قرآن کریم.
آریا، غلامعلی. (1375). کلیاتی در مبانی عرفان و تصوف. اول، بیجا: مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی پایا.
آذرنوش، آذرتاش. (1383). «بصرهـادبیات». دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج 12، تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.
آذرنوش، آذرتاش و دیگران. (1384). اسلام؛ پژوهشی تاریخی و فرهنگی. (مجموعه مقالات). تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
ابنابیحاتم، عبدالرحمن. (1371). الجرح و التعدیل. بیروت: دار احیاء التراثالعربی.
ابنحزم اندلسی، محمد. (بیتا). المحلی. تحقیق احمد محمد شاکر. بیروت: دارالفکر.
ابنحنبل، احمد. (1422). العلل. تحقیق وصیالله محمد عباس، ج2، دوم، بیجا: دارالخانی.
ابنسعد، محمد. (1374). الطبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه.
ابنکثیر، اسماعیل. (1408). البدایه و النهایه. تحقیق علی شیری. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
ابوزهره، محمد. (1384). تاریخ مذاهب اسلامی. ترجمه علیرضا ایمانی، اول. بیجا: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
ابوزید، نصر حامد. (1387). رویکرد عقلانی در تفسیر قرآن. ترجمه احسان موسوی، اول، تهران: انتشارات نیلوفر.
امین، احمد. (1969). فجر الاسلام. بیروت: دارالکتاب العربی.
بابایی، یلدا. (1392). «سیری در تصوف از آغاز تا قرن پنجم». فصلنامه تخصصی عرفان اسلامی، ش 37.
پاکتچی، احمد. (1379). «اصحاب حدیث». دائره المعارف بزرگ اسلامی. ج 9. تهران: مرکز دائره العمارف بزرگ اسلامی.
________. (1379). «اصحاب رأی». دائرهالمعارف بزرگ اسلامی. ج 9. تهران: مرکز دائره العمارف بزرگ اسلامی.
________. (1383). «بصرهـعلوم قرآنی». دائرهالمعارف بزرگ اسلامی. ج 12، تهران: مرکز دائره العمارف بزرگ اسلامی.
________.(1383). «بصرهـفقه». دائرهالمعارف بزرگ اسلامی. ج 12. تهران: مرکز دائرهالعمارف بزرگ اسلامی.
جهانگیری، محسن. (1384). «جبر و اختیار». دانشنامۀ جهان اسلام، ج 9. تهران: بنیاد دائرهالمعارف اسلامی.
حاکم نیشابوری، محمد. (1418). المستدرک علی الصحیحین. بیروت: دارالمعرفه.
حجت، هادی. (1383). «اصحاب حدیث، حدیثگرایی و حدیثزدگی». فصلنامه علوم و حدیث. ش34.
_______. (1385): «تشبیه، تفویض و تأویل در مکتب اصحاب حدیث». فصلنامۀ اندیشه دینی. ش20.
حلبی، علیاصغر. (1365). تاریخ تمدن اسلام. بیجا: نشر بنیاد.
خطیب بغدادی، احمدبنعلی. (بیتا). الکفایه فی علم الروایه. مدینه: منشورات المکتبه المعلمیه.
خویی، ابوالقاسم. (1413). البیان فی تفسیر القرآن. قم. موسسه احیاء آثار الامام الخوئی.
دارمی، عبدالله بن بهرام. (1349). سنن الدارمی. دمشق: مطبعه الاعتدال.
دینوری، ابنقتیبه. (بیتا): عیون الاخبار. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ذهبی، محمدحسین. (1977). التفسیر و المفسرون. بیروت: دار احیاء التراثالعربی.
ذهبی، محمد بن احمد. (1417). سیر اعلام النبلاء. تحقیق عمربن غرامسهالعمروی، اول، بیروت: دارالفکر.
رامهرمزی، ابومحمد. (1404). المحدث الفاصل بین الراوی و الواعی. تحقیق محمد عجاج خطیب، چ سوم. بیروت: دار الفکر.
رستمی، علیرضا. (1388). تأثیر جریانهای سیاسی بر تفسیر و مفسران. قم: بوستان کتاب.
زرکلی، خیرالدین. (1980). الاعلام. چ پنجم. بیروت: دارالعلم للملایین.
زرینکوب، عبدالحسین. (1376). ارزش میراث صوفیه. تهران: امیرکبیر.
