نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسنده

دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

انسان با فطرتی پاک و خدا آشنا پا به عرصه حیات زمینی می‌گذارد؛ اما به‌تدریج غبار فراموش بر روی آن شناخت ازلی می‌نشیند. ازاین‌رو انسان سرگردان در میان مکاتب بشری در تلاش برای واکاوی شناخت خداوند در ساحل امن و مطمئن؛ روایات و نسخه‌‌ای ائمه اطهار(ع) است. بزرگوارانی که خداوند را با چشم عقل و قلب مشهود کردند. در لسان معصومین(ع) با استفاده از تمثیل این قالب بیانی ملموس، متصور مادی و محسوس راهگشای بهتری برای شناخت بشری در انتقال مفاهیم معنوی و والا می‌باشد. به همین جهت پژوهش حاضر با روش کتابخانه‌ای- اسنادی تمثیل‌هایی که به تصویرسازی از توصیف خداوند و راه‌های رسیدن به رضایت الهی است از کتاب شریف کافی استخراج کرده سپس با روش تحلیل محتوا به بررسی ساختار و محتوای این تمثیلات پرداخته است. یک دسته از تمثیلات به توصیف خداوند در قالب طبیب، معلم و نور و دسته دیگر راه‌های رسیدن به خداوند را در قالب قله و کلید امور معرفی کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Allegorical Narratives of Theology in Kafi's Book

نویسنده [English]

  • fereshteh darabi

TAssistant Professor of Islamic Education Tehran Azad University of Medical Sciences

چکیده [English]

