نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادیار مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشجوی دکترای روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تبیین مبانی فلسفی انسان صبور در قرآن کریم و راهکارهای تقویت صبر در معلمان ابتدایی انجام شده‌‌است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل محتوا و الگوی تحلیلی فرانکنا بوده است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه آیات قرآن کریم که به صبر و انسان صبور پرداخته است تشکیل می‌دهد که با روش نمونه‌گیری هدفمند و مراجعه به تفسیرهای آن (تفسیرجوادی آملی) مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از فیش جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج تحلیل محتوای عرفی و تحلیل استنتاجی پژوهش حاضر نشان داد که مبانی فلسفی انسان صبور در مبانی هستی شناسی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی و زیباشناسی مصادیقی را در آیات نشان داده است. راهکارهای تقویت انسان صبور در معلمان ابتدایی شامل یاری خواستن از خداوند و عبادت و راز نیاز، سفارش به صبر و ایستادگی، الگوگیری و پیروی از الگوهای صبر و یادآوری آثار و فواید صبر و شکیبایی بوده است که می‌توان با آموزش و توانمندسازی معلمان در این راهکارها، منجر به تقویت صبر در آنان شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining the philosophical foundations of the patient person in the Holy Quran and ways to strengthen patience in elementary teachers

نویسندگان [English]

  • seyyed sardulidn shariati 1
  • Ahmad Salahshor 2
  • Ebrahim Naeimi 3
  • afsaneh tondrow 4

1 Associate Professor, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Counseling Department of Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

4 PhD Student of Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present research was done with the aim of explaining the philosophical foundations of the patient person in the Holy Quran and ways to strengthen patience in elementary teachers. The method of the current research was qualitative and content analysis and Franken's analytical model. The current research community consists of all the verses of the Holy Qur'an that deal with patience and the patient person, which were studied and analyzed by purposeful sampling and referring to its interpretations (Tafsir Javadi Amoli). In order to collect information, an information collection form was used. The results of conventional content analysis and inferential analysis of the current research showed that the philosophical foundations of the patient man in the foundations of ontology, epistemology, anthropology, values and aesthetics have shown examples in the verses. The strategies to strengthen patient people in primary teachers include asking for help from God and worshiping the secret of need, commanding patience and endurance, modeling and following models of patience, and reminding of the effects and benefits of patience, which can be done by training and empowering teachers in these strategies led to strengthening their patience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophical foundations of patience
  • patient person
  • Holy Quran
  • elementary teachers