نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد. ایران.

2 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور ، ایران

چکیده

معارف قرآن، درجات و مراتب متفاوت در ظهور و بطون دارد، به تبع مفسران نیز با لایه‌های متعددی از فهم قرآن روبرو هستند. به همین سبب باگذشت بیش از 14 قرن از نزول قرآن کریم هنوز این کتاب آسمانی تازه و مشتمل بر مضامین عالیه و جدید است و چنانکه در روایات آمده همواره تازه خواهد ماند. تفسیر قید «مِن‌ْ غَیرِ سُوءٍ» که برای معجزه ید بیضاء حضرت موسی در برخی آیات قرآن کریم ذکر شده، از مصادیق همین تنوع فهم است. عمده مفسران قید سوء را به نحو درونی و ناظر به بیماری برص و پیسی یا ضرر در دست حضرت موسی قلمداد کرده‌اند، برخی نیز این قید را به نحو بیرونی و مربوط به نفی سوء نسبت به دیگران تفسیر نموده اند، مساله تحقیق این است که آیا می‌توان ضمن تبیین و تحلیل مهمترین دیدگاهها، وجه جمعی مقبول، برای دیدگاههای مطرح در این مساله ارائه کرد. در این مقاله به شیوه تحلیلی، ضمن بررسی دیدگاهها به نگرشی جامع میان آنها حکم کرده و با اقامه قرائن و شواهد نشان داده‌ایم که این وجه جمع می‌تواند غالب دیدگاهها را در خاستگاه خود پذیرا باشد. پس فرضیه تحقیق با تمسک به اطلاق سوء این است که «سُوءٍ» شامل همه ضررها وآسیب ها به اعضاء و جوارح آورنده، اعضاء و جوارح بیننده و حتی خلل در نفوس و اوهام مشاهده کننده می‌شود و میان نگرش‌های درونی و برونی در این مساله تعارضی نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis and of "I Non - سو" on the miracle of iodine - Hazrat bin Moses (RA).

نویسندگان [English]

  • gholamali moghadam 1
  • nabiyollah sadrifar 2

1 Department of Philosophy and Philosophy Department, Department of Islamic Sciences, Mashhad, Mashhad.

2 Assistant Professor of Islamic Education Department at , Payame Noor University, Iran

چکیده [English]

Analysis and جمع‌بندی of "I Non - سو" on the miracle of iodine - Hazrat bin Moses (RA).
the teachings of the qur ' an have different degrees in appearance and culture, so that commentators face numerous layers of understanding of the quran. Due to this, over 14 centuries of the Holy Koran's decline, the scripture is still fresh, consisting of great and new themes and, as he told them, he will always be fresh. The interpretation of "I," which was mentioned in some verses of the Holy Quran, is a proof of this diversity of understanding. Most commentators have described the restraint as internally and ناظر as برص and پیسی, or loss in the hands of Moses, others on the outside, relating to the negation of the other. the question of the research is whether to explain and analyze the most important points of view, a consensus is presented for the proposed views on this issue. In this paper, we analyze the perspectives on a comprehensive view among them, and have shown evidence that this sum can take the majority of views within its origin. The research hypothesis is due to the question that "Sue" includes all the losses of the ها to the آورنده, the بیننده, and even the اوهام of the viewer, and is not a conflict between internal and external attitudes in this

کلیدواژه‌ها [English]