The content analysis of allegorical narratives of theology in the book of Kaf-Basher, in the present age, by taking advantage of various scientific advances in various fields, the existence of God has been reached more than ever before in the form of being evident and the objectivity of the heart with certainty. Therefore, man is disillusioned with the era of extreme rationalism of modernity. In an effort to explore the knowledge of God Almighty in a safe and secure beach. The narrations and versions of Infallible Imams (AS) are the noble ones who made God visible with the eyes of the mind and the heart. One of the types of expressive methods in education is the use of parables. In the language of the innocents, using this form of concrete, material, and tangible expression is a better path-breaker for them in conveying spiritual and lofty concepts. In the current research, using the library-document method, by studying and examining the Sharif Kafi book, he extracted parables that are similar to God or in the domain of divine pleasure, and then the structure and content of these parables were evaluated using the content analysis method. These lofty spiritual concepts were explained to the audience through extraordinary imagery using a common tool called metaphor.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parable
  • Kafi Book
  • Theology
  • Education
  • Content Analysis
قرآن کریم؛ ترجمه فولادوند
نهج‌البلاغه؛ ترجمه شهیدی.
ابن فارس، احمد بن فارس. (1404). معجم مقاییس اللغة، قم، مکتب الاعلام الاسلامی‏، چاپ اول.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414). لسان العرب‏، به تحقیق، جمال‌الدین میردامادی، بیروت، دار صادر، چاپ سوم.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. (1408). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
ابوریان، محمدعلی. (1372). مبانی فلسفه اشراق از دیدگاه سهروردی، مترجم: محمدعلی شیخ، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، اول.
ارسطو. (1995). منطق ارسطو، بیروت، چاپ عبدالرحمن بدوی.
أزهری، محمد بن احمد. (بی‌تا). تهذیب اللغه، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
اکبری، زینب، رجاء ابوعلی. (1397). بلاغت تمثیل، در پرتو رویکردهای مختلفی بلاغتی، نشریه مطالعات زبانی بلاغی، ش 18.
آلوسى سید محمود. (1415). روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم‏، بیروت، دارالکتب العلمیه‏، اول.
باقری، خسرو. (1368). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران، انتشارات مدرسه، اول
بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین. (1361). مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران، نهضت زنان مسلمان.
برقی، احمد بن محمد بن خالد. (1371). المحاسن، قم، دارالکتب الإسلامیه.
بلخی، مقاتل بن سلیمان. (1423). تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت، دارإحیاء التراث.
پاینده، ابوالقاسم. (1382). نهج‌الفصاحة، تهران، دنیای دانش، چاپ چهارم.
پروینی، خلیل، یحیی امینی. (1391). عناصر ادبی و هنری در داستان یوسف(ع) از نگاه سید قطب، مجله، مطالعات ادبی متون اسلامی، دوره 1، شهریور 1391.
جعفری، محمدتقی. (1358). ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، قم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، اول.
دارابی، فرشته. (1398). تحلیل زبانی و محتوایی تمثیلات کتاب کافی و کاربردهای تربیتی آن‌ها، دانشگاه علامه طباطبائی.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد. (1412). مفردات ألفاظ القرآن‏، بیروت، دارالقلم‏، اول.
زمخشرى، محمود. (1407). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل‏، بیروت، دارالکتاب العربی، سوم
سورآبادی، ابوبکر عتیق بن محمد. (1380). تفسیر سورآبادی، تهران، فرهنگ نشر نو.
سهروردی، شهاب‌الدین. (بی‌تا). ‏ مجموعه مصنفات شیخ اشراق، مترجم: سید حسین نصر، تهران، پژوهشگاه‏ علوم‏ انسانی،.
سهروردی، یحیی‌بن‌حبش. (1392). حکمه الاشراق، مترجم: فتحعلی اکبری، تهران، علم، دوم.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (بی‌ال). صور خیال در شعر فارسی، تهران، نشر آگاه، چاپ اول.
صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم. (1383). شرح أصول الکافی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى‏، اول.
فراهیدى، خلیل بن أحمد. (1409). کتاب العین، قم، نشر هجرت، دوم.
طباطبائی، محمدحسین. (1417). المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه‌ی مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم.
طبرسی، علی بن حسن. (1385). مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار، نجف، المکتبه الحیدریه.
طریحی، فخرالدین بن محمد. (1375). مجمع البحرین‏، به تحقیق، احمد حسینى اشکورى، تهران، مرتضوى‏، چاپ سوم.
طوسی، محمد بن حسن. (1414). الأمالی، قم، دارالثقافه.
عسکرى، حسن بن عبدالله. (1400). الفروق فی اللغة، بیروت، دار الآفاق الجدیدة، اول.
فراهیدى، خلیل بن أحمد. (1409). کتاب العین‏، قم، نشر هجرت، چاپ دوم.
فراهیدى، خلیل بن أحمد. (1409). کتاب العین‏، قم، نشر هجرت‏، چاپ دوم.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب. (۱۴۱۵). القاموس المحیط، بیروت، دارالکتب العلمیة.
قرشى سید على اکبر. (1371). قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الإسلامیة، ششم.
قیصری گودرزی، کیومرث، منصور خوشخویی؛ احمد سلحشوری. (1396). اصول تربیت توحیدی بر اساس آموزه‌های قرآن و ائمه اطهار(ع)، دو فصلنامه تربیت اسلامی، پاییز و زمستان 1396، ش 12 ف ش 25، صص 27-7.
کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق. (1407). الکافی (ط- الإسلامیة)، به تحقیق، على اکبرغفارى و محمد آخوندى، تهران، دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
مازندرانى، محمد صالح بن احمد. (1382). شرح الکافی- الأصول و الروضة، به تحقیق، ابوالحسن‏شعرانى، تهران، المکتبة الإسلامیة، چاپ اول.
متقی هندی، علاءالدین علی. (1401). کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ پنجم.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الإسلامیه.
میرداماد، محمد باقربن محمد. (1403). التعلیقة على أصول الکافی، به تحقیق، مهدی رجائی، قم، الخی‌ام، چاپ اول.
ولفگانگ برزینکا. (1371). نقش تعلیم و تربیت در دنیای امروز، مترجم: مهرآفاق بایبوردی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، اول.
هواردا، اوزمن. (1379). مبانی فلسفی تعلیم و تربیت، قم، انتشارات موسسه امام خمینی.
References
The Holy Quran; Translated by Fouladvand
Nahj al-Balagha; Translated by Shahidi.
Askari, Hasan bin Abdullah. (1979). al-Frooq fi al-Lagha, Beirut, Dar al-Afaq al-Jalida, first. [In Arabic]
Abul Fattuh Razi, Hossein bin Ali. (1987). Ruz al-Jinnan and Ruh al-Jinan fi Tafsir al-Qur'an, Mashhad, Astan Quds Razavi Islamic Research Foundation. [In Arabic]
Aburian, Mohammad Ali. (1993). Fundamentals of Ishraq Philosophy from Suhravardi's point of view, translator, Mohammad Ali Sheikh, Tehran, Shahid Beheshti University, first. [In Persian]
Aristotle. (1995). Aristotle's Logic, Beirut, Abdul Rahman Badavi Press. [In Arabic]
Azhari, Muhammad bin Ahmad. (N.D). Tahzhib al-Laghah, Beirut, Darahiya al-Tarath al-Arabi. [In Arabic]
Akbari, Zeinab, Raja Abu Ali. (2017). Parable rhetoric, in the light of different rhetorical approaches, Journal of Rhetorical Studies, No. 18. [In Persian]
Alousi Seyyed Mahmoud. (1994). Ruh al-Ma'ani in Tafsir al-Qur'an al-Azim, Beirut, Dar al-Kitab Al-Alamiya, first. [In Arabic]
Bagheri, Khosrow. (1989). A New Look at Islamic Education, Tehran, Madreseh Publications, first. [In Persian]
Banouy Esfahani, Seyyedah Nusrat Amin. (1982). Makhzan al-Irfan in Tafsir Qur'an, Tehran, Muslim Women's Movement. [In Persian]
Barqi, Ahmed bin Muhammad bin Khalid. (1992). Al-Mahasen, Qom, Darul-e-Kitab al-Islamiyya. [In Persian]
Balkhi, Muqatil bin Sulaiman. (2002). Tafsir of Muqatil bin Sulaiman, Beirut, Dar Ehiya al-Tarath. [In Arabic]
Darabi, Fereshteh. (2018). Linguistic and content analysis of Kafi book parables and their educational applications, Allameh Tabataba’i University. [In Persian]
Farahidi, Khalil bin Ahmad. (1988). Kitab al-Ain, Qom, Hijrat Publishing House, II. [In Arabic]
Farahidi, Khalil bin Ahmad. (1988). Kitab al-Ain, Qom, Hijrat Publishing House, second edition. [In Arabic]
Farahidi, Khalil bin Ahmad. (1988). Kitab al-Ain, Qom, Hijrat Publishing House, second edition. [In Arabic]
Firozabadi, Muhammad bin Yaqub. (1994). Al-Qamoos Al-Muhait, Beirut, Dar Al-Kutub Al-Elamiya. [In Arabic]
Huarda, Ozman. (2000). Philosophical Foundations of Education, Qom, Imam Khomeini Institute Publications. [In Arabic]
Ibn Faris, Ahmed Ibn Faris. (1983). Mujajm Maqayys al-Laghga, Qom, Maktoal al-Alam al-Islami, first. [In Arabic]
Ibn Manzoor, Muhammad Ibn Makram. (1993). The Lesan Al-Arab, researched by, Jamal al-Din Mirdamadi, Beirut, Dar Sadir, third edition. [In Arabic]
Jafari, Mohammad Taqi. (1979). translation and interpretation of Nahj al-Balagha, Qom, Islamic Culture Publishing House, first. [In Persian]
Koleini, Muhammad bin Yaqoob bin Ishaq. (1986). al-Kafi (i-Islami), researched by, Ali Akbar Ghafari and Mohammad Akhundi, Tehran, Dar al-Kutub al-Islami, 4th edition. [In Arabic]
Mazandarani, Muhammad Saleh bin Ahmed. (2003). Sharh al-Kafi-Usul al-Rudah, researched by, Abul Hasan Shaarani, Tehran, Al-Maktabah al-Islamiyya, first. [In Arabic]
Motaghi Hendi, Alaeddin Ali. (1980). Kenz al-Ammal fi Sunan al-Aqwal wa al-Af’al, Beirut, Al-Risalah Institute, fifth edition. [In Arabic]
Makarem Shirazi, Nasser. (1995). Tafsir Nemouneh, Tehran, Darul-e-Kitab al-Islamiyya. [In Persian]
Mirdamad, Muhammad Bagherebn Muhammad. (1982). Commentary on the principles of al-Kafi, researched by Mehdi Rajaee. Qom, Al-Khayyam, first edition. [In Arabic]
Payandeh, Abolqasem. (2003). Nahj al-Fasaha, Tehran, Donyay-e Danesh, 4th edition. [In Arabic]
Parvini, Khalil, Yahya Amini. (2012). literary and artistic elements in the story of Yusuf (PBUH) from Seyyed Qutb's point of view, Journal, Literary Studies of Islamic Texts, Volume 1, Shahrivar 2012. [In Persian]
Qureishi Seyyed Ali Akbar. (1992). Qur'an Dictionary, Tehran, Dar al-Kutub Islami, 6th. [In Persian]
Qeysari Gudarzi, Kiyomarth. (2016). Mansour Khoshkhoi; Ahmad Salahshuri, principles of monotheistic education based on the teachings of the Qur'an and the Infallible Imams (AS), two quarterly magazines of Islamic education, autumn and winter 2016, pp. 12-25, pp. 7-27. [In Persian]
Ragheb Esfahani, Hossein bin Muhammad. (1991). Al-Qur'an Vocabulary, Beirut, Dar al-Qalam, first. [In Arabic]
Sourabadi, Abu Bakr Atiq bin Mohammad. (2001). Tafsir Sourabadi, Tehran, No Publishing House. [In Arabic]
Sohrevardi, Shahabuddin. (N.D). Collection of works of Sheikh Ashraq, translator, Seyyed Hossein Nasr, Tehran, Research Institute of Humanities. [In Persian]
Sohrevardi, Yahya bin Habash. (2012). Hukmeh al-Ashraq, translated by, FathAli Akbari, Tehran, Alam, II. [In Persian]
Shafi'ei Kadkani, Mohammad Reza. (N.D). Illusory images in Persian poetry, Tehran, Agah Publishing, first. [In Persian]
Sadr al-Din Shirazi, Mohammad Bin Ibrahim. (2004). Explanation of the principles of al-Kafi, Tehran, Institute of Cultural Studies and Research, first. [In Persian]
Tabatabaei, Mohammad Hossein. (1996). Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an, Qom, Islamic Publications Office of the Qom Seminary Society of Teachers, fifth. [In Arabic]
Tabarsi, Ali bin Hasan. (2006). Mishkah al-Anwar fi Gharr Al-Akhbar, Najaf, Al-Maktabeh Al-Haydariyya. [In Arabic]
Tarihi, Fakhr al-Din bin Muhammad. (1996). Al-Bahrain Assembly, researched by, Ahmad Hosseini Ashkouri, Tehran, Mortazavi, III. [In Arabic]
Tarihi, Fakhr al-Din bin Muhammad. (1996). Al-Bahrain Assembly, researched by, Ahmad Hosseini Ashkouri, Tehran, Mortazavi, III. [In Arabic]
Tusi, Muhammad bin Hassan. (1993). Al-Amali, Qom, Dar al-Thaqafa. [In Arabic]
Wolfgang Berzinka. (1992). The role of education in today's world, translator, Mehrafaq Baybordi, Tehran, University Publishing Center, first. [In Persian]
Zamakhshari, Mahmoud. (1986). Al-Kashf on the facts of Ghawamaz al-Tanzir, Beirut, Dar al-Kitab al-Arabi, third. [In Arabic]