نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار عضو هیئت‌علمی گروه الهیات، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 دانشجوی دکترای تخصصی الهیات - علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

چکیده

تاریخ‌گذاری مأثورات در نگاه مستشرقان ـ علی‌رغم گذشت یک سده ـ از مباحث نوین در حدیث‌پژوهی معاصر تلقی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بازشناسی شیوه آنان در تحلیل روایات از ضرورت این امر گواهی می‌دهد؛ زیرا قبول یا طرد نتایج آنان فارغ از آشنایی با شیوه حدیث‌پژوهان غربی میسر نخواهد بود. پژوهش حاضر نیز با نگاهی مشترک بر سند ‌و ‌‌متن گزاره «لَقَدْ جِئْتُکُمْ بِالذَّبْحِ»، در پی ارزیابی این پرسش‌ است که تعیین حلقه مشترک، کدامین دوره را نخستین خاستگاه زمانی ترویج روایت معرفی می‌دارد. لذا این پژوهش با نظر به فقدان مطالعات حدیثی پیرامون تاریخ‌گذاری روایت مذکور در مجامع فریقین، بر آن است تا از گذار پاسخ به سؤال فوق مبتنی بر نتایج حاصل از تحلیل ترکیبی، کاستی‌های موجود را برطرف نماید. گفتنی است این نوشتار با بهره‌وری‌ از شیوة توصیفی تحلیلی بدین رهیافت نائل آمد که تحلیل سندی و دلالی روایت بر مبنای مستندات نقلی و کلامی، تماماً از ضعف روایت و گسترش بی‌رویه آن در عصر فتوحات خلفا حکایت می‌نماید. نقل منفرد گزاره در مصادر شیعی و انتقال آن در مکتوبات «راوندی» و «طبرسی»، در قیاس با نخستین ورود روایت در سیره «إبن‌إسحاق» و انعکاس آن با تعدد طرق در منابع متأخرتر، ازجمله مهم‌ترین برآیند حاصله از تحلیل ترکیبی روایت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Dating of the Hadith "Indeed, I Have Come to You with the Slaughter" in the Narrative Sources of the Parties "With an Emphasis on the Method of Determining the Common Link"

نویسندگان [English]

  • Keyvan Ehsani 1
  • Fatemeh Ahmadi 2

1 Assistant Professor, Faculty Member, Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran.

2 PhD Student in Theology, Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran.

چکیده [English]

Extended Abstract

Introduction

The issue of the origins of the emergence of narratives and the dating of documents, from the perspective of Orientalists, remains one of the new topics in contemporary hadith studies, even after a century. Understanding their methods of evaluating narratives is essential, as accepting or rejecting their conclusions cannot be achieved without familiarity with the approaches of Western hadith scholars. This study aims to re-examine the narrative sources and, relying on the methods of Orientalists, to address the dating of the discussed narrative.
Research Question(s)
This research, by employing the method of dating, aims to clarify the question of which period is identified as the primary source for the dissemination of the narrative through the identification of a common narrator in determining the temporal limits of its transmission. Furthermore, it explores what meaning is affirmed by evaluating the narrative against the criteria of hadith criticism in the section of semantic analysis.

Literature Review

Regarding the dating of narratives based on a combined analysis of the chain of transmission and the text, numerous works have been written so far. Among these, one can refer to the collection of articles in the book "Dating Hadith: Methods and Examples" edited by Seyyed Ali Aqaee. Additionally, there are collections of articles that have employed this method to analyze certain narratives. Given the sensitivity of the topic of jihad, we observe works such as "Kitab al-Jihad" (1995) by Seyyed Fazlollah and "Fiqh al-Jihad" (2009) by Qaradawi, in which the mentioned narrative is examined solely through the lens of the semantics of the hadith's vocabulary.
- The article "Various Readings on the Topic of Jihad in the Quran" (2016) by Seyyed Mahdi Alizadeh
- "Examining the Salafi Jihadist Perspective..." (2017) by Ali Akbar Lotfi
These are other works that analyze the mentioned narrative under the subjects of (jihad in the view of ISIS) and (the Salafi Takfiri perspective on killing by beheading). In the latter article, the author focuses solely on re-examining the chain of transmission of the narrative in the texts of Sunni scholars and evaluates its text only against the Quran and the Sunnah of the Prophet (PBUH). It is essential to note that this research, adopting a descriptive-analytical approach, evaluates this narrative in light of belief systems, in addition to the verses and hadiths, and critiques the authenticity and issuance of the narrative, its implications, and the rejection of the theory permitting the beheading of all non-believers, which can be inferred from the apparent meaning of the narrative, based on the hadith and theological texts of both parties. The dating of the narrative and reliance on the method of combined analysis of the chain of transmission and the text can also be viewed as another aspect of the innovation of this research, in stark contrast to the aforementioned writings.

