علی محمدی آشنانی؛ زهرا سیدی عسکری
چکیده
بر اساس تعالیمبودا، هر موجود زندهای، رنج میبرد ودر آموزههای قرآن نیز، انسان، در سختی و رنج، آفریدهشده است؛براین اساس، گونهشناسی و یافتن عوامل آنها، برای دستیابی به راههای برونرفت، لازم است. این یژوهش، با روش توصیفی تحلیلیو بهصورت تطبیقی، این نتایج را مدلل ساخته است کهدر تعالیم بودایی، برخی عوامل همانند وابستگی و ...
بیشتر
بر اساس تعالیمبودا، هر موجود زندهای، رنج میبرد ودر آموزههای قرآن نیز، انسان، در سختی و رنج، آفریدهشده است؛براین اساس، گونهشناسی و یافتن عوامل آنها، برای دستیابی به راههای برونرفت، لازم است. این یژوهش، با روش توصیفی تحلیلیو بهصورت تطبیقی، این نتایج را مدلل ساخته است کهدر تعالیم بودایی، برخی عوامل همانند وابستگی و نادانی، رنجآفرین، معرفی شدهاند، ولی زنجیره علی و حلقهای رنج شامل: 1. نادانی، 2. تمایلات پنهان، 3. دانستگی 4. نام و شکل 5. شش حوزه حواس 6. پساویدن (تماس) 7. احساس 8. تشنگی 9. دلبستگی 10. وجود 11. زائیده شدن 12. پیری و مرگ، اندوه و نومیدی، منشأ رنج، دانسته شده است. استقراء در آموزههای قرآن و روایات نیزنشان میدهد گونههای رنج و منشأ آنها به سه نوع: 1. رنج ناشی از آفرینش و وجود و منشأ آن، فقر وجودی و نیاز و وابستگی 2. رنج برخاسته از ابتلا و منشأ آن؛ نوع نگرش افراد به امتحانات، بیاطلاعی از حکمت ابتلائات و دلبستگی به دنیا و 3. رنج ناشی از اکتسابات و منشأ آن؛ نظام باورها و عقاید؛ ملکات و احساسات و اعمال و رفتار نادرست، قابلتقسیم است.بررسی مقایسهای و تطبیقی تعالیم بودا و آموزههای وحیانی، نشانگر آن است که علیرغم اختلاف مبانی، همسوئی در مورد رنجآفرینی برخی عوامل همانندنادانی، وابستگی و دلبستگی مشهود است؛ ولی در قرآن، خود زندگی و تولد، حواس و.... منشأ رنج شناخته نشده است، بلکه نوع وجود فقری و امکانی، مستلزم سختیهایی است ولی گرفتار شدن آدمی به تناسخ در چرخه مرگ و حیات، یا سمساره بودایی را در پی ندارد و آدمی با ایمان و عمل صالح، به زندگی شیرین و نیک و سعادت ابدی، ره میپوید.