.2014.1357FAمهدیسبحانی نژاددانشیار دانشگاه شاهدحسننجفیدانشگاه شاهدJournal Article20140916Abstract <br /><em>Responsibility</em><em>plays</em><em>an important role</em><em> in the personal and social progress as well as guiding and the building of the prosperous life of human. The purpse of this article is analyzing of the dimensions of responsibility in Islamic lifestyle and </em><em>its </em><em>method</em><em> is</em><em>descriptive-analytical</em><em>.</em><em> In order to collect the necessary data</em><em> in achieve</em><em>the research objectives</em><em>, we reviewed available resources related to the research and the data were collected by using forms of taking notes and finally, </em><em>the data</em><em>have been</em><em>analyzed with</em><em>qualitative</em><em>methods.</em><em> The results of this reserch show that the knowledge design of responsibility </em><em>can be explained</em><em>in four dimensions</em><em> including; </em><em>Religious</em><em>, </em><em>personal, social</em><em> and environmental. </em><em>And operation of</em><em>any of the</em><em>responsibilities</em><em> and operationalizing each of these </em><em>responsibilities</em><em> is effective in Islamic lifestyle and leads to a clean life in various aspects.</em>چکیده <br /><em>مسئولیّتپذیری در پیشرفت فرد و جامعه و نیز هدایت و سازندگی حیات سعادتمندانه آدمی، نقش مهمّی را ایفا میکند.هدف مقاله حاضر، تحلیل ابعاد مسئولیّتپذیری در سبک زندگی اسلامی است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی میباشد. به منظور گردآوری دادههای لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط با موضوع پژوهش و با استفاده از فُرمهای فیشبرداری از منابع، گردآوری و با شیوههای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که هندسة معرفتی مسئولیّتپذیری در چهار بعد اعتقادی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی قابل تبیین است و عملیّاتی ساختن هریک از مسئولیّتها، به نحوی در ساختار زندگی به سبک اسلامی مؤثّر هستند و حیات طیّبه را برای آدمی در مراتب گستردة آن پدید میآورند</em>.