زیدان، جرجی. (1379). تاریخ تمدن اسلام. ترجمه علی جواهرکلام. تهران: امیرکبیر.
سجستانی، سلیمانبن اشعث. (1410). سنن ابیداوود. بیروت: دارالفکر.
سمعانی، عبدالکریم. (1408). الانساب. تحقیق عبدالله عمر بارودی، بیروت: بینا.
سیوطی، جلالالدین. (1392). تدریب الراوی فی شرح النواوی. بیروت: المکتبه العلمیه.
___________. (1421). الاتقان فی علوم القرآن. بیروت: دار الکتابالعربی.
شهرستانی، محمد بن عبدالکریم. (بیتا). الملل و النحل. تحقیق احمد فهیمی محمد. بیروت: دار الکتبالعلمیه.
صدوق، محمدبنعلی. (بیتا). عیون اخبار الرضا. ترجمه حیدرضا مستفید و علیاکبر غفاری. تهران: نشر صدوق.
___________. (1398). التوحید. قم: جامعه مدرسین.
صنعانی، عبدالرزاق. ( 1403). المصنف. تحقیق حبیب الرحمن اعظمی. بیروت: بینا.
طباطبائی، محمدحسین. (بیتا). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: جامعه مدرسین.
طبری، محمدبن جریر. (1375). تاریخ طبری. ترجمه ابوالقاسم پاینده. چ پنجم. تهران: اساطیر.
طبرسی، احمدبن علی. (بیتا). الاحتجاج. ترجمه علیاکبر غفاری، تهران: مرتضوی.
طبرسی، فضلبن حسن. (1390). اعلام الوری باعلام الهدی. چ سوم. تهران: اسلامیه.
طیبحسینی، سید محمود. (1392). جریان تفسیر ادبی سنتی. مجموعه مقالات آسیبشناسی جریانهای تفسیری، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
عسقلانی، احمد بن علی بن حجر. (1329). لسان المیزان. بیروت: اعلمی.
__________________. (1404). تقریب التهذیب. بیروت:دارالفکر.
عمادی، مهدی. (1384): حسن بصری چهره جنجالی تصوف. تهران، انتشارات سنایی.
عمید زنجانی، عباسعلی. (1367). پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان. تهران: امیرکبیر.
قاسمپور، محسن. (بیتا). پژوهشی در جریانشناسی تفسیر عرفانی. بیجا، بینا.
قشیری، ابوالقاسم. (1374). رساله قشیریه. ترجمه: ابوعلی عثمانی، تهران، علمی و فرهنگی.
کلینی، محمدبن یعقوب. (1363). الکافی. تصحیح: علیاکبر غفاری. تهران، دار الکتب الاسلامیه.
کمالی دزفولی، علی. (بیتا). تاریخ تفسیر. تهران، صدر.
گودرزی، پروین. (1386). «مرجئه». فصلنامه تاریخ اسلام. ش31. 166ـ131.
محدث خراسانی، علی. (1372). خورشید تابان در علم قرآن. مشهد: آستان قدس.
مشکور، محمد جواد. (1372). فرهنگ فرق اسلامی. چ دوم مشهد: آستان قدس رضوی.
معارف، مجید. (1383): مباحثی در تاریخ و علوم قرآنی. چ اول. تهران: نبا.
_______. ( 1387). تاریخ عمومی حدیث، تهران: کویر.
معرفت، محمدهادی و ابومحمد وکیلی. (1374). آموزش علوم قرآن. قم: سازمان تبلیغات اسلامی.
معرفت، محمدهادی. (1413). التمهید فی علوم القرآن. قم. مؤسسه نشر اسلامی.
مفید، محمد بن محمد. (1413). اوائل المقالات. قم: هزاره شیخ مفید.
موسیو، محمدیوسف و دیگران. (1946). العقیده و الشریعه فی الاسلام. قاهره: دارالکاتب المصری.
مهدویراد، محمد علی. (1382). آفاق تفسیر. تهران: هستینما.
مجلسی، محمدباقر. (1403). بحار الانوار. بیروت: دار التراثالعربی.
نقیپور، ولیالله. (1381). پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. چ چهارم. تهران: اسوه.
نیشابوری، مسلم بن حجاج. (بیتا). صحیح مسلم. بیروت: دار الفکر.
واعظ بلخی، صفیالدین. (1350). فضائل بلخ. تصحیح: عبدالحی حبیبی. تهران: بینا.