  • Yad Bayda
  • Miracles of the Prophets
  • verse 22 of Surah Taha
  • verse 12 of Surah An-Naml
قرآن ‌کریم.
تورات. ترجمۀ انجمن کلیمیان ایران.
ابن‌بابویه، محمدبن علی. (1385). علل الشرائع. قم: کتابفروشی داوری.
ابن‌انباری، عبدالرحمن بن محمد. (1362). البیان فی غریب اعراب القرآن . قم: موسسة دار الهجرة.
ابن‌عربی، محمد بن علی. (1422 ق.). تفسیر ابن عربی (تأویلات عبد الرزاق). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
انصاری، شیخ مرتضی. (1375). فرائد الأصول. قم: انتشارات دهاقانی (اسماعیلیان).
بحرانی، سید هاشم. (1416 ق.). البرهان فی تفسیر القرآن . تحقیق قسم الدراسات الإسلامیة مؤسسة البعثة. تهران: بنیاد بعثت.
بغوی، حسین بن مسعود. (1420 ق.). تفسیر البغوی المسمی معالم التنزیل. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
بیضاوی، عبدالله بن عمر. (1418 ق). أنوار التنزیل و أسرار التأویل (تفسیر البیضاوی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
پانی‌پتی، ثناءالله. (1412 ق.). التفسیر المظهری. کویته: مکتبة رشدیة.
حائری طهرانی، علی. (1338). مقتنیات الدرر. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
خراسانی، محمدکاظم. (1409 ق.). کفایة الأصول. قم: انتشارات موسسة آل البیت علیهم‌السلام.
خویی، سید ابوالقاسم. (بی‌تا). بیان در علوم و مسائل کلی قرآن. ترجمة ابوالقاسم نجمی و محمدصادق هاشم‌زاده هریسی. خوی: دانشگاه آزاد اسلامی.
سبحانی تبریزی، جعفر. (1387). المؤجز فی أصول الفقه. قم: موسسۀ امام صادق(ع).
سمین، احمد بن یوسف. (1414 ق.). الدر المصون فی علوم الکتاب المکنون. بیروت: دار الکتب العلمیة منشورات محمد علی بیضون.
سیوطی، جلال‌الدین. (1404 ق.). الدر المنثور فی تفسیر المأثور. قم: کتابخانة آیة الله مرعشی.
صادقی تهرانی، محمد. (1388). ترجمان فرقان: تفسیر مختصر قرآن ‌کریم. قم: شکرانه.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1374). تفسیر المیزان. ترجمة سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ . (1390 ق.). المیزان فی تفسیر القرآن . بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
طبرسی، فضل بن حسن. (1412ق.). تفسیر جوامع الجامع. قم: حوزۀ علمیه قم، مرکز مدیریت.
ــــــــــــــــــــــــــــ . (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن . تهران: ناصر خسرو.
طوسی، محمد بن حسن. (بی‌تا). التبیان فی تفسیر القرآن . بیروت: دار احیاء التراث العربی.
طیب، عبدالحسین. (1369). اطیب البیان فی تفسیر القرآن . تهران: اسلام.
عاملی، ابراهیم. (1360). تفسیر عاملی. تهران: کتابفروشی صدوق.
عسکری، حسن بن عبدالله. (1428 ق.). تصحیح الوجوه و النظائر. قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة.
فاضل لنکرانی، محمد. (1396). مدخل التفسیر. تهران: مطبعة حیدری.
فراهیدی، خلیل بن احمد. (1409 ق.). کتاب العین. قم: نشر هجرت.
قطب، سید. (1425 ق.). فی ظلال القرآن . بیروت: دار الشروق.
قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا. (1368). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
کرباسی، محمدجعفر. (1412 ق). اعراب القرآن (کرباسی). بیروت: دار و مکتبة الهلال.
کلینی، محمدبن یعقوب. (1365). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مجلسی، محمدباقر. (1404ق.). بحار الأنوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
معرفت، محمدهادی. (1380). تفسیر و مفسران. قم: مؤسسۀ فرهنگی التمهید.