Methodology

The research method in the present writing is descriptive-analytical, and the level of analysis is document-semiotic with an approach based on internal and external dating rules. In this study, using a library-referential method, information outside the text has been collected first. In the second step, by categorizing the propositions and documents of the narrative in the sources of both parties, internal dating will be addressed. Finally, by identifying the common narrator, it will be possible to determine the temporal limits of the emergence and dissemination of the narrative. By discovering the connections and correlations among different categories of documents and the text, the narrator in the layers can be identified, who, after the common link, is the main factor in shaping the changes that occur in the transmission process.

Conclusion

In the discussion of analyzing narratives with the content "O God, destroy the Quraysh", it was determined that the writings in which "Abi Ishaq" is a secondary common link and transmits the chain from "Shu'ba" and "Zuhair" exhibit various wordings. This characteristic cannot be seen in the narratives that often conclude with "Ibn Mas'ud" and "Abdullah ibn Amr ibn al-As". The semiotic analysis of the narrative also indicates significant growth in the text across various Sunni sources, especially in later texts, which is the result of the expansion of the narrative according to the requests of justifiers. The occurrence of storytelling processes regarding events in the early Islamic period, the emergence of textual distortions, and the leniency of compilers in gathering hadiths can also be considered effective factors in the textual growth of the narrative.
The depiction of the document network and the identification of its common links in various Sunni sources indicate the excessive proliferation of the narrative during the era of the Caliphate conquests. The status of the authentication or weakening of narrators has only been discussed by Sunni scholars of hadith, and no descriptions of them have been included in any Shia biographical sources, which itself is a factor contributing to the weakness of the chains. Additionally, the absence of the narrative in earlier Shia sources compared to the multiplicity of transmissions in Sunni hadith sources, the singular transmission of it in later narrative texts, and the reliance on Sunni sheikhs are all factors that can substantiate the transmission of the narrative by "Qutb al-Din Rawandi" and "Sheikh Tabarsi" to Shia narrative sources. In other words, the contemporaneity of the two authors and the transmission of the narrative in the book "Al-Kharā'ij" provide a basis for trust in Sheikh Tabarsi, who also reflected the discussed proposition in his book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hadith dating
