Document Type : علمی- ترویجی

Authors

1 Assistant Professor of Islamic Knowledge, Imam Sadiq University (AS) Sisters Campus, Tehran, Iran

2 Level Four Comparative Interpretation Student, Kowsar Islamic Sciences Educational Complex, Tehran, Iran.

Abstract

One of the scholars who have a direct influence on the understanding, translation, and interpretation of the Divine Word is the "science of recitation of the Holy Quran". For this reason, this science has long been the focus of Qur'anic commentators and their collective endeavor was to provide the best understanding according to the accepted reading, given the different readings and their effect on the understanding of the Qur'an. The same effect manifests itself in interpretation. The question that this study seeks to answer is how does the difference in the interpretation of the verses affect the understanding and interpretation of some of the verses of Surat al-Baqara? Therefore, after reviewing the basic definitions and titles, the carpet of al-Haruf verses of Surat al-Baqarah, which has the difference of readings among the seven famous recitations (sublime readings), has been interpreted and compared. Through this review and comparison, the extent to which some interpretations of Baruwait's purity of Assam will be recognized as the most popular reading among Muslims will be determined.

Keywords

Main Subjects

قرآن کریم
ابن جزری، محمد بن محمد. (بی‎تا). اشهر المصطلحات فی فن الاداء وعلم القراء ات. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن منظور، محمدبن مکرم. ( 1408 ق). لسان العرب. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ابن ندیم، محمدبن اسحاق. (1398 ق). الفهرست. تهران: دارالکتب العلمیه.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. (1408 ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن. چ 1. مشهد: بنیاد پژوهش‎های آستان قدس رضوی.
التونسی، ابن عاشور. (بی‎تا). التحریر و التنویر. بیروت: موسسه التاریخ.
جوادی آملی، عبدالله. (1387 ش). تسنیم. تحقیق و ویرایش: علی اسلامی. قم: اسراء.
الدانی، ابوعمروعثمان بن سعید. (1406 ق). التیسیرفی القراءات السبع. تهران: جعفری.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1362 ش). مفردات الفاظ القرآن. تهران: مرتضوی.
زرکشی، محدبن عبدالله. (بی‎تا). البرهان فی علوم القرآن. بیروت: دارالفکر.
سورآبادی، ابوبکرعتیق بن محمد. (1380 ش). تفسیر سورآبادی. تهران: فرهنگ نشرنو.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1417 ق). المیزان فی تفسیرالقرآن. قم: جامعه مدرسین.
طبرسی، ابوعلی فضل بن حسن. (بی‎تا). جوامع الجامع. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
طبرسی، فضل بن حسن. (بی‎تا). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصر خسرو.
طبری، محمدبن جریر. (1412 ق). جامع البیان عن تاویل آی القرآن. بیروت: دارالمعرفه.
طوسی، محمد بن حسن. (بی‎تا). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت: داراحیاالتراث العربی.
طیب، سیدعبدالحسین. (1378 ش). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: اسلام.
عاملی، ابراهیم. (1360 ش). تفسیر عاملی. چ 1. تهران: انتشارات صدوق. 
غازی، محمد بن طلال. (1996 ق). احترام المذاهب. عمان: موسسه آل البیت.
 فخر رازی، محمد بن عمر. (1420 ق). التفسیر الکبیر. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
فضلی، عبدالهادی. (1373 ش). القراءات القرآنیه تاریخ و تعریف. بیروت: الغدیرللدراسات.
قرشی، سیدعلی اکبر. (1377 ش). تفسیر احسن الحدیث. چ 3. تهران: بنیاد بعثت.
قریب، محمد. (بی‎تا). تبیین اللغات لتبیان الآیات. تهران: بنیاد نشر قرآن.
کاشانی، ملافتح الله. (بی‎تا). تفسیر منهج الصادقین. تهران: انتشارات الاسلامیه.
کریمی نیا، محمدعلی. (1362 ش). آفاق تفسیر (مقالات درتفسیرپژوهشی). تهران: هستی نما.
کلینی، محمدبن یعقوب. (بی‎تا). اصول کافی. تهران: انتشارات علمیه الاسلامیه.
گلدزیهر، ایگناس. (1383 ش). گرایشهای تفسیری در میان مسلمانان. ترجمه ناصرطباطبایی. تهران: ققنوس.
معرفت، محمدهادی. (1412 ق). التفسیرالمفسرون فی ثوبه القشیب. مشهد: رضوی.
مغنیه، محد جواد. (1424 ق). التفسیرالمبین. چ 3. قم: بنیادبعثت.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374 ش). تفسیر نمونه. چ 1. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
میبدی، احمد بن ابی سعد. (1371 ق). کشف الاسرارو عده الابرار. تهران: امیرکبیر.