نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسندگان

1 استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذربایجان شرقی، ایران

2 دانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذربایجان شرقی، ایران

چکیده

یکی از مسائل مربوط به زندگی پس از مرگ و قیامت در قرآن کریم، وضعیت پیوندها و روابط بین انسان‌هاست که آیاتی حاکی از انقطاع و نابودی همه‌ی روابط پس از مرگ است. از دلایل پررنگ این اتفاق، ترس و وحشت انسان‌ها از واقعه‌ی قیامت و مراحل بعدازآن و نیز روابط و دوستی‌های گناه‌آلود و بد سرانجام است. در آیاتی دیگر الحاق افراد به اهل و خانواده و بقای دوستی‌ها، در آخرت دیده می‌شود. با نگاه سطحی و عدم‌تشخیص مصادیق صحیح و بی‌توجهی به اطلاق و تقیید آیات، به تقابلی ظاهری برخورد می‌کنیم. نکته‌ای که در این پژوهش موردتوجه قرارگرفته است، وضعیت مؤمنین و کفار در مراحل مختلف آخرت و محور ارتباطات است که با در نظر گرفتن این دو مورد، آیات به‌ظاهر مختلف، در این زمینه، مختص به گروهی خاص می‌گردند. به‌طورکلی آیاتی که بیان‌گر قطع اسباب و نسب‌ها است، ارتباطاتی است که خدامحور نبوده است، اما ارتباطی که حول ایمان و تقوا باشد، در آخرت هم ماندگار می‌باشند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی با توجه به محور و اسباب پیوندها که یا الهی‌اند و یا مادی و توسط خود قرآن و روایات تبیین شده‌اند، مصادیق آیات قطع روابط و بقای آن‌ها، به‌خوبی روشن می‌گردد. پرسش اصلی عبارت است از اینکه آیا ارتباطات دنیوی در آخرت به‌طورکلی منقطع می‌شود یا نه؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Resolving the Conflict of Survival Verses and Cutting Ties in the Hereafter

نویسندگان [English]

  • Karim Alimohammadi 1
  • Roghayeh Sadeghi Niri 2

1 Assistant Professor of Quran and Hadith Sciences, Shahid Madani University of Azerbaijan, East Azerbaijan, Iran

2 Associate Professor of Quran and Hadith Sciences, Shahid Madani University of Azerbaijan, East Azerbaijan, Iran

چکیده [English]

One of the issues related to life after death and resurrection in the Holy Qur'an is the state of bonds and relationships between humans, which verses indicate the severance and destruction of all relationships after death. One of the strong reasons for this is people's fear of the Day of Resurrection and the stages after it, as well as sinful and bad relationships and friendships. In other verses, the joining of people to the family and the survival of friendships can be seen in the afterlife. With a superficial look and not recognizing the correct examples and neglecting the application of the verses, we come across an apparent contradiction. The point that has been taken into consideration in this research is the situation of believers and infidels in different stages of the hereafter and the axis of communication. Considering these two cases, apparently different verses in this context become specific to a specific group. In general, the verses that express the severing of family ties are relationships that are not God-centered, but relationships that are based on faith and piety will last in the hereafter. In this research, according to the axis and causes of bonds, which are either divine or material and explained by the Qur'an itself and traditions, the examples of the verses of cutting off relationships and their survival are well clarified.

Introduction

One of the issues related to life after death and resurrection in the Holy Qur'an is the state of bonds and relationships between humans, which verses indicate the severance and destruction of all relationships after death. One of the strong reasons for this is people's fear of the Day of Resurrection and the stages after it, as well as sinful and bad relationships and friendships.
In other verses, the joining of people to the family and the survival of friendships can be seen in the afterlife. With a superficial look and not recognizing the correct examples and neglecting the application of the verses, we come across an apparent contradiction.
The point that has been taken into consideration in this research is the situation of believers and infidels in different stages of the hereafter and the axis of communication. Taking these two things into consideration, seemingly different verses become specific to a specific group in this context.
In general, the verses that express the severance of family and lineage are relationships that are not God-centered, but relationships that are based on faith and piety will last in the hereafter.
In this research, with the descriptive-analytical method, according to the axis and causes of bonds, which are either divine or material, and explained by the Qur'an itself and traditions, the examples of the verses of cutting off relationships and their survival are well clarified.
Research Question(s):
The main question is whether worldly communication will be completely cut off in the hereafter or not?

