نوع مقاله : علمی- ترویجی
نویسندگان
1 استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با روش توصیفی و مطالعات کتابخانهای به مقایسة تطبیقی آرای امام موسی صدر و شیخ محمد عبده به عنوان نمونههایی از عقل شیعی و نومعتزلی پرداخته، جایگاه «عقل» را نزد آنان روشن کردهاست و از طریق استناد به نمونههایی از آیات قرآن، سعی در نشان دادن استدلال عقلی آنها در تفسیر قرآن با تأکید بر مسائل اجتماعی دارد. پرسش اصلی تحقیق چنین مطرح میشود: موضع مشترک امام موسی صدر و شیخ محمد عبده دربارة «عقل» و جایگاه آن در تفسیر چیست؟ در پاسخ به این سؤال، بر حجیت عقل به عنوان یکی از مدارک تفسیر عقلی تکیه میشود. سرانجام، با بررسی نظرات ایشان به این نتایج میرسد که هر دو در امکان فهم و جواز تفسیر قرآن برای همة انسانها اتفاق نظر دارند. همچنین، هر دو قائل به حجیت عقل در تفسیر قرآن هستند و در پایان، هر دو از عقل در تفسیر قرآن، بهعنوان قوة درک بدیهیات، تبیین و توضیح، استنباط گزارههای نظری و تأویل بخشی از ظواهر قرآن بهرة کافی را بردهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparetivie Study of Wisdom Position in Quran Interpretation from the Perspective of Imam Musa Sadr and Sheikh Mohammed Abduh
نویسندگان [English]
- Ali Sharifi 1
- Zahra Bakhtiari 2
1 Assistant Professor of Quran and Hadith Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 M.A of Quran and Hadith Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran;
چکیده [English]
The present study uses a descriptive method and library studies to compare the views of Imam Musa Sadr and Sheikh Mohammed Abduh as examples of Shi'ite and neo-Muʿtazila wisdom, the position of "reason" is clear in their view and attempts to show that their rational reasoning in the commentary of the Qur'an emphasizing social issues by referring to examples of Quranic verses. The main question of the research is this: What is the common stance of Imam Musa Sadr and Sheikh Muhammad Abduh about "reason" and its place in interpretation? In response to this question, it emphasizes the validity of reason as one of the documents of rational interpretation. Finally, by examining the opinions of these two people, we conclude that both are in agreement on the possibility of understanding and permission to interpret the Qur'an for all human beings. Also, both believe in the validity of reason in the interpretation of the Qur'an. In the end, both have used enough of reason in the interpretation of the Quran as a power of understanding axioms, expressing and explaining theoretical propositions and interpreting some of the appearances of the Qur'an.
کلیدواژهها [English]
- Rationalism
- Imam Musa Sadr
- Sheikh Mohammed Abduh
- Commentary
- Comparative method