ــــــــــــــــــــــــ . (1385). نقد شبهات پیرامون قرآن ‌کریم. ترجمة علی‌اکبر رستمی، میرزا علیزاده، حسن خرقانی و حسن حکیم‌باشی. قم: مؤسسة فرهنگی انتشاراتی التمهید.
مقاتل‌بن سلیمان، ابوالحسن. (1423ق.). تفسیر مقاتل بن سلیمان. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
مکارم شیرازی، ناصر. (1371). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
ــــــــــــــــــــــــ . (1421 ق.). الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل. قم: مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع).
مکی بن حموش، ابومحمد. (1423 ق.). مشکل اعراب القرآن . لبنان، بیروت: دار الیمامة.
موسوی لاری، سید مجتبی. (۱۳۸۹). «تفسیر صحیح ید بیضاء». کلام اسلام. س 19. ش 74. صص 65ـ74.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1390). «ید بیضاء را چگونه تفسیر کنیم؟». معارف. پیاپی 88. صص 2ـ6.
نظام‌الأعرج، حسن‌بن محمد. (1416 ق.). تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان. بیروت: دار الکتب العلمیة منشورات محمدعلی بیضون.
References
The Holy Quran.
Torat. Translated by the Kalimian Association of Iran.
Ibn Babouyeh, Mohammad ibn Ali. (1385). Elal al-Sharaye. Qom: Davari Bookstore. [In Persian].
Ibn Anbari, Abd al-Rahman ibn Mohammad. (1362). Al-Bayan fi Gharib Arab Qur'an. Qom: Dar Hejrah Institute. [In Persian].
Ibn Arabi, Mohammad ibn Ali. (1422 AH). Tafsir of Ibn Arabi (Tawilat Abd al-Razzaq). Beirut: Dar Ehya al-Torath al-Arabi. [In Arabic].
Ansari, Sheikh Morteza. (1375). Faraed al-Asul. Qom: Dehaghani Publications (Ismailian). [In Persian].
Bahrani, Seyyed Hashem. (1416 AH). Al-Borhan fi Tafsir al-Qur'an. Research of the Islamic Studies Department of Al-Besat Institute. Tehran: Besat Foundation. [In Persian].
Baghvi, Hossein ibn Masoud. (1420 AD). Tafsir al-Baghvi al-Mosamma Ma’alam al-Tanzil. Beirut: Dar Ehya al-Torath al-Arabi. [In Arabic].
Beyzavi, Abdullah ibn Omar. (1418 AH). Anwar al-Tanzil and Asrar al-Tavil (Tafsir al-Beyzavi). Beirut: Dar Ehya al-Torath al-Arabi. [In Arabic].
Panipati, Sanaullah. (1412 AH). Al-Tafsir al-Mazhari. Kowayteh: Rushdieh School. [In Arabic].
Haeri Tehrani, Ali. (1338). Moghtaniat al-Dorar. Tehran: Dar al-Kotob al-Islameyyah. [In Persian].
Khorasani, Mohammad Kazem. (1409 AH). Kefayat al-Osoul. Qom: Publications of Al al-Bayt (pbut) Institute. [In Persian].
Khoei, Seyyed Abulghasem. (ND). Expression in the Sciences and General Problems of the Qur'an. Translated by Abulghasem Najmi and Mohammad Sadegh Hashemzadeh Harisi. Khoy: Islamic Azad university [In Persian].
Sobhani Tabrizi, Jafar. (1387). Al-Mu'jez fi Osoul al-Feghh. Qom: Imam Sadigh(AS) Institute. [In Persian].
Samin, Ahmed ibn Yosuf. (1414 AH). Al-Dor al-Masoon fi Oloum al-ketab al-Maknoon. Beirut: Dar al-Kotob al-Elmiyah, Manshourat Mohammad Ali Beyzoun. [In Arabic].
Seyouti, Jalaluddin. (1404 AH). Al-dor al-Mansour fi Tafsir al-Masour. Qom: Ayatollah Mar’ashi Library. [In Persian].
Sadeghi Tehrani, Mohammad. (1388). Tarjoman-e Forghan: Tafsir Mokhtasar-e Quran-e Karim. Qom: Shokraneh. [In Persian].
