1. امامت از دیدگاه شیعۀ دوازده امامی با تکیه بر براهین عقلی و آیات و روایات

محمدحسین بیات

دوره 4، شماره 12 ، پاییز 1392، صفحه 7-34

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.1

چکیده
  مسألة امامت از دیرباز مطمح نظر متکلّمان و مفسّران نامدار اسلامی بوده است. فرقه‌های اسلامی در هیچ یک از مسائل دینی به سان مسألة امامت اختلاف نظر نداشته‌اند. علمای نام‌آور اسلامی، اوّلاً به دو فرقۀ بزرگ شیعه و اهل سنّت تقسیم شدند که جمیع فرقه‌های شیعه در تعیین امام، قائل به نصّ شدند، لیکن همۀ فرقه‌های اهل سنّت قائل به بیعت و اجماع ...  بیشتر

2. منابع فرهنگ متعالی از منظر قرآن کریم

محسن میری

دوره 4، شماره 12 ، پاییز 1392، صفحه 35-68

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.14

چکیده
  اصلاح فرهنگ موجود و تلاش برای ایجاد فرهنگ مطلوب لازمة هر گونه برنامه تحوّل‌آفرین برای رشد بشر است و یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این زمینه بکارگیری منابع مناسب برای تأثیر در فرهنگ می‌باشد. این پژوهش با روش تحلیلی ـ استنباطی جهت استنباط از قرآن کریم و با مطالعة کتابخانه‌ای جهت بهره‌گیری از دیدگاه‌های برخی از صاحب‌نظران در زمینة فرهنگ ...  بیشتر

3. قرآن و جامعة آرمانی

علی سروری مجد

دوره 4، شماره 12 ، پاییز 1392، صفحه 35-89

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.18

چکیده
  یکی از اهداف بلند قرآن کریم ایجاد زندگی نیکو یا جامعة آرمانی بوده است. البتّه اصطلاح مدینة فاضله یا جامعة آرمانی در قرآن یا متون روایی وجود ندارد، بلکه ریشه در تعالیم انبیا دارد و مجموعة آیات و روایاتی که دربارة اهداف و کیفیّت زندگی مطلوب بشری سخن می‌گوید، ما را به این سمت و سو هدایت می‌کند. از نظر قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نه تنها ...  بیشتر

4. نحوة برخورد با بُغات در فقه با تکیه بر قرآن کریم

صالح حسن زاده

دوره 4، شماره 12 ، پاییز 1392، صفحه 91-118

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.19

چکیده
  در منابع اسلامی، کلمة «بغی» را به معنای «ظلم و تعدّی بدون حق، یا قیام و شورش» معنا کرده‌اند و منشاء انتخاب این معنی، آیة شریفة (الحجرات/9) می‌باشد. این آیه، هرچند اختصاص به قتال و نبرد و جنگ دارد، امّا از آنجاییکه جنگ به غیر حق یکی از جرائم سیاسی می‌باشد، می‌توان دانست که مراد از «بغی» در این آیه جُرم سیاسی است. روایات ...  بیشتر

5. مهارت غلبه بر نَفْس امّاره در قرآن

غلامرضا رئیسیان؛ عبدالعلی پاکزاد

دوره 4، شماره 12 ، پاییز 1392، صفحه 119-148

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.20

چکیده
  آدمی در مسیر تکاملی خود به سوی خداوند، به جهت دارا بودن طبیعت مادّی (شهوانی)، با نَفْس امّاره که امرکننده به زشتی‌ها و پستی‌ها می‌باشد، همیشه در ستیز است. این نوشتار با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی در پی ارائة مهارت‌های قرآنی غلبه بر نَفْس امّاره است که انسان‌ها در پرتو آن(مهارت‌ها) می‌توانند بر نَفْس امّاره فائق آیند و از آن در رشد و ...  بیشتر

6. جامعیّت تفسیر المیزان

سید صدرالدین طاهری

دوره 4، شماره 12 ، پاییز 1392، صفحه 149-164

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.21

چکیده
  تفسیر المیزان تألیف استاد علاّمه سیّد محمّدحسین طباطبائی، دارای سه ویژگی عمده است که آن را در بین تفاسیر شیعه و اهل سنّت ممتاز ساخته است: خلوص، جامعیّت و ابتکار. ویژگی «خلوص» پیشتر توسّط نگارنده تشریح شده است و بیان ابتکارات علاّمه در تفسیر قرآن موضوع چندین مقالة دیگر تواند بود. امّا «جامعیّت» بر حسب نگاه این مقاله دو جنبه ...  بیشتر

7. کرامت انسان در سیرة امام رضا (ع)

محسن نورایی؛ حدیثه سلیمانی

دوره 4، شماره 12 ، پاییز 1392، صفحه 165-179

http://dx.doi.org/10.22054/ajsm.2014.22

چکیده
  شناخت انسان و بررسی ابعاد و شئون مختلف او مورد اهتمام ادیان، مکاتب و شماری از رشته‌های علوم بشری است. «کرامت ذاتی انسان» به معنای شرافت، بزرگی و والایی او، نقطة تلاقی بسیاری از انگاره‌های انسان‌شناسانه است. نوشتار پیش رو، پژوهشی کتابخانه‌ای و اسنادی است که به روش توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته است و می‌کوشد تا با تمرکز بر سیرة ...  بیشتر