Literature Review

No background was found in this field.

Methodology

This research used the descriptive-analytical method, according to the axis and causes of bonds, which are either divine or material, and explained by the Qur'an itself and traditions.

Results

Among human beings, there are relationships and bonds such as kinship and friendship as required by life in the world. The relationships that exist between people in the world are either physical or spiritual and many different relationships between people have been explained in the Qur'an. And he has expressed the importance of some. According to some verses of the Holy Quran, relative ties and friendships are severed in the afterlife and the relationships that exist between people in the world are cut and ineffective. And even based on other verses, relationships will be stretched to the point of enmity in the Day of Judgment. However, other verses in the Qur'an express the survival of relationships between individuals and the joining of believers to their families and close parents of God. According to the findings of this research, the severance and survival of worldly ties in the afterlife depends on the axis of relationships, only the lineage and the reason that existed in the world due to the necessity of worldly conditions is meaningless in the afterlife. In general, if it is due to material love and affection, it is because materiality is perishable, that love will disappear. If the cause of connection, whether spiritual or kinship, is sin and divine transgression, not only does it disappear, but it also turns into an enemy. All relationships that are based on faith and piety and formed for the sake of God and in His way, because it is not material, will not disappear, and maybe they will be stronger and more complete than before. These are the bonds that will join each other in the hereafter and are worthy of intercession by God's permission.

Conclusion

In general, the verses that express the severance of family and lineage are relationships that are not God-centered, but relationships that are based on faith and piety will last in the hereafter.
In this research, with the descriptive-analytical method, according to the axis and causes of bonds, which are either divine or material, and explained by the Qur'an itself and traditions, the examples of the verses of cutting off relationships and their survival are well clarified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cut off Genealogy
  • Afterlife Relations
  • Resurrection
  • Family
 
