نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

چکیده

مفسران قرآن کریم همواره دردر صدد کشف و آشکار نمودن مقصود خداوند در تفسیر آیات الهی بوده اند. این درحالی است که در نظریات هرمنوتیکی ( تفسیری) نوین ، خواننده و مفسّر متن بیش از مؤلف اهمیت دارد. در واقع هرمنوتیک فلسفی و نیز نظریه تفسیری ساختار گرایان و نیز ساختار شکنان تقریباً برای مؤلف متن ارزشی قایل نبوده، شرایط ذهنی و تاریخی مؤلف و نیز ساختار زبان و عوامل فرهنگی دیگری را در فهم و تفسیر متن مؤثر می دانند. مسأله اصلی پژوهش، تبیین نسبت و مقایسة دیدگاه های تفسیری برخی مفسران معاصر با نظریه های هرمنوتیکی نوین است و ایدة تقابل گستردة بین آنها را به چالش کشیده است. روش مطالعه کتابخانه ای است و جهت کشف موارد تمایز و تشابه رویکرد توصیفی و مقایسه ای را انتخاب کرده است. مقایسه دیدگاه های تفسیری سید محمود طالقانی (1289-1358ش) ، سید محمد حسین طباطبایی(1281-1360ش) ، سید محمدحسین فضل الله (1935-2010م) و عبدالله جوادی آملی(متولد1312 شمسی) به مثابه مهم ترین مفسران شیعی معاصر با نظریه های تفسیری هرمنوتیک کلاسیک ، هرمنوتیک فلسفی ، ساختار گرایان و ساختار شکنان ، نشان می دهد ؛ اعتقاد به اصالت و اعتبار مراد مؤلف و تعین معنا، نقطة تمایز دیدگاه مفسّران مسلمان با نظریات تفسیری: هرمنوتیک فلسفی ، ساختار گرایان و ساختار شکنان است ولی در اعتقاد به تأثیر شرایط وجودی مفسّر در تفسیر و نیز در بحث نسبی بودن فهم ها و عدم امکان بازیابی معنای اصیل متن تا حدودی اشتراک نظر دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Similarities and Differences between the Views of Contemporary Shiite Commentators of the Holy Quran and Modern Hermeneutic Theories

نویسنده [English]

  • Forough Parsa

Associate Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

چکیده [English]

