بررسی و نقد شیوة تدبّر سوره‌محور

روح الله محمدعلی نژاد عمران؛ حمید نصرتی؛ فرزاد دهقانی

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1399، صفحه 7-29

https://doi.org/10.22054/ajsm.2021.57375.1658

چکیده
  کلیدهای فهم قرآن کریم، بسیار هستند و هر شخص با توجه به درک خود و سطح دانشی که دارد، به نحوی می‌تواند از این دریای بیکران استفاده کند. این کتاب الهی از عموم مردم خواسته به هر شکلی که می‌توانند، قرآن را فهمیده و در زندگی خود پیاده کنند. تفکّر، تعقّل، تفقّه و... . یکی از راه‌های فهم قرآن کریم، تدبّر در آن است که در عصر حاضر با استقبال چشمگیر ...  بیشتر

تطبیق جایگاه زن در نهاد خانواده از منظر اسلام و فمینیسم

صالح حسن زاده

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1399، صفحه 31-64

https://doi.org/10.22054/ajsm.2021.51503.1601

چکیده
  تفکرات فمینیستی، تمام حقیقت انسان را منحصر در جسم او می‌داند. بنابراین با مشاهده تفاوت‌های جسمانی دو جنس، انسان‌ها را به دو گروه متفاوت و حتی مقابل هم تقسیم می‌کند: مرد دارای قوای جسمانی برتر، اصل انسانیت، و زن با ضعف جسمانی، انسان تابع و پیرو مرد. در این نوع انسان‌شناسی، مطالبه حقوق برابر، تنها در صورتی موجه به نظر می‌رسد که هرگونه ...  بیشتر

مطالعۀ محورهای سورۀ شوری با رویکرد سوره‌شناسی

مائده جعفری؛ سیدمجید نبوی

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1399، صفحه 65-90

https://doi.org/10.22054/ajsm.2021.53503.1617

چکیده
  سورۀ شوری، چهل و دومین سوره و یکی از هفت سورۀ «حوامیم» در قرآن است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که این سوره دارای چه محورهای موضوعی است؟ و درباره چه مسائلی بحث می­کند؟ در این نوع پژوهش‌ها، هر سوره به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار می­گیرد و در موارد ارتباط یک سوره با دیگر سوره­ها تبیین می­شود و در نهایت جایگاه ...  بیشتر

نقد دیدگاه ابوالکلام آزاد در معرفی کورش به عنوان ذوالقرنین

سیدمحمدرضا میرسید

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1399، صفحه 91-118

https://doi.org/10.22054/ajsm.2021.57374.1657

چکیده
  قرآن کریم در آیات 83 تا 98 سوره کهف به شخصیت ذوالقرنین اشاره کرده­است. یافتن مصداق واقعی ذوالقرنین همواره دغدغه مفسرین و قرآن پژوهان بوده­است. ابو­الکلام آزاد با تتبع در تورات و بررسی تاریخ ایران باستان به این نتیجه رسیده که کورش کبیر پادشاه ایران همان ذوالقرنین قرآن است. فرازهایی از کتاب مقدس، دیهیم شاخ گونه تندیس دشت مرغاب، جنگ­های ...  بیشتر

موضوع‌له حقیقی الفاظ قرآنی با محوریت دیدگاه علّامه‌ طباطبائی

نسرین انصاریان؛ محمد فلاحی قمی؛ حسین شیر افکن

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1399، صفحه 119-142

https://doi.org/10.22054/ajsm.2021.58815.1681

چکیده
  بسیاری از معارف ­دینی و دستورات ­زندگی در دین ­اسلام، از قرآن­ کریم به عنوان ثقل ­اکبر به دست می­آید از این رو شناخت آموزه­های ­قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان به­ویژه اندیشمندان­ علوم ­قرآنی بوده و هست؛ اولین گام برای رسیدن به این هدف شناخت موضوع­له و معانی­ حقیقی الفاظ ...  بیشتر

گونه‌شناسی روایات امام صادق علیه‌السّلام با تکیه بر مسند ایشان

زهرا صدیقین؛ محسن صمدانیان؛ محمدرضا حاجی اسماعیلی

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1399، صفحه 143-166

https://doi.org/10.22054/ajsm.2021.57410.1659

چکیده
  تأمل در منابع روایی شیعه، حاکی از آن است که روایات منقول از امام صادق(ع) از دیگر امامان به مراتب بیشتر است. بررسی دلائل کثرت این روایات و گونه­شناسی آن، بن­مایۀ این پژوهش است. بر این اساس ابتدا مقتضیات زمان امام و خط مشی ایشان در موقعیت‎های مختلف بررسی شده و سپس احادیث وارده از امام و آمار و نمودار آن با تکیه بر کتاب «مسند امام ...  بیشتر

ماهیّت تدبّر موضوعی در قرآن کریم

علی رضا لک زایی؛ ابوالقاسم عاصی مذنب؛ محمدرضا شایق

دوره 11، شماره 38 ، فروردین 1399، صفحه 167-194

https://doi.org/10.22054/ajsm.2021.56298.1649

چکیده
  ساختار ویژۀ قرآن اقتضا می­نماید که به منظور دسترسی به نظر قرآن پیرامون موضوعات مختلف، باید نگرشی هماهنگ و جامع به آیات آن داشت. معارف قرآن کریم دارای مراتب و درجات مختلف است؛ تدبّر، تفسیر و تأویل از مهم­ترین راه­های فهم قرآن می­باشد. بین این سه واژه­، رابطۀ عموم و خصوص و اخص برقرار است؛ عموم مردم از طریق تدبّر، به گوهرهای موجود ...  بیشتر