قرآن کریم، ترجمه‌ی محمدمهدی فولادوند.
آلوسی، محمود، (۱۴۱۵ ق) روح المعانی فی تفسیر القران العظیم و السبع المثانی، بیروت: دار الکتب العلمیة، چاپ اول.
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، (۱۴۱۹ ق) تفسیر القران العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیه، چاپ اول.
ابن منظور، محمد بن مکرم، (1414 ق)، لسان العرب، بیروت، دارالصدر.
ابوزهره، محمد، (۱۳۷۳ ش) زهرة التفاسیر، بیروت: دار الفکر، (بی‌تا) اشکوری، محمد، تفسیر شریف لاهیجی، تهران: دفتر نشر داد، چاپ اول.
آل غازی، عبدالقادر، (۱۳۸۲ ق) بیان المعانیف دمشق: مطبعه الترقی، چاپ اول.
بحرانی، یوسف، (بی‌تا) حدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره، قم: موسسه نشر اسلامی.
بیضاوی، عبدالله، (۱۴۱۸ ق) انوار التنزیل و اسرار التأویل، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول.
-تمیمی آمدی، عبدالواحد، (۱۳۶۶ ش) تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، قم: دفتر تبلیغات، چاپ اول.
ثعلبی، احمد بن محمد (1422 ق) الکشف و البیان، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
-جوادی آملی، عبدالله، (۱۳۸۸) تسنیم، قم: نشر اسرا.
حرعاملی، محمد، (۱۴۰۹ ق) وسائل الشیعه، قم: موسسه آل البیت، چاپ اول.
حقی بروسوی، اسماعیل بن مصطفی (بی‌تا) روح البیان، بیروت، دارالفکر.
خرم دل، مصطفی (1384 ش) تفسیر نور، تهران، احسان.
-دخیل، علی محمد، (۱۴۲۲ ق) الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات، چاپ دوم.
دره، محمد علی، (۱۴۳۰ ق) تفسیر القرآن الکریم و اعرابه و بیانه، بیروت: دار ابن کثیر، چاپ اول.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412 ق)، مفردات الفاظ قرآن، دمشق-بیروت، دارالقلم-دارالشامیة.
رازی، فخر (1408 ق) مفاتیح الغیب،، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
زمخشری، محمود. (بی‌تا).  الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل، بیروت.
سلمی، محمد، (۱۳۶۹ ق)، حقائق التفسیر، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول.
سیوطی، عبدالرحمن، (۱۴۰۴ ق)، الدر المنثور، فی التفسیر بالمأثور، قم: کتاب خانه‌ی آیت الله مرعشی نجفی، چاپ دوم.
صادقی تهرانی، محمد، (بی‌تا)، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه، قم: فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.
طباطبایی، محمد حسین، (۱۳۹۰ ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: موسسه اعلمی للمطبوعات، چاپ دوم.
طیرانی، سلیمان بن احمد (2008 م) تفسیر القرآن العظیم، اردن، دارالکتاب الثقافی.
طبرسی، فضل بن حسن، (۱۳۷۲ ش) مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصر خسرو، چاپ سوم.
طوسی، محمد بن حسن، (بی‌تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول.
فضل الله، محمد حسین، (1419 ق) من وحی القرآن، بیروت، دارالملاک.
فیض کاشانی، محمدبن مرتضی، (۱۴۱۵ ق)، تفسیر الصافی، تهران: مکتبۀ الصدر، چاپ دوم.
کلینی، محمدبن یعقوب، (1407 ق)، الکافی، قم: دارالحدیث، چاپ اول، (۱۴۲۹ ق) تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مغنیه، محمدجواد، (۱۴۲۴ ق)، تفسیر الکاشف، قم: دارالکتاب الاسلامی، چاپ اول.
ماتریدی، محمد، (۱۴۲۶ ق)، تأویلات اهل السنه، بیروت: دارالکتب العلمیه، چاپ اول.
مقاتل بن سلیمان، (۱۴۲۳ ق)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ اول.
مکارم شیرازی، ناصر، (۱۳۷۱ ش)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ دهم.
نصرت بیگم، امین، (بی‌تا)، تفسیر مخزن العرفان فی علوم القرآن، بی جا، بی‌نا.
Quran Karim, translated by Mohammad Mehdi Fooladvand.
Aloosi, Mahmoud. (1996). "Ruḥ al-Ma'ani fi Tafsir al-Quran al-'Azim wa al-Sab' al-Mathani," Beirut: Dar al-Kotob al-Ilmiyah, 1st edition. [In Arabic]
Abuzarreh, Mohammad. (1994). "Zahrat al-Tafasir," Beirut: Dar al-Fikr. [In Arabic]
Ashkoori, Mohammad. (1995). "Tafsir Sharif Lahiji," Tehran: Dafater Nashr Dad, 1st edition. [In Persian]
Al-Ghazali, Abdul Qadir. (2003). "Bayan al-Ma'ani fi Damascus: Matba'at al-Tarqi, 1st edition. [In Arabic]