The Holy Quran, as the foundation and source of all scientific and cultural endeavors of Muslims throughout history, has always been of paramount importance. Extensive efforts have been made to understand and interpret this heavenly book. Muslim interpreters from earlier centuries to the present have consistently sought to comprehend the meanings of divine verses, revealing the intention and purpose of the Almighty, without necessarily equating their interpretive insights with the absolute meaning of the verses. In contrast, modern hermeneutical theories, both philosophical hermeneutics and structuralist/deconstructive approaches, have attributed considerable credibility to the role of the reader as the audience and receiver of the text, diminishing the significance of the author's intention and the absolute meaning of the verses (cf. Nietzsche, 2008: throughout the book). Some scholars, acknowledging the importance of the divine intention in the tradition of Quranic interpretation and dismissing the author's position in modern hermeneutics, have raised the issue of a widespread confrontation between contemporary interpretive theories and the prevailing view among Muslim interpreters (Vaezi, 2014, p. 54). This article precisely articulates this distinction, asserting that a detailed examination of perspectives and elucidation of the theoretical components of the studied theories do not necessarily reveal a broad confrontation between them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Holy Quran
  • Modern Hermeneutic Theories
  • Seyyed Mahmoud Taleghani
  • Seyyed Muhammad Husayn Tabataba'i
  • Muhammad Hussein Fadl-Allāh
  • Abdollah Javadi Amoli
احمدی، بابک (1380)، ساختار و تأویل متن، تهران، نشر مرکز.
احمدی، بابک، مهران مهاجر، محمد نبوی (1379)، هرمنوتیک مدرن، گزیدة جستارها، تهران، نشر مرکز.
امین الخولی (1982 م)، التفسیر نشأته، تدرجه، تطوره 1982 م، بیروت دارالکتاب لبنانی.
پالمر، ریچارد (1377)، علم هرمنوتیک، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، انتشارات هرمس.
پیراوی ونک، مرضیه و اعظم حکیم (1392)، «مؤلف به مثابه مهمان متن و نه روح متن»، نشریه پژوهش‌های فلسفی، شماره 13، صص 1-13.
جوادى آملى، عبدالله (1388)، تسنیم تفسیر قرآن کریم، قم، مرکز نشر اسراء.
جوادى آملى، عبدالله (1386)، شریعت در آینه معرفت، ویراستار و تهیه کننده فهرست: حجه الاسلام حمید پارسانیا، قم، مرکز نشر فرهنگى رجاء.
حسنی، سید حمیدرضا (1393) عوامل فهم متن در دانش هرمنوتیک و علم اصول استنباط، تهران، انتشارات هرمس.
خمینی، روح الله (1388)، تفسیر سوره حمد، ص ۹۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
الذهبی، محمد حسین (1962 م)، اتجاهات المنحرفه فی التفسیر، دارالاعتصام.
رشید رضا، محمد (1414 ق)، تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار، بیروت، دارالمعرفه.
ریکور، پل، زندگی در دنیای متن، ترجمه بابک احمدی، تهران، نشر مرکز، 1384.
شلتوت، شیخ محمود (1973)، التفسیر القرآن الکریم، بیروت، دارالشروق.
طالقانى، محمود (1362)، پرتوى از قرآن، 6 جلد، تهران، شرکت سهامى انتشار.
طباطبایى، محمدحسین (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، 20 جلد، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامى
العقاد، عباس محمود (1966 م)، الفلسفه القرانیه، مصر، دارالهلال.
 علوی مقدم، مهیار (1397) مطالعات ادبی هرمنوتیک متن شناختی، تهران، انتشارات سخن.   
دو سوسور، فردیناند (1378) دوره زبان شناسی عمومی، ترجمه کورش صفوی، تهران، انتشارات هرمس.
 فضل الله، محمد حسین (1419 ق)، من وحى القرآن، 25 جلد، بیروت، دار الملاک.
فضل الله، محمد حسین (1384)، «ثابت و متغیر در فهم قرآن»، پژوهش‌های قرآنی، شماره پیاپی 44، صص 118-141.
قطب، سید، 1425 ق، فى ظلال القرآن‏، 6 جلد، چاپ سی و پنجم، بیروت: دار الشروق‏.
گروندن، ژان (1391)، درآمدی به علم هرمنوتیک فلسفی، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، انتشارات مینوی خرد.
مسعودی، جهانگیر (1386)، هرمنوتیک و نواندشان دینی، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
نائینی، محمدحسین و ابوالقاسم خویی (1377)، اجودالتقریرات، بی جا، انتشارات صاحب الامر.
نصری، عبدالله (1390)، راز متن هرمنوتیک، قرائت پذیری متن و منطق فهم متن، تهران، سروش.
نیچه فردریش و دیگران (1379)، هرمنوتیک مدرن گزینه جستارها، ترجمه بابک احمدی، مهران مهاجر، محمدنبوی، تهران، نشر مرکز.
واعظی، احمد (1393)، درامدی بر هرمنوتیک، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
واعظی، احمد (1392)، نظریه تفسیر متن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
 