Tabatabae’i, Seyyed Mohammad Hossein. (1374). Tafsir al-Mizan. Translated by Seyyed Mohammad Baqer Mousavi Hamedani. Qom: Islamic Publications Office of Qom Faculty of Education. [In Persian].
---------------------------------------------------- (1390 AD). Al-Mizan in Tafsir al-Qur'an. Beirut: Al-A’alami Publishing Institute. [In Arabic].
Tabresi, Fazl ibn Hasan. (1412 A.H.). Tafsir-e Javame al-Jame. Qom: Qom Theological Seminary, Management Center. [In Persian].
----------------------------- . (1372). Majma al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an. Tehran: Naser Khosrow. [In Persian].
Tousi, Mohammad ibn Hassan. (ND). Tebyan fi Tafsir al-Qur'an. Beirut: Dar Ehya al-Torath al-Arabi. [In Persian].
Tayyeb, Abdul Hossein. (1369). Atyab al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an. Tehran: Islam. [In Persian].
Ameli, Ibrahim. (1360). Tafsir-e Ameli. Tehran: Sadouq Bookstore. [In Persian].
Askari, Hassan ibn Abdullah. (1428 AH). Tashih-e al-Vojouh va al-Nazayer. Cairo: Al-Thaghafah al-Dini School. [In Arabic].
Fazel Lankarani, Mohammad. (2016). Madkhal al-Tafsir. Tehran: Heydari Press. [In Persian].
Farahidi, Khalil ibn Ahmad. (1409 AH). Ketab al-Ayn. Qom: Hejrat Publishing. [In Persian].
Qotb, Seyyed. (1425 AH). Fi Zelal al-Qur'an. Beirut: Dar al-Shorough. [In Arabic].
Qomi Mashhadhi, Mohammad ibn Mohammad Reza. (1368). Tafsir Kanz al-Daghaegh va Bahr al-Gharayeb. Tehran: Printing and Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance. [In Persian].
Karbasi, Mohammad Jafar. (1412 AH). E’erab al-Qur'an (Karbasi). Beirut: Dar and al-Helal School. [In Arabic].
Kolayni, Mohammad ibn Yaghoub. (1365). Al-Kafi. Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamiyyah. [In Persian].
Majlesi, Mohammad Bagher. (1404 A.H.). Behar al-Anwar. Beirut: al-Wafa Institute.
Marefat, Mohammad Hadi. (1380). Tafsir va Mofasseroun. Qom: Tamhid Cultural Institute. [In Persian].
----------------------------------. (1385). Criticism of doubts about the Holy Qur’an. Translated by Ali Akbar Rostami, Mirza Alizadeh, Hasan Kharghani & Hasan Hakimbashi. Qom: Tamhid Cultural Publishing Institute. [In Persian].
Moghatel ibn Soleyman, Abul Hasan. (1423 A.H.). Tafsir Moghatel ibn Solayman. Beirut: Dar Ehya al-Torath al-Arabi. [In Arabic].
Makarem Shirazi, Naser. (1371). Tafsir Nemouneh. Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamiyyah. [In Persian].
------------------------------ . (1421 AH). Al-Amsal fi Tafsir Ketab Allah Monzal. Qom: Al-Imam Ali ibn Abi Talib (a.s.) School. [In Persian].
Makki ibn Hamoush, Abu Mohammad. (1423 AD). Moshkel E’erab al-Qur'an. Beirut: Dar al-yamamah. [In Arabic].
Mousavi Lari, Seyyed Mojtaba. (1389). "The Correct Interpretation of Yad-e Bayza". Kalam-e Islam. Vol. 19. No. 74. Pp. 65-74.
-------------------------------------. (1390). "How to Interpret Yad-e Bayza?". Ma’aref. Vol. 88. Pp. 2-6.[In Persian].
Nezam al-A’araj, Hasan ibn Mohammad. (1416 AH). Tafsir Ghara’eb al-Qur'an and Ragha’eb al-Forghan. Beirut: Dar al-Kotob al-Elmiyah, Manshourat Mohammad Ali Beyzoun. [In Arabic].