Bohrani, Yousef. (N.D). "Hada'iq al-Nadhirah fi Ahkam al-At'rah al-Tahirah," Qom: Mo'asseseh Nashr Islami. [In Persian]
Beizawi, Abdullah. (1997). "Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Ta'wil," Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1st edition. [In Arabic]
Dakhil, Ali Mohammad. (2003). "Al-Wajiz fi Tafsir al-Kitab al-Aziz," Beirut: Dar al-Ta'aruf lil-Matabi'at, 2nd edition. [In Arabic]
Dorreh, Mohammad Ali. (1951). Tafsir al-Quran al-Karim wa I'rabetuhu wa Bayanuhu, Beirut: Dar Ibn Kathir. [In Arabic]
Fazlullah, Mohammad Hussein. (1999). "Man wahy al-Quran," Beirut: Dar al-Malak. [In Arabic]
Feiz Kashani, Mohammad bin Morteza. (1994). "Tafsir al-Safi," Tehran: Maktabat al-Sadr, 2nd edition. [In Persian]
Hor amoli, Mohammad. (1991). "Wasail al-Shia," Qom: Mo'asseseh Al al-Bayt, 1st edition. [In Persian]
Haqqi Borousovi, Ismail bin Mustafa. (N.D). "Ruh al-Bayan," Beirut: Dar al-Fikr. [In Arabic]
Ibn Kathir, Ismail bin Umar. (1997). "Tafsir al-Quran al-'Azim," Beirut: Dar al-Kotob al-Ilmiyah, 1st edition. [In Arabic]
Ibn Manzur, Muhammad bin Mukarram. (1995). "Lisan al-Arab," Beirut: Dar al-Sadir. [In Arabic]
Javadi Amoli, Abdullah. (2009). "Tasnim," Qom: Esra Publications. [In Persian]
Khuramdel, Mostafa. (2005). "Tafsir Noor," Tehran: Ehsan. [In Persian]
Kulayni, Mohammad bin Ya'qub. (1987). "Al-Kafi,"  Qom: Dar al-Hadith, 1st edition (1429 AH), Tehran: Dar al-Kotob al-Islamiyah. [In Persian]
Moghaniyeh, Mohammad Jawad. (2005). "Tafsir al-Kashaf," Qom: Dar al-Kotob al-Islamiyah, 1st edition. [In Persian]
Maturidi, Mohammad. (2007). Tawilat Ahl al-Sunnah, Beirut: Dar al-Kotob al-Ilmiyah, 1st edition. [In Arabic]
Muqatil bin Suleiman. (2002). "Tafsir Muqatil bin Suleiman," Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1st edition. [In Arabic]
Makarem Shirazi, Nasir. (1992). "Tafsir Nemouneh," Tehran: Dar al-Kotob al-Islamiyah, 10th edition. [In Persian]
Nosrat Begum, Amin. (N.D). Tafsir Mukhzan al-Irfan fi Ulum al-Quran, Unknown publisher. [In Persian]
Raghib Isfahani, Hossein bin Mohammad. (1993). "Mufradat al-Faz Qur'an," Damascus-Beirut: Dar al-Qalam-Dar al-Shamiyah. [In Arabic]
Razi, Fakhr. (1998). "Mafatih al-Ghayb," Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. [In Arabic]
Salami, Mohammad. (1991). "Haqaiq al-Tafsir," Tehran: Markaz Nashr Daneshgahi, 1st edition. [In Persian]
Siyuti, Abdul Rahman. (1983). "Al-Durr al-Manthur fi Tafsir bi al-Mathur," Qom: Ketabkhaneh Ayatollah Marashi Najafi, 2nd edition. [In Persian]
Sadeghi Tehrani, Mohammad. "Al-Furqan fi Tafsir al-Quran bi al-Quran wa al-Sunnah," Qom: Farhang Islami, 2nd edition. [In Persian]
Tabatabai, Mohammad Hussein. (2011). "Al-Mizan fi Tafsir al-Quran," Beirut: Mo'asseseh Ilmi lil-Matabi'at, 2nd edition. [In Arabic]
Tayrani, Sulaiman bin Ahmed. (2008). "Tafsir al-Quran al-'Azim," Jordan: Dar al-Kitab al-Thaqafi. [In Arabic]
Tabarsi, Fadl bin Hassan. (1993). "Majma' al-Bayan fi Tafsir al-Quran," Tehran: Naser Khosro, 3rd edition. [In Persian]
Tusi, Mohammad bin Hassan. "Al-Tibyan fi Tafsir al-Quran," Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1st edition. [In Arabic]
Tumimi Amadi, Abdul Wahid. (1987). "Ghurar al-Hikam wa Durar al-Kalam," Qom: Daftar Tablighat, 1st edition. [In Persian]
Tha'labi, Ahmed bin Muhammad. (2004). "Al-Kashf wa al-Bayan," Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. [In Arabic]
Zamakhshari, Mahmoud. (N.D). "Al-Kashaf An Haqaiq Ghuwamidh al-Tanzil wa A'youn al-Iqawil fi Wajuh al-Ta'wil," Beirut. [In Arabic]