 
References
Ahmadi, Babak (2001). Text Structure and Interpretation, Tehran: Nashr-e Markaz. [In Persian]
Ahmadi, Babak; Mahran Mahajer; Mohammad Nabavi (2000). Modern Hermeneutics: Selected Essays, Tehran: Nashr-e Markaz. [In Persian]
Amin al-Khooli (1982). The Origins, Development, and Evolution of Interpretation, Beirut: Dar al-Kutub Lebanese. [In Arabic]
Al-Dhahabi, Mohammad Hussein. (1962), Deviant Trends in Interpretation, Dar Al-I'tisam. [In Persian]
Alavi Moghadam, Mahyar (2018), Literary Studies on Text Hermeneutics, Tehran, Sokhan Publications. [In Persian]
Abbas Mahmoud Al-Aqqad (1966), The Quranic Philosophy, Egypt, Dar Al-Hilal. [In Arabic]
Ferdinand de Saussure (1999), Course in General Linguistics, translated by Kourosh Safavi, Tehran, Hermes Publications. [In Persian]
Fadhlallah, Muhammad Hussein (2005), Constant and Variable in Understanding the Quran, Quranic Studies, Issue 44, pp. 118-141. [In Persian]
Fadhlallah, Muhammad Hussein (1998), From the Inspiration of the Quran, 25 volumes, Beirut, Dar Al-Malak. [In Arabic]
Grondin, Jean (2012), Introduction to Philosophical Hermeneutics, translated by Mohammad Saeed Hanaei Kashani, Tehran, Minouye Kherad Publications. [In Persian]
Hasani, Seyyed Hamid Reza (2014). Factors of Text Understanding in Hermeneutics and Principles of Inference, Tehran: Hermes Publications. [In Persian]
Javadi Amoli, Abdullah (2007). Shari'at in the Mirror of Knowledge, compiled and prepared by Hujjat al-Islam Hamid Parsania, Qom: Cultural Rajaa Publications. [In Persian]
Javadi Amoli, Abdullah (2009). Tasnim: Interpretation of the Holy Quran, Qom: Isra Publication Center. [In Persian]
Khomeini, Ruhollah (2009), Interpretation of Surah Al-Hamd, p. 93, Tehran, Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini's Works. [In Persian]
Masoudi, Jahangir (2007), Hermeneutics and Religious Modernists, Qom, Institute of Islamic Culture and Thought. [In Persian]
Nasri, Abdollah (2011), The Secret of Text Hermeneutics, Text Readability and Logic of Understanding the Text, Tehran, Soroush. [In Persian]
Na'ini, Mohammad Hossein and Abu al-Qasim Khoei (1998), Ajwad Al-Taqrirat, No Place, Sahib Al-Amr Publications. [In Persian]
Nietzsche, Friedrich, and others (2000), Modern Hermeneutics: Selected Essays, translated by Babak Ahmadi, Mehran Mohajer, Mohammad Nabavi, Tehran, Nashr-e Markaz. [In Persian]
Palmer, Richard (1998). Hermeneutics: Science of Interpretation, translated by Mohammad Saeed Hanaei Kashani, Tehran: Hermes Publications. [In Persian]
Piravi Vanak, Marzieh; Azam Hakim (2013). The Author as Guest of the Text and Not Its Spirit, Philosophical Researches Journal, No. 13, pp. 1-13. [In Persian]
Qutb, Sayyid (2004), In the Shade of the Quran, 6 volumes, 35th edition, Beirut: Dar Al-Shorouq. [In Arabic]
Ricoeur, Paul (2005), Living in the World of Text, translated by Babak Ahmadi, Tehran, Nashr-e Markaz. [In Persian]
Rashid Reza, Muhammad (1993), Interpretation of the Wise Quran known as Tafsir Al-Manar, Beirut, Dar Al-Ma'rifa. [In Arabic]
Shaltut, Sheikh Mahmoud. (1973), Interpretation of the Noble Quran, Beirut, Dar Al-Shorouq. [In Arabic]
Taleghani, Mahmoud (1983), A Ray from the Quran, 6 volumes, Tehran, Shareholding Company of Publishing. [In Persian]
Tabatabai, Mohammad Hossein (1995), Translation of Tafsir Al-Mizan, 20 volumes, Qom, Society of Seminary Teachers of Qom, Islamic Publications Office. [In Persian]
Va'ezi, Ahmad (2013), Theory of Text Interpretation, Qom, Research Institute of Seminary and University. [In Persian]
Va'ezi, Ahmad (2014), Introduction to Hermeneutics, Tehran, Research Institute of Culture and Islamic Thought. [In Persian]