  • Common link
  • Narrative sources
  • The hadith "Indeed
  • I have come to you with the slaughter"
قرآن کریم
آقایی، سیدعلی. (۱۳۹۰ ش). «تاریخ‌گذاری احادیث بر مبنای روش تحلیل ترکیبی إسناد- متن: امکانات و محدودیت‌ها». صحیفة مبین. شماره٥۰.
إبن‌أبی‌شیبه، عبدالله. (1409 ق). المصنف. چاپ اول. الریاض: مکتبه‌الرشد.
إبن‌إسحاق، محمد. (1398 ق). سیره إبن‌إسحاق. بی‌جا: مکتب دراسات‌التاریخ.
إبن‌جوزی، عبدالرحمن. (1404 ق). نزهه الأعین. تحقیق کاظم‌الرازی. لبنان: مؤسسه‌الرساله.
إبن‌حبان، محمدبن‌حبان. (1393 ق). الثقات. چاپ اول. حیدرآباد: مؤسسه الکتب الثقافیه.
_____________. (1414 ق). الصحیح. به تحقیق شعیب‌ الأرنوؤط. چاپ دوم. بی‌جا: مؤسسه الرساله.
إبن‌حجرعسقلانی، شهاب‌الدین. (1404 ق). تهذیب التهذیب. چاپ اول. بیروت: دارالفکر للطباعه و النشر التوزیع.
________________. (1406 ق). تقریب ‌التهذیب. چاپ دوم. تحقیق: مصطفی‌ عبدالقادر. بیروت: دارالکتب العلمیه.
إبن‌حنبل، أحمدبن‌علی. (1421 ق). المسند. به تحقیق شعیب الأرنوؤط؛ عادل مرشد. چاپ اول. بی‌جا: مؤسسه الرساله.
أبویعلی، أحمد بن علی. (1404 ق). مسند أبی‌یعلی. به تحقیق حسین سلیم أسد. چاپ اول. بی‌جا: دارالمأمون للتراث.
اربلی، علی‌بن‌عیسی (1381 ق). کشف‌الغمه. بیروت: دارالأضواء.
أزدی، أبوجندل. (بی‌تا). سلسله‌العلاقات. بی‌جا: مرکزالدراسات و البحوث‌الإسلامیه.
بحرانی‌اصفهانی، عبدالله‌. (1413 ق). عوالمالعلوم. چاپ اول. قم: مؤسسه الإمام المهدی (عج).
بخاری، محمدبن‌إسماعیل. (بی‌تا). خلق‌أفعال‌العباد. الریاض: دارالمعارف.
_______________. (۱٤22 ق). صحیح بخاری. بیروت: دارالفکر.
بزار، أحمدبن‌عمرو. (2009 م). المسند. چاپ اول. مدینه: مکتبه‌العلوم.
بغوی، حسین‌بن‌مسعود. (1403 ق). شرح‌السنه. به تحقیق شعیب الأرنوؤط؛ محمدزهیر الشاویش. چاپ دوم. بیروت: المکتبه الإسلامی.
بیهقی، أحمدبن‌الحسین. (بی‌تا/ 1405 ق). دلائل‌النبوه. به تحقیق عبدالمعطی قلعجی. چاپ اول. بیروت: دارالکتب العلمیه.
_____________. (1424 ق). السنن‌الکبری. بی‌جا: دارالفکر.
پارسا، فروغ. (١۳۸۸ ش). حدیث در نگاه خاورشناسان- بررسی و تحلیل مطالعات حدیث‌شناختی هارالد موتسکی. چاپ اول. تهران: دانشگاه الزهراء‌(سلام‌الله‌علیها).
پورت، جان‌دیون. (1334 ش). عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن. به ترجمة سیدغلامرضا سعیدی. تهران: شرکاء.
حاکم‌نیشابوی، أبوعبدالله. (1411 ق). مستدرک علی‌الصحیحین. تحقیق: مصطفی عبدالقادر. چاپ اول. بیروت: دارالکتب‌العلمیه.
حسن‌بیگی، علی. (1396 ش). «جایگاه و نقش باورهای کلامی در نقد حدیث و آسیب‌های آن». نشریة مطالعات فهم حدیث. سال سوم. شماره 6.
حسینی، زینب‌السّادات؛ قربانی‌لاکتراشانی، فاطمه. (1397 ش). «بررسی سندی و دلالی روایات حجاب در منابع حدیثی اهل‌سنّت «با تأکید بر روش تعیین حلقة مشترک»». دوفصلنامة علمی - پژوهشی مطالعات فهم حدیث. سال پنجم. شماره 1.
خویی، حبیب‌الله. (1400 ق). منهاج‌البراعه. بی‌جا: بی‌نا.
دست‌رنج، فاطمه. (1398 ش). «بررسی تطبیقی مبانی و روش‌های حدیث‌پژوهی جیمز رابسون و خوتیر ینبل». دوفصلنامه علمی حدیث‌پژوهی. سال یازدهم. شماره 22.
ذهبی، محمدبن‌أحمد. (1382 ق). میزان‌الإعتدال. تحقیق علی‌محمدالبجاوی. چاپ اول. بیروت: دارالمعرفه.
رازی، إبن‌أبی‌حاتم. (١۳٧١ق). الجرح و التعدیل. چاپ اول. بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
راوندی، قطب‌الدین. (بی‌تا). ضیاء‌الشهاب. بی‌جا.
___________. (1409 ق). الخرائج و الجرائح. چاپ اول. قم: مؤسسه امام مهدی (عج).
رضایی‌راد، خدیجه. (1393 ش). بررسی حوزه‌های معنایی «قتل» در قرآن کریم. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. دانشگاه لرستان: لرستان.
رفعت، احمد. (2014 م). النبی المسلح؛ الوثاق السریه للحرکات الإسلامیه فی مصر. چاپ دوم. بی‌جا: بی‌نا.
سیدقطب، أبراهیم‌حسین. (1412 ق). فی‌ظلال القرآن. چاپ هفده. بیروت: دارالشروق.
شاخت، یوزف. (1393 ش). ارزیابی تاریخ‌گذاری احادیث. ترجمه: سیدعلی آقایی. چاپ اول. تهران: حکمت.
صابونی، محمدعلی. (1400 ق). روائع‌البیان. تحقیق: حست شربتلی. چاپ اول. دمشق: مکتبه‌الغزالی.
صاحب‌بن‌عباد، إسماعیل‌بن‌عباد. (1414 ق). المحیط فی اللغه. بیروت: عالم‌الکتاب.
طبرسی، أحمدبن‌علی. (1403 ق). الإحتجاج. چاپ اول. مشهد: نشرمرتضی.
طبری، محمدبن‌جریر. (بی‌تا). تاریخ‌الطبری. بیروت: مؤسسه‌الأعلمی للمطبوعات.
ـ کلینی، محمدبن یعقوب. (1407 ق). الکافی. چاپ چهارم. تهران: دارالکتب الإسلامیه.
گلدزیهر، ایگناس. (1946 م). العقیده و الشریعه فی الإسلام. بیروت: دارالرائد العربی.
__________؛ شاخت، یوزف و فان‌اس، یوزف و همکاران. (۱۳۹۳ ش). تاریخ‌گذاری حدیث روش‌ها و نمونه‌ها. به کوشش سید علی آقایی. چاپ اول. تهران: حکمت.
لصفی، علی‌اکبر. (1396 ش). «بررسی دیدگاه سلفیه جهادی در شیوه رفتار با اسراء». پژوهش‌نامه نقد وهابیت؛ سراج‌منیر. سال هفتم. شماره 25.
ـ مامقانی، عبدالله. (1428 ق). مقباس الهدایه فی علم الدرایه. به تحقیق محمدرضا مامقانی، چاپ اول. قم: منشورات دلیل ما.
مبارکفوری، عبدالسّلام. (1422 ق). سیره‌البخاری. به تحقیق البستری. چاپ اوّل. مکّه: دارالعلم الفوائد.
متانت‌پور، محمدتقی. (1393 ش). «نقد دیدگاه مستشرقان درباره غزوات پیامبر (ص)». تاریخ‌نامه خارزمی ـ فصلنامة علمی ـ تخصصی ـ سال دوم. شمار 1.
مجلسی، محمد باقر. (۱٤۰۳ ق). بحارالأنوار (ط - بیروت). چاپ دوم. بیروت: دارإحیاء التراث العربیّ.
مکارم‌شیرازی، ناصر. (1371 ق). تفسیر نمونه. چاپ دهم. تهران: دارالکتب‌الإسلامیه.
مناوی، محمد. (1356 ق). فیض‌القدیر. چاپ اول. مصر: مکتبه‌التجاریه.
ـ موتسکی، هارالد. (1390 ش). حدیث اسلامی، خاستگاه‌ها و سیر تطور. چاپ اول. ترجمه: مرتضی کریمی‌نیا. قم: دارالحدیث.
_________. (1393 ش). ارزیابی تاریخ‌گذاری احادیث. ترجمه: سیدعلی آقایی. چاپ اول. تهران: حکمت.
فراهیدی، خلیل‌بن‌أحمد. (1409 ق). العین. قم: نشر هجرت.
فولادوند، محمدمهدی. (1418 ق). ترجمه قرآن. تهران: دفتر مطالعات تاریخ.
قرشی، علی‌اکبر. (1412 ق). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب‌الإسلامیه.
نسائی، أحمدبن شعیب. (1421 ق). سنن‌النسائی. چاپ اول. بیروت: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع.
نیسابوری، مسلم بن حجاج القشیری. (بی‌تا). صحیح مسلم. بیروت: دارالفکر.
واقدی، محمّد بن عمر. (بی‌تا/1405 ق). المغازی. بی‌جا: نشر دانش اسلامی.
هیوم، رابرت‌ارنست. (1369 ش). ادیان زندة جهان، ترجمة عبدالرحیم گواهی. چاپ اول. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
 
References
Schacht, Joseph. (1950).the Origins of Muhammadan Jurisprudens. Oxford: Oxford Univerdity Press.
 Motzki, Harald. (1996).‘Quevadis, Hadith- Forschung? EineKritischeUntersuchung von G.H.A. Juynboll:”Nafi’ mawla of Ibn ‘Umar, his position in Muslim Hadith Literature”’. Der Islam.
____________. (198).The Prophet and the Cat: on Dating Malik s Muwatta and Legal Traditions.Jerusalem Studies in Arabic and Islam.
 
References [In Persian & Arabic]
The Holy Qur’an.
Āqā’ī, Seyyed-ʿAlī. (2011). “Dating Hadiths Based on the Combined Isnād-Text Analysis Method: Possibilities and Limitations.” Ṣaḥīfat-i Mobīn, no. 50. [In Persian]
Abū Yaʿlā, Aḥmad ibn ʿAlī. (1984). Musnad Abī Yaʿlā. Edited by Ḥusayn Salīm Asad. 1st ed. n.p.: Dār al-Maʾmūn li-l-Turāth. [In Arabic]
Arbīlī, ʿAlī ibn ʿĪsā. (1961). Kashf al-Ghummah. Beirut: Dār al-Aḍwāʾ. [In Arabic]
Azdī, Abū Jundal. (n.d.). Silsilat al-ʿAlāqāt. n.p.: Markaz al-Dirāsāt wa-l-Buḥūth al-Islāmiyyah. [In Arabic]
Baḥrānī Iṣfahānī, ʿAbdullāh. (1992). ʿAwālī al-ʿUlūm. 1st ed. Qom: Muʾassasat al-Imām al-Mahdī (ʿaj). [In Arabic]
Bukhārī, Muḥammad ibn Ismāʿīl. (n.d.). Khalq Afʿāl al-ʿIbād. al-Riyāḍ: Dār al-Maʿārif. [In Arabic]
_______________. (2002). Ṣaḥīḥ al-Bukhārī. Beirut: Dār al-Fikr. [In Arabic]
Bazzār, Aḥmad ibn ʿAmr. (2009). Al-Musnad. 1st ed. Medina: Maktabat al-ʿUlūm. [In Arabic]
Baghawī, Ḥusayn ibn Masʿūd. (1983). Sharḥ al-Sunnah. Edited by Shuʿayb al-Arnaʾūṭ; Muḥammad Zuhayr al-Shāwīsh. 2nd ed. Beirut: al-Maktabah al-Islāmiyyah. [In Arabic]
Bayhaqī, Aḥmad ibn al-Ḥusayn. (n.d./1985). Dalāʾil al-Nubuwwah. Edited by ʿAbd al-Muʿṭī Qalʿajī. 1st ed. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah. [In Arabic]
_____________. (2003). Al-Sunan al-Kubrā. n.p.: Dār al-Fikr. [In Arabic]
Dastranǧ, Fāṭemeh. (2019). “A Comparative Study of the Principles and Methods of Ḥadīth Scholarship in James Robson and Götzynbel.” Biannual Journal of Ḥadīth Studies, vol. 11, no. 22. [In Persian]
Dhahabī, Muḥammad ibn Aḥmad. (1962). Mīzān al-Iʿtidāl. Edited by ʿAlī Muḥammad al-Bajāwī. 1st ed. Beirut: Dār al-Maʿrifah. [In Arabic]
Farāhīdī, Khalīl ibn Aḥmad. (1988). Al-ʿAyn. Qom: Nashr Hijrat. [In Persian]
Fūlādwand, Muḥammad-Mahdī. (1997). Translation of the Qur’an. Tehran: Daftar-i Muṭālaʿāt-i Tārīkh. [In Persian]
Goldziher, Ignaz. (1946). ʿAqīdah wa-l-Sharīʿah fī al-Islām. Beirut: Dār al-Rāʾid al-ʿArabī. [In Arabic]
__________; Schacht, Joseph; van Ess, Josef, et al. (2014). Dating of Ḥadīth: Methods and Examples. Edited by Seyyed ʿAlī Āqāʾī. 1st ed. Tehran: Ḥikmat. [In Persian]
Hume, Robert Ernest. (1990). The Living Religions of the World. Trans. ʿAbd al-Raḥīm Gawāhī. 1st ed. Tehran: Daftar-e Nashr Farhang-e Islāmī. [In Persian]
Ḥākim Nayshābūrī, Abū ʿAbd Allāh. (1990). Al-Mustadrak ʿalā al-Ṣaḥīḥayn. Edited by Muṣṭafā ʿAbd al-Qādir. 1st ed. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah. [In Arabic]
Ḥasan-Beygī, ʿAlī. (2017). “The Position and Role of Theological Beliefs in Ḥadīth Criticism and Its Damages.” Journal of Studies on Understanding Ḥadīth, vol. 3, no. 6. [In Persian]
Ḥoseynī, Zeynab al-Sādāt; Qorbānī-Lākterāshānī, Fāṭemeh. (2018). “An Isnād and Dalālah Study of the Narrations on Ḥijāb in Sunnī Ḥadīth Sources (with Emphasis on the Common Link Method).” Biannual Journal of Studies on Understanding Ḥadīth, vol. 5, no. 1. [In Persian]
Ibn Abī Shaybah, ʿAbdullāh. (1989). Al-Muṣannaf. 1st ed. al-Riyāḍ: Maktabat al-Rushd. [In Arabic]
Ibn Isḥāq, Muḥammad. (1978). Sīrat Ibn Isḥāq. n.p.: Maktab Dirāsāt al-Tārīkh. [In Arabic]
Ibn al-Jawzī, ʿAbd al-Raḥmān. (1984). Nuzhat al-Aʿyun. Edited by Kāẓim al-Rāzī. Lebanon: Muʾassasat al-Risālah. [In Arabic]
Ibn Ḥibbān, Muḥammad ibn Ḥibbān. (1973). Al-Thiqāt. 1st ed. Ḥaydarābād: Muʾassasat al-Kutub al-Thaqāfiyyah. [In Arabic]
_____________. (1993). Al-Ṣaḥīḥ. Edited by Shuʿayb al-Arnaʾūṭ. 2nd ed. n.p.: Muʾassasat al-Risālah. [In Arabic]
Ibn Ḥajar al-ʿAsqalānī, Shihāb al-Dīn. (1984). Tahdhīb al-Tahdhīb. 1st ed. Beirut: Dār al-Fikr li-l-Ṭibāʿah wa-l-Nashr wa-l-Tawzīʿ. [In Arabic]
________________. (1986). Taqrīb al-Tahdhīb. 2nd ed. Edited by Muṣṭafā ʿAbd al-Qādir. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah. [In Arabic]
Ibn Ḥanbal, Aḥmad ibn ʿAlī. (2000). Al-Musnad. Edited by Shuʿayb al-Arnaʾūṭ; ʿĀdil Murshid. 1st ed. n.p.: Muʾassasat al-Risālah. [In Arabic]
Khūʾī, Ḥabīb Allāh. (1980). Minhāj al-Barāʿah. n.p. [In Arabic]
Kulaynī, Muḥammad ibn Yaʿqūb. (1987). Al-Kāfī. 4th ed. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah. [In Persian]
Laṣfī, ʿAlī Akbar. (2017). “A Study of the Jihadi-Salafi View on the Treatment of Prisoners.” Pazhūhesh-Nāmeh-ye Naqd-i Wahhābiyyat; Sirāj Munīr, vol. 7, no. 25. [In Persian]
Māmqānī, ʿAbdullāh. (2007). Maqbās al-Hidāyah fī ʿIlm al-Dirāyah. Edited by Muḥammad-Reżā Māmaqānī. 1st ed. Qom: Manshūrāt Dalīl Mā. [In Persian]
Mubārakfūrī, ʿAbd al-Salām. (2001). Sīrat al-Bukhārī. Edited by al-Basṭarī. 1st ed. Mecca: Dār al-ʿIlm al-Fawāʾid. [In Arabic]
Matānatpūr, Muḥammad-Taqī. (2014). “Criticism of Orientalist Views on the Prophet’s (ṣ) Military Expeditions.” Tārīkh-Nāmeh Khwārazmī – Scientific-Specialized Quarterly, vol. 2, no. 1. [In Persian]
Majlisī, Muḥammad Bāqir. (1983). Biḥār al-Anwār (Beirut ed.). 2nd ed. Beirut: Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī. [In Arabic]
Makārem Shīrāzī, Nāṣir. (1951). Tafsīr Nemūneh. 10th ed. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah. [In Persian]
Manāwī, Muḥammad. (1937). Fayḍ al-Qadīr. 1st ed. Miṣr: al-Maktabah al-Tijārīyah. [In Arabic]
Motzki, Harald. (2011). Islamic Ḥadīth: Origins and Development. Trans. Mortezā Karīmī-Niyā. 1st ed. Qom: Dār al-Ḥadīth. [In Persian]
_________. (2014). Evaluation of the Dating of Ḥadīths. Trans. Seyyed ʿAlī Āqāʾī. 1st ed. Tehran: Ḥikmat. [In Persian]
Nasāʾī, Aḥmad ibn Shuʿayb. (2000). Sunan al-Nasāʾī. 1st ed. Beirut: Dār al-Fikr li-l-Ṭibāʿah wa-l-Nashr wa-l-Tawzīʿ. [In Arabic]
Nayshābūrī, Muslim ibn Ḥajjāj al-Qushayrī. (n.d.). Ṣaḥīḥ Muslim. Beirut: Dār al-Fikr. [In Arabic]
Pārsā, Forūgh. (2009). Ḥadīth in the View of Orientalists – A Study and Analysis of Harald Motzki’s Hadithological Studies. 1st ed. Tehran: Al-Zahrā University (s.a.). [In Persian]
Porte, John Dion. (1955). An Apology to Muḥammad and the Qur’an. Trans. Seyyed Gholām-Reżā Saʿīdī. Tehran: Sherkāʾ. [In Persian]
Quraishī, ʿAlī Akbar. (1991). Qāmūs al-Qurʾān. Tehran: Dār al-Kutub al-Islāmiyyah. [In Persian]
Rāzī, Ibn Abī Ḥātim. (1952). Al-Jarḥ wa-l-Taʿdīl. 1st ed. Beirut: Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī. [In Arabic]
Rāwandī, Quṭb al-Dīn. (n.d.). Ḍiyāʾ al-Shihāb. n.p. [In Arabic]
___________. (1988). Al-Kharāʾij wa-l-Jarāʾiḥ. 1st ed. Qom: Muʾassasat Imām Mahdī (ʿaj). [In Arabic]
Reżāʾī-Rād, Khadījeh. (2014). A Semantic Study of the Qur’ānic Term “Qatl” (Killing). M.A. Thesis. Lorestan University: Lorestan. [In Persian]
Rafʿat, Aḥmad. (2014). Al-Nabī al-Musallaḥ: al-Wathāʾiq al-Sirriyyah li-l-Ḥarakāt al-Islāmiyyah fī Miṣr. 2nd ed. n.p. [In Arabic]
Sayyid Quṭb, Ibrāhīm Ḥusayn. (1991). Fī Ẓilāl al-Qurʾān. 17th ed. Beirut: Dār al-Shurūq. [In Arabic]
Schacht, Joseph. (2014). Evaluation of the Dating of Ḥadīths. Trans. Seyyed ʿAlī Āqāʾī. 1st ed. Tehran: Ḥikmat. [In Persian]
Ṣābūnī, Muḥammad ʿAlī. (1980). Rawāʾiʿ al-Bayān. Edited by Ḥasan Sharbatalī. 1st ed. Damascus: Maktabat al-Ghazālī. [In Arabic]
Ṣāḥib ibn ʿAbbād, Ismāʿīl ibn ʿAbbād. (1993). Al-Muḥīṭ fī al-Lughah. Beirut: ʿĀlam al-Kitāb. [In Arabic]
Ṭabrisī, Aḥmad ibn ʿAlī. (1983). Al-Iḥtijāj. 1st ed. Mashhad: Nashr Murtaḍā. [In Persian]
Ṭabarī, Muḥammad ibn Jarīr. (n.d.). Tārīkh al-Ṭabarī. Beirut: Muʾassasat al-Aʿlamī li-l-Maṭbūʿāt. [In Arabic]
Wāqidī, Muḥammad ibn ʿUmar. (n.d./1985). Al-Maghāzī. n.p.: Nashr Dānish Islāmī. [In Arabic]