نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار معارف اسلامی دانشگاه دامغان، دامغان، ایران.
چکیده
قرآن کریم در آیات 83 تا 98 سوره کهف به شخصیت ذوالقرنین اشاره کردهاست. یافتن مصداق واقعی ذوالقرنین همواره دغدغه مفسرین و قرآن پژوهان بودهاست. ابوالکلام آزاد با تتبع در تورات و بررسی تاریخ ایران باستان به این نتیجه رسیده که کورش کبیر پادشاه ایران همان ذوالقرنین قرآن است. فرازهایی از کتاب مقدس، دیهیم شاخ گونه تندیس دشت مرغاب، جنگهای کورش کبیر در ناحیه شمال، جنوب و شرق ایران به همراه رفتارهای بعضاً ملایمتآمیز او با دشمنان مغلوب به ویژه خدماتش به یهودیان بابل را از جمله شواهد همسانانگاری کورش با ذوالقرنین میداند. وی با اشاره به عبارتهایی از تورات و زرتشتی بودن هخامنشیان بر موحد بودن کورش صحه میگزارد. هرچند برخی شواهد ارائه گردیده علیالظاهر بر ویژگیهای ذوالقرنین در قرآن قابل تطبیق است ولی مواردی همچون مسأله موحد بودن کورش به خدای یکتا و ایمان وی به معاد، عدم رفتار عدالتآمیز با مجرمان و ثبت نشدن بنای سد آهنی به نام کورش در منابع تاریخی از مهمترین مسائلی است که آشکارا بر نظریۀ همسانانگاری کورش کبیر با ذوالقرنین قرآن خدشه وارد میکند. این مقاله ضمن بررسی دیدگاه ابوالکلام و نقد آن بر نارسایی شواهد ارائه شده و وجود تفاوت آشکار بین ذوالقرنین و کورش تأکید میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Criticism on Abolkalam's view in Presenting Sameness between Cyrus and Dhu al-Qarnayn
نویسنده [English]
- Seyyed Mohammad Reza Mir Seyyed
Assistant Professor of Islamic Theology, Damghan University, Damghan, Iran.;
چکیده [English]
In the holy Qur'an, in Kahf Surah, there has been a reference to Dhu al-Qarnayn. Qur'anic scholars and commentators have been concerned with finding the true meaning of Dhul Qarnain. Abul Kalam Azad tracked the Torah and investigated the history of ancient Iran, and concluded that the great Cyrus was Dhu al-Qarnayn. Cyrus's great wars in the north, south, and west of Iran, the hornlike crown of Morghab plain along with his occasionally mild behavior with his defeated enemies, and especially his services to the Jews of Babylon truly match Cyrus with Dhu al-Qarnayn. Referring to the words of the Torah and Achaemenids being Zoroastrian, he confirms the monolithic religion of Dhu al-Qarnayn. Although some evidence presented here is compatible with his characteristics in Holy Qur'an, his faith in God and the Resurrection, lack of fair treatment of offenders, not registering the Iron Dam foundation in his name in historical resources are issues that doubt his sameness with Cyrus. The present paper highlights the clear difference between Cyrus and Dhu al-Qarnayn through investigating Abul Kalam's views and its criticism on the insufficiency of the presented evidence.
کلیدواژهها [English]
- Dhu al-Qarnayn
- Great Cyrus
- Abolkalam Azad
- The Hornlike Crown of Morghanb Plain