عناصر اعتقادی از نگاه قرآن و عهد جدید

عباس اشرفی؛ سهیلا رضایی

دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/ajsm.2011.5476

چکیده
  مراد از کارکرد دین، مطلق خدمات و آثار دین در جامعه می‌باشد که این مقاله با هدف استخراج نگاه دینی به مقوله‌ی کارکرد اعتقادی دین از منظر قرآن و عهد جدید نگاشته شده و در آن نوع نگرش این ادیان نسبت به کارکرد اعتقادی دین به‌شیوه‌ی تطبیقی بررسی شده است. عهد جدید و قرآن در این نکته اشتراک دارند که تنها خدای واحد خالق، معبود و قابل پرستش است، ...  بیشتر

بررسی و نقد دیدگاه ابن‌عربی در باب خلافت و امامت

محمد حسین بیات

دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 25-66

https://doi.org/10.22054/ajsm.2011.5477

چکیده
  دیدگاه ابن‌عربی در باب خلافت و امامت بعد از رحلت رسول اکرم (ص) از ویژگی خاصّی برخوردار است. وی نخست به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که خواننده می‌پندارد مقصود وی، امامت و خلافت عرفانی می‌باشد و ربطی به دیدگاه‌های کلامی شیعی و سنّی در این باره ندارد، لیکن بعد از بررسی و دقّت نظر معلوم می‌شود که وی با شیوه‌ی خاصّ خود، در نهایت دیدگاه کلامی ...  بیشتر

قرآن، جهانی‌سازی و جهانی‌شدن

محمدرضا آرام

دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 67-114

https://doi.org/10.22054/ajsm.2011.5478

چکیده
  این روزها، دغدغه و اضطراب جهانی‌شدن، مشغله‌ی ذهنی بسیاری از متفکّران عرصه‌ی سیاست، اقتصاد و غیره را تشکیل می‌دهد و همه به‌نوعی از دید خود به این مقوله پرداخته و آن را رد یا قبول می‌کنند و آنچه در این مقوله به‌فراموشی سپرده شده یا حدّاقل کمتر توجّه شده است، توجّه به نقش قرآن کریم و جایگاه آن در این معرکه است. این پژوهش می‌کوشد تا ...  بیشتر

مفهوم‌شناسی سکینه در قرآن

مریم فرهادی

دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 115-154

https://doi.org/10.22054/ajsm.2011.5479

چکیده
  قرآن کریم به عنوان هادی و راهنمای بشر در همه‌ی مراحل زندگی، تمامی نیازهای بشر را مدِّ نظر خود قرار داده و آنها را به شکل کامل بیان فرموده است. یکی از این نیازهای بشر، نیاز به داشتن آرامش در مسیر زندگی است. این نیاز در دوران حاضر به قدری مورد توجّه بشر قرار گرفته است که بسیاری از تلاشهای خود را بدان سو معطوف کرده و هزینه‌های بسیاری نیز ...  بیشتر

چهره‌ی شقاوت در قرآن کریم

کریم علی محمدی؛ فاطمه بابایی

دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 155-182

https://doi.org/10.22054/ajsm.2011.5480

چکیده
  قرآن کریم در آیه‌ی 105 سوره‌ی هود انسان‌ها را به دو گروه سعید و شقی تقسیم می‌کند. « شقاوت عبارت است از محرومیت و نداشتن خیر». اُسوه نیز به معنی الگو، مقتدا و سرمشق و ... می‌باشد، امّا تأسّی به معنی پیروی کردن از اعمال و رفتار دیگران می‌باشد. یادآوری می‌شود که یکی از شیوه‌های تربیتی قرآن، شیوه‌ی الگودهی است و با توجّه به سهولتِ ...  بیشتر

تأثیر قرآن و حدیث بر دیوان آیت‌الله غروی اصفهانی

محمد فولادی

دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 183-216

https://doi.org/10.22054/ajsm.2011.5481

چکیده
  یکی از صاحب‌ذوقان صاحب‌نظر که از تخصّص روایی، قرآنی، فقهی و اصولی خود در اشعار حسینی بهره گرفته و در دیوان شعر خود، احساسات ناب و شور و شعور خود را با بهره‌گیری از مضامین قرآن و حدیث و درآمیختن آن با صنایع ادبی و جنبه‌های هنری زبان، نسبت به سالار شهیدان و حوادث عاشورایی و کربلایی به شیوایی بیان کرده، آیت‌الله غروی اصفهانی است و عمده‌ی ...  بیشتر

سرِّ حدیث شریف «لَولاَک لَمَا خَلَقتُ الأَفلاکَ»

محمد آهی

دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 217-238

https://doi.org/10.22054/ajsm.2011.5482

چکیده
  در میان معارف الهی معارف اهل بیت علیهم‌السّلام به‌طور عموم و نبی اکرم (ص) به طور خاص از راز و رمزهایی برخوردار است که درک آنها به آسانی میسّر نیست. تبیین و تحلیل عقلی این معارف از اولویّت‌های پژوهشی است، از این رو در این مقاله سعی شده است یکی از معارف عظیم که در حدیث شریف قُدسیِ «لَولاکَ لَما خَلَقتُ الأَفلاک» مندرج است، تبیین ...  بیشتر