نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 طلبه سطح دو حوزه علمیه قم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلولهای تربیتی دعای بیستو پنجم صحیفة سجادیه و چگونگی کاربرد آنها در برنامۀ درسی معارف اسلامی انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفیـ تحلیلی میباشد. برای گردآوری دادههای لازم در نیل به اهداف پژوهش، متن و ترجمة دعای مذکور و نیز دیگر منابع تشریحی با استفاده از فرمهای فیشبرداری از منابع جمعآوری، و با شیوههای کیفی تجزیه و تحلیل شدهاست. بر اساس یافتههای این تحقیق، در دعای بیستو پنج صحیفة سجادیه به گونهای ظریف و دقیق برخی از مدلولهای تربیتی را میتوان استنتاج و استخراج نمود که عبارتند از: استعانت از خداوند، بهرهگیری از تقوا، محور قرار دادن محبت راستین، اطاعتپذیری، شناخت دشمن (شیطان)، بصیرت، واگذاری مسئولیت به متربیان، توجه به رشد اخلاقی، طلب رزق طیب و توجه به تربیت جسمانی. برنامهریزان درسی میتوانند از مدلولهای تربیتی مذکور با اتخاذ استراتژیهای مطرحشده از سوی محققان در طراحی بخشهای اهداف، محتوا، روشهای یاددهیـ یادگیری و ارزشیایی برنامۀ درسی معارف اسلامی استفاده نمایند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identification of Educational Significances of Sahifeh Sajadieh’s Twenty-fifth Prayer for Use in Designing of Intended Curriculum of Islamic Theology
چکیده [English]
The present study aims to identify educational significances the twenty-fifth prayer of Sahifeh Sajadieh to be used in designing of intended curriculum of Islamic Theology. The research method is descriptive-analytical. To collect the data necessary for the purposes of the research, the text and translation of this prayer as well as other anatomical sources were gathered using the forms of snippets from the sources and analyzed through qualitative methods. According to the finding, in the twenty-fifth prayer of Sahifeh Sajjadiyeh, some of the educational attributes can be derived and extracted in a precise and precise manner: To ask God for help, to employ piety, to focus on true affection, to be obedient, to recognize the enemy (the devil), to make use of intuition, to delegate responsibilities to students, to pay attention to moral development, to seek pure sustenance, and to pay attention to physical education. Curriculum planners can use these educational significances by adopting strategies proposed by researchers in designing the objectives, content, teaching methods, and the evaluation of the curriculum designed for Islamic Theology.
کلیدواژهها [English]
- Imam Sajjad (AS)
- Sahifeh Sajadieh
- the twenty-fifth prayer
- educational significances
- Islamic Theology courses
